MIkähän nyt on hajalla??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Kone on jälleen kerran jotenkin hajalla, Kone kyllä pyörittää mutta ei lähe käymään. Startatessa "yskii" vaan mutta ei sitä käymiseks voi kutsua. Puristuspainemittarilla mittaillessa 1-sylinteristä löyty 14, 2-sylinteristä 10, 3-sylinteristä 13 ja 4-sylinteristä 10bar. Kone ei kuitenkaan huohottanu öljykorkin kautta läpi, eikä savuttanu, joten en tiä onko taas männät rikki vaiko kansipahvi tai kansi. Silloin ku se taas kerran lopullisesti hajos olin sillä edellisenä iltana pihaan ajanu ja seuraavanapäivänä en enää saanu käymään, ku viggen kans piti sitä ihmetellä. Ideoita?
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Nyt kyllä....... miten helvetissä tuo on edes mahdollista saada noita koneita jatkuvasti hajalle!? :lol: Tuommosessa yhtälössä on oltava kyllä ihan kaikki eväät sekaisin; kaikki palikat päin helvettiä (okei, nyt ne voi olla kunnossa mutta ilmeisesti jonkin aikaa sitten kaikki oli vielä päin helvettiä ja sen seurauksena tuokin moottori on hajalla?), olen oikeasti tässä tapauksessa sitä mieltä, että tosiaan vaihtaa alle VAKIO 9-5 tai joku muu peruskäyttis ja unohtaa nuo virittelyt, ellei lompakko sitten ole tosi paksu ja varaa leikkiä. :lol:
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

No ei siinä tälläkertaa ollu enää mitään sellasia palikoita, mitä ei saiskaan olla. Nyt se oli maptunilla säädettävänäkin ja toimi sen jälkeen jonkinaikaa. Sit alko ne ongelmat mitkä kerroin tän aiheen alussa. Torstaina olis tarkotus tehdä siihen ohivirtausmittaus.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja arto »

Mun koneessa puristuspaineet oli 12,5 14,5 6,5 ja 12,5 ja ei vaikuta käyntiin kuin tyhjäkäynnin hienoisena papatuksena ja huohotuksena öljykorkista. Käy ja kukkuu ja vetää niin hyvin kuin nyt voi. Ihan vaan vertailutiedoksi. Tosin kansi ei mulla vuoda sisään eikä ulospäin. Vedet ja öljyt pysyvät niille tarkoitetuissa tiloissa, paitsi tuo öljykorkin huohotus.

Kyllä sun koneen paineiden puolesta pitäisi käydä ihan hyvin.

-Bensapaineet? pumppurikki
-DI-kassu? Kokeile toista, tiedän huono vitsi, mutta kokeile kuitenkin.
-huohotuspuoli kunnossa? Mulla käynnistyksessä joutu sahaamaan ja kävi huonosti, kun huohotus oli sekaisin.

Tänään saattaa olla jo kansikin omasta auki ja huomenna männät kourassa. Sitten näkee mitä on tapahtunut...

Olkoon voima kanssasi.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Ittelläkin molemmat edelliset koneet, mistä männät hajos lähti kuitenkin käymään (jopa se mistä 4-sylinterinmäntä oli ihan kappaleina). Oon kokeillu jo molemmilla DI-kassuillani, eikä mitään eroa. Bensapumpusta en satavarma oo toimiiko kunnolla... en oo viä testaillu. Ei tässä enää parane luovuttaa ku on jo näin pitkälle päässy... joskus sen koneen on toimittavakin :D
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jani »

kyllä tuossa arton koneessa on varmuudella legendaarinen mäntäpistiäinen iskenyt kun puristuspaineet noin heikot yhdessä pytyssä . jos toimii ihan ok nyt mutta kyllä se kohta suruksi muuttuu nimimerkillä kokemusta on .
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja arto »

Paineiden mittauksien jälkeen ei enään tohtinut ajella.

Mäntä tosiaan oli halki tapilta renkaiden väliin. Onneksi ei palasia ollut vielä irronnut.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Noniin tänään saatiin taas jotain aikaseks pitkän tauon jälkeen. Saatiin tänään ohivirtausmittaus tehtyä ja sen verran ainakin selvis, et jokainen sylinteri vuotaa imusarjaan. Kaippa sieltä on imuventtiilit viturallaan. Sitä en tiä mitä siä on tapahtunu... jako ainakin oli kohdallaan. Nyt pitäis viä keksiä et minkätakia ne venttiilit olis kaikki ottanu kipeetä?? Männissä ei tulpanreijistäkurkkien näkyny ainakaan mitään osumaan viittaavaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Noniin tänään saatiin taas jotain aikaseks pitkän tauon jälkeen. Saatiin tänään ohivirtausmittaus tehtyä ja sen verran ainakin selvis, et jokainen sylinteri vuotaa imusarjaan. Kaippa sieltä on imuventtiilit viturallaan. Sitä en tiä mitä siä on tapahtunu... jako ainakin oli kohdallaan. Nyt pitäis viä keksiä et minkätakia ne venttiilit olis kaikki ottanu kipeetä?? Männissä ei tulpanreijistäkurkkien näkyny ainakaan mitään osumaan viittaavaa.
Olisiko kantta laittaessa menny venttiilien paikat sekaisin? Eihän ton hydraulisesti säätyvän venttiilivälyksenkään pitäisi voida mennä liian pieneksi. Toivottavasti selviät sylinterikannen irroituksella ja venttiilien hionnalla.

