No nyt alkoi mieli tehdä ulkoilmaan sihauttavaa dumppia/ blow-off- venttiiliä. T5 koneeseenhan sellaisen voi asentaa mikäli olen oikein ymmärtänyt. Katselin että HT-Tunella löytyy muutama suhteellisen edulliseen hintaan. Onko kokemuksia mikä noista neljästä soveltuisi parhaiten?
Onko tuollaisesta muuta iloa kuin äänet? Jostain luin että vähentää turboviivettä. Pitäneekö paikkaansa? Entä tarviiko koneeseen tehdä muita muutoksia jos tuollaiseen päätyy?
Juu kyl tommosen voi T5:seen huoletta laittaa. Ei siinä kyl Saabin omaan by-passiin verrattuna ole mitään käytännön hyötyä, hirvee respekti vaan(en oikein usko tohon turboviive juttuun)
Ja kyl pitäs vakiokoneessakin toimia eli muutoksia ei tarvita.
Mul lojuu tommonen BOV 4 ylimääräsenä kun vaihdoin mäntätoimiseen(oisko se tommonen BOV 2) ihan mielenkiinnon vuoksi. Vähän se kyl tuntu tyhjäkäynnillä vislaavan joskus, en kyl tutkinut sitä säätöö sit tarkemmin kun laiskotti.
Noi kaikki tos sivullahan on mallia "kiinakopio" et sen takia nii halpoja. Aitona noi greddy ja hks dumpit aika arvokkaita...
j0ne kirjoitti:Juu kyl tommosen voi T5:seen huoletta laittaa. Ei siinä kyl Saabin omaan by-passiin verrattuna ole mitään käytännön hyötyä, hirvee respekti vaan(en oikein usko tohon turboviive juttuun)
Ja kyl pitäs vakiokoneessakin toimia eli muutoksia ei tarvita.
Mul lojuu tommonen BOV 4 ylimääräsenä kun vaihdoin mäntätoimiseen(oisko se tommonen BOV 2) ihan mielenkiinnon vuoksi. Vähän se kyl tuntu tyhjäkäynnillä vislaavan joskus, en kyl tutkinut sitä säätöö sit tarkemmin kun laiskotti.
Noi kaikki tos sivullahan on mallia "kiinakopio" et sen takia nii halpoja. Aitona noi greddy ja hks dumpit aika arvokkaita...
Ajattelinkin että ihmeen halpoja ovat moniin muihin verrattuina. Onkohan sitten ihan sutta ja sekundaa... Onko tuo sun ylimääräisenä oleva BOV 4 kopio vai aito?
Nakkaat sen letkun siitä bybass:in ja ilmansuodattimen kotelon välistä mäkeen, ja laitat tilalle tarvikeliikkeestä ostetun mopon suodattimen. Tuki myös se reikä joka jää siihen suodatinkoteloon. Hyvin suhisee, toimii ja on halpa. nimim. Been there, done that.
Kokeilin omassa T5 automaatissa dumppia, ja sitkeästi ajelin sillä about vuoden, kunnes tässä päätin heiväta koko hökötyksen mäkeen turhana, ja hämmästyin kovasti kun auto alkoi toimimaan paremmin alkuperäisellä bypassilla. Eteenkin herkkyys alakierroksilla parani, ja tuntuu pirteämmältä kaupunkiliikenteessä.
Minä en ainakaan ole dumppia asentamassa takasin autooni.
j0ne kirjoitti:...Ei siinä kyl Saabin omaan by-passiin verrattuna ole mitään käytännön hyötyä, hirvee respekti vaan:lol: ...
Taitaa sen respektinkin kanssa olla vähän niin ja näin, mutta pakko kai se on jokaisen ite kokeiltava
Nakkaa koko by-passin pois ja tukkii lähdöt niin johan on kivat äänet. Tarvittiin tuohon omaan og-satkuun by-pass, joka otettiin vanhempien ng:stä. Vajaan viikon sillä ehti ajelemaan ennen uuden hankkimista.
Ja pieniäänisample toki mukaan: http://youtube.com/watch?v=SqgNhjLXeEg
Max kirjoitti:Nakkaat sen letkun siitä bybass:in ja ilmansuodattimen kotelon välistä mäkeen, ja laitat tilalle tarvikeliikkeestä ostetun mopon suodattimen. Tuki myös se reikä joka jää siihen suodatinkoteloon. Hyvin suhisee, toimii ja on halpa. nimim. Been there, done that.
Juu en lähtisi noita 50,- leikkikaluja edes kokeilemaan. Jos ne sihautukset on tärkeimmät niin tuollainen filsu kiinni by-passiin niin ajaa asian vallan mainiosti. Ja tuon Boschin tietää toimivan toisin kuin nuo halvat HKS/Apexi jne. kopiot.
Kiitokset kaikille vastauksista. Kävin paikallisessa varaosaliikkeessä kyselemässä dumppiventtiileitä mutta yllättäen ei löytynyt minkäänlaisia... Ei edes tuollaista "filsua". Ei löytynyt edes suzukin power filtteriä, olisin piruuttani kokeillut sitä kiinni kuten tuolla jossakin viestissä kehotettiin!
Tuli sentään vaihdettua öljyt + suodatin ja laitettua klubitarra kiinni, joten ei ihan turha päivä kuitenkaan.
Jonkin "peinun patentin" tms. aion tuohon kyllä virittää jossakin vaiheessa.
Ja tuossa NG:ssä oli tosiaan ennen tuota by-passin luovutusta muutettu se ulos puhaltavaksi. Eli jatkeena oli letku ja takaiskuventtiili. Päästää ilmat ulos, mutta sisälle ei mene mitään. Ja kyllähän tuo asiansa ajoi kunnes hajosi. Takaiskuventtiili siis.
Vielä tuosta mopon ilmansuodatin- patentista... meneekö homma käytännössä näin:
-By-passin ja ilmansuodattimen välistä letku irti
-power filter tms kiinni by-passiin letkun tilalle
-jonkinlainen tulppa ilmansuodattimen koteloon, reikään jossa letku oli ennen
-By-passin ja ilmansuodattimen välistä letku irti
-power filter tms kiinni by-passiin letkun tilalle
-jonkinlainen tulppa ilmansuodattimen koteloon, reikään jossa letku oli ennen
-By-passin ja ilmansuodattimen välistä letku irti
-power filter tms kiinni by-passiin letkun tilalle
-jonkinlainen tulppa ilmansuodattimen koteloon, reikään jossa letku oli ennen
Ja muuta ei tarvita?
Juurikin näin.
Kiitos! Pitää kokeilla sihahtaako. Jos ei niin dumppia peliin. Mielenkiinnon vuoksi.
Eihän tuohon mitään power filteriä tarvittu... Tulppasin siihen by-passin päähän sellaista suodatinkangasta, joka päästää ilman läpi mutta ei päästä mitään sisään... Nippusiteellä kiinni.. Lisäksi tulppa ilmanputsariin. Kyllä suhauttaa... Kuuluis varmaan selvemmin manuaalilla mut tomaatillakin kyllä kun tarpeeksi polkee kaasua. Maksoi 0 euroa ja on helppo muuttaa takaisin.