Kaasupolkimen vivusto? (99)
Kaasupolkimen vivusto? (99)
Meinasin syödä hattuni, kun kyyristyin jalkatilaan ja ensimmäisen kerran havaitsin oheisen "ylimääräisen pumpun" tuolla polkimien välissä vaikka olen kuluttanut jo viisi tuhatta kilometriä tämän auton kuljettajan paikalla.
http://www.tarzani.com/gallery2/main.ph ... temId=4957
hetken ihmeteltyäni tajusin että tuo pumppuhan kuuluu olla kiinni kaasupolkimen vivustossa:
http://www.tarzani.com/gallery2/main.ph ... temId=4962
mutta mikä sen virka on??
samalla löysin syyn miksi kaasupoljin on niin pirun raskas että jalkapohja meinaa krampata pidemmillä matkoilla: palautusjousi oli tuplattu! tuohon samaan nipukkaan mihin tuo pumppu tulee, kiinnittyy myös vetojousi mutta tuossa niitä oli kaksi, toinen toisen sisässä. irroitin ulomman ja ah mikä ihanuus, kun kaasupolkimesta tuli höyhenen kevyt!
pumppua en saanut nipukkaan painettua kiinni käsivoimalla, mikä sen tarkoitus on?
http://www.tarzani.com/gallery2/main.ph ... temId=4957
hetken ihmeteltyäni tajusin että tuo pumppuhan kuuluu olla kiinni kaasupolkimen vivustossa:
http://www.tarzani.com/gallery2/main.ph ... temId=4962
mutta mikä sen virka on??
samalla löysin syyn miksi kaasupoljin on niin pirun raskas että jalkapohja meinaa krampata pidemmillä matkoilla: palautusjousi oli tuplattu! tuohon samaan nipukkaan mihin tuo pumppu tulee, kiinnittyy myös vetojousi mutta tuossa niitä oli kaksi, toinen toisen sisässä. irroitin ulomman ja ah mikä ihanuus, kun kaasupolkimesta tuli höyhenen kevyt!
pumppua en saanut nipukkaan painettua kiinni käsivoimalla, mikä sen tarkoitus on?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
Palautusjousi näkyy varaosaluettelon kuvassakin tuplattuna, liekö siinä tavoiteltu tasaisempaa vastusta koko polkimen liikkeen pituudelta.
Pumppu on luettelossa nimeltään Throttle control damper=Gasreglagedämpare, kuuluu varustukseen vain käsivaihteisissa autoissa.
Pumppu on luettelossa nimeltään Throttle control damper=Gasreglagedämpare, kuuluu varustukseen vain käsivaihteisissa autoissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
heh, aikamoinen innovaatiojus kirjoitti: Pumppu on luettelossa nimeltään Throttle control damper=Gasreglagedämpare, kuuluu varustukseen vain käsivaihteisissa autoissa.

mitähän se haluaa kontrolloida, yrittääkö se tehdä liikkuvuudesta tasaisempaa toimien eräänlaisena "vaimentimena"?
ihmettelen kyllä edelleen noita vetojousia, ei muissa ysiyseissä noin jäykkää kaasupoljinta ollut. ja kaasuttimen vivuston luona olin jo irroittanut sen KOLMANNEN vetojousen joka on toisesta päästään imusarjassa kiinni. meni hermot kun piti pitkillä matkoilla kaasuttaa vasenta jalkaa käyttäen kun oikea oli krampissa



Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
lucaf kirjoitti: samalla löysin syyn miksi kaasupoljin on niin pirun raskas että jalkapohja meinaa krampata pidemmillä matkoilla: palautusjousi oli tuplattu! tuohon samaan nipukkaan mihin tuo pumppu tulee, kiinnittyy myös vetojousi mutta tuossa niitä oli kaksi, toinen toisen sisässä. irroitin ulomman ja ah mikä ihanuus, kun kaasupolkimesta tuli höyhenen kevyt!
Ettei olis bensankulutusta vähentävä innovaatio

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
Tai sitten tarkoitus on ollut vaimentaa itseään vahvistava nykiminen (siis kun auto nykii, jalkakin heilahtelee kaasupolkimella ja vain vahvistaa rytyytystä).
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
[OT]Juha96 kirjoitti:Tai sitten tarkoitus on ollut vaimentaa itseään vahvistava nykiminen (siis kun auto nykii, jalkakin heilahtelee kaasupolkimella ja vain vahvistaa rytyytystä).
Jep hauska ilmiö... raiskattiin kaverin vanhaa kadettia tuolla tavalla. Meinasi siinä kyllä itsekin hajota. Semmosta rynkytystä.
Kyllä SAABilla ollaan taas ajateltua kaikkea

[/OT]
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
Juuri näin. Kyseinen vaimennin löytyy vipuhässäkän kera (ei kaasupolkimen vaijeria) ekasta vuosimallista alkaen. Oliskohan siirtynyt jalkatilaan -72? (Viimeistään -74)Juha96 kirjoitti:Tai sitten tarkoitus on ollut vaimentaa itseään vahvistava nykiminen (siis kun auto nykii, jalkakin heilahtelee kaasupolkimella ja vain vahvistaa rytyytystä).
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Re: Kaasupolkimen vivusto? (99)
Tossa meikun 99 -78:ssa oli kanssa tommonen vaimennin, mutta kun vaihdoin polkimen (ja palan tulipeltiä) -83:sta, niin siinä oi tommosta enää ollut. Olen itsekin nähnyt, että siinä palautusjousessa on itseasiassa kaksi jousta sisäkkäin. Eli ihan orggis asennus se käsittääkseni on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01