Käsijarrun vaijeri?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pitää näköjän laakkoselta käydä joku päivä kyselemässä vaijereita, kun ei kenelläkään tietoa mistä niitä voisi muualta saada. Ja samalla kysellä vaihto ohjeita.
Kyllähän se pitää olla, että se käsijarru toimii myös talvellakin, vaikka sitä ei niin käyttäisikään.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sekaannunpas 9-5 palstaan vaikka asia ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta näissä vaijereitten pakkasongelmissa on vain yksi ja ainoa perussyy mallista riippumatta, joka tosiaan on vaijerin ja sen vaipan väliin päässyt vesi.

Tämä vika on ollut itselläni entistä ysiysiä lukuunottamatta kaikissa Saab- malleissa mitä alla on kulunut, eli 96, 900, ja 9000, joissa siis vaijerikäyttöinen käsijarru takana, sekä Muorin NG-900 josta sain kuulla haukkuja nyt pakkasten alettua juuri käsijarrun tiimoilta. Pitäisi olla juurikin sama systeemi kuin 9-5 Saabeissa.

Mutta itse vaijeri vaippoineen ei kulu eikä rispaannu pitempiaikaisessakaan käytössä yleensä miksikään, vaan juuri sen varsinaisen käyttöjarrun puoleisen haitarikumin läpipäästämä vesi jäätyy jo pienelläkin pakkasella vaijerin ja sen kuoren eli vaipan väliin. Vaijeri itsessään on "kestovoideltu", mikä tarkoittaa Nylon, tai Teflonsekoitteista Nylonvaippaa vaijerin kuoressa.

Jos ei halua maksaa satoja euroiksi nimitettyjä leikkirahoja uusista vaijereista, ja on sen verran pelihenkeä että irrottaa vaijerit ja ripustaa ne kuivumaan ja "vatkailee" välillä,niin että niihin varastoitunut vesi tulisi painovoimaisesti ulos, ja tämän jälkeen päästäisi vaijerin vaipan sisään esim. Anti-Corrol- merkkistä aseöljyä (jähmepiste -55c) taikka jotakin Teflon- pohjaista voiteluainetta ja tämän jälkeen huolehtisi siitä että vaijerin käyttöjarrun puoleinen pää haitarikumeineen on todellakin tiivis, vaikka varmistettuna ja kiristettynä pienillä nippusiteillä, niin voisi aikaansaada jopa käsijarrun jota uskaltaisi pakkasilla käyttää tai jopa pääsisi leimalta läpi..

Tonttu hylättiin kerran juuri em. syystä, leima tuli vasta kun kävin tallilla sulattamassa vaijerin ja sitten menin takaisin konttorille, eikä nytkään ole leimaa odotettavissa pakkassäillä Tonttuun eikä Muorin NG- Satkuun.

Eikä tämä tosiaankaan ole ainoastaan "Saabin häpeä", vaan koskee kaikkia huonosti suojattuja vaijereita meikäläisissä olosuhteissa.

Ja Edit: Ei tarvitse olla edes varsinaisesti rispaantunut, tai rikkinäinenkään haitarikumi kun jo päästää vettä läpi jommasta kummasta päästään, sovite kun ei uutenakaan ole mitenkään hermeettinen..
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Käsijarrun vaijeri?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuli renkaiden vaihdon yhteydessä ruiskutettua CRC:tä oikein reilusti rikkinäisistä kumeista vaijerin sisälle, tämän jälkeen vielä tippakannulla tavallista moottori öljyä perään. Ei ainakaan pikku pakkasilla ole enää jäätynyt kuten ennen :wink:

Katotaan kuin käy isoilla pakkasilla kun vain tulisi se kunnon talvi vielä joskus :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin