Tervevehdys sympaattinen Saabisti!
Ystäväni soitteli ja kysyi apua vm-95 Tonnarin ongelmaan, siitä on muutaman kerran akku tyhjentynyt ja nyt hän on havainnut, että peruutusvalo paloi vaikkei autossa ollut virrat päällä. Toisella kerralla pyyhkimien tihkupyyhintä oli toiminnassa ilman virtoja.
Itsellä ei nyt ole saatavilla kuin vm-92 sähkökirja ja sen mukaan päättelin, että virtalukonrele olisi jumissä ja syöttäisi virtaa jatkuvasti. Mutta vaikka ystäväni irrotti releen, niin esim. sähköpeilit ja -lasit toimivat ilman virtaa. Myös konehuoneesta valoreleet irrotettuna edm. toiminnot toimivat ilman virtaa.
Kysymys kuuluukin, mistä virta mahtaa nyt virheellisesti kulkea?
Ari #831
Akku tyhjenee
Akku tyhjenee
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Akku tyhjenee
Onko viime aikoina vaihdettu polttimoita? Laittamalla väkisin vääränlaisen polttimon esim. takavalon kantaan ja sammuttaessa jarruvalot päällä voi jäädä virrat päälle vaikka avaimesta sammuttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla taitas olla ylimääräinen virtalukon pohja jos tarvetta on(Kuopiossa vieläpä). Tosiaan kannattaa se poltin juttukin kysyä/tarkastaa, ex auton ku ostin nii oli joku samantyylinen vika kun oli vääränlainen poltin.
Nyt on tonnarin ongelma ratkaistu. Kaverini kertoi, ettei oikean takaoven sähkölasi eikä ovivalokaan toimisi. Siinä vaiheessa alkoi homma selviäämään, sieltähän se vika sitten löytyi. Ovelle tuleva sähköjohtosarja oli katkennut ja ilmeisesti ovivalon jatkuvavirtajohto (30) yhdisti virran etupenkkien välissä olevan ikkunanostimien takaikkunoiden turvakytkimen (ON/OFF) kautta virtalukon kevennivirtapiiriin (54+). Ja siksi kevenninreleen eli virtalukon releen poistaminen ei lopettanut esim sähkäikkunoiden ja -peilin toimintaa ja sehän johti akun tyhjentymiseen.
Taipuvatkohan takaovien sähkösarjat liian tiukalle mutkalle, koska itseltänikin meni tonnarista takaikkunan sähkönappi mykäksi ovesta about 420 tkilometrin jälkeen. Onneksi silloin ei viellä muita ongelmia tullut. Tein silloin itse uuden johtosarjan ovelle ja hyvin on pelannut.
T: Ari #831
Taipuvatkohan takaovien sähkösarjat liian tiukalle mutkalle, koska itseltänikin meni tonnarista takaikkunan sähkönappi mykäksi ovesta about 420 tkilometrin jälkeen. Onneksi silloin ei viellä muita ongelmia tullut. Tein silloin itse uuden johtosarjan ovelle ja hyvin on pelannut.
T: Ari #831
Moikka Saabistit!
No niin, nyt se tuli vastaava vika omaankin Tonnariin (vm-92). Esim ajovalot, sisäpuhallin, pyyhkimet ja sähköpenkit jäävät toimimaan virtojen katkaisun jälkeen. Ja pahinta on, että vika saattaa tulla päälle sitten myöhemmin, kun itse on poistunut auton läheltä. Akkuhan siinä sitten kivasti tyhjenee.
Oireiden esiintyessä satunnaisesti, vian paljastuminen otti aikaa. Mutta sitten ymmärsin, että vika tuli päälle, jos ajovalokytkin oli huomiovaloasennossa. Ja kun katkaisijaa käänsi pikkisenkin seisontavaloasentoa kohti, niin jopa alkoi esim sisäpuhallin pyörimään. Kun vedin katkaisimen kojelaudasta irti ja johtoliitintä heilutti, niin taas vika tuli päälle.
Katkaisimen pohjassa oleva liitinlevy pääsi heilumaan, kun sähköjohtoja heilutti. Onneksi jemmassa oli auton alkuperäinen katkaisija ja sillä ongelma poistui.
Ari #831
No niin, nyt se tuli vastaava vika omaankin Tonnariin (vm-92). Esim ajovalot, sisäpuhallin, pyyhkimet ja sähköpenkit jäävät toimimaan virtojen katkaisun jälkeen. Ja pahinta on, että vika saattaa tulla päälle sitten myöhemmin, kun itse on poistunut auton läheltä. Akkuhan siinä sitten kivasti tyhjenee.
Oireiden esiintyessä satunnaisesti, vian paljastuminen otti aikaa. Mutta sitten ymmärsin, että vika tuli päälle, jos ajovalokytkin oli huomiovaloasennossa. Ja kun katkaisijaa käänsi pikkisenkin seisontavaloasentoa kohti, niin jopa alkoi esim sisäpuhallin pyörimään. Kun vedin katkaisimen kojelaudasta irti ja johtoliitintä heilutti, niin taas vika tuli päälle.
Katkaisimen pohjassa oleva liitinlevy pääsi heilumaan, kun sähköjohtoja heilutti. Onneksi jemmassa oli auton alkuperäinen katkaisija ja sillä ongelma poistui.
Ari #831