Fuel Trim
Fuel Trim
Mistähän johtuu kyseinen vikakoodi? Pari päivää sitten tuli "Check Engine" valo ja tänään se häipyi, mutta edelleen on siellä vika päällä. Mitään ulkoista vikaa en ole huomannut.
Tästä löytyy kuvia:
http://picasaweb.google.com/pasi.ylijuk ... H0itk762BY
Nuo on melkeimpä kylmiltään käynnistetystä autosta otettuja arvoja. _a-loppuiset on otettu auton oltu vähän aikaa tyhjäkäynnillä, mutta ei siinäkään moottori vielä täysin ole ehtinyt lämmetä.
Ilmeisesti saman vian antanut mulle aiemminkin, mutta silloin en päässyt lukemaan koodia, niin resetoin sen (eikä tullut enää esiin).
Tästä löytyy kuvia:
http://picasaweb.google.com/pasi.ylijuk ... H0itk762BY
Nuo on melkeimpä kylmiltään käynnistetystä autosta otettuja arvoja. _a-loppuiset on otettu auton oltu vähän aikaa tyhjäkäynnillä, mutta ei siinäkään moottori vielä täysin ole ehtinyt lämmetä.
Ilmeisesti saman vian antanut mulle aiemminkin, mutta silloin en päässyt lukemaan koodia, niin resetoin sen (eikä tullut enää esiin).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Fuel Trim
Sitähän tuo koodi taitaa tarkoittaa että fuel trim on mennyt yli maksimirajan jossakin tilanteessa (raja taisi olla 25%). Noissa logeissa näkyy olevan kohtalaisen normaaleissa arvoissa, joten vika taitaa tulla vain joissain tietyissä tilanteissa. Pitäisi melkeinpä saada lokia silloin kun CE syttyy siis. Jos MAP ja IAT-anturit näyttävät oikein niin fuel trimmiä tarvitaan jos koneeseen menee vähemmän tai enemmän ilmaa kuin VE-arvolla alunperin on odotettu tai sitten jos suuttimien virtaus on eri kuin pitäisi (esim. suutin tukossa, suodatin tukossa, pumppu menossa, bensanpaineensäätimessä vikaa).
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mulla tuli tuota kun lambda-anturi oli finaalissa, T5 vekottimessa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Joo sekin unohtui mainita että väsähtäneellä lambdalla varmaan myös herkästi heittää ko. koodia kun jää jumittamaan johonkin arvoon näyttämä. 

Pitää sitten varmaa vaihtaa se lambda varmuuden vuoksi, jos ei ole kovin kallis tai iso töinen homma.
Jos vika lähtee pois, niin sammuuko chekc engine valo välittömästi vai sammuuko vasta parin päivän viiveellä kuten tuossa mulla? Ajattelin vaan, että olisko voinut vaan olla vika hetken päällä.
Jos vika lähtee pois, niin sammuuko chekc engine valo välittömästi vai sammuuko vasta parin päivän viiveellä kuten tuossa mulla? Ajattelin vaan, että olisko voinut vaan olla vika hetken päällä.
Muistaakseni menee niin että trionikki kyttää aikansa ja kun näyttää hyvältä tarpeeksi kauan sammuu valo, niin se mulla meni mutta en selvittänny faktoja sen tarkemmin.Poy kirjoitti:Pitää sitten varmaa vaihtaa se lambda varmuuden vuoksi, jos ei ole kovin kallis tai iso töinen homma.
Eli jos kamulla ODB-laite niin sillä sen saa sammumaan.
Saapilla anturi kallis, itse ostin tuolta ja hyvin toimi, suosittelen

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alppilan
Ai joo piti sanoa että sillä ODB-lukulaitteella saisit tsekattua onko anturi ok, jos ei niin se tosiaan jumii johonkin lukemaan, kunnossa olevahan soutaa ees taas.
Mikähän se noista kuvissa olevista arvoista on? Onko se tuo ensimmäinen O2 sensori? Olen ymmärtänyt että lambdan pitäisi olla yksi, mutta tuossa se on alle 1V:n. Meneekö oikein?93t sport kirjoitti:Ai joo piti sanoa että sillä ODB-lukulaitteella saisit tsekattua onko anturi ok, jos ei niin se tosiaan jumii johonkin lukemaan, kunnossa olevahan soutaa ees taas.
Nyt se on muuten uudestaan syttynyt eli ilmeisesti joku arvo seilaa. Syttyi ihan kesken normaalin ajon, enkä päässyt heti lukemaan arvoja.
Lambda 1 on tavoitearvo mutta sillä ei ole tekemistä jännitelukeman kanssa. Stoikiometrinen seos on jossain ~0.45V tuntumassa. Pitäisi seilata siis jatkuvasti välillä 0,2 - 0,8V. Jos jää johonkin tiettyyn lukemaan pidemmäksi aikaa niin vikaa on.