sytytystulpat 9k CS-92

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

sytytystulpat 9k CS-92

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Käyttöohjekirjassa vaaditaan tulpiksi NGK BCP5EV. Nuohan on platinatulpat, jotka hinnasta huolimatta (9,90/kpl) tilasin Motonetista.
Mitä hyötyä tuosta platinasta on? Mun kone on vapari, joten käviskö siihen ihan S-tulppa?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Enpä tiedä varmaksi sanoa, mutta ilmeisesti moottorin ohjausjärjestelmä osaa toimia parhaiten tuon tulppatyypin kanssa. Platinalla saadaan aikaan tasaiset käyttöominaisuudet läpi koko tulpan käyttöiän. Tämän olettaisin olevan pääsyy tuohon suositukseen.

Mutta aiheeseen liittyen selailin vanhoja viestejä löytäkseni oikean kärkivälin B202-koneelle ja NGKBCP5ES tulpalle, mutta eipä löytynyt. Haynes ehdottaa 0.8mm, mihin suhtaudun varauksella, koska ko. kirja ei tunne edes EZK-sytytystä vaan ainoastaan vanhemman virranjakajallisen ja taas trionicin.

Perusfysiikan mukaan laskettelin, ja totesin, että vaparissa pitäis varmaan olla 0.9-1.1 milliä ja turpossa pienempi... minkälaiset ovat kokemukset asian suhteen???? :?:
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ohjekirja löytyi "oudosta" paikasta ja siinä luki jotta EZK:lla pitäis kärkivälin olla 0.6...0.7 mm ja DI:lla 0.9...1.1.mmm. Onkohan boschin suunnitteluosastolla unohtunut muutama kierros pois puolasta, kun noin pienellä kärkivälillä ja palojännitteellä toimitaan verrattuna DI:iin. Siinäpä ei enää pahasti saa suutin tehdä pisaroita, jos tuolla raolla meinaa seoksen kunnolla sytyttää ja palorintaman pitää tasaisena.
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Mulla on nimenomaan virranjakajallinen systeemi. Mikäs toi EZK-systeemi on ja miten sen tunnistaa moottoritilan puolelta?
Kärkiväli on tosiaaan tulpille toi 0,6 mm ja ei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Meinasin ennen lomareissuja vaihtaa vielä pyörijän ja virranjakajan kannen. Korjausoppaassa sanottiin, ettei pyörijä lähde ehjänä pois! Pitää varmaan hankkia lukitetta varmuuden vuoksi, jos se kerran liimataan virranjakajan akseliin kiinni...
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

EZK on juuri se virranjakajallinen systeemi (1989-1993), jossa virranjakaja on "tyhjä", eli pyörimisanturi on kampiakselin hihnapyörän sisällä/alla, ja ennakonsäätö tapahtuu LH-jetronicin ilmamassamittarin antaman ohjeistuksen perusteella. Tän verran boschin kirjallisuus rohkenee systeemistä kertoa...

Mä kun olen pari kertaa vaihtanut pyörijän, niin ihan ehjänä se lähti, vaikka oli alkuperäinen (-89 leimattu).

Ja sitte ihan aitoja boschilaisia osia kannattaa laittaa. Tosin juuri tuli ostettua Hellan pääteaste, mutta todennäköisesti pii on ihan sama kuin boschin paketissa, koska molemmat on samasta tehtaasta tulleita... hella vaan oli hinnaltaan 55 euroa halvempi.

Hintaan vaikuttaa ostopaikka näemmä runsaasti, Tampereella sopuhintainen paikka on lakalaivassa A Janhunen, ja tiskin takanakin löytyy saabisti.
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Okey, tutulta kuulostaa. Systeemi on siis EZK, koska toi ilmamassamittari tuli vaihdettua viime syksynä.
Mutta miksi tähän virranjakajalliseen systeemiin vaaditaan toi BCP5EV jos kerran muihin B202i koneisiin käy BCP5ES tulpat?
Pyörijä ja virranjakajan kansi tuli Motonetista ja näytti olevan Made in Italy. Laitan ne huomenna paikoilleen.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

enpä uskalla sanoa miksi pitäisi olla toi EV, kun kerran on virranjakajallinen systeemi, melkein kannattaa kysyä saapin huollosta.
Jos osissa lukee jotta "made in Italy", niin lähetä samantien takaisin, ei nimittäin niillä mitää tee. Boschin kansi ja pyörijä on ainoot, jotka toimii kunnolla, ja bougicordin johdot pitää olla.

Kokeilin tuota hellan pääteastetta perjantaina autoon, ja yllätys; ei toimi kunnolla, pätkii ja paukuttaa kaikkilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä on kaikki hukassa... kokeilin varoiksi vielä kaksilla eri tulpilla. Ja piti olla täysin korvaava laite... :evil:
vm
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 21:52

DI ja etuvastukselliset tulpat

Viesti Kirjoittaja vm »

Muistakaa nyt,että ette sotke niitä DI:n etuvastuksellisia tulppia virranjakajallisten mallien etuvastuksettomien tulppien kanssa keskenään.Ei nimittäin sovi ollenkaan,tyyppimerkintöjen eroja en muista,mutta sain kerran väärät tulpat juuri motonetista.Virranjakamallissa haitta on vähäisempi,nykii ja pätkii kiihdytettäessä(läpilyöntejä)ja jopa toisissa nopeuksissa tasaisella kaasulla ajettaessa jos on etuvastukselliset tulpat ,mutta DI:ssä sytytyskasetti hajoaa varmasti jos käyttää etuvastuksettomia tulppia(lyö läpi vain kerran)Jos on epävarma,tavallisella vastusmittarillakin voi tulpista mitata,onko vastusta vai ei.
Vastaa Viestiin