IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Terve
9-5 3,0 TiD käväisi huollossa. IMM ja kaikki suotimet vaihdettu, mutta silti kun kone on kylmä (ei käyntilämpöinen) kaasua reilummin painettaessa 2000 rpm jälkeen teho häviää. Kun painaa kaasupolkimen pohjaan niin pienen viiveen jälkeen auto lähtee kiihtymään normaalisti. Ei mahdoton vaiva, aiheuttaa vaan sen, että kylmänä joutuu kiihdyttämään pintakaasulla, jotta kierrokset ei nouse liikaa.
Huollossa ei mitään vikakoodeja tms löytynyt, eikä checking ilmoita mitään? Onko ilmiö tuttu kenellekään ja onko ajatuksia aiheuttajasta ?
9-5 3,0 TiD käväisi huollossa. IMM ja kaikki suotimet vaihdettu, mutta silti kun kone on kylmä (ei käyntilämpöinen) kaasua reilummin painettaessa 2000 rpm jälkeen teho häviää. Kun painaa kaasupolkimen pohjaan niin pienen viiveen jälkeen auto lähtee kiihtymään normaalisti. Ei mahdoton vaiva, aiheuttaa vaan sen, että kylmänä joutuu kiihdyttämään pintakaasulla, jotta kierrokset ei nouse liikaa.
Huollossa ei mitään vikakoodeja tms löytynyt, eikä checking ilmoita mitään? Onko ilmiö tuttu kenellekään ja onko ajatuksia aiheuttajasta ?
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Saksan tuonteja, ollut Suomessa 1/2 vuotta. Toimi aiemmin hyvin myös kylmällä, vika tullut päälle muutama viikko sitten (kun ilmat kylmeni). IMM vaihdettu viime viikolla, ei auttanut. Diagnoosi on, että kylmällä moottorilla painettaessa kaasu pohjaan, tuntuu että kone tukehtuu ja/tai ei saa polttoainetta. Joka tapauksessa veto hyytyy. Jos painaa kaasun pohjaan, häiriö kestää tovin, jonka jälkeen lähtee kiihtymään edelleen. Jollakin tavalla tämä liittyy moottorin lämpötilaan, koska kun käyntilämpötila saavutetaan vika poistuu.
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Mimmi, kiitos neuvoista. Tarkastan ensi tilassa !
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Mutta kait egr:n kautta voi laittaa kulkemaan puhdasta ilmaa noen sijaan. (Ei kovin moni saabistikaan syö mielellään jo kertaalleen syötyä ruokaaMimmi kirjoitti:Itse epäilisin EGR:n toimintaa (putki tukossa tms).
Pikkudieselissä ei voi tulpata EGR:ää, kuten traktorikoneisissa, koska EGR on sähköisesti ohjattu ja sitä valvotaan.

Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Auttakaa tietämätöntä, liittyykö tuon egr-putken tukkeessa oloon muita mahdollisia riskejä, kun tarvitsee ajaa autolla tulevina päivinä, enkä ehdi viedä sitä huoltoon !? Voiko ongelmalle tehdä itse jotakin ?
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Mimmi osannee vastailla parhaiten, mutta oletko kokeillut laittaa tankkiin dieselille tarkoitettua Masinolia? Jos vaiva johtuisi kosteudesta ja kylmistä olosuhteista (jos ei ole sitä vedenerotinta ja jos olisi eri moottoriohjaussofta, jne)?
Onko polttoainesuodatin vaihdettu koska viimeksi (se näyttäisi epc:n mukaan sijaitsevan siellä tankin etureunassa kuskinpuolella, ja se vaihdetaan alakautta)?
Jos egr:n putki olisi tukossa niin tuskin siitä mitään vaaraa on, en jaksa uskoa että Saabissa olisi mahdollista egr:n läpän irtoaminen nokikarstan vuoksi kuten esim BMW:n 3-litraisissa on sattunut (totalschaden).
Ja jotenkin hieman kaukaahaetulta tuntuisi egr:n tukkeutumisesta johtuva vika, eikös silloin egr antaisi vikakoodinkoska silloin melko varmasti egr:n läppäkään ei pääsisi kääntymään jos likaa olisi niin paljon että putkikin olisi ummessa)?
