PItoa puuttuu käsijarrusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys

Taas piti yrittää vuosittaista katsastusta. Tällä kertaa vikalistaan kertyi perinteiset takavakaajan kumit sekä käsijarru. Inssi suositteli vaijereiden vaihtoa. Auto jäi myös viime vuonna kiinni käsijarrusta, jolloin vein auton erääseen Saab liikkeeseen, missä on myös jarrudynometri. He säätivät käkkärin kohdalleen ja leima tuli. Tänä vuonna siis sama ongelma vaikka takajarruille ei ole tehty yhtään mitään. Kilometrejä tullut vuoden aikana 7000 ja palat hyvässä kunnossa. SIinä inssi oli oikeassa, että ainakin apukuskin puolen vaijeri on huonossa hapessa (kuori rikki) ja käsijarru jäätyy herkästi.

Eli taitaa olla ohjelmassa käsijarruvaijereiden vaihto ja samalla vaihdan vakaajan kumit.

Mittaus antoi katsastuksessa lukemat 1.3kN/0.7kN. Ilmeisesti 1.3kN/1.0kN olisi riittänyt (ainakin viime katsastuksessa riitti).

Onko kellään tietoa, kuinka paljon maksaa vaijereiden vaihdattaminen ja kuinka monta tuntia autokorjaami mahtaa käyttää tähän urakkaan? Mietin vain, että pystyyköhän tuon tekemään itse järkevässä ajassa? Autoni on 89vm CD malli. Joutuukohan siinä irroittamaan bensatankin? Se tuntuu melko kovalta työltä. Mietin vain,e ttä riittääkö jos laittaa marut vanhoihin vaijereihin ja yrittää niiden avulla vetää ne paikoilleen vai onko ne puristuksissa tankin alla?

Oma työskentelyympäristö ei ole mikään paras. Sentään kylmä talli löytyy, mutta eihän tuo peräkontin alla työskentely ilman nostinta ole mikään helpoin paikka.

Aikaisemmin tuli kirjoitettua, että vaihdoin täysin tukossa olleen raitisilmasuodattimen ja se auttoikin todella paljon. Enää ei lasit juuri huuruile :)




terv,
Timppa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys

Käyn perjantaina katsastamassa Motonetin ja Bilteman, jotta saisin vaijerit. Talli on raivattu, joten viikonloppuna pääsen toivottavasti urakan kimppuun.

Samalla voisi laittaa nahkapenkit paikoilleen (ostin CC mallin penkit). CC:n takakapenkin kanssa voi tulla vaikeuksia CD:ssä?

Meinaan koittaa sitä naruhommaa, jolloin tankkia ei tarvitsisi irroitella. Saas nähdä kuinka käy...



terv,
Timppa
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Mites se levyjen ja palojen kunto ? Jos palan ja levyn välissä ei riitä kitka, on ihan sama kuinka paljon sitä kahvaa nykii. Eli siis: Itselläni on ainakin ollut tapana laittaa uudet levyt ja palat aina jos jarruista tulee sanomista. Siinä samalla sitten herkistelee paikat niin esim.kässäri toimii vaikka ompelulangalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos takapyörien käyttöjarrusta sait 1,3/1,3 lukemat tai lähes, niin silloin käsijarrun säätö voi korjata tilanteen. Ilmeisesti siinä vaan tuo satulan automaattisäätö on päättänyt muuttua manuaaliseksi. Näin oli meikäläisellä 900i -88:ssä (jossa oli samat satulat, kun tonnarissakin).

Sinuna kokeilisin siis säätää kasijarrua jarrusatulasta. Satulan takana on 14mm kannalla oleva pultti. Se avataan ja säädetään kolon pohjalla olevaa ruuvia 4mm kuusiokoloavaimella. Ensin pyöritetään ruuvia niin, että jarru menee jumiin. Tämän jälkeen 1/4 kierros auki. Jotta saat käsijarrusta samanlaisen molemmille puolille, niin kannattaa säätää sekin "ehjä" puoli samaan säätöön.

tässä vielä linkki eräälle harrastajan tekemälle sivulle, jossa on ruodittu muunmuassa nuita jarruja. http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Juu kaverin tonnarikin vedettiin manuaali säädöllä katsastuksesta läpi kun ei käppäri oikei ottanu.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Kaide kirjoitti:Mites se levyjen ja palojen kunto ? Jos palan ja levyn välissä ei riitä kitka, on ihan sama kuinka paljon sitä kahvaa nykii. Eli siis: Itselläni on ainakin ollut tapana laittaa uudet levyt ja palat aina jos jarruista tulee sanomista. Siinä samalla sitten herkistelee paikat niin esim.kässäri toimii vaikka ompelulangalla.

Levyt ja palat reilun vuodne vanhat. Edelliseen katsastukseen vaihdettiin ja sen jälkeen ajettu 7tkm.

terv,
TImppa
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

j0ne kirjoitti:Juu kaverin tonnarikin vedettiin manuaali säädöllä katsastuksesta läpi kun ei käppäri oikei ottanu.
Siis käsijarrun juuresta säätönupit niin tiukalle kuin uskaltaa? Saattaa savu nousta jos vähänkään laahaa...


terv,
TImppa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja jus »

timolaasonen kirjoitti:Siis käsijarrun juuresta säätönupit niin tiukalle kuin uskaltaa?
Satulan säätöruuvista tulpan alta tiukemmalle, sen verran että pitää riittävästi muttei laahaa, kuten Mertmi edellä kertoi.

Jos käsijarru ei huonon vaijerin takia palaudu, huono käsijarruteho voi johtua ihan vaan siitä että automaattisäätö ei ole toiminut oikein kun vaijeri ei ole palautunut oikein. Vaihda vaijeri(t) sellaisiksi että palautuu ja säädä käsijarru satulasta. Tai tee pelkkä säätö ja aja leimalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

timolaasonen kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Mites se levyjen ja palojen kunto ? Jos palan ja levyn välissä ei riitä kitka, on ihan sama kuinka paljon sitä kahvaa nykii. Eli siis: Itselläni on ainakin ollut tapana laittaa uudet levyt ja palat aina jos jarruista tulee sanomista. Siinä samalla sitten herkistelee paikat niin esim.kässäri toimii vaikka ompelulangalla.

Levyt ja palat reilun vuodne vanhat. Edelliseen katsastukseen vaihdettiin ja sen jälkeen ajettu 7tkm.

terv,
TImppa
Tuossapa se syy sitten voi ollakin . Levyjarrut takana, vain 7tkm vuodessa ja suomen olosuhteet = paikat jumissa ja levyt ruosteessa
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Toki olet katsonut ettei "kässärikahvan" pohjapelti ole murtunut!?? Nimimerkillä: Näin siinä vaan oli käynyt: Kiitokset A1 Gorilloille! :!:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: PItoa puuttuu käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys

Apukuskin puolen käsijarruvaijeri tuli vaihdettua, se kävikin helposti.

Kuskinpuoli onkin sitten toinen tarina. Vaijeri menee jossain lämpösuojan/tankin takana, eikä liiku mihinkään. Tankkia en omassa tallissa yritä laskea alaspäin, joten vien auton korjaamolle. Korjaamo arvioi, että tunnin homma, koska auton sisusta on purettu pois. Saas nähdä pitääkö paikkaansa työaika-arvio?

Ostinpa Biltemasta uudet takajarrusatulat+palat, kun sellaiset on tullut myyntivalikoimaan. Nyt kun vertasin niin käsijarrun palautusjousi on uudessa huomattavasti jäykempi ja toivottavasti jatkossa ei tarvitse joka vuosi "säätää" käsijarrua. Tyyris investointi, mutta tehty mikä tehty...



terv,
TImppa
Vastaa Viestiin