vattu satku kulkee omia polkujaan!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nalleolut kirjoitti:saab käytetty huollos. 3 ukon voimin etsittiin alustasta vikaa tulos ei mitään.....
eli nyt rupeaa olemaan kortit jaettu ..... missä vika.....

myöskään etupäästä ei vikaa löytynyt....
Olisiko silti huonot takaiskarit? -73:ssa oli takana vuotamattomat kaasuiskarit, jotka tuntuivat irtiollessaan tosi jämäkiltä ja nousivat yläasentoon ihan ponnekkaasti. Silti paikoillaan ei auton normiasennossa ollut mitään iskunvaimennusta, jollain tavalla huonot (ja painaessa perästä pomppi perä muutaman kerran ylös noustessaan).
Ja niiden kavereina oli revenneet reaktiotankojen etupuslat = veteli ja perä kulki minne sattui.
Uusilla nesteiskareilla ja uusilla kumipuslilla tuli jämäkkä ajettava.

Näkivätkö ukot niiden reaktiotankojen kumien kunnon, sinnehän ei oikein meinaa nähdä ennenkuin reaktiotanko on irti etupäästään?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Joulu 03, 2007 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuskin näkivät...iskarit on 2v vanhat.....advantaget.........

taitaa tuon saabin tarina päättyä ensikesänä jahka leima rupeaa loppumaan.... ajetaan vika esiin...kyl sielt joku irtoaa kun paikat petää prkl..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nalleolut kirjoitti:tuskin näkivät...iskarit on 2v vanhat.....advantaget.........

taitaa tuon saabin tarina päättyä ensikesänä jahka leima rupeaa loppumaan.... ajetaan vika esiin...kyl sielt joku irtoaa kun paikat petää prkl..
Ei välttämättä muutu miksikään ajamallakaan, esim rikkinäinen kumipusla pysyy sellaisenaan varmaankin aika kauan, eikä edes kuormita reaktiotangon takakiinnitystäkään niin pahoin kun joustaa edestä.

Voisithan ottaa vaikka reaktiotangot irti ja käydä prässäyttämässä uudet puslat niihin, jos olet ne kerran jo tilannutkin (jossei ulkona viitsi niitä puslia lähteä vaihtamaan)? Siis jos niissä olisi vikaa.

Aika outoa ettei vikapaikka löydy kun ei niitä pusliakaan siellä alustassa montaa ole, ja jos jostain olisi jokin kiinnitys revennyt irti niin luulisi kolisevan?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

näinhän se .....taidan käydä metsästä´mässä purkaamolta takapään osat joihin vaihdatan uudet palikat....nopeuttaa sitten operaatiota kun ajankohta koittaa =keväällä!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

nalleolut kirjoitti:saab käytetty huollos. 3 ukon voimin etsittiin alustasta vikaa tulos ei mitään.....
eli nyt rupeaa olemaan kortit jaettu ..... missä vika.....

myöskään etupäästä ei vikaa löytynyt....
Sisälsikö toi huolto myös 4-pyöräsuuntauksen?
Jos on kumminkin puslii ja pallonivelii vaihdeltu eikä väljää tunnu löytyvän niin toi vois helpottaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:Sisälsikö toi huolto myös 4-pyöräsuuntauksen?
Jos on kumminkin puslii ja pallonivelii vaihdeltu eikä väljää tunnu löytyvän niin toi vois helpottaa.
Akselia taivuttamallako säätävät takapään kulmat kohdalleen? Tuli mieleen kun 99:issä on takapäässä madallusjouset niin pitäiskö pyöränkulmiin kiinnittää jotain huomiota?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nelipyörä suuntaus tehty 5v sitten kun asensin motonetin laskusarjan......

taakse ei ole vaihdettu ku jarrupaloja ja iskareita
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

nalleolut kirjoitti:nelipyörä suuntaus tehty 5v sitten kun asensin motonetin laskusarjan......

taakse ei ole vaihdettu ku jarrupaloja ja iskareita
Viidessä vuodessa on voinu tulla monen moista kuoppaa ja töyssyy mitkä on "säätäny" kulmia, osien kulumisesta puhumattakaan.

