lisäilmaventtili
lisäilmaventtili
Putsailin autoni 900 vm 91 lisäilmaventtiiliä (bosch 0280140516) ja totesin, että luisti ei sulkeudu kokonaan vaan aukko jää avoimeksi noin 1-2mm (muuten luisti toimi sähköllä herkästi). Onkohan normaalia että tuo ei täysin sulkeudu?
Puhaltamalla venttiilin läpi kulki ilma melkoisen kevyesti tuosta avoimesta raosta. Sinettivahan alla näytti olevan säätöruuvi jolla tuon reiän olisi saanut täysin umpeen mutta en uskaltanut mennä säätelemään.
Syynä putsailuun oli tuo "check engine" merkkivalon palaminen.
Auto toimii normaalisti vaikka valo palaakin.
Puhaltamalla venttiilin läpi kulki ilma melkoisen kevyesti tuosta avoimesta raosta. Sinettivahan alla näytti olevan säätöruuvi jolla tuon reiän olisi saanut täysin umpeen mutta en uskaltanut mennä säätelemään.
Syynä putsailuun oli tuo "check engine" merkkivalon palaminen.
Auto toimii normaalisti vaikka valo palaakin.
Re: lisäilmaventtili
Kuuluu jäädä raolleen LH 2.4:ssä.hannes kirjoitti:Putsailin autoni 900 vm 91 lisäilmaventtiiliä (bosch 0280140516) ja totesin, että luisti ei sulkeudu kokonaan vaan aukko jää avoimeksi noin 1-2mm (muuten luisti toimi sähköllä herkästi).
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 28#p291128
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: lisäilmaventtili
autossasi on tyhjäkäyntimoottori ei lisäilmaluisti sen kuuluukin jäädä raolleen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: lisäilmaventtili
OK, kiitos tiedosta näin arvelinkin asian olevan kun tuo luistin reuna oli sinetöityä säätöruuvia vasten.
Putsautin aikaisemmin asiantuntevalla korjaamolla ilmamassamittarin kun tuo merkkivalo paloi ajoittain. Putsauksen jälkeen valo on palanut lähes jatkuvasti.
Valo kuittaatuu pois akun kengän poisotolla mutta valo syttyy taas kun moottori on ajettu lämpimäksi.
Auto toimii moitteettomasti ja kulutuskin oli viime tankkausvälillä 8.2l/100km. Moottori on 16v/2.0l johon täällä Kuopion seudun korjaamoilla ei tunnu löytyvän edes vikakoodien purkulaitteistoja
Ilmeisesti merkkikorjaamoilta nuo vehkeet löytyvät mutta siellä on tuntiveloitukset 75euron luokkaa.
Putsautin aikaisemmin asiantuntevalla korjaamolla ilmamassamittarin kun tuo merkkivalo paloi ajoittain. Putsauksen jälkeen valo on palanut lähes jatkuvasti.
Valo kuittaatuu pois akun kengän poisotolla mutta valo syttyy taas kun moottori on ajettu lämpimäksi.
Auto toimii moitteettomasti ja kulutuskin oli viime tankkausvälillä 8.2l/100km. Moottori on 16v/2.0l johon täällä Kuopion seudun korjaamoilla ei tunnu löytyvän edes vikakoodien purkulaitteistoja
Ilmeisesti merkkikorjaamoilta nuo vehkeet löytyvät mutta siellä on tuntiveloitukset 75euron luokkaa.
Re: lisäilmaventtili
Eikös koodit saa luettua itsekin?hannes kirjoitti:Kuopion seudun korjaamoilla ei tunnu löytyvän edes vikakoodien purkulaitteistoja
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 4codes.htm
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=11553
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: lisäilmaventtili
Selailin vanhoja viestejä ja tein purkujohdon ohjeen mukaan. Tuloksena oli juuri ilmamassamittari, ilmavuoto tai happitunnistin.
Autolla ei ole ajettu kuin 200tkm, joten tuntuisi ettei tuo ilmamassamittari olisi mennyt noin vähillä kilometreillä.
Ilmaletkut olivat kaikki hyväkuntoisia mutta ilmanputsarin kannen kiinnitys on hieman huono koska joku on joskus vetänyt kannen kiinnitys salvoilla väärään asentoon jolloin reunat eivät istu tiiviisti pönttöön.
Happitunnistin on malliltaan yksijohtoinen.
Autolla ei ole ajettu kuin 200tkm, joten tuntuisi ettei tuo ilmamassamittari olisi mennyt noin vähillä kilometreillä.
Ilmaletkut olivat kaikki hyväkuntoisia mutta ilmanputsarin kannen kiinnitys on hieman huono koska joku on joskus vetänyt kannen kiinnitys salvoilla väärään asentoon jolloin reunat eivät istu tiiviisti pönttöön.
