900c päästömittaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teha
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 07:42

900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja teha »

etsin kyllä mutten löytänyt vastaavaa tapausta...

CO-pitoisuus 0,19% = ok , sallitaan 3,5
HC pitoisuus 700 ppm = hylätty, rajana 600ppm
CO2 pitoisuus 11%
02 pitoisuus 5,63 = hylätty, rajana 5%

CO on siis häkä, se oli ok.
HC on palamattomat hiilivedyt
02 happi

Katsastus mies sanoi että käy liian laihalla... ja käy liian hitaasti.
tyhjäkäynti noin 850, välillä heilahtaa sen alle.
löysin kyllä pakoputkesta pienen reiän jota ei asemalla kyllä huomattu, voiko se
vaikuttaa happi arvoon?
Entä miten paljon tuohon HC-arvoon vaikuttaa tulpat/niitten johdot?
Tulpat on kyllä puhtaat, kärkiväli kyllä hieman kasvanut.
Onko 100 pudotus HC-arvossa siis kovan työn takana vai onko katsastus mies oikeassa että löydettyäni pierburgista säätöruuvin, kenties siellä pohjassa jokin ruuvi, niin siitä saa arvot kohdalleen?

Saabista mitattiin siis ainoastaan joutokäynnillä arvot.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vuoto pakoputkessa vaikuttaa kyllä o2 eli happi pitoisuuteen ja seokseen.

korjaa vuoto pakoputkesta, uusi sytytys osat ja sen jälkeen seoksen säätö niin pitäisi hc olla tuolla 200-300.

autossasi on mitä todennäköisemmin myös jokin happi vuoto imu puolelle kun happea noin paljon.

eli tarkasta myös imu puoli vuodoista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
teha
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 07:42

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja teha »

Sytytys puolen osia jo vaihdettu, pakoputki kyllä tilkitään,
mutta se seoksen säätö kai sitten jääkin arvailujen varaan?
ainakin lähikorjaamolla on että säätö tehtäisiin ihan tuntihinnaston mukaan eli
mini kai jotain 40e.
uusinta näyttö asemalla 20e/kerta :)
se varmaan riittää jos rikastaa sen verran että kierrokset juuri vähän nousevat?
jos se nyt käy aivan liian laihalla....
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suosittelen vaihtamaan korjaamoa. tuohan on ryöstöhinta.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:suosittelen vaihtamaan korjaamoa. tuohan on ryöstöhinta.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.
Oletko siirtynyt kaasariin koska iivari 16 aina rempassa :mrgreen: :mrgreen:
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja tturku »

härskeimmät säätää päästöt kohdalleen konttorilla, kun aletaan tutkimaan päästöjä :) . Ainakin ruiskuissa ei tartte olla mukana kun yksi pitkävartinen kuusiokoloavain, kaasareista en tiedä, mistä ja millä säädetään, mutta ei varmaan oo paha rasti sekään. Niin ja kyllä korjaamolta pitäis 15€ tai alle säätö onnistua, vieläpä printin kanssa. Eihän siinä mee kun vajaa 5 min siinä säädössä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
teha
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 07:42

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja teha »

olisiko mainostusta jos laittaisitte mikä korjaamo ketju kympillä säätää ja lapun antaa?
Säätöruuvi löytyi helposta paikkaa, kaasari Pierburgin 175 cdus.
se ylin pieni muovi korkki pois kaasarin päältä ja siellä näkyy onnettoman kokoinen
säätöruuvi, sitä vähän käännettiin ja ainakin tyhjäkäynti nousi vähän.
Eikun kokeilemaan, ehkä vielä sinolia litra tankkiin :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja jus »

teha kirjoitti:olisiko mainostusta jos laittaisitte mikä korjaamo ketju kympillä säätää ja lapun antaa?
Tuskin voi mitään korjaamoketjua mainostaa. Anna vähän vinkkiä paikkakunnastasi, niin joku ehkä osaa suositella jonkun tietyn korjaamon. Itse sain pakokaasulapun kympillä viimeksi Kaivokselan Teboilin yhteydessä olevalta korjaamolta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pierburkissa säätöruuvi on kaasarin alla olevan muovi korkin alla.

