vanhat lp:T tietokoneelle----

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
nalleolut
"TosiSaabisti"

vanhat lp:T tietokoneelle----

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu googlettamalla löytyi paljon tietoa ohjelmista ja muusta...löytyykö foorumilaisilta valmiita piuhoja ja ohjelmaa----- sais lainaksi...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Re: vanhat lp:T tietokoneelle----

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Helpoin tapa olis kallein: USB-levysoitin. mulletoi.com tais myydä, hintaa muistaakseni jotain 180e luokkaa.

Itselläni on levysoittimesta piuhat vanhaan vahvistimeen josta löytyy levysoittimen liitäntä ja ulostulosta menee äänikortille.
Groove mechanic nimisellä ohjelmalla olen nauhotellut yhteen könttiin levyn molemmat puolet, sitten samaisen ohjelman Repair valikosta Analyze clicks and rumble, sen jälkeen fix clicks ant thumps (poistaa napsumiset) ja fix rumble (poistaa hihnan kitinän (itselläni tosin suoraveto) ja muut levysoittimen alustan kautta tulleet äänet (esim. jos sormella naputtelis soittimen pohjaa/sivua mistä tulisi kiva ylimääräinen basso)).
Piuhoja on tullut osteltua Halpa-Hallista, levysoittimen ja vahvistimen väliin perus RCA-RCA, vahvistimen ja tietokoneen väliin RCA-3.5mm (itselläni tosin äänikortilta aux_in nastoista lähtee koneen takaseinään piuha jonka päässä (naaras) RCA-liittimet, ja käytössä RCA-RCA-piuha).
Defeat
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

liteFun kirjoitti:..mulletoi.com tais myydä, hintaa muistaakseni jotain 180e luokkaa.
Itse tilasin USB-LP-Soittimen NetAnttilasta hintaan 99€
Tässä linkki
Hyvin on toiminut. Tosin taitaa jäädä nyt aika vähälle käytölle, kun omia LP-levyjä minulla on vain 2kpl.
Tuonkin soittimen ostin käytännössä vain yhden levyn takia joka sisältää keräilyharvinaisuuden parin vuosikymmenen takaa jota ei tietääkseni muissa formaateissa ole saatavana.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Defeat kirjoitti:
liteFun kirjoitti:..mulletoi.com tais myydä, hintaa muistaakseni jotain 180e luokkaa.
Itse tilasin USB-LP-Soittimen NetAnttilasta hintaan 99€
Tässä linkki
Hyvin on toiminut. Tosin taitaa jäädä nyt aika vähälle käytölle, kun omia LP-levyjä minulla on vain 2kpl.
Tuonkin soittimen ostin käytännössä vain yhden levyn takia joka sisältää keräilyharvinaisuuden parin vuosikymmenen takaa jota ei tietääkseni muissa formaateissa ole saatavana.
Epäilen kyllä että tuollaisella 100e soittimella ei kyllä vinyylisoudista pääse liikaa nauttiin. :mrgreen:
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja sadalla eurolla saa aika monta rca-pphono piuhaa.... tutkitaan kiitos ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hessu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuli mieleeni, että tarvitseekohan tuota vahvistimen RIAA-korjainta oikeasti välissä vai voisiko syöttää levarista suoraan äänikortille ja hoitaa korjauksen digitaalisesti?
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Periaatteessa vois. Empä oo yhtään äänenkäsittelyohjelmaa nähny missä olis RIAA-korjaus.
Muutaman kympin maksaa RIAA-korjain esim. ljudiasta, ennemmin kannattaa sellanen laittaa levarin ja äänikortin väliin.
Tai parempi jos on joku vanhempi vahvistin.

Ja tuo USB-levysoitin on mun käsittääkseni ihan perus levysoitin, siinä vaan on lisukkeena "äänikortti" joka muuttaa äänen samantien digitaaliseks USB-liitäntään josta softa lukee biisit talteen, taikka voi soitella musiikkia tietokoneen kautta.
Ei siinä vinyylin tunnelma katoa, ellei sitten käytä mahdottomia filttereitä tietokoneella :)

Tähän väliin pakko heittää, mulla on yks 90-luvun dance-sinkku joka on vähän mutkalla. A-puoli soi kuten pitää, mitä nyt välillä saattaa neula hypätä "ylämäen" jälkeen, mutta B-puolella sitten tuleekin pientä venytystä ääneen. Vähän kuin hihnavetoisen soittimen hihna meinaisi luistaa välillä.
Tuo sinkku oli joku 2Unlimitedin sinkku, en nyt yhtäkkiä muista mikä niistä.
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Hessu kirjoitti:Tuli mieleeni, että tarvitseekohan tuota vahvistimen RIAA-korjainta oikeasti välissä vai voisiko syöttää levarista suoraan äänikortille ja hoitaa korjauksen digitaalisesti?
En suosittele, vaikka se onkin täysin mahdollista. Keskiverto äänikortin häiriöetäisyyslukemat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että jos sinne tuodaan onnettoman heiveröinen äänirasian signaali niin lopputulos tulee olemaan kohinainen ja hurinainen(äänirasian antamassa signaalissa puhutaan millivolteista, linjatasoinen eli riaa-asteen jälkeinen signaali on satoja millivoltteja jolle äänikortin liitännätkin on mikkiliitäntää lukuunottamatta suunniteltu).
liteFun kirjoitti:...mulla on yks 90-luvun dance-sinkku joka on vähän mutkalla. A-puoli soi kuten pitää, mitä nyt välillä saattaa neula hypätä "ylämäen" jälkeen, mutta B-puolella sitten tuleekin pientä venytystä ääneen. Vähän kuin hihnavetoisen soittimen hihna meinaisi luistaa välillä.
Tuo sinkku oli joku 2Unlimitedin sinkku, en nyt yhtäkkiä muista mikä niistä.
Jotkut on oikonu vinyyleitä ihan lieden levyllä tai uunissa lämmittäen ja vieläpä hyvällä menestyksellä. Itse en ole kokeillut, mutta googlettamalla luulis löytyvän lisätietoa asiasta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Juu, ei tartte ku uuniin lasilevyjen väliin. Mutta tuo toinen puoli ei tule ikinä soimaan oikein vaikka levyn suoristaisi joten sitä ei viitsi turhaan suoristaa.
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse olen käyttänyt hyvällä mnestyksellä ao...ohjelmaa.
http://www.goldwave.com/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin