9000 CD -89 aurikolippa?
9000 CD -89 aurikolippa?
Eli mistä saa halvalla hanttarinpuolelle aurinko lipan ku se meni sellaseks ihan löysäks (eli ei pysy ylhäällä)? Laakkoselta oli kyllä niin kallis (muistaakseni) että jos jostain sais halvemmalla?
(Voi myös tarjota sähköpostiin, jos sellanen sattuu löytymään nurkista halvalla)
(Voi myös tarjota sähköpostiin, jos sellanen sattuu löytymään nurkista halvalla)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Sama...
...murhe tuli omaan tonnikalaan. Voiko joku kertoa, että olisiko se kotikonstein korjattavissa, välillä olisi käyttöä, kun oikein häikäisee . Onko siellä joku jousi mennyt poikki, jonka voi vaihtaa, vai meneekö koko lippa uusiksi?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
saa korjattua
Saa ilmeisesti korjattua, mutta sen tekeminen nätisti ei ole ilmeisesti kovin helppoa.
Aurinko lipasta katkeaa metallinen jousi, mikä pitää vaihtaa. Joku joka on korjannut, voi neuvoa miten se onnistuu. Myös haulla saattaa löytyä aiheesta juttua.
Aurinko lipasta katkeaa metallinen jousi, mikä pitää vaihtaa. Joku joka on korjannut, voi neuvoa miten se onnistuu. Myös haulla saattaa löytyä aiheesta juttua.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Omassa autossa kiristin katkenneen U-jousen puoliskot toisiaan vasten kiristämällä ruuvit ja mutterit jousen viereen molemmin puolin kun reiän poraaminen jouseen ei onnistunut.
Klubin postilistalta poimittua:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 17290.html
Svc
Wed, 27 Aug 2003 23:16:49 +0300 (EEST)
Hain purkamolta vanhan satkun aurinkolipan (5e), josta kaivoin esille
sen U-muotoisen teräsjousen, joka pitää lipan halutussa asennossa.
Satkun lipassa käytetty jousiteräs on kuulemma lujempaa, joten vanhakin
lippa käy. Rakenne on sama kuin tonnarin lipassa.
Sitten tonnarista varovasti lippa irti. Lähtee vetämällä akselistaan.
Jousen kohta löytyy vertaamalla akselin viistettä. Jousi on siinä
kohdassa, jossa viiste loppuu.
Terävällä mattoveitsellä jousen kohdalle sopivat viillot mustalle
puolelle vinyyliin.
Syntyneestä aukosta leikkasin varovasti sisuksen uretaanista (?) palan
pois, jotta sain vanhan jousen kappaleet pois. Uusi jousi tilalle,
uretaanit ja pintamuovi kontaktiliimalla kasaan ja vot, taas toimii.
Osittain aukijäävistä viilloista paistavan uretaanivaahdon värjäsin
mustalla tussilla. Toinen vaihtoehto voisi olla pala mustaa
kontaktimuovia tai keinonahkaa.
Ei tietenkään uuden veroinen pinnaltaan mutta nyt lippa pysyy ylhäällä
ja viillot ovat suurimman osan ajasta piilossa.
Klubin postilistalta poimittua:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 17290.html
Svc
Wed, 27 Aug 2003 23:16:49 +0300 (EEST)
Hain purkamolta vanhan satkun aurinkolipan (5e), josta kaivoin esille
sen U-muotoisen teräsjousen, joka pitää lipan halutussa asennossa.
Satkun lipassa käytetty jousiteräs on kuulemma lujempaa, joten vanhakin
lippa käy. Rakenne on sama kuin tonnarin lipassa.
Sitten tonnarista varovasti lippa irti. Lähtee vetämällä akselistaan.
Jousen kohta löytyy vertaamalla akselin viistettä. Jousi on siinä
kohdassa, jossa viiste loppuu.
Terävällä mattoveitsellä jousen kohdalle sopivat viillot mustalle
puolelle vinyyliin.
Syntyneestä aukosta leikkasin varovasti sisuksen uretaanista (?) palan
pois, jotta sain vanhan jousen kappaleet pois. Uusi jousi tilalle,
uretaanit ja pintamuovi kontaktiliimalla kasaan ja vot, taas toimii.
Osittain aukijäävistä viilloista paistavan uretaanivaahdon värjäsin
mustalla tussilla. Toinen vaihtoehto voisi olla pala mustaa
kontaktimuovia tai keinonahkaa.
Ei tietenkään uuden veroinen pinnaltaan mutta nyt lippa pysyy ylhäällä
ja viillot ovat suurimman osan ajasta piilossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Missä kohtaa se siis on?
Minkä viisteen loppuessa?
Eli mihin kohtaan tosta uskaltaa viiltää?
http://www.angelfire.com/un/bestmotorwi ... olippa.jpg
Minkä viisteen loppuessa?
Eli mihin kohtaan tosta uskaltaa viiltää?
http://www.angelfire.com/un/bestmotorwi ... olippa.jpg
lassi86 kirjoitti:Missä kohtaa se siis on?
Minkä viisteen loppuessa?
Eli mihin kohtaan tosta uskaltaa viiltää?
http://www.angelfire.com/un/bestmotorwi ... olippa.jpg
Veditkö läpän pois akselilta?
Viiste pitäisi kyllä näkyä.
Jousi on läpän sisällä juuri sillä kohtaa.
Laita siis irrotettu läppä ja akseli vierekkäin. (Se on sitä
"vertaamista").
Myös Mimmin käyttämä "takiaisnauha" on toimiva - vältyt puukottamiselta.
.
Joo en vaan uskaltanu tosta repästä ku tossa se vielä toimii (ei oo rikkinäinen auto täällä)
Pitää varmaan viikonloppuna koittaa siihen rikkinäiseen.
Voiks sen jousen saada korjattua jollain kotikonstilla? vaikka hitsaamalla?
Tai sit noilla ruuvi jutuilla mistä mainittiin jo aiemmin?
Saako niillä sen samanlaiseksi ku mitä se oli (siis toiminnaltaan)?
Pitää varmaan viikonloppuna koittaa siihen rikkinäiseen.
Voiks sen jousen saada korjattua jollain kotikonstilla? vaikka hitsaamalla?
Tai sit noilla ruuvi jutuilla mistä mainittiin jo aiemmin?
Saako niillä sen samanlaiseksi ku mitä se oli (siis toiminnaltaan)?
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Juu, kannattaa kyllä yrittää korjailla, ihan vaan kokemuksella. Omaan tonnariini laitettiin vänkärin puolen aurinkolippa uusiksi tuosta samasta syystä joskus muutama vuosi takaperin, kun mummo vielä markkoja käytteli. Katsoin muistivihosta, on maksanut tuolloin -99 uutena 645 mk, asennettu itse.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Juu toi aurinkolippa sanoi että lörpsistä vähän aikaa sitten. Joku foorumilainen kauppasi "halpaa" käytettyä 50 eurolla, eikä muita tarjouksia tullut, joten piti itse korjata. Lippa irti, 10cm kutistesukka tapin päälle ja lippa takaisin, ja lopputulos on melkein kuin uusi. Ei vaan venkoile samaan tapaan.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Onko kokemuksia, sopivatko nämä tässä mainitut korjauskonstit myös uudemman mallisiin, valolla varustettuihin lippoihin? Valo ei siinä varmaan eroa tee, mutta tuntuu että noissa valollisissa jousi on vielä pykälää heikompi (tai joutuu jostain syystä kovemmalle rasitukselle), koska niitä kysellään paljon useammin kuin valottomia.
Pikainen gallup omasta kalustosta kertoo että:
-valottomat lipat vm.89 ja 325tkm: ehjät ja napakat
-valolliset lipat vm.97 ja 173tkm: molemmat puolet puolitangossa!!
Voisinhan tuon Aeron lipoja yrittäää elvyttää ennenkuin ostan "uudet" varaosat, jotka taas kestävät X aikaa. Ei siinä ainakaan mitään menetä!
Pikainen gallup omasta kalustosta kertoo että:
-valottomat lipat vm.89 ja 325tkm: ehjät ja napakat
-valolliset lipat vm.97 ja 173tkm: molemmat puolet puolitangossa!!
Voisinhan tuon Aeron lipoja yrittäää elvyttää ennenkuin ostan "uudet" varaosat, jotka taas kestävät X aikaa. Ei siinä ainakaan mitään menetä!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Niinpä tietysti! Siksi ei varmaan kestä senkään vertaa...
Mikään ei ole saabistille niin paha paikka, kuin tekninen vimpain jota ei pysty purkamaan ja korjaamaan!
Onneksi tonnarissa muuten riittää purettavaa ja korjattavaa!
Mikään ei ole saabistille niin paha paikka, kuin tekninen vimpain jota ei pysty purkamaan ja korjaamaan!
Onneksi tonnarissa muuten riittää purettavaa ja korjattavaa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re:
Onko kokemus moisesta modernisoinnista hyvät näin vuotta myöhemmin? Vai onko repinyt kattopahvit alas tai nukannut/repinyt kattokankaan? Voisi olettaa, ettei tuollainen pehmeä pumpulikangas kovin montaa velcron repäisyä kestä, vaan alkaa ne pikku lenkit muuttumaan suoriksi karvoiksi..Mimmi kirjoitti:Itse "korjasin" saman vian laittamalla (liimataustaista) takiaisnauhaa lippaan 2x 20cm pätkät ja hyvin pysyy katossa kiinni.
edit: Ajattelin tässä muutakin ehostusta tehdessä korvata hakaneulavirityksen hieman hifimmin..