siihen kävi joku pieni hylsy millä sitä sai kierrettyä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Tietääkseni seos säätö on noin 8mm hylsy kaasuttimen alapuolella, pohjassa .. korjatkaa jos olen väärässä :?:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

900 I 16 Kat kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:suosittelen vaihtamaan korjaamoa. tuohan on ryöstöhinta.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.
Oletko siirtynyt kaasariin koska iivari 16 aina rempassa :mrgreen: :mrgreen:

vattu mie ajan iivarilla vaikka vikaa vikaa vikaa onkin.... leima loppuun....
naapurieläkeukonsatkun käytin.... lisäsin myös öljyä kaasariin oikein förgasaren oljaa------

juu on niitä säädetty konttorillakin ja takasin hyviin säätöihin hyväksytyn leiman saamisen jälkeen!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo seosten säätö pitäis onnistua melkein korjaamossa kuin korjaamossa. Hintaluokka ky normaalisti on tosiaan 10euron luokassa. Eipä toi 40€/h veloitus mitään karmeeta laskua tee, jos säätö menee normaalisti. 10minsaa pidempään siinä on vaikea saada menemään aikaa, jos kaikki on kunnossa. Mikä lie minimiveloitus sitten? :wink:

Seosten säädöstä korvakuulolta vielä pikkutipsi. Siis kierroslukuhan käyttäytyy osapuilleen näin:

liian laihalla :arrow: kierrokset putoaa ja kone käy huonosti
kierrokset korkeimmillaan :arrow: vielä laihalla, mutta ei kaukana oikeasta säädöstä
kierrokset putoaa korkeimmasta lukemasta ehkä arviolta jotain 50-100rpm :arrow: aletaan olla lähimain katsastussäädöissä
Vielä kun tuosta rikastaa seosta, niin kone alkaa käydä huonosti. Lisäksi aivan liian rikkaan seoksen käytös tyhjäkäynnillä on sellainen, että kone alkaa pidemmässä tyhjäkäytössä hiipumaan ja köhimään, eikä tahdo pysyä käynnissä. Sitten kun sitä vähän kaasulla herättelee taas käy aikansa, kunnes alkaa kirjaimellisesti tukehtumaan.

Kun säätöä tekee näin korvakuulolta, niin pitää säätää tyhjäkäynti uudestaan, kun tuo haluttu kohta on löytynyt. Sitten tehdään vielä "tunnustelu" uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teha
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 07:42

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja teha »

Leima tuli, tai siis ei enää saakaan leimaa vaan uudet paperit joka vuosi...

(mertmillä hyvä ohje, saisi vain olla tuo seoksen säätö helpompi saabissa)

säädetty ihan hieman rikkaammalle,

silti vielä:
uudet tulpanjohdot, uusi pyörijä kansineen,
pieni reikä pakoputkesta pakoputken korjaustahnalla umpeen,
tankki ajettu lähes tyhjäksi, puoli litraa masinolia sekaan,
sitten vielä ennen katsastus uusintaa annnoin käydä ulkona noin 15min
tyhjäkäyntiä, meni jo flektikin päälle mittaukseen päästessä.
arvot oli tippuneet 5 kertaisesti, hc noin 100 ppm ja happi noin 1%.
Lähentelee rajaa jossa auto suorastaan puhdistaa ilmaa :)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900c päästömittaus

Viesti Kirjoittaja okaalto »

antti.hakamaa kirjoitti:pierburkissa säätöruuvi on kaasarin alla olevan muovi korkin alla.
Ja saattaapi olla, että se muovikorkki on sieltä ajanmyötä hävinnyt. Peili on hyvä apu tässä. :wink:
Vastaa Viestiin