pitää näköjän laakkoselta käydä joku päivä kyselemässä vaijereita, kun ei kenelläkään tietoa mistä niitä voisi muualta saada. Ja samalla kysellä vaihto ohjeita.
Kyllähän se pitää olla, että se käsijarru toimii myös talvellakin, vaikka sitä ei niin käyttäisikään.
Käsijarrun vaijeri?
Re: Käsijarrun vaijeri?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Käsijarrun vaijeri?
Sekaannunpas 9-5 palstaan vaikka asia ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta näissä vaijereitten pakkasongelmissa on vain yksi ja ainoa perussyy mallista riippumatta, joka tosiaan on vaijerin ja sen vaipan väliin päässyt vesi.
Tämä vika on ollut itselläni entistä ysiysiä lukuunottamatta kaikissa Saab- malleissa mitä alla on kulunut, eli 96, 900, ja 9000, joissa siis vaijerikäyttöinen käsijarru takana, sekä Muorin NG-900 josta sain kuulla haukkuja nyt pakkasten alettua juuri käsijarrun tiimoilta. Pitäisi olla juurikin sama systeemi kuin 9-5 Saabeissa.
Mutta itse vaijeri vaippoineen ei kulu eikä rispaannu pitempiaikaisessakaan käytössä yleensä miksikään, vaan juuri sen varsinaisen käyttöjarrun puoleisen haitarikumin läpipäästämä vesi jäätyy jo pienelläkin pakkasella vaijerin ja sen kuoren eli vaipan väliin. Vaijeri itsessään on "kestovoideltu", mikä tarkoittaa Nylon, tai Teflonsekoitteista Nylonvaippaa vaijerin kuoressa.
Jos ei halua maksaa satoja euroiksi nimitettyjä leikkirahoja uusista vaijereista, ja on sen verran pelihenkeä että irrottaa vaijerit ja ripustaa ne kuivumaan ja "vatkailee" välillä,niin että niihin varastoitunut vesi tulisi painovoimaisesti ulos, ja tämän jälkeen päästäisi vaijerin vaipan sisään esim. Anti-Corrol- merkkistä aseöljyä (jähmepiste -55c) taikka jotakin Teflon- pohjaista voiteluainetta ja tämän jälkeen huolehtisi siitä että vaijerin käyttöjarrun puoleinen pää haitarikumeineen on todellakin tiivis, vaikka varmistettuna ja kiristettynä pienillä nippusiteillä, niin voisi aikaansaada jopa käsijarrun jota uskaltaisi pakkasilla käyttää tai jopa pääsisi leimalta läpi..
Tonttu hylättiin kerran juuri em. syystä, leima tuli vasta kun kävin tallilla sulattamassa vaijerin ja sitten menin takaisin konttorille, eikä nytkään ole leimaa odotettavissa pakkassäillä Tonttuun eikä Muorin NG- Satkuun.
Eikä tämä tosiaankaan ole ainoastaan "Saabin häpeä", vaan koskee kaikkia huonosti suojattuja vaijereita meikäläisissä olosuhteissa.
Ja Edit: Ei tarvitse olla edes varsinaisesti rispaantunut, tai rikkinäinenkään haitarikumi kun jo päästää vettä läpi jommasta kummasta päästään, sovite kun ei uutenakaan ole mitenkään hermeettinen..
Tämä vika on ollut itselläni entistä ysiysiä lukuunottamatta kaikissa Saab- malleissa mitä alla on kulunut, eli 96, 900, ja 9000, joissa siis vaijerikäyttöinen käsijarru takana, sekä Muorin NG-900 josta sain kuulla haukkuja nyt pakkasten alettua juuri käsijarrun tiimoilta. Pitäisi olla juurikin sama systeemi kuin 9-5 Saabeissa.
Mutta itse vaijeri vaippoineen ei kulu eikä rispaannu pitempiaikaisessakaan käytössä yleensä miksikään, vaan juuri sen varsinaisen käyttöjarrun puoleisen haitarikumin läpipäästämä vesi jäätyy jo pienelläkin pakkasella vaijerin ja sen kuoren eli vaipan väliin. Vaijeri itsessään on "kestovoideltu", mikä tarkoittaa Nylon, tai Teflonsekoitteista Nylonvaippaa vaijerin kuoressa.
Jos ei halua maksaa satoja euroiksi nimitettyjä leikkirahoja uusista vaijereista, ja on sen verran pelihenkeä että irrottaa vaijerit ja ripustaa ne kuivumaan ja "vatkailee" välillä,niin että niihin varastoitunut vesi tulisi painovoimaisesti ulos, ja tämän jälkeen päästäisi vaijerin vaipan sisään esim. Anti-Corrol- merkkistä aseöljyä (jähmepiste -55c) taikka jotakin Teflon- pohjaista voiteluainetta ja tämän jälkeen huolehtisi siitä että vaijerin käyttöjarrun puoleinen pää haitarikumeineen on todellakin tiivis, vaikka varmistettuna ja kiristettynä pienillä nippusiteillä, niin voisi aikaansaada jopa käsijarrun jota uskaltaisi pakkasilla käyttää tai jopa pääsisi leimalta läpi..
Tonttu hylättiin kerran juuri em. syystä, leima tuli vasta kun kävin tallilla sulattamassa vaijerin ja sitten menin takaisin konttorille, eikä nytkään ole leimaa odotettavissa pakkassäillä Tonttuun eikä Muorin NG- Satkuun.
Eikä tämä tosiaankaan ole ainoastaan "Saabin häpeä", vaan koskee kaikkia huonosti suojattuja vaijereita meikäläisissä olosuhteissa.
Ja Edit: Ei tarvitse olla edes varsinaisesti rispaantunut, tai rikkinäinenkään haitarikumi kun jo päästää vettä läpi jommasta kummasta päästään, sovite kun ei uutenakaan ole mitenkään hermeettinen..
Re: Käsijarrun vaijeri?
Tuli renkaiden vaihdon yhteydessä ruiskutettua CRC:tä oikein reilusti rikkinäisistä kumeista vaijerin sisälle, tämän jälkeen vielä tippakannulla tavallista moottori öljyä perään. Ei ainakaan pikku pakkasilla ole enää jäätynyt kuten ennen
Katotaan kuin käy isoilla pakkasilla kun vain tulisi se kunnon talvi vielä joskus

Katotaan kuin käy isoilla pakkasilla kun vain tulisi se kunnon talvi vielä joskus

Saab 9-3 TTID Vector 2008