Sanomattakin lienee selvää, että venttiilit on hiottu yksilöinä tiettyihin seeteihin. Niitä ei pidä sotkea hionnan (läppäyksen) jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tänään iski taas inspiraatio ja otin kannen pois. Eipä siellä mitään rikki ollu. Männät oli ainakin laeltaan ehjät ja ei minkäänlaisia osuma/nakutusjälkiä. Venttiileissäkään ei ollu mitään sanomista. Ainoo huomio oli se että helvetisti siä oli nokea, joten rikkaalla on käyny. Se tosin ei selvinny että miksei saab lähe käymään! Löytyykö raadilta ideoita?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole keksitty syytä vielä rikkaalla käyntiin? Tuli vaan mieleen että jos siellä ei valtaisaa imuvuotoa ole (putkisto koeponnistettu, imusarja ei vuoda, cooleri ehjä?), niin onko bensanpaineita mitattu? Paluuletku lutussa tai bensanpaineensäädin hajalla saattaa uittaa konetta myöskin aika tehokkaasti. Tietty yksi vaihtoehto on että siinä softassa on jotain mätää, mutta jos on toiminut samalla softalla aiemmin niin viittaisi tietysti HW vikaan.

Jos kaikki pytyt käyvät yhtä sikarikkaalla niin varmaankin suutinvika on suljettu pois. Helpottaisi kummasti jos saisi edes vähän jotain anturidataa esim. OBD-loggerilla ulos..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Kaikki pytyt on käyny yhtä rikkaalla, joten ei se suutin vika ole. Imuvuotoa en ainakaan löytänyt silloin kun sitä paineilman kanssa ettin. Coolerikin on ehjä, vaikka vaihtuukin ensiviikolla uuteen. Bensapaineita en ole mittaillut, sen tiedän että kyllä sinne jonkinlainen paine nousee mut sitä en osaa sanoo onko se 3bar vai enemmän. Meillä on tossa koululla joku OBD-loggeri mut muistaakseni mun vuosimallin saappaasta ei saa sillä mitään infoo ulos!?!
Aattelin huomen kasailla kannen takas paikoilleen ja käydä jostain hakemassa toisen koneen anturit. Mitäs kaikkia antureita kannattaa lähtee arpoon ja vaihtaan?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No jos se MAF on jo vaihdettu niin vedenlämpö ja imuilman lämpöhän ne on ne merkittävimmät seoksien kannalta. Vedenlämmön tosin voi päätellä siitäkin että jos lämpöviisari näyttää normaaleja niin se on kunnossa.

Jos kerran imu ja ahtoputkisto on testattu niin onko se imusarjan tiivisteen vuoto jota jo aiemmin epäiltiin tutkittu?

Kyllä sillä loggerilla pitäisi sullakin tietoa tulla ulos, ihan normiloggeri mullakin '00-01 T7:n kanssa toimii.

Jotenkin joko se imusarjan vuoto tai bensanpaineen liiallisuus todennäköisimmältä nyt tuntuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Joo IMMUn oon siihen vaihtanu. Lämpömittari on näyttänyt oikeeta, joten se kaiketi on kunnossa. Viimeks ku sillä "ajelin" ni mittaristossa palo kolmio ja airbagin valo. Silloin ku metroauton asentaja ilmotti et imusarjan tiiviste vuotaa, ni vaihdoin tiivisteen ja tutkin imusarjan. En niistä silloin mitään poikkeevaa löytäny ja nyt ne pyörii taas tua hallin lattialla ja eipä siinä imusarjassa mitään halkeemaa näy. Vigge kokeili joskus lukee jollain lukialla mun autosta tietoo, mut ei se saanu minkäänlaista yhteyttä mun boxiin!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siinä ecussa tai ohjelmassa sitten on jotain hämärää. Kokeile ihmeessä saada vakio tms. toimivaksi todettu ecu lainaan ja sitten testailemaan. Pitäisi loggerinkin saada yhteys.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin