OG:n 16V moottorista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Kaverini vm- 93 satku (OG) on nyt jo toisen kerran tuhonnut venttileitä. Palotila on karstoittunut niin pahasti että lopputulos on venttiilivauriot ja voisi sanoa, totaalistoppi. Ekan kerran jälkeen kone laitettiin korjaamolla ja myös kansi koneistettiin jne, osaavalla semmoisella, eikä siellä löydetty syytä karstoittumiseen. Kone kesti 10 000 km ja taas joku aika sitten samat vaivat. Mistä moinen johtuisi, ja onko yleistä 16V moottoreissa? Joku kylänviisas oli sanonut että "tyyppivika saabin 16V moottoreissa, ei ne osaa 16V koneita tehdä".
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun koneen kannessa ei ollut yhtään karstaa ku vaihdettiin kansipahvi 370tkm ajettu..... taitaa olla 2.1:sen joku ominaisuus...... onneksi omani on vaan 2.0
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Kaverini auto on 2- litrainen, jäi mainitsematta. Kamu osti sen multa reilut 2 vuotta sitten, ja mulla se pelasi kuin unelma.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei todellakaan saabin tyyppivika.

moottorit ovat olleet saabeissa se vaihvin osa.

itse epäilisin ensimmääisenä viallisia suuttimia tai tukkoista huohotinta.

onko karsta öljyistä vai sellaista kuivaa nokea?

toimiko auto muuten hyvin ennen vauriota ja kuluttiko normaalisti polttoainetta?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Enpä osaa karstan koostumuksesta kertoa, eikä kaverinikaan varmaan. Hyvin oli pelannut ennen laukeamista, paitsi tehon puute oli havaittu samana päivänä, mutta se taas saattaa liittyä venttiilivikoihin. Harmin paikka että hyvä auto menee hautaan...On kuulemma myytävänä varaosiksi.
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Suorastaan tekisi mieli vetää pannuun noita alussa mainitsemiani "kylänviisaita", omat kokemukset saabin moottoreista (16V) on pelkästään hyviä...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

palle kirjoitti: Joku kylänviisas oli sanonut että "tyyppivika saabin 16V moottoreissa, ei ne osaa 16V koneita tehdä".
Viikon kevennys tuo, oikeastaan.. :lol:
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Ei paljon naurata... :evil: . Onneksi en ollut paikalla. Varmaan joku alkoholisoitunut räkäparta kenenkä kortti on kuivunut vuodesta 1982 sanoi tuon...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

millä lie diisselillä ajettu....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vikaa lähtisin etsimään akselilta polttoaineensyöttö, huohotin ja sytytys.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Taitaa jäädä kaverilta korjauttamatta, hintaa tuli viimeksi noin 1500€ korjaamolla. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä tuon on aiheuttanut. Ja kuten sanoin, auto vikoineen saattaa olla myytävänä.
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Sen verran sain lisätietoa että auto oli syönyt öljyä aika reilusti ajoittain ennen laukeamista. Kaveri sanoi että 1litra/ 50km, ja se on aika paljon... olisiko öljyrengas jumittanut. Sama juttu oli ennen ekaa poksahdusta, mutta ihme ettei korjaamo löytänyt vikaa jos kerran purki koko myllyn.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vanhempieni 900S -92 vei pahimmillaan litran 300km matkalla. Lopultahan siitä kärähti pakovena. Pytyt ja kansi oli tosi karstassa. Käytännössä öljynkulutus putosi nollaan, kun laitatin kannen koneistamolla ja kanteen tuli uudet venttiilivarrenkumit. Luulenpa että tuo venavarrenkumien kuluneisuus tai jopa irtoaminen on yksi suurimpia öljynkulutuksen nostajia näissä 16-tappisissa vehkeissä.

kansi1
kansi2


ps. 8-tappisessa ei ole ollenkaan venavarrenkumeja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja palle »

Mulla poksahti tuosta saabista kansipahvi 230tkm kohdalla, ja vein kannen Tammer- dieseliin Jämsään (mainos) jossa se tarkastettiin, taiedttiin suoristaakin ja vaihdettiin ohjurin kumit, eli sen suhteen se oli kunnossa. Itse ajoin sillä noin 30tkm hymy huulillani tuon kansirempan jälkeen, sitten vaihdoin maasturiin ja myin saapikkaan pois.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG:n 16V moottorista

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos kerran remointti on tehty oikein koneistamossa ja sillä ei ole sen jälkeen ajettu kuin kymppitonni niin siinä on varmaan takuu tuolla työllä eikun takas sinne missä on tehty ja sanomaan että syöi öljyä ja nyt paloiventtiili.

veikö kone heti remontin jälkeen öljyä.

sillä saabin kone ei syö kuinnossa yhtään öljyä.

munijn mielestä tuo on ihan selvästi korjaamon korjattava joka koneen on avannut ja kasannut.

ja tuollaisen kunnossa olevan 16v moottorin saa 300 eurolla ja halvemmallakin ettei autoa nyt tuon takia kannata osiksi ainakaan laittaa.

myy vaikka täällä sen moottori vikaisena jollekin jolla taitoa laittaa se kuntoon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin