No mitäs vaikka kyselisinkin...? V*ttuux se sulle kuuluu.Tri-Lo kirjoitti:Ohjeitako kyselet?!Raser kirjoitti:Keneltä "kaveri" oli ostanut ruuvatun tontun? Meinaan, oliko yksityinen vai autoliike?
Miten helppoa/vaikeaa tonnarin mittarin ruuvaaminen muuten on? Eikös noi ole meinaan niin kun sähköisesti toimivia mittareita, eli porakoneella pyörittäminen ei taida onnistua mitenkään...?
Millaisen laitteiston tuohon tarvitsee? Mekaaniseltahan tuo itse kilometrimittari näyttää, mutta ohjataanko sitä jollain diagnostiikkaohjelmalla vai sormellako niitä numerolevyjä pyöritetään jos halutaan tehdä vilppiä?
Onko muuten mittaristossa mitään sinettiä tms. jos sen joutuu avaamaan numeroita muuttaakseen?
Varoitus: Myynnissä oleva 9000 CSE -94
Re: Varoitus: Myynnissä oleva 9000 CSE -94
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
No mitäs vaikka kyselisinkin...? V*ttuux se sulle kuuluu.[/quote]Tri-Lo kirjoitti: Ohjeitako kyselet?!
On se kumma kun haluaa tietää näkeekö mittarin ruuvamisen jotenkin!?!
Meinaan jos se onnistuu esim. mittariston takaa jotain rullaa pyörittämällä, uskoisin että ruuvailu on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Jos taas muutokset vaativat jonkun kalliin erityislaitteen, uskoisin että suurin osa saabeista on turvassa. Olen aiemmin kertonut kuolaavani ruotsalaisten tai virolaisten käytettyjen saabbien perään, eli voisi olla ihan asiallistakin tietää pystyykö mahdollisen mulkkaamisen jotenkin saamaan selville (sinetistä tms.).
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=15
Serkkumikkohan se ruuvasi tonnarin mittaria, jollain sähkötsydeemillä tosin ja kilometrejä lisää eikä vähemmäksi. Mutta tuosta topikista kakkossivulla selvinnee paremmin...
Serkkumikkohan se ruuvasi tonnarin mittaria, jollain sähkötsydeemillä tosin ja kilometrejä lisää eikä vähemmäksi. Mutta tuosta topikista kakkossivulla selvinnee paremmin...
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Hieno foorumi - Saadaan käpälälautaan nämä itse teosta
Enhän minä vaan se edellinen omistaja
.
Miksei nykyinen omistaja myynyt itse autoa ilman tätä foorumia? Vaan pisti toisen asialle.
Mittarin "käsittely" on esim. Saksassa "ammatti" jossa digitaalisen mittarin lukemat muutetaan alle aikayksikön. Ns. manuaaliset mittarit vievät enemmän aikaa muttei kuitenkaan kuin "pienen hetken". Erittäin hyvä kate ulkomaille myytävästä autosta esim: 390tkm / 189tkm!
Että se siitä/ pallo pyörii vieläkin samoin kilometrit?

Miksei nykyinen omistaja myynyt itse autoa ilman tätä foorumia? Vaan pisti toisen asialle.
Mittarin "käsittely" on esim. Saksassa "ammatti" jossa digitaalisen mittarin lukemat muutetaan alle aikayksikön. Ns. manuaaliset mittarit vievät enemmän aikaa muttei kuitenkaan kuin "pienen hetken". Erittäin hyvä kate ulkomaille myytävästä autosta esim: 390tkm / 189tkm!

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Saksassa on kiellettyä mittareiden ruuvaaminen. (tacho justieren). Se ei tietenkään justeeraamista estä, koska tosiaan alalle ehti kehkeytyä melkoinen bisnes asian tiimoilta.J.V.A kirjoitti:Hieno foorumi - Saadaan käpälälautaan nämä itse teostaEnhän minä vaan se edellinen omistaja
![]()
.
Niin tosiaan, ostaessani käytetyn saabin ulkomailta, haluaisin tietää onko mittaria ruuvattu, mutta samalla voisin pyöräyttää 200.000 kilometriä LISÄÄ ilman pienintäkään omantunnon tuskaa.
(Tosiaan vähän outoa kun aina pikkuisen haiskahtavissa tapauksissa kyseessä onkin "kaverin" auto eikä oma!?! Kirjautuminen foorumiin kestää noin minuutin joten... )
Ei nyt ruveta syyttämään niitä kenellä ei ole osaa eikä arpaa mittarin ruuvaamisen tai vaihdon suhteen...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.

Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ai että ollaan hiljaa vaan ja vaietaan ongelmasta???Tuha kirjoitti:Ei nyt ruveta syyttämään niitä kenellä ei ole osaa eikä arpaa mittarin ruuvaamisen tai vaihdon suhteen...
Jos minä yrittäisin myydä täällä kaverini ruuvattua saabbia - siis ruuvauksesta tietämättä - ja auto paljastuisi sellaiseksi, niin ns. kaverini joutuisi puhutteluun samantien.
Sen jälkeen en enää ainakaan omissa nimissäni kaverini autoa kaupittelisi, vaikka hän väittäisikin jo edellisen omistajan moisen ruuvauksen tehneen. Muutoinkin on aika outoa ettei kaveri voi luoda itselleen omaa profiilia (jonka teko kestää siis pari minuuttia maksimissaan).
No tuota minä pelkäsinkin, eli että operaatio on helpohko. Tuommoisen 100.000 kilometrin vähennys on aika merkittävä hinnan ja auton haluttavuuden suhteen tietenkin.Risto kirjoitti: Olen ollut seuraamassa erään tonnarin mittarilukeman "tarkastamista" ja voin kertoa toimenpiteen olevan varsin helppo. Mitään sinettiä ei ole ja kaikki tapahtui mekaanisesti. Mittariston irrotus + lukeman "tarkastus" + mittariston kiinnitys = puolisen tuntia.
Tästä voisi päätellä, että taitavat Viron kärryt olla järjestään ruuvattuja. Sen verran liian vähän niissä tuntuu olevan mittarissa.
Eikös katsastuksen yhteydessä oteta aina mittarilukema ylös? Saako katsastusasemalta tms. paikasta dokumentoidut lukemat?
-
- "Turbo"
Katsastusasemat ottavat ylös mittarilukemat ja ne saa ainakin jollain puhelinpalvelulla selville, on tullut ko. palvelua käytettyä, en enää muista numeroa. En muista mistä vuodesta alkaen lukemat on yleisesti kirjattu, olisiko 90 -luvun puolivälistä...Raser kirjoitti:No tuota minä pelkäsinkin, eli että operaatio on helpohko. Tuommoisen 100.000 kilometrin vähennys on aika merkittävä hinnan ja auton haluttavuuden suhteen tietenkin.Risto kirjoitti: Olen ollut seuraamassa erään tonnarin mittarilukeman "tarkastamista" ja voin kertoa toimenpiteen olevan varsin helppo. Mitään sinettiä ei ole ja kaikki tapahtui mekaanisesti. Mittariston irrotus + lukeman "tarkastus" + mittariston kiinnitys = puolisen tuntia.
Tästä voisi päätellä, että taitavat Viron kärryt olla järjestään ruuvattuja. Sen verran liian vähän niissä tuntuu olevan mittarissa.
Eikös katsastuksen yhteydessä oteta aina mittarilukema ylös? Saako katsastusasemalta tms. paikasta dokumentoidut lukemat?
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Onhan meillä kotoSuomessakin kaikenlaatuinen HUIJAAMINEN kielletty, koskee se sitten autoa tai mitävain palvelua. Tämä Saksan juttu oli muistaakseni Tuulilasissa jossa aika seikkaperäisesti selvitettiin nämä mittarin"oikaisut". Siihen aikaa taisi saksanmaalla toimia yli 20000 virallista "mittarinkorjaajaa" sillä eihän mittarinkorjaus ole rikos edes saksassa. Nykyisin taitaa vaatia HYVÄT perusteet jotta lupa heltiää!!??
Lieneekö lupa vain merkkiliikkeillä?
Virosta en Tosiaan autoa ostaisi kun autot (Saabit) ovat lähinnä Saksasta/ Sveitsistä tuotuja ja saaneet pienen hintaa nostavan käsittelyn.
En syytä ketään: mutta kun syyllistä haetaan niin sellaista ei kertakaikkiaan löydy: Ja miksi: Eihän Suomalaisen menttaaliteettiin kuulu sana: minä olen syyllinen, minä sen tein. Ainahan se on (mieluiten kaveria ennen) kun joku kupru on tapahtunut!!
Mutta jos itse ulkomailta toisin Saabin olisi tuontimaana 1 Ruotsi: Näkeehän sen jo myyjästä, autosta, ja tietysti huoltokirjasta onko myytävä kohde harkitsemisen arvoinen?!
Saksa: Merkkiä myyvästä liikkeestä saat asianmukaista palvelua, ja PITÄVÄT dokumentit myytävästä autosta (jos heillä huollettu ja KORJATTU)
Belgia.
Hollanti.
Ja niin RAASERILLE: Mittarin käsittely esim: Saksassa on aivan lasten leikkiä. Toivoa sopii jotta Suomalaiset "lapset" ei opettelisi tätä leikkiä
Lieneekö lupa vain merkkiliikkeillä?
Virosta en Tosiaan autoa ostaisi kun autot (Saabit) ovat lähinnä Saksasta/ Sveitsistä tuotuja ja saaneet pienen hintaa nostavan käsittelyn.
En syytä ketään: mutta kun syyllistä haetaan niin sellaista ei kertakaikkiaan löydy: Ja miksi: Eihän Suomalaisen menttaaliteettiin kuulu sana: minä olen syyllinen, minä sen tein. Ainahan se on (mieluiten kaveria ennen) kun joku kupru on tapahtunut!!
Mutta jos itse ulkomailta toisin Saabin olisi tuontimaana 1 Ruotsi: Näkeehän sen jo myyjästä, autosta, ja tietysti huoltokirjasta onko myytävä kohde harkitsemisen arvoinen?!
Saksa: Merkkiä myyvästä liikkeestä saat asianmukaista palvelua, ja PITÄVÄT dokumentit myytävästä autosta (jos heillä huollettu ja KORJATTU)
Belgia.
Hollanti.
Ja niin RAASERILLE: Mittarin käsittely esim: Saksassa on aivan lasten leikkiä. Toivoa sopii jotta Suomalaiset "lapset" ei opettelisi tätä leikkiä

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Ulkomailta autoa ostaessa täytyy ostopäätös tehdä aina muusta syystä kuin "vähistä kilometreistä".
Osaavat takuulla ruuvata myös Ruotsissa.
Ja so what, jos ulkomaille menee mitä väliä. Itsekkin takuulla ruuvaisin parisataatuhatta pois jos Venajälle myisin, ja kolmesataa jos Ruotsiin.
Ja ihan ilman omantunnon tuskia.
Osaavat takuulla ruuvata myös Ruotsissa.
Ja so what, jos ulkomaille menee mitä väliä. Itsekkin takuulla ruuvaisin parisataatuhatta pois jos Venajälle myisin, ja kolmesataa jos Ruotsiin.
Ja ihan ilman omantunnon tuskia.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ja suomessahan ei mittareita ruuuvata
Ainakin olen näin kuullut monelta taholta väitettävän

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
miten viitsii siis ruuvata kun ei taida saada auton myyjät aikaiseksi edes laitaa polttimoita kojetauluun ennen myyntiä.
eipä se vanhan auton kuntoluokitusta nosta oli mittarissa miten paljon tahaan ja kerran törmäsin Hannoverissa sellaiseen tonnnariin (karvakoura sale) jonka mittaria oli niinkin ankarasti ruuvatu että se ensimmäinen rissapyörä mittarista oli jo hävinnyt kokonaan ja lukemat alkoi siis 10tkm kohdalta
eipä se vanhan auton kuntoluokitusta nosta oli mittarissa miten paljon tahaan ja kerran törmäsin Hannoverissa sellaiseen tonnnariin (karvakoura sale) jonka mittaria oli niinkin ankarasti ruuvatu että se ensimmäinen rissapyörä mittarista oli jo hävinnyt kokonaan ja lukemat alkoi siis 10tkm kohdalta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ei tietenkään.Jamppa kirjoitti:ja suomessahan ei mittareita ruuuvataAinakin olen näin kuullut monelta taholta väitettävän
Yksikään Suomalainen automyyjä ei ole kertonut ruuvaavansa myymiensä autojen mittareita.
Joten tosi kun vesi.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."