Mikä näistä tonnareista ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Avaan omat huoltomuisteluni koskien 6 eri tonnaria jotka ajamalla tuotu etelä saksasta 4 vuoden aikana. vm 1988-1996
Tässä korjatut puutteet niistä:
- polttoainepumppu,, oma vika ajoin tankin tyhjäksi ja rupes huutaan -(-88) -paineensäädin jakotukissa, meni n. 175tkm kohdalla (-88)
alapallonivel vaihdettu saksassa ml 162tkm (-88)
-alatukivarren takapään kumipuslat 3 autoon(-88,-88,-96) heti ennen suomi katsastusta
- lämmityslaitteen kenno (-93)
Nämä osat on siis vielä vaihtamatta em autoihin, en tiedä onko ne jo ennen ostoa vaihdettu jo?
läppäkotelo (putsattu myös) asentotunnistimineen, sytytyskasetti, sytytyksen pääteaste, tulpanjohdot, alipainejohdot, vesipumppu, startti, lambada, tyhjäkäyntilisäilmaventtiili, ilmamassamittari, bypass, kampiakselin asentoanturi, jouset, iskarit, tukivarret, muut varret, nivelet, puslat ja nippelit, pakoputkisto, tuulilasi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan vaparimoottorin puolustukseksi:
Tuohon meidän tonnariin ei ole ainakaan viimeisen 7 vuoden aikana vaihdettu: tulppia, virranjakajan kantta, pyörijää, tulpanjohtoja (eikä mitään muutakaan sytytykseen tai moottorinohjaukseen liittyvää, eikä bensapuolellekaan mitään), ilmansuodatinta, bensapumppua, bensansuodatinta, lambdaa, jne. Ja taas meni katsastuksesta puhtailla arvoilla ja kone toimii hyvin ja lähtee hyvin käyntiin ;)

Ei ehjään autoon saa mennä mitään osia turhaan vaihtamaan 8)
Edit: ja moottorin tukikumit on varmaan alkuperäiset kun ei ole turboa niitä repimässä rikki, eivät ole repeytyneetkään (kun taasen olen turbomalleihin saanut ensimmäisenä vaihtaa ylätukikumit (ja yhteen alapuoliset nestetäytteisetkin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ei sitä turboa kannata tosiaankaan vierastaa, pidostahan se kestävyys on kiinni. Suosittelen koeajamaan jos epäilyttää, siinä on vaan se vaara ettei enää vapari kiinnostakaan niin paljoa :wink:
M97CSB234EFM57001 RE85
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

mestari kirjoitti: Nämä osat on siis vielä vaihtamatta em autoihin, en tiedä onko ne jo ennen ostoa vaihdettu jo?

läppäkotelo (putsattu myös) asentotunnistimineen, sytytyskasetti, sytytyksen pääteaste, tulpanjohdot, alipainejohdot, vesipumppu, startti, lambada, tyhjäkäyntilisäilmaventtiili, ilmamassamittari, bypass, kampiakselin asentoanturi, jouset, iskarit, tukivarret, muut varret, nivelet, puslat ja nippelit, pakoputkisto, tuulilasi
Unohtui em. listasta oman kärryni öljypumppu, moottorinlämpötila-anturi, moottorin tukikumit, hihnan kiristinrulla, kytkin (2 kertaa), ja sen pääsylinteri (2 kertaa), lisäksi yleinen pikkuvika lienee vielä penkinlämmittimen rikkoutuminen ja konepellin kaasujousien kulahtaminen (koska konepelti on aina pystyssä).

Katsastukseen täytyy tietty joka ikinen kerta herkistää jumiutuneet takajarrut, mutta se taitaa olla muidenkin merkkien synti.

Laturi taitaa olla kestävintä tekniikkaa 90-mallin saabissa? Mutta tosiaan, jos on vaihdettu jo paljon osia, niin tulevaisuus lienee valoisampi... Varmaankin myös tuoreempiin malleihin (95-98) on jo paranneltu vanhempien tonnareiden tekniikkaa.

Omassa saabissa harmittaa se, että pitkille matkoille ei voi lähteä noin vain, koska koskaan ei voi tietää missä ja milloin jäädään tienpäälle. Siksi toisenmerkkinen vara-auto kuuluukin minusta saab-harrastukseen vakiovarusteena. Sillä tehdään sitten ne pidemmät lomamatkat ym.

Saabbi on kuitenkin tilava ja ennenkaikkea hyvä ajaa. Minulla ei ole abs-jarruja, ajonvakautusta tai mitään muitakaan hienouksia. Silti saab pienestä vetelystään huolimatta on hyvä kärry maantiellä ajaa. CD:n yksi häiritsevä rakennevika on takapenkin selkänojan kiinteä asennus. Vain kissanluukku. Saisi olla kaatuva selkänoja, koska istuinosahan näissä nousee pystyyn (?).

Laatu ei kuitenkaan vastaa ministeritason autoa (oli muuten hyvä video!). Useissa autoissa on jokin heikko kohta ja tiettyjä kulutusosia tietenkin pitää vaihtaa, muttakun saabissa täytyy vaihtaa ihan kaikki. Kilometrejä vasta kuitenkin 300.000 ja koko ajan remppaa tulossa ja menossa. (Nyt on tuo nykimisongelma, eikä Biltemasta tietenkään saa halpoja uusia IMMuja just saabbeihin.)

Jos jotain positiivista hakee, niin huoltoja ei tarvitse tehdä, koska korjaukset korvaavat jo ns. ylläpitohuollot.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Raser kirjoitti: Unohtui em. listasta oman kärryni öljypumppu, moottorinlämpötila-anturi, moottorin tukikumit, hihnan kiristinrulla, kytkin (2 kertaa), ja sen pääsylinteri (2 kertaa), lisäksi yleinen pikkuvika lienee vielä penkinlämmittimen rikkoutuminen ja konepellin kaasujousien kulahtaminen (koska konepelti on aina pystyssä).

Katsastukseen täytyy tietty joka ikinen kerta herkistää jumiutuneet takajarrut, mutta se taitaa olla muidenkin merkkien synti.

Laturi taitaa olla kestävintä tekniikkaa 90-mallin saabissa? Mutta tosiaan, jos on vaihdettu jo paljon osia, niin tulevaisuus lienee valoisampi... Varmaankin myös tuoreempiin malleihin (95-98) on jo paranneltu vanhempien tonnareiden tekniikkaa.

Omassa saabissa harmittaa se, että pitkille matkoille ei voi lähteä noin vain, koska koskaan ei voi tietää missä ja milloin jäädään tienpäälle. Siksi toisenmerkkinen vara-auto kuuluukin minusta saab-harrastukseen vakiovarusteena. Sillä tehdään sitten ne pidemmät lomamatkat ym.

Saabbi on kuitenkin tilava ja ennenkaikkea hyvä ajaa. Minulla ei ole abs-jarruja, ajonvakautusta tai mitään muitakaan hienouksia. Silti saab pienestä vetelystään huolimatta on hyvä kärry maantiellä ajaa. CD:n yksi häiritsevä rakennevika on takapenkin selkänojan kiinteä asennus. Vain kissanluukku. Saisi olla kaatuva selkänoja, koska istuinosahan näissä nousee pystyyn (?).

Laatu ei kuitenkaan vastaa ministeritason autoa (oli muuten hyvä video!). Useissa autoissa on jokin heikko kohta ja tiettyjä kulutusosia tietenkin pitää vaihtaa, muttakun saabissa täytyy vaihtaa ihan kaikki. Kilometrejä vasta kuitenkin 300.000 ja koko ajan remppaa tulossa ja menossa. (Nyt on tuo nykimisongelma, eikä Biltemasta tietenkään saa halpoja uusia IMMuja just saabbeihin.)

Jos jotain positiivista hakee, niin huoltoja ei tarvitse tehdä, koska korjaukset korvaavat jo ns. ylläpitohuollot.
Nyyh. Huonon auton taisit ostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onhan se niin että näissä autoissa mitä ei enää viimeiseen kymmeneen vuoteen olla valmistettu, huoltojen tekemiset tai tekemättömyydet alkavat näkyä ja tuntua.. Jos välttämättä haluaa Tontun allensa niin loppupeleissä on tuurista kiinni minkälaisen yksilön löytää.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

jcarlson kirjoitti:
Raser kirjoitti:

Laatu ei kuitenkaan vastaa ministeritason autoa
Nyyh. Huonon auton taisit ostaa.
Joo, paskan myivät. Finnairin lentokapteenin entinen leasing-auto! Tällä on nyt sitkeästi ajeltu vuodesta 1993, eli 14 vuotta jo!!!

Suurimmat ongelmat alkoivat 270.000 kilometrin kohdalla. Viimeiset 35.000 kilometriä ovat olleet yhtä tuskaa ja rahanmenoa. Jälkikäteen ajateltuna olisi tietenkin pitänyt myydä auto pois ennen vaikeuksien alkua, mutta sitähän ei etukäteen tiedä. Nyt on palanut massii niin hulppeasti, että kuka mulle maksaa tuhannen euron autosta sen viis tonnii korvaukseksi???

Mitähän muuten se lentokapteeni tuumais jos lentokoneita tehtäisiin samalla tehtaalla kun saabbeja...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, kyllä Corolla varmaan olisi vähemmällä porsimisella sen 300tkm ottanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

jcarlson kirjoitti:Jeps, kyllä Corolla varmaan olisi vähemmällä porsimisella sen 300tkm ottanut.
Hauskasti todettu (arvattu), vaihdoin uutena ostetun ja vain 48.000 kilometriä ajamani 1,6 ruisku-Corollan (vm.90) just tähän nykyiseen saabbiin!

Olihan sen silloisen Corollan tilat ja ajo-ominaisuudet surkeat verrattuna saabbiin. Siihen aikaan uusi Corolla maksoi 90.000 markkaa ja tällainen saabbi 209.000 markkaa. Mitenköhän meninkin odottamaan tulevilta vuosilta myös tekniikan suhteen paljon enemmän?

Seuraava saabbini on todennäköisesti 9-3 turbo SE (185-200 heppaa). Vuosimallia 1999-2001 suunnilleen. Ilmastointi pitää olla ja mahdollisesti automaattilaatikko.

(Muut harkinnassa olevat merkit ovat BMW tai Hyundai (tekniikka kestää).)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Vaihtakaa ne jarrunesteet ja kytkin nesteet vaikka joka toinen vuosi niin ei tarvitse tapella niiden jarrujen ja kytkin sylintereiden kanssa!!! :oops:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

J.V.A kirjoitti:Vaihtakaa ne jarrunesteet ja kytkin nesteet vaikka joka toinen vuosi niin ei tarvitse tapella niiden jarrujen ja kytkin sylintereiden kanssa!!! :oops:
Tuntuu kun yo. heitto olis mulle, joten kerrotaan nyt että oma jarru/kytkin-järjestelmä on huuhdeltu kahden kytkimenvaihtorempan aikana ja kahden pääsylinterirempan aikana myös. Viimeiset kolme fiksausta viiden vuoden sisällä. (Tätä tarkoitin aiemmin, eli ylläpitohuollot korvautuvat korjausremonteilla, ei tarvitse siinä kytkinremonttien välissä enää vaihdella nesteitä.)

Siinä välillä luonnollisesti meni pari purkkia vuotoihin, eli ehkäpä Suomen huuhdelluin järjestelmä!!!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Raser kirjoitti:
Seuraava saabbini on todennäköisesti 9-3 turbo SE (185-200 heppaa). Vuosimallia 1999-2001 suunnilleen. Ilmastointi pitää olla ja mahdollisesti automaattilaatikko.
Automaattilaatikkoa ei löydy mutta 284tkm mittarissa -00 9-3 Turbo SE:ssä eikä ole vielä käsiin hajonnut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

jcarlson kirjoitti:
Raser kirjoitti:
Seuraava saabbini on todennäköisesti 9-3 turbo SE (185-200 heppaa). Vuosimallia 1999-2001 suunnilleen. Ilmastointi pitää olla ja mahdollisesti automaattilaatikko.
Automaattilaatikkoa ei löydy mutta 284tkm mittarissa -00 9-3 Turbo SE:ssä eikä ole vielä käsiin hajonnut.
Lähestyy siis sitä kriittistä 300.000 kilometrin hajoamisrajaa :mrgreen:

Jos vetää 1100 kiloista asuntovaunua, niin pitäisikö olla mieluummin manuaalilaatikko? (Siis yleensäkin saabeissa, tonnarit + muut.)

Ruotsistahan tuollainen 9-3 täytyy ja kannattaa hakea (tai Virosta). Mustaa, viisiovista olen katsellut kuola valuen välillä. Jahka nyt selkiytyy tämä tänään eduskunnassa hyväksytty uusi autoverolaki ja sen vaikutukset tuontiautoihin, niin joku päivä Tukholmaan tai lentsikalla (99 euroa) Göteborgiin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ysikoo kirjoitti:Ei sitä turboa kannata tosiaankaan vierastaa, pidostahan se kestävyys on kiinni. Suosittelen koeajamaan jos epäilyttää, siinä on vaan se vaara ettei enää vapari kiinnostakaan niin paljoa :wink:
Eihän sitä turbon olemassaoloa huomaa kuin kaasua painaessa, tasakaasulla tai moottorilla/jarruilla jarruttaessa siitä ei ole hyötyä = ei niin pienen hyödyn vuoksi kannata sellaista hankkia kun ei ole esim pks:n ajoissa kuin jotain 30% kokonaisajosuoritteesta :lol:
(Tosin tänäänkin meinasin jäädä 2.0iA:lla rekan alle rampista kiihdyttäessä/ryhmittyessä kun tuo romu ei vaan kiihtynyt mihinkään ja rekka oli alkutilanteessa kaukana, mutta se siitä :D).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mikä näistä tonnareista ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:
Eihän sitä turbon olemassaoloa huomaa kuin kaasua painaessa, tasakaasulla tai moottorilla/jarruilla jarruttaessa siitä ei ole hyötyä = ei niin pienen hyödyn vuoksi kannata sellaista hankkia kun ei ole esim pks:n ajoissa kuin jotain 30% kokonaisajosuoritteesta :lol:
(Tosin tänäänkin meinasin jäädä 2.0iA:lla rekan alle rampista kiihdyttäessä/ryhmittyessä kun tuo romu ei vaan kiihtynyt mihinkään ja rekka oli alkutilanteessa kaukana, mutta se siitä :D).
Teesi ja antiteesi yhdessä ja samassa paketissa :D

Ainakin omasta mielestäni ahdetun moottorin etuna ovat joustavuus sekä ylittämätön vääntö, joka ainakin 2,3T tapauksessa laittaa kampoihin jopa Dieseleille laajuudessaan läpi kierrosalueen. Ja pienempi ominaiskulutus verrattuna esim.2,0i:hin.
Vastaa Viestiin