900c päästömittaus
900c päästömittaus
etsin kyllä mutten löytänyt vastaavaa tapausta...
CO-pitoisuus 0,19% = ok , sallitaan 3,5
HC pitoisuus 700 ppm = hylätty, rajana 600ppm
CO2 pitoisuus 11%
02 pitoisuus 5,63 = hylätty, rajana 5%
CO on siis häkä, se oli ok.
HC on palamattomat hiilivedyt
02 happi
Katsastus mies sanoi että käy liian laihalla... ja käy liian hitaasti.
tyhjäkäynti noin 850, välillä heilahtaa sen alle.
löysin kyllä pakoputkesta pienen reiän jota ei asemalla kyllä huomattu, voiko se
vaikuttaa happi arvoon?
Entä miten paljon tuohon HC-arvoon vaikuttaa tulpat/niitten johdot?
Tulpat on kyllä puhtaat, kärkiväli kyllä hieman kasvanut.
Onko 100 pudotus HC-arvossa siis kovan työn takana vai onko katsastus mies oikeassa että löydettyäni pierburgista säätöruuvin, kenties siellä pohjassa jokin ruuvi, niin siitä saa arvot kohdalleen?
Saabista mitattiin siis ainoastaan joutokäynnillä arvot.
CO-pitoisuus 0,19% = ok , sallitaan 3,5
HC pitoisuus 700 ppm = hylätty, rajana 600ppm
CO2 pitoisuus 11%
02 pitoisuus 5,63 = hylätty, rajana 5%
CO on siis häkä, se oli ok.
HC on palamattomat hiilivedyt
02 happi
Katsastus mies sanoi että käy liian laihalla... ja käy liian hitaasti.
tyhjäkäynti noin 850, välillä heilahtaa sen alle.
löysin kyllä pakoputkesta pienen reiän jota ei asemalla kyllä huomattu, voiko se
vaikuttaa happi arvoon?
Entä miten paljon tuohon HC-arvoon vaikuttaa tulpat/niitten johdot?
Tulpat on kyllä puhtaat, kärkiväli kyllä hieman kasvanut.
Onko 100 pudotus HC-arvossa siis kovan työn takana vai onko katsastus mies oikeassa että löydettyäni pierburgista säätöruuvin, kenties siellä pohjassa jokin ruuvi, niin siitä saa arvot kohdalleen?
Saabista mitattiin siis ainoastaan joutokäynnillä arvot.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900c päästömittaus
vuoto pakoputkessa vaikuttaa kyllä o2 eli happi pitoisuuteen ja seokseen.
korjaa vuoto pakoputkesta, uusi sytytys osat ja sen jälkeen seoksen säätö niin pitäisi hc olla tuolla 200-300.
autossasi on mitä todennäköisemmin myös jokin happi vuoto imu puolelle kun happea noin paljon.
eli tarkasta myös imu puoli vuodoista.
korjaa vuoto pakoputkesta, uusi sytytys osat ja sen jälkeen seoksen säätö niin pitäisi hc olla tuolla 200-300.
autossasi on mitä todennäköisemmin myös jokin happi vuoto imu puolelle kun happea noin paljon.
eli tarkasta myös imu puoli vuodoista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900c päästömittaus
Sytytys puolen osia jo vaihdettu, pakoputki kyllä tilkitään,
mutta se seoksen säätö kai sitten jääkin arvailujen varaan?
ainakin lähikorjaamolla on että säätö tehtäisiin ihan tuntihinnaston mukaan eli
mini kai jotain 40e.
uusinta näyttö asemalla 20e/kerta
se varmaan riittää jos rikastaa sen verran että kierrokset juuri vähän nousevat?
jos se nyt käy aivan liian laihalla....
mutta se seoksen säätö kai sitten jääkin arvailujen varaan?
ainakin lähikorjaamolla on että säätö tehtäisiin ihan tuntihinnaston mukaan eli
mini kai jotain 40e.
uusinta näyttö asemalla 20e/kerta

se varmaan riittää jos rikastaa sen verran että kierrokset juuri vähän nousevat?
jos se nyt käy aivan liian laihalla....
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900c päästömittaus
suosittelen vaihtamaan korjaamoa. tuohan on ryöstöhinta.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900c päästömittaus
Oletko siirtynyt kaasariin koska iivari 16 aina rempassanalleolut kirjoitti:suosittelen vaihtamaan korjaamoa. tuohan on ryöstöhinta.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.


