moottorin ylätukikumien vaihto
moottorin ylätukikumien vaihto
Olisi tuossa pöydällä uudet tukikumit ilman ulosvetäjää, ajattelin tehdä putkenpätkästä prikoista ja kierretangosta ulosvetäjän. Monet on varmaan samalla konstilla vaihtanut itse, onko piukassa ja mahtuuko se moottorinkorvassa oleva kumi ulos että tarvii mitään irrotella? Auto oli 9000 t cs-96.
Kiitos tiedoista.
Kiitos tiedoista.
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Joissain malleissa on bensanpaineensäädin hiukan liian lähellä, joko pitää irrottaa säädin tai jyrsiä 5 mm kolo vanhan kumin holkin reunaan. Tämän tilanteen saa kyllä mitattua ennen työn aloittamista.xmakex kirjoitti:mahtuuko se moottorinkorvassa oleva kumi ulos että tarvii mitään irrotella? Auto oli 9000 t cs-96.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Säätimen kiristyspannan kääntäminen hieman toiseen asentoon luultavasti vapauttaa riittävän tilan.
#3418
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Ei ole aina riittänyt edes pannan irrottaminen.J.N kirjoitti:Säätimen kiristyspannan kääntäminen hieman toiseen asentoon luultavasti vapauttaa riittävän tilan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Onko uudet puslat mistä peräisin, ja onko puslan ulkopinta sorvattu vaiko alumiinivalun jäljiltä?
Viimeksi Motonetistä saamani puslat olivat valun jäljiltä toisin kuin alkuperäiset, eivätkä olisi edes sopineet paikkaansa halkaisematta momenttituen alumiinikorvakkeita ellen olisi laittanut puslaa pitkän pultin ja mutterin avulla porakoneeseen kiinni ja näyttänyt lattaviilaa, sen verran olivat ulkona mitoistaan.
Ja kannattaa huomioida ne puslan "tyhjät" kohdat asentaessa, että pusla asennettuna sallii moottorin liikkumisen rasituksen alaisena niin kuin on suunniteltu.
Viimeksi Motonetistä saamani puslat olivat valun jäljiltä toisin kuin alkuperäiset, eivätkä olisi edes sopineet paikkaansa halkaisematta momenttituen alumiinikorvakkeita ellen olisi laittanut puslaa pitkän pultin ja mutterin avulla porakoneeseen kiinni ja näyttänyt lattaviilaa, sen verran olivat ulkona mitoistaan.
Ja kannattaa huomioida ne puslan "tyhjät" kohdat asentaessa, että pusla asennettuna sallii moottorin liikkumisen rasituksen alaisena niin kuin on suunniteltu.
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
ei taidaihan putkenpätkillä onnistua, kun tein ty´ökalua siihen niin piti sorvin vieressä vaihtaa eka tuki kumi kun sorvilla piti juosta ja säätää vehkeitä koko ajan. nyt se sit pelaa enkä ole sen koomin tarvinnnut
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Kiitos neuvoista tähän saakka. Olen pyrkinyt aina käyttämään saabin alkuperäisiä varaosia, koska minusta saabi pysyy saabina vain vaihtamalla siihen kuuluvat osat alkuperäisinä, monet saabin ominaisuudet menettävät merkityksensä huonoilla varaosilla. Ei tietenkään aina, mutta on oltava järki mukana ja tietysti paksu lomssa, eli rahapussi. Kiinnostaisi vielä tietää oliko teillä vaihtaessanne nämä tukikumit yleensä kovin tiukassa. Kiitoksia jälleen .
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Ei ne vanhat ole tiukassa jos ovat alkuperäiset. 90-luvulla orkkiskumien ulkoholkin pinta oli sileä. Nyt saatavilla olevissa tarvike- ja orkkiskumiessa ulkoholkin pinta on karhea. Tarvikekumeissa lisäksi toisinaan liian suuri ulkohalkaisija. Ongelmia voi siis seurata paikalleenasentamisessa, mutta valmistelemalla sen uuden kumin sopivaksi pitäisi mennä paikalleen vaikkei työvälineet olisikaan ihan täydelliset.xmakex kirjoitti:Kiinnostaisi vielä tietää oliko teillä vaihtaessanne nämä tukikumit yleensä kovin tiukassa.
Siihen irtonaiseen palaan sen takimmaisen kumin saa kyllä aina menemään sellaisenaan, ahdistus on ainoastaan lohkossa kiinni olevassa korvakkeessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 48#p457248
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=37302
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ulosvedin/index.htm
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/album/CS
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: moottorin ylätukikumien vaihto
Tuo pitää juuri paikkaansa! Ostin reilu vuosi sitten nuo momenttituen puslat m*****tista ja kyllä täytyy sanoa ettei köyhän kantsi ostaa kuin alkuperäiosia!! On senverran murtuvaa nuo tarvikeosat!!!!xmakex kirjoitti:Kiitos neuvoista tähän saakka. Olen pyrkinyt aina käyttämään saabin alkuperäisiä varaosia, koska minusta saabi pysyy saabina vain vaihtamalla siihen kuuluvat osat alkuperäisinä, monet saabin ominaisuudet menettävät merkityksensä huonoilla varaosilla. Ei tietenkään aina, mutta on oltava järki mukana ja tietysti paksu lomssa, eli rahapussi. Kiinnostaisi vielä tietää oliko teillä vaihtaessanne nämä tukikumit yleensä kovin tiukassa. Kiitoksia jälleen .


46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.