Happitunnistin on malliltaan yksijohtoinen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: lisäilmaventtili
ilmamassamittari ei kulu mitenkään eli se voi mennä kuinka pian tai kestää koko auton iän.
helpoimmin sen saa kuitenkin rikki aiheuttamalla Jännite piikin tai oikosulun.
eli varmin ratkaisu on koittaa ehjää massamittaria.
kuitenkin nuo ilma vuodot kannattaa tarkastaa ensin.
alipaine letkut, imusarjantiiviste, kaikki liitokset ja putket.
niin ja ne maadoitukset.
niin ja jos vika on pahentunut ilmamassa mittarin irrotuksella niin katsoisin sen liittimen, että ottaa kunnon kontaktit.
helpoimmin sen saa kuitenkin rikki aiheuttamalla Jännite piikin tai oikosulun.
eli varmin ratkaisu on koittaa ehjää massamittaria.
kuitenkin nuo ilma vuodot kannattaa tarkastaa ensin.
alipaine letkut, imusarjantiiviste, kaikki liitokset ja putket.
niin ja ne maadoitukset.
niin ja jos vika on pahentunut ilmamassa mittarin irrotuksella niin katsoisin sen liittimen, että ottaa kunnon kontaktit.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: lisäilmaventtili
Maadoitukset kävin aikaisemmin läpi ja putsailin kaikki liitokset contact cleanerilla. Letkut on tutkittu läpi ja ne on vielä hyväkuntoiset joten niistä ei jäänyt muuta epäselvyyttä kujin tuo aikaisemmin mainitsemani imanputsarin kansi.
Konehuone ja kaikki muutkin ovat alkuperäisessä siistissä "räpeltämättömässä" kunnossa.
Ei kait auta muu kuin yrittää saada "lainaksi" jostain tuo ilmamassamittari ja kokeilla tuleeko korjausta asiaan.
Konehuone ja kaikki muutkin ovat alkuperäisessä siistissä "räpeltämättömässä" kunnossa.
Ei kait auta muu kuin yrittää saada "lainaksi" jostain tuo ilmamassamittari ja kokeilla tuleeko korjausta asiaan.
Re: lisäilmaventtili
Maadottuuko lambda?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: lisäilmaventtili
Lambdan mittailuun ei ole en ole mitenkään perehtynyt.
Putsasin ainoastaan lambdan johdon liitoskohdan. Jos tällaiselle yksijohtoiselle lambdalle on mittausohjeita niin otan mielellään vastaan yleismittari löytyy.
Putsasin ainoastaan lambdan johdon liitoskohdan. Jos tällaiselle yksijohtoiselle lambdalle on mittausohjeita niin otan mielellään vastaan yleismittari löytyy.
Re: lisäilmaventtili
Autossasi kuuluisi kyllä muistaakseni olla 3-johtoinen eikä 1-johtoinen lambda-anturi. Eli esilämmitys pitäisi kyllä ainakin löytyä (kolmesta johdostahan on 1 signaali, 1 lämmitys ja 1 maadoitus).
Ainakin lambdan esilämmityspiirin toimimattomuudesta (jos ei ole esim. kytketty) syttyy CE-valo. Onko anturi varmasti vain 1-johtoinen?
Ainakin lambdan esilämmityspiirin toimimattomuudesta (jos ei ole esim. kytketty) syttyy CE-valo. Onko anturi varmasti vain 1-johtoinen?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: lisäilmaventtili
Oikeassa olit, kävin vielä tutkimassa tilanteen tarkemmin ja kolme johtoahan sieltä lambdasta tuli mutta johdot haarautuivat kahteen eri pistokkeeseen (1+2) ja aikaisemmin en tuota toista pistoketta huomannut johdotkin olivat niin sopivasti sukan sisällä.
Löytyisiköhän tälle kolmijohtoiselle mittausohjeita?
Löytyisiköhän tälle kolmijohtoiselle mittausohjeita?
Re: lisäilmaventtili
Signaalijohdon ja maan väliltä pitäisi löytyä anturin lämmettyä ja lambdasäädön käynnistyttyä vaihteleva jännite (n. 1Hz) välillä 0.2-0.8V. Jos vaihtelu on kovin laiskaa ja/tai anturi jumiutuu pitkäksi aikaa johonkin arvoon, on anturi todennäköisesti vaihtokunnossa.
Maan ja lämmityspiirin resistanssi pitäisi olla jossain järkevässä arvossa, mutta lähinnä riittää tarkistaa että sieltä jokin resistanssi löytyy eikä katkosta.
Lisätiedoksi vielä, musta johto (erillinen) on siis signaali ja valkoisista johdoista toinen lämmitys ja toinen maa.
Maan ja lämmityspiirin resistanssi pitäisi olla jossain järkevässä arvossa, mutta lähinnä riittää tarkistaa että sieltä jokin resistanssi löytyy eikä katkosta.
Lisätiedoksi vielä, musta johto (erillinen) on siis signaali ja valkoisista johdoista toinen lämmitys ja toinen maa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: lisäilmaventtili
Mittaukset tehty ja esilämmitysvastuksesta virta kulki läpi. Mittasin lambdan jännitteeksi 0.6-0.7 volttia. Moottori ei ollut täysin lämmin kun nuo arvot sain.
Re: lisäilmaventtili
Toista mittaus vielä täysin lämmenneellä koneella niin että lambdasäätö on varmasti päällä, mutta jos vikakoodi oli tuo "seos liian laiha, adaptaatio ylittää raja-arvon" niin syynä on erittäin yleinen vika näissä ruiskuissa eli liian laiha seos.
Vian aiheuttaja voi olla väsähtänyt bensapumppu, tukkeutuneet suuttimet tai ilmamassamittari joka usein vanhemmiten alkaa näyttämään liian pieniä lukemia joka johtaa laihaan seokseen.
Vian aiheuttaja voi olla väsähtänyt bensapumppu, tukkeutuneet suuttimet tai ilmamassamittari joka usein vanhemmiten alkaa näyttämään liian pieniä lukemia joka johtaa laihaan seokseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com