Re: 900c päästömittaus
härskeimmät säätää päästöt kohdalleen konttorilla, kun aletaan tutkimaan päästöjä
. Ainakin ruiskuissa ei tartte olla mukana kun yksi pitkävartinen kuusiokoloavain, kaasareista en tiedä, mistä ja millä säädetään, mutta ei varmaan oo paha rasti sekään. Niin ja kyllä korjaamolta pitäis 15€ tai alle säätö onnistua, vieläpä printin kanssa. Eihän siinä mee kun vajaa 5 min siinä säädössä.

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 900c päästömittaus
olisiko mainostusta jos laittaisitte mikä korjaamo ketju kympillä säätää ja lapun antaa?
Säätöruuvi löytyi helposta paikkaa, kaasari Pierburgin 175 cdus.
se ylin pieni muovi korkki pois kaasarin päältä ja siellä näkyy onnettoman kokoinen
säätöruuvi, sitä vähän käännettiin ja ainakin tyhjäkäynti nousi vähän.
Eikun kokeilemaan, ehkä vielä sinolia litra tankkiin
Säätöruuvi löytyi helposta paikkaa, kaasari Pierburgin 175 cdus.
se ylin pieni muovi korkki pois kaasarin päältä ja siellä näkyy onnettoman kokoinen
säätöruuvi, sitä vähän käännettiin ja ainakin tyhjäkäynti nousi vähän.
Eikun kokeilemaan, ehkä vielä sinolia litra tankkiin

Re: 900c päästömittaus
Tuskin voi mitään korjaamoketjua mainostaa. Anna vähän vinkkiä paikkakunnastasi, niin joku ehkä osaa suositella jonkun tietyn korjaamon. Itse sain pakokaasulapun kympillä viimeksi Kaivokselan Teboilin yhteydessä olevalta korjaamolta.teha kirjoitti:olisiko mainostusta jos laittaisitte mikä korjaamo ketju kympillä säätää ja lapun antaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900c päästömittaus
pierburkissa säätöruuvi on kaasarin alla olevan muovi korkin alla.
siihen kävi joku pieni hylsy millä sitä sai kierrettyä.
siihen kävi joku pieni hylsy millä sitä sai kierrettyä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900c päästömittaus
Tietääkseni seos säätö on noin 8mm hylsy kaasuttimen alapuolella, pohjassa .. korjatkaa jos olen väärässä 

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900c päästömittaus
900 I 16 Kat kirjoitti:Oletko siirtynyt kaasariin koska iivari 16 aina rempassanalleolut kirjoitti:suosittelen vaihtamaan korjaamoa. tuohan on ryöstöhinta.
kaasarisaabin säätö + päästölappu 10e kun viimeksi kävin.![]()
vattu mie ajan iivarilla vaikka vikaa vikaa vikaa onkin.... leima loppuun....
naapurieläkeukonsatkun käytin.... lisäsin myös öljyä kaasariin oikein förgasaren oljaa------
juu on niitä säädetty konttorillakin ja takasin hyviin säätöihin hyväksytyn leiman saamisen jälkeen!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900c päästömittaus
Kyllä tuo seosten säätö pitäis onnistua melkein korjaamossa kuin korjaamossa. Hintaluokka ky normaalisti on tosiaan 10euron luokassa. Eipä toi 40€/h veloitus mitään karmeeta laskua tee, jos säätö menee normaalisti. 10minsaa pidempään siinä on vaikea saada menemään aikaa, jos kaikki on kunnossa. Mikä lie minimiveloitus sitten?
Seosten säädöstä korvakuulolta vielä pikkutipsi. Siis kierroslukuhan käyttäytyy osapuilleen näin:
liian laihalla
kierrokset putoaa ja kone käy huonosti
kierrokset korkeimmillaan
vielä laihalla, mutta ei kaukana oikeasta säädöstä
kierrokset putoaa korkeimmasta lukemasta ehkä arviolta jotain 50-100rpm
aletaan olla lähimain katsastussäädöissä
Vielä kun tuosta rikastaa seosta, niin kone alkaa käydä huonosti. Lisäksi aivan liian rikkaan seoksen käytös tyhjäkäynnillä on sellainen, että kone alkaa pidemmässä tyhjäkäytössä hiipumaan ja köhimään, eikä tahdo pysyä käynnissä. Sitten kun sitä vähän kaasulla herättelee taas käy aikansa, kunnes alkaa kirjaimellisesti tukehtumaan.
Kun säätöä tekee näin korvakuulolta, niin pitää säätää tyhjäkäynti uudestaan, kun tuo haluttu kohta on löytynyt. Sitten tehdään vielä "tunnustelu" uudestaan.

