Turvatyynyn deaktivointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja Henke »

Matkustajan turvatyyny tapahtuu siis (täältä saamieni tietojen mukaan) tekillä ja vastuksella pajalla ja maksanee noin 100 euroa(?). Mutta:

Voiko tuohon deaktivointiin oikeasti luottaa? Haulla löysin keskustelua aiheesta, mutta en onnistunut löytämään yhtään dokumentoitua tapausta, jossa airbag olisi lauennut, vaikka se piti olla deaktvoitu. Onko tällaisia tapauksia sattunut? Onko epäluottamus toimenpidettä kohtaan vainoharhaisuutta vai tervettä skepsistä, joka on paikallaan kaikkien sähkömaagisten laitteden kohdalla?

Tuli vaan mieleen, että jos se deaktivoitu tyyny laukeaa esim oikosulun seurauksena, niin kai niitä on lauennut samasta syystä sellaisissakin tapauksissa, että vastusta ei ole asennettu. Tai ainakin luulisi voivan laueta.

Tammikuussa arvioitu laskeutumisaika jälkikasvulla, kaikkea se pistää miettimään... :roll:
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mitens sen bägin saa räjähtämään, jos sieltä kerta otetaan piuhat irti :roll:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jamppa kirjoitti:mitens sen bägin saa räjähtämään, jos sieltä kerta otetaan piuhat irti :roll:
Bommilla :?: :mrgreen:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja Henke »

Tulkitsen vastausten polveilua niin, ettei "vahingossa" räjähtäneistä, deaktivoiduista tyynyistä ole ainakaan kovin montaa dokumentoitua tapausta. Uskaltanen siis huolettomasti istuttaa 6-v:n etuistuimelle nenä menosuuntaan. Onneksi :saab: issa on tilaa ja etuistuinta voi siirtää taaksepäin ilman että takapenkki muuttuu käyttökelvottomaksi.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Henke kirjoitti:Uskaltanen siis huolettomasti istuttaa 6-v:n etuistuimelle nenä menosuuntaan.
Mikäs tuossa yleensä on vaarallista noin päin istuttaessa? Pää osuu väärässä asennossa turvatyynyyn tai jotain :roll:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja Henke »

JKen kirjoitti:
Henke kirjoitti:Uskaltanen siis huolettomasti istuttaa 6-v:n etuistuimelle nenä menosuuntaan.
Mikäs tuossa yleensä on vaarallista noin päin istuttaessa? Pää osuu väärässä asennossa turvatyynyyn tai jotain :roll:
Tätä mieltä tuntuvat liikenneturvallisuusasiantuntijat olevan. Sivun alareunassa todetaan, että alle 135 cm pitkille tyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ks. http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalai ... /index.php
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turvatyynyn deaktivointi

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa varmistaa että käytettävissä on riittävän pitkään sopivankokoinen istuin, joka myös sopii etupenkin muotoihin kasvot eteenpäin asennettuna. Esim. niskatuki voi aiheuttaa ongelmia.

http://www.autoliitto.fi/@Bin/1562580/t ... 071204.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin