Useissa Saab-huolloissa on myönnetty, että jakopääremontteja tehdään selvästi eniten 2.3-litraisiin automaatteihin. Ainakin osittain selitys saattaa löytyä huohotin/öljylieteongelmasta, etenkin jos ajetaan paljon lyhyttä matkaa. Pappatyylinen ajelu automaatilla pitää koneen kierrokset tosi matalalla, alle 2000rpm, jolloin öljyn lämmöt jäävät alhaisiksi ja öljylietettä kertyy entistä enemmän... Mönjä tukkii voitelukanavat ja ensimmäisenä siitä kärsii koneen yläkerta. Urheilullinen ajotyyli automaatilla puolestaan kierrättää konetta enemmän kuin moni manuaalikuski ikinä ja ehkä naurettavan ohut tasapainoketju on hieman alimitoitettu (tasapainohilut pyörivät 2x koneen nopeudella vastakkaiseen suuntaan, eli noin 12000rpm parhaimmillaan). Huohotinongelmaa esiintyy kuitenkin myös 2.0-litraisissa manuaaleissakin, ajotyylistä riippumatta.
Eski
Kumpiko parempi ja luotettavampi?
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?
Onko kampikammion tuuletus ns. huohotinongelma eri asia kuin öljyn sakkautuminen ajettaessa lyhyitä matkoja vajaalla lämmöllä?Eski kirjoitti:Useissa Saab-huolloissa on myönnetty, että jakopääremontteja tehdään selvästi eniten 2.3-litraisiin automaatteihin. Ainakin osittain selitys saattaa löytyä huohotin/öljylieteongelmasta, etenkin jos ajetaan paljon lyhyttä matkaa...
Eski
Jos huohotus on kunnossa, voiko sakkautumista em. syystä tapahtua kuitenkin?
Vai kulkevatko nämä ongelmat käsi kädessä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?
Kyse on samasta asiasta, käsittäkseni.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?
Eihän normaaliajossa tarvitse yli 3000 rpm kierroksia lainkaan, Aero A:ssa ainakaan.9-5T kirjoitti:Manuaalilla ajossa järkevä kuski käyttää maltilsia kierroksia ja niiden muutoksia tasaisesti mutta automaatilla tämä ei onnistu sillä pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?
Höpöhöpö...9-5T kirjoitti:....pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?
Mutta eikös tuo pieni kaasun painaminen, joka saa kierrokset punaviivalle ole herkkua öljylle, kun se ei ehdi sakkautua kierrosten vähyyden takia?9-5T kirjoitti:Manuaalilla ajossa järkevä kuski käyttää maltilsia kierroksia ja niiden muutoksia tasaisesti mutta automaatilla tämä ei onnistu sillä pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.
Siis automaatilla ajettaisiinkin suuremmilla kierroksilla kuin manuaalilla, joten kettinkivikaa pitäisi öljyn lietettymisen takia esiintyä herkemmin manuaalisessa!?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?
Yhyyy....Tuhma Hirsch-setä kiusaa.9-5T kirjoitti:Anteeksi en muistanut millaista oli ajella Veltolla Kutosella.rälläkkä kirjoitti:Höpöhöpö...9-5T kirjoitti:....pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.