Uusi kyssäri:
Mistä tulee Lh 2.2 järjestelmässä ruiskuboksille kierroslukutieto=jännite?
Sytytyksen pääteasteelta se menee ilmeisesti signaalivahvistimeen sulakkeitten luo ja sieltä kierroslukumittarille ja diagnoositöpseliin 12-volttisena. Mutta ruiskuboksille tulisi tulla 6,5V jännite. Millä välillä tuo jännite siis tipahtaa? Luulisi sen kierroslukutiedon sieltä vahvistimelta tulevan joka tapauksessa...
Tämä tieto on korjaamokäsikirjasta urkittua.
Vai onko se kenties valmiiksi 6,5V kun se tulee sytkäpääteasteelta. Eikai niin helppoa...
Jos joltain löytyy asiaan liittyviä sähkökaavioita, tutkailen niitä erittäin mielelläni.
Siksi tällaisia kyselen koska moottori tulisi saada pelaamaan mootoridynossa.
Auto: Saab 9000 2.0T16 -86
Kiperä kysymys ruiskun johdoista?
Re: Kiperä kysymys ruiskun johdoista?
Mitä kirjaa luet mistä kohdasta? Ruiskuboksin ykkösnavalle kuuluu tulla 6,5 voltin jännite pyöritettäessä starttimoottorilla ja yli 8 V moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Eli kai se hyvin voi olla lähelle 12-volttista kanttiaaltoa.JSE9000 kirjoitti:Mistä tulee Lh 2.2 järjestelmässä ruiskuboksille kierroslukutieto=jännite?
Sytytyksen pääteasteelta se menee ilmeisesti signaalivahvistimeen sulakkeitten luo ja sieltä kierroslukumittarille ja diagnoositöpseliin 12-volttisena. Mutta ruiskuboksille tulisi tulla 6,5V jännite.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kiperä kysymys ruiskun johdoista?
Merkkikorjaamonjus kirjoitti:Mitä kirjaa luet mistä kohdasta? Ruiskuboksin ykkösnavalle kuuluu tulla 6,5 voltin jännite pyöritettäessä starttimoottorilla ja yli 8 V moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Eli kai se hyvin voi olla lähelle 12-volttista kanttiaaltoa.JSE9000 kirjoitti:Mistä tulee Lh 2.2 järjestelmässä ruiskuboksille kierroslukutieto=jännite?
Sytytyksen pääteasteelta se menee ilmeisesti signaalivahvistimeen sulakkeitten luo ja sieltä kierroslukumittarille ja diagnoositöpseliin 12-volttisena. Mutta ruiskuboksille tulisi tulla 6,5V jännite.


Re: Kiperä kysymys ruiskun johdoista?
Merkkikorjaamon SAAB-sähkökirjojakin on kovin monenlaisia, sähkökirjat 3:1 ja 3:2 ei luettele ruiskuboksin jännitetasoja. 2:3 Polttoainejärjestelmä M85-89 mainitsee, että virrat päälle kytkettäessä pitäisi ykkösnavalle tulla 6V yhdeksi sekunniksi ja sen jälkeen 12V. Uudempi 2:3-kirja mainitsi tuon 6,5 starttimoottorilla pyörittäessä ja yli 8 V tyhjäkäynnillä.JSE9000 kirjoitti:Merkkikorjaamon sähkökirjaa kävin tavaamassa. Piru ku ei oo tuota kirjaa nyt ja tässä...Polttoainejärjestelmän kohalta tutkailin. Boksin "pinnitiedoissa" luki että 6,5V. mahtaskohan tuo tarkottaa et siitä ylöspäin. Mitäköhän sieltä mahtaa hajota jos 12V. on liikaa? Eikös se kaivattu "tieto" tule kuitenkin jokatapauksessa juuri sieltä vahvistimelta sinne napaan 1.
Mikä tässä nyt on se varsinainen ongelma, miten dynoon liittyy kierroslukutieto, epäilet ettei dynoon pysty syöttämään 12 V pulssia? Eikö kierroslukutietoa saa tulpanjohdosta induktioanturilla?
Pulssi tulee sytytyspulssivahvistimelta ruiskuboksin ykkösnapaan ja mm. testiliittimelle, ks. sivu 13 pdf:ssä:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000sahko ... a87-88.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kiperä kysymys ruiskun johdoista?
Pulssi tulee sytytyspulssivahvistimelta ruiskuboksin ykkösnapaan ja mm. testiliittimelle, ks. sivu 13 pdf:ssä:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000sahko ... a87-88.pdf[/quote]
Kiitos! tämä jelppasi kovasti.
Eli siis vahvistimelta suoraan boksiin napaan1.
Eiköhän tuo samanlainen lie kuin tuossa -86 mallissa, vaikka onkin uudemman kaavio.
Ei se dyno muuten liitykään tähän kun että moottori saadaan käymään. Ja piti saada tietää mistä se kierroslukutieto sille boksille napataan, jotta se osaa ruikkia menovettä. (Johtosarja loppuu niihin 6-napaisiin liittimiin siinä boksin vieressä)
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000sahko ... a87-88.pdf[/quote]
Kiitos! tämä jelppasi kovasti.
Eli siis vahvistimelta suoraan boksiin napaan1.
Eiköhän tuo samanlainen lie kuin tuossa -86 mallissa, vaikka onkin uudemman kaavio.
Ei se dyno muuten liitykään tähän kun että moottori saadaan käymään. Ja piti saada tietää mistä se kierroslukutieto sille boksille napataan, jotta se osaa ruikkia menovettä. (Johtosarja loppuu niihin 6-napaisiin liittimiin siinä boksin vieressä)