Seosten säädöstä korvakuulolta vielä pikkutipsi. Siis kierroslukuhan käyttäytyy osapuilleen näin:
liian laihalla

kierrokset korkeimmillaan

kierrokset putoaa korkeimmasta lukemasta ehkä arviolta jotain 50-100rpm

Vielä kun tuosta rikastaa seosta, niin kone alkaa käydä huonosti. Lisäksi aivan liian rikkaan seoksen käytös tyhjäkäynnillä on sellainen, että kone alkaa pidemmässä tyhjäkäytössä hiipumaan ja köhimään, eikä tahdo pysyä käynnissä. Sitten kun sitä vähän kaasulla herättelee taas käy aikansa, kunnes alkaa kirjaimellisesti tukehtumaan.
Kun säätöä tekee näin korvakuulolta, niin pitää säätää tyhjäkäynti uudestaan, kun tuo haluttu kohta on löytynyt. Sitten tehdään vielä "tunnustelu" uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900c päästömittaus
Leima tuli, tai siis ei enää saakaan leimaa vaan uudet paperit joka vuosi...
(mertmillä hyvä ohje, saisi vain olla tuo seoksen säätö helpompi saabissa)
säädetty ihan hieman rikkaammalle,
silti vielä:
uudet tulpanjohdot, uusi pyörijä kansineen,
pieni reikä pakoputkesta pakoputken korjaustahnalla umpeen,
tankki ajettu lähes tyhjäksi, puoli litraa masinolia sekaan,
sitten vielä ennen katsastus uusintaa annnoin käydä ulkona noin 15min
tyhjäkäyntiä, meni jo flektikin päälle mittaukseen päästessä.
arvot oli tippuneet 5 kertaisesti, hc noin 100 ppm ja happi noin 1%.
Lähentelee rajaa jossa auto suorastaan puhdistaa ilmaa
(mertmillä hyvä ohje, saisi vain olla tuo seoksen säätö helpompi saabissa)
säädetty ihan hieman rikkaammalle,
silti vielä:
uudet tulpanjohdot, uusi pyörijä kansineen,
pieni reikä pakoputkesta pakoputken korjaustahnalla umpeen,
tankki ajettu lähes tyhjäksi, puoli litraa masinolia sekaan,
sitten vielä ennen katsastus uusintaa annnoin käydä ulkona noin 15min
tyhjäkäyntiä, meni jo flektikin päälle mittaukseen päästessä.
arvot oli tippuneet 5 kertaisesti, hc noin 100 ppm ja happi noin 1%.
Lähentelee rajaa jossa auto suorastaan puhdistaa ilmaa

Re: 900c päästömittaus
Ja saattaapi olla, että se muovikorkki on sieltä ajanmyötä hävinnyt. Peili on hyvä apu tässä.antti.hakamaa kirjoitti:pierburkissa säätöruuvi on kaasarin alla olevan muovi korkin alla.