Jos tuon tekee niin camberia ja casteria lisäämällähän(enempi takakenoon) pitäisi ainakin vakavoituu.
Ex-ässässä huomasi kun taakse tuli kuormajouset jolloin perä nousi jolloin myös casteri vähentyi niin siitä tuli uraherkempi.

Onko tarkastettu että ohjaustankon kiinnitykset on ehjät kuten myös puslat, noistahan on joskus korvia korkkaillu.
ng900aero kirjoitti:Akselia taivuttamallako säätävät takapään kulmat kohdalleen? Tuli mieleen kun 99:issä on takapäässä madallusjouset niin pitäiskö pyöränkulmiin kiinnittää jotain huomiota?
Takapäähän ei madallusjouset vaikuta kun on toi jäykkä akseli.
Muita säätömahdollisuuksia tuossa takapäässä ei oikein ole, pienet heitot ilmeisesti korjataan siten että etupää sovitetaan kulkemaan takapään heittojen kanssa jolloin auto kulkee suoraan muttei välttämättä suorassa.

edit:korjattu lainaus
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja stara »

Palstalla lähinnä epäilty takapäätä, mutta voi kait se syy olla etupäässäkin.

Voi ainakin aurauskulma herkästi muuttua jossain kanttarin reunassa ja eipä olisi eka kerta kun auto laitetaan vääriin arvoihin säädössä.
Itsellä on toi sama ominaisuus ja juurikin samanikäisessäkin :). Pitää varmaan käydä mittuuttamassa kulmat, jos auraus on tasan nolla, niin luulisi jotta silloin se on levoton, koska rengas silloin elää välyksien puitteissa laidasta laitaan, ja ainahan pikkasen välyksiä ripustuksissa/ohjauslaitteistossa on. Lisäsyitä voi tietty olla rengastyypissä/ paineissa/ iskareissa /pystykallistumassa jne..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

toki syy voipi olla etupäässäkin... sanoin remonttiukolle että kaikki vaikuttaa kaikkiin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nalleolut kirjoitti että takapäästä painettaessa Saabin perä jää pomppimaan, siksi ainakin itse epäilisin huonoja takaiskareita + reaktiotangon puslia.
Itsekin katsastin alle 1000km sitten -73 99:n jossa oli takaiskarit mallia pomppivat ja reaktiotankojen puslat kaput, retuutettaessa ei mitään löytynyt ja iskaritkin antoivat tasaiset lukemat, iskaritesti on aika onneton.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

höpö höpö.....vetokoukkua potkaistaessa sivusuuntaan jää perse vatkaamaan ku ryssän huo...lla..... hups..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nalleolut kirjoitti:höpö höpö.....vetokoukkua potkaistaessa sivusuuntaan jää perse vatkaamaan ku ryssän huo...lla..... hups..
Ai kerpeles, no niimpäs kirjoititkin, ei olisi kannattanut kirjoittaa muistinvaraisesti :lol:
Pitää käydä potkaisemassa oman 99:in perää ja katsoa jääkö heilumaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:höpö höpö.....vetokoukkua potkaistaessa sivusuuntaan jää perse vatkaamaan ku ryssän huo...lla..... hups..
Jospa renkaat on sököt? Paljonko on rengaspaineet? Jos siis taka-akseli heiluu eri tahtiin korin kanssa, ja silti puslat on ehjät niin panhard-tangon kiinnitys tai joku muu tärkeä homma on varmaan irti tms. Eihän se takapää voi heilua muutoin, kuin renkaiden jouston verran, jos puslat ja jokapaikka on kunnossa.

ps. meikä pisti paaliin 900i -88:n kun se rupes kulkemaan omia polkujaan (tilalle tuli 9-5). 900:sta otettiin alusta akselistoineen, puslineen, jarruineen serkun 99:iin ja eipä ollu 99:ssä mitään probleemaa. Syyllisten listalle jäljelle siis jäi 900:n laho kori.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vattu satku kulkee omia polkujaan!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitää kokeilla vaihtaa takarenkaat.....

paineet on 2.4
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin