Vaihdelaatikkoremonttiko??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Selvittelin edestä kuuluvaa kolinaa, ja syyksi paljastui vasemmanpuolen raidetangonpää rikki. Samalla tuli ihmeteltyä vasemmanpuolen vetoakselin väljyyttä vaihdelaatikon ja vetoakselin välillä. Onko normaalia että vetoakseli pääsee liikkumaan väännettäessä ylös/alas n.1cm siitä kohdasta, mistä se menee sisälle vaihdelaatikkoon? Onko siinä jokin holkki/laakeri joka on kaput? Näytti myös olevan pientä öljyvuotoa kyseisestä kohdasta. Mitään ylimääräisiä oireita/ääniä en ole huomannut.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuosta sisäänmenevän akselin holkista löytyy tarinaa vaikka hakusanalla "holkkiremontti".

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Jep, eli holkkiremontti tiedossa. Missä olette vaihdattaneet näitä 93 saabien holkkeja? Jos ymmärsin oikein vanhoista viesteistä, niin merkkikorjaamot ottavat irti koko laatikon tässä hommassa=2000-3000e, ja PCS jotka tekee vaihdon ilman laatikon irroittamista hinta 200-300e.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja Hook »

Olet ymmärtänyt oikein. Pcs on ollut kai ainoa korjaamo, joka tekee noita laatikkoa irroittamatta omilla erikoistyökaluillaan.

hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Kävin kyselemässä paikallisessa merkkipuljussa, eivät tienneet mistä on kysymys. Eivätkä olleet ikinä tehneet moista operaatiota 8O. Ilmeisesti mun auto ainut täällä seudulla, mistä holkki rikki?? Vai onko muut osanneet kiertää kaukaa nuo merkkikorjaamot.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

janino kirjoitti:Kävin kyselemässä paikallisessa merkkipuljussa, eivät tienneet mistä on kysymys. Eivätkä olleet ikinä tehneet moista operaatiota 8O. Ilmeisesti mun auto ainut täällä seudulla, mistä holkki rikki?? Vai onko muut osanneet kiertää kaukaa nuo merkkikorjaamot.
Taisitpa vain saada makua "merkki"liikkeen ammattitaidosta :?

Itse kun kyselin vuosi sitten sytkäboxin vaihtoa 2001:een, niin paikallisen liikkeen työn vastaanotto ei puhelimessa "tiennyt" asiasta yhtään mitään. "Ei meillä näitä koskaan ole vaihdettu" Vasta kun menin paikan päälle messuamaan asiasta, niin hiljaa mutisten vaihtoivat boxin. Huoltomies sanoi, että lankomiehellään on Saabin kontissa aina mukana varasytkä 8O
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Mulla sytkäkasetin vaihdon yhteydessä meinasivat päivittää softan, eli vanha moottorinohjaus softa olisi ylipyyhkiytyny. Vielä erikseen kysyin viedessä autoa tästä päivittämisestä, ja sanoivat että ei kuulu vaihtokamppaniaan. No onneksi olin vieressä kattomassa kun alkoivat laittaan ohjelmointi piuhoja kiinni, sanoin että ei käy.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Sytkäkasetti

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kun kävit vaihtamassa sytkäkasetin, niin saitko pitää vanhan varalla vai ottaako ne sen talteen?

Itsellä on tähän sarjanumeroltaan "viallisiin" kuuluva kasetti oletettavasti, siinä on paljon sarjanumeroita, mutta yksi ainoa niistä mätsää tuon vaihtokampanjan koodeihin eli D157167.
Kerran pari on nykässyt terävästi, kun on painanut hiukan runsaammin kaasua ja heti päästänyt kaasun, ei muuta ja siittäkin on aikaa useampi kuukausi.
Ykkösvaihteella ampuu putkeen sarjana tasasin väliajoin(=ei tehokasta vetoa), vähän niinkuin elektroniikka rajoittaisi ahtoja tms.(onko sitten jokin väännön rajoitus?), en tiedä onko kasetilla tuohon mitään vaikutusta. Muilla vaihteilla käy ja kukkuu hienosti.
Niin ja softana Maptunin Steg3.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Joo, Mimmi ehti jo vastata, ottivat vanhan pois. Mulla ei ollu mitään vikaa vanhassa, mutta kävin vaihtaas uuteen kun kerran sai :D .
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Mutta holkki asiaa vielä, mitä tämä aiheuttaa tulevaisuudessa jos annan holkin vain olla? Vetoakselissa tuntui olevan klappia, mutta minkä verran sitä on normaalisti? lähinnä vasemmalla puolella.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja Hook »

Normaalistikkin holkissa on pieni väljä, mutta riippuen ajotavasta, alustasta yms. vaikuttaa holkin kulumiseen, joten holkki alkaa olemaan tiensä päässä 100-400t jälkeen.

Oirena väljästä holkista siis klappi, joka voi aiheuttaa täristystä, kun vetoakseli vispaa kun kampi konsanaan (eritoten alustasarjoilla, jolloin vetari ei ole suorassa..) ja stefojen kulumista > alkaa hikoilemaan/vuotamaan..

ps. Quaifen lukossa ei ole holkkia 8)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Noniin, eli lukot tilaukseen
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Tuosta holkkihommasta sen verran, että kuinka helposti stefan hajoamista/vaihteistoöljyn vähenemisen huomaa? Eli kun alkaa vuotamaan tuleeko öljyä niin paljon, että jää jälkiä auton alle parkkipaikalle vai vuotaako vain ajaessa? Mulla oli 9-3:nen PCS:llä tuossa syksyllä huollossa ja siellä huomattiin tuon kuskin puoleisen vetarin "löysyy", mutta sanoivat ettei ole vielä akuutti kun ei ole vuotanut vielä öljyä.

Nyt sitten olen vähän jännittänyt tuota stefaa, että koska se siellä hajoaa. Voiko vaihteiston toiminnasta havaita öljyn vähenemistä? Näkeekö vuodon auton alta selvästi? Olisi se vaan kätevää kun olisi näissä uudemmissakin Saabeissa tuo vaihteiston öljytikku niinkuin noissa vanhemmissa, josta ois helppo aina välillä tarkastaa öljymäärä. Auton alla ei viitsisi jatkuvasti rampata tarkastamassa öljymäärää varsinkaan näin talvella, kun ei oo mitään lämmintä paikkaa jossa auton sais ylös. Jossain vaiheessahan tuo holkkiremppa on tehtävä, mutta aattelin nyt kevääseen asti ainakin ajella, jos ei mitään öljyläikkiä ala auton alle ilmestymään.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja janino »

Mulla oli vain vaihdelaatikon alaosa öljyinen, en huomannut että olisi tiputellu lammikoita maahan.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Vaihdelaatikkoremonttiko??

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

TeppoY kirjoitti:Tuosta holkkihommasta sen verran, että kuinka helposti stefan hajoamista/vaihteistoöljyn vähenemisen huomaa? Eli kun alkaa vuotamaan tuleeko öljyä niin paljon, että jää jälkiä auton alle parkkipaikalle vai vuotaako vain ajaessa?
Kahdessa autossa ollut tuo sama ongelma eikä vielä ole koskaa alleensa tiputtanut öljyä. Hiljalleen vaan koko pohja on öljytty 8O . Eli vuotanee oikeastaan vaabn ajossa. Pelkän stefan vaihtamalla saa "sottaamatonta" ajoaikaa 3-6kk ja sitten se stefa alkaa vuotamaan uudestaan.
Mulla on, vielä holkin vaihdon jälkeenkin, ihan reilu liike vetarissa. Tämä ehkä Hookin muistaa kun tarjoilli minulle holkki remonttia vaikka se oli juuri tehty :wink: .
Hintaa tuolle holkki remontille tuli alle 200€ PCS:ssä reilu vuosi sitten. Muistaakseni joku kysyi samaa merkkihuollosta ja hinta arvioon sai melkein nollan lisätä perään.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin