raportti 16 V bensansuodatin vaihto
raportti 16 V bensansuodatin vaihto
haisi bensa, pelkäsin puhkiruostumista ( jolloin matkateko lopahtaisi pikapuoliin äkkinäisesti, pumpun kapasiteetti paluuletkustakin kun on 1,8 l/ min)?, menin pukille kun ulkoistettu huolto tarjoili 3 viikon toimitusaikaa ...aa. Oli vain toinen banjo pikkasen löysällä ( koska kiristämällä näytti rauhoittuvan ), hain himasta vielä torxeja ja uudelleen pukille, vaihdoin sen, lie oli orkkis?, kovin oli ruosteisen näköinen. ( ainakaan minä en ole 7 vuoden aikana vaihtanut)
Työkalut: 17, 19, 22 ja 27 mm pikkumutkapäiset bilteman kiinto/ silmukka-avaimet ( ehkä kapealeukainenkin jakoavain sopii ( no tosimies senkin äkkiä laikkaa kaposeksi tai sitten moniotepihdit mukaan , tosin moniotepihdeillä voi saada vaikka reiän siihen ohueen peltiin kun väkevästi kiristää)), siis 27 mm päähän, senhän voi kokeilla uuden suodattimen kanssa), uudet kuparitiivisteet ( 12 mm ja 14 mm banjoille, siis 2 +2 , tulevat yleensä suodattimen kanssa), teräsharja ja joku meisseli, jolla saa ryyteet sivuun, 30 numeron torx pitkällä jatkovarrella , pitkävartinen oli asiaa, pääsi lyömään niin ruosteet vähän kolahti irti ( oli iso peltiruuvi jolla se suodattimen kiinnike oli siis pohjassa kiinni). Piikki, jolla torxin kolon sai kaivettua esiin.
Vaihdoin vain suodattimen puoleiset tiivarit, koska ne olivat ryytyneet niin hyvin vanhaan suotimeen kiinni. Kiristin asiallisesti ja kerralla piti, ilmeisesti riskiibelein homma on, että likaa menee tiivisteen väliin, jolloin ei saata pitää. ( siksi harjasin ja nyljäsin irtoryyteet huolellisesti ennen mitään avaamisyritystä).Vanha hammasharjakin voisi olla eduksi.
Bensaa suihkuaa aika kipakasti silmille kun avaa ( 3 bar), lasit suositeltavia ja ämpäri vaikka alle niin saa bensat heitettyä pihalle. jotain n. 1 dl sitä tulee.
Työkalut: 17, 19, 22 ja 27 mm pikkumutkapäiset bilteman kiinto/ silmukka-avaimet ( ehkä kapealeukainenkin jakoavain sopii ( no tosimies senkin äkkiä laikkaa kaposeksi tai sitten moniotepihdit mukaan , tosin moniotepihdeillä voi saada vaikka reiän siihen ohueen peltiin kun väkevästi kiristää)), siis 27 mm päähän, senhän voi kokeilla uuden suodattimen kanssa), uudet kuparitiivisteet ( 12 mm ja 14 mm banjoille, siis 2 +2 , tulevat yleensä suodattimen kanssa), teräsharja ja joku meisseli, jolla saa ryyteet sivuun, 30 numeron torx pitkällä jatkovarrella , pitkävartinen oli asiaa, pääsi lyömään niin ruosteet vähän kolahti irti ( oli iso peltiruuvi jolla se suodattimen kiinnike oli siis pohjassa kiinni). Piikki, jolla torxin kolon sai kaivettua esiin.
Vaihdoin vain suodattimen puoleiset tiivarit, koska ne olivat ryytyneet niin hyvin vanhaan suotimeen kiinni. Kiristin asiallisesti ja kerralla piti, ilmeisesti riskiibelein homma on, että likaa menee tiivisteen väliin, jolloin ei saata pitää. ( siksi harjasin ja nyljäsin irtoryyteet huolellisesti ennen mitään avaamisyritystä).Vanha hammasharjakin voisi olla eduksi.
Bensaa suihkuaa aika kipakasti silmille kun avaa ( 3 bar), lasit suositeltavia ja ämpäri vaikka alle niin saa bensat heitettyä pihalle. jotain n. 1 dl sitä tulee.
Viimeksi muokannut stara, Ke Loka 07, 2009 21:34. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
Ottaa bensapumpun sulakkeen irti auton käydessä niin paineet katoaa ennen suodattimen vaihtoa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
Perusjuttu täälläkin ennen suodattimen avaamista. Sulake irti ja startataan paine pois järjestelmästä. Eikös suodatin olisi hyvä vaihtaa melko useasti? Itse vaihdan vuosittain, mutten tiedä miksi. Muistelen jostain kuulleeni tai lukeneeni joskus että näin pitäs tehdä ruiskuautoissa..ng900aero kirjoitti:Ottaa bensapumpun sulakkeen irti auton käydessä niin paineet katoaa ennen suodattimen vaihtoa.
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
Olikohan näissä uudemmissa jopa yli satatonnia se suodattimen vaihtoväli?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
Jotain kopioita tossa mulla ( en kyllä tiedä mistä), mainitsevat 8V 50000 ja 16V 90000 km vaihtovälin, mistähän ovat tuonkin eron tehneet ?Mertmi kirjoitti:Olikohan näissä uudemmissa jopa yli satatonnia se suodattimen vaihtoväli?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
Loogista, 16-venttiilisessä on isompi suodatin. Koko puolitoistakertainen, vaihtoväli suunnilleen puolitoistakertainen. Itse vaihdan kyllä useammin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
vaihdoin sekä 8v:een että 16V:een (tai vaihdatin...
) suodattimen joka vuosi syksyllä ennen pakkasten tuloa... silloin oli vielä pakkasia talvella.
Ei se suodatin yleensä tukkoon mene, mutta paperisuodatin kun on niin vesi tarttuu siihen paperiin eikä menekään enää eteenpäin suodattimesta. Sitte ku tulee pakkanen ja paperissa on vettä, niin se jäätyy ja bensakaan ei enää kulje niistä jäätyneistä kohdista läpi -> meno loppuu.
Mielestäni kasiventtiilisessä oli ihan yhtä iso suodatin kuin 16:ssakin, ainakin ulkomitat ja tilavuus, paperin pinta-ala voi toki olla erilainen...

Ei se suodatin yleensä tukkoon mene, mutta paperisuodatin kun on niin vesi tarttuu siihen paperiin eikä menekään enää eteenpäin suodattimesta. Sitte ku tulee pakkanen ja paperissa on vettä, niin se jäätyy ja bensakaan ei enää kulje niistä jäätyneistä kohdista läpi -> meno loppuu.
Mielestäni kasiventtiilisessä oