Kuvia alumiinivanteiden ehostuksesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Kuvia alumiinivanteiden ehostuksesta

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Viimeinkin sain työn alle sarjan 16" Cross-spoke vanteita jotka sain ruotsista käytännössä rahdin kustannuksella. (Mukana tuli talven ajetut isot nastarenkaat jotka möin kaverin mersun alle vanteiden hinnalla...)

Vanteet eivät todellakaan olleet aivan uudenveroiset :roll: jotain oli tehtävä...
KuvaKuva

Kaksi vannetta vein suoraan Amrifille, olivat saaneet pienen tällin, tosin ei mitään vakavampaa. Yksi vanne näytti olevan uudempi kuin muut, ainakin lakkapinnasta päätellen.

Ostin paketillisen Pata-pataa jolla aloitin hinkkaamisen. Jo pelkästään sillä sai aikaiseksi huomattavan parannuksen...

Kuva

Osa ulkoreunan lakasta oli kuitenkin vielä jäljellä ja siten myös poistettava.

Hain teräsvillaa, joskin Pata-pata olisi ajanut saman asian, sekä 600 ja 1200 vesihiomapaperia. Lakka hioutui aika nopeasti pois, tosin vielä on jonkin verran hiottavaa jäljellä. Vetäsin illalla vielä kokeeksi AutoGlymin Metal Polishia. Lopputulos on jo ihan siedettävä, joskin hiottavaa ja fiksailtavaa on vielä... 8)



Kuva
Kuva
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

BMW 320dA Coupe LCI
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

AC kirjoitti:Lisää hinkkausta, vaikka sun vanteilla toi ennen ja jälkeen kuva onkin vakuuttavampi :wink:
Osaatkos kertoa miten tuo onnistuu?
Saab 9-5 Aero MY01
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

AM kirjoitti:
AC kirjoitti:Lisää hinkkausta, vaikka sun vanteilla toi ennen ja jälkeen kuva onkin vakuuttavampi :wink:
Osaatkos kertoa miten tuo onnistuu?
Katsopas http://pajalle.com/autot/leon/sivu04.php tai poikkea vaikka FFP:n sivuilla http://www.ffp-motorsport.com ja kaiva sieltä tietoja.

Ei se kiillottamistyö mitään vaikeaa ole, mutta on erittäin, erittäin työlästä... Haaveena on ollut aikoinaan kiillottaa vanhat 9000 Aeron vanteet. Tulisi varmasti todella hienot 8) , mutta ajanpuute ja realistisuus (lisäksi nykyään en omista enää ko. vanteita) ovat ajatuksen hukuttaneet... :(
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Toi on jo kyllä kromattu, upee 8)
Vanteen kiillottaminen on kuulemma erittäin työlästä ja aikaa sekä hermoja vievää hommaa. Ihan omasta pollasta kii minkä tasosta jälkee saa aikaan. Työvaiheethan eivät ole monimutkaisia, maalinpoisto kemikaaleilla, hointa kohti hienompia papereita ja lopuks metallinkiillotusaineella. Heikoin ominaisuus kiillotetus vantees on et se hapettuu tosi herkästi jos sitä ei lakkaa /suojaa muuten. Ja lakkahan himmentää hieman kiiltoa. Eli sateen jälkeen kannattais kuivailla aina vanteet. Työlästä mutta kaunista :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Tänään jatkoin vielä ensimmäisen vanteen kunnostusta, kolme vielä siis jäljellä ja voi olla että tuota yhtä tulee vielä jatkettuakin.

Nostin auton etupään ilmaan ja vaihdoin toisen etupyörän tilalle kunnostettavan vanteen. Auto käyntiin ja vaihde D asentoon :wink:

Ei muuta kun letkulla vettä hiljalleen vanteelle ja hiomaan. Kävi muuten aika näppärästi... :)
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Tänään jatkoin vielä ensimmäisen vanteen kunnostusta, kolme vielä siis jäljellä ja voi olla että tuota yhtä tulee vielä jatkettuakin.

Nostin auton etupään ilmaan ja vaihdoin toisen etupyörän tilalle kunnostettavan vanteen. Auto käyntiin ja vaihde D asentoon :wink:

Ei muuta kun letkulla vettä hiljalleen vanteelle ja hiomaan. Kävi muuten aika näppärästi... :)
Jokapojansorvi :D
Vastaa Viestiin