Ja eikös se kierrätettävän pakokaasun määrä ole kuitenkin niin pieni että tupajumikone kävisi ihan tyytyväisenä vaikka polttoainetta ei ruiskutettaisikaan egr:n kautta tulevan likailman verran lisää?
Itse jotenkin mutu-tuntumalla epäilisin ettei moottorinohjaus saa oikeaa tietoa lämpötilasta, tai että polttoainetta ei saada ruiskutettua tarpeeksi kylmänä (vesi).
Viisaammat jatkakoon.
Edit: jos en itse osaisi korjata tuollaista uudehkoa ja aidosti hienoa autoa niin veisin sen Saabin merkkihuollon sijasta asiantuntevaan diesel-huoltoon, samoja kompononetteja noissa dieselmoottoreiden polttoainejärjestelmissä käytetään (eiköhän tässä mahda olla Bosch?), aivan varmasti osaavat korjata vian.
Dieselkorjaamolla jaksanevat jopa mittailla eri komponenttien vastus- jne -arvoja, ruiskutuspaineita, ja osaavat todeta missä vika on, eivätkä vain summanmutikassa vaihtele osia (kuten tässä oli ilmeisesti känyt, eli olivat vaihtaneet IMM:n turhaan.
Siitä mielestäni kuuluisi saada hyvitys, ja käskyttää vaihtamaan vanha ehjä osa takaisin, josseivät olleet malttaneet antaa auton jäähtyä kylmäksi ja huolellisesti koeajamalla tutkineet tuliko vika kuntoon vai vaihtoivatko osan ihan turhaan).
Toisaalta tuollainen 3.0-dieseli oli sen verran arvokas uutena ettei niitä ole kamalasti täällä myyty, eli aika uusi tuttavuus merkkihuolloillekin, ja hehän operoivat WIS:in ja EPC:n voimin (kait, toivottavasti heillä olisi käytettävissään esim Boschin ja muiden osavalmistajien speksejä), niin voi olla aika heikkoa välillä vianhaku jos törkätään vain töpseli autoon ja oletetaan vian löytyvän osia vaihtamalla vaikkei vikakoodiakaan saada ulos.
Ei Saabin(kaan) itsediagnostiikka voi olla niin idioottivarma että osaisi tunnistaa kaikkien kompononettien häiriöt, eli vikakoodia ei välttämättä tule vaikka auto ei toimi.
Onko polttoainesuodatin vaihdettu koska viimeksi (se näyttäisi epc:n mukaan sijaitsevan siellä tankin etureunassa kuskinpuolella, ja se vaihdetaan alakautta)?
Jos egr:n putki olisi tukossa niin tuskin siitä mitään vaaraa on, en jaksa uskoa että Saabissa olisi mahdollista egr:n läpän irtoaminen nokikarstan vuoksi kuten esim BMW:n 3-litraisissa on sattunut (totalschaden).
Ja jotenkin hieman kaukaahaetulta tuntuisi egr:n tukkeutumisesta johtuva vika, eikös silloin egr antaisi vikakoodinkoska silloin melko varmasti egr:n läppäkään ei pääsisi kääntymään jos likaa olisi niin paljon että putkikin olisi ummessa)?
Ja eikös se kierrätettävän pakokaasun määrä ole kuitenkin niin pieni että tupajumikone kävisi ihan tyytyväisenä vaikka polttoainetta ei ruiskutettaisikaan egr:n kautta tulevan likailman verran lisää?
Itse jotenkin mutu-tuntumalla epäilisin ettei moottorinohjaus saa oikeaa tietoa lämpötilasta, tai että polttoainetta ei saada ruiskutettua tarpeeksi kylmänä (vesi).
Viisaammat jatkakoon.
Edit: jos en itse osaisi korjata tuollaista uudehkoa ja aidosti hienoa autoa niin veisin sen Saabin merkkihuollon sijasta asiantuntevaan diesel-huoltoon, samoja kompononetteja noissa dieselmoottoreiden polttoainejärjestelmissä käytetään (eiköhän tässä mahda olla Bosch?), aivan varmasti osaavat korjata vian.
Dieselkorjaamolla jaksanevat jopa mittailla eri komponenttien vastus- jne -arvoja, ruiskutuspaineita, ja osaavat todeta missä vika on, eivätkä vain summanmutikassa vaihtele osia (kuten tässä oli ilmeisesti känyt, eli olivat vaihtaneet IMM:n turhaan.
Siitä mielestäni kuuluisi saada hyvitys, ja käskyttää vaihtamaan vanha ehjä osa takaisin, josseivät olleet malttaneet antaa auton jäähtyä kylmäksi ja huolellisesti koeajamalla tutkineet tuliko vika kuntoon vai vaihtoivatko osan ihan turhaan).
Toisaalta tuollainen 3.0-dieseli oli sen verran arvokas uutena ettei niitä ole kamalasti täällä myyty, eli aika uusi tuttavuus merkkihuolloillekin, ja hehän operoivat WIS:in ja EPC:n voimin (kait, toivottavasti heillä olisi käytettävissään esim Boschin ja muiden osavalmistajien speksejä), niin voi olla aika heikkoa välillä vianhaku jos törkätään vain töpseli autoon ja oletetaan vian löytyvän osia vaihtamalla vaikkei vikakoodiakaan saada ulos.
Ei Saabin(kaan) itsediagnostiikka voi olla niin idioottivarma että osaisi tunnistaa kaikkien kompononettien häiriöt, eli vikakoodia ei välttämättä tule vaikka auto ei toimi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Polttoainesuodin vaihdettu viime viikolla. Hyvä idea viedä auto kunnon diesel-korjaamoon, taidan noudattaa ohjetta mahdollisimman pian ! Kiitos neuvoista !
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Kokeile silti laittaa tenttua eli jäänestoa tankkiin, ei siitä ainakaan mitään harmia ole.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Ehkä sitä tietoa ei sittenkään löydy dieselkorjaamosta. EGR on Denson valmistama ja muistelisin että ruiskutus laitteisto olisi myös saman.
EGR , MAF (IMM) ja ohjaus softa elävät symbioosissa.
Tiedätkö mikä ohjelmaversio autossassi on, siitä riippuu mikä MAF kuuluu sen yhteyteen.
Ohjelma pitäisi olla CS3MIKN8 ja MAF pitäisi löytyä numerot 0281002538
Kannatan että menet merkkihuoltoon ja pyydät nauhoittamaan TECH.llä vikatapahtuman jonka he lähettävät Saksaan analysoitavaksi. Siitä se alkaa selvitä. Mikäli eivät ymmärrä em nauhoitusta pyydä täyttämään Saabin "Checklist Diesel Engine"
EGR on aika merkittävässä osassa moottorin oikeaa toimintaa ajatellen eikä sitä voi tulpata eikä ohittaa. Se ei ole mikään läppä on/off asennolla vaan venttiili jota ohjataan avautumaan tarvittava määrä eri parametrien mukaan.
EGR , MAF (IMM) ja ohjaus softa elävät symbioosissa.
Tiedätkö mikä ohjelmaversio autossassi on, siitä riippuu mikä MAF kuuluu sen yhteyteen.
Ohjelma pitäisi olla CS3MIKN8 ja MAF pitäisi löytyä numerot 0281002538
Kannatan että menet merkkihuoltoon ja pyydät nauhoittamaan TECH.llä vikatapahtuman jonka he lähettävät Saksaan analysoitavaksi. Siitä se alkaa selvitä. Mikäli eivät ymmärrä em nauhoitusta pyydä täyttämään Saabin "Checklist Diesel Engine"
EGR on aika merkittävässä osassa moottorin oikeaa toimintaa ajatellen eikä sitä voi tulpata eikä ohittaa. Se ei ole mikään läppä on/off asennolla vaan venttiili jota ohjataan avautumaan tarvittava määrä eri parametrien mukaan.
Re: IMM vaihdettu - tehot kylmänä edelleen kateissa
Myös traktorinkoneen vikaversiossa 01--> egr on sähköisesti ohjattu. Jos siihen tulee pieninkin vika tai muutos niin antaa herkästi vikakoodit kehiin.Mimmi kirjoitti:Itse epäilisin EGR:n toimintaa (putki tukossa tms).
Pikkudieselissä ei voi tulpata EGR:ää, kuten traktorikoneisissa, koska EGR on sähköisesti ohjattu ja sitä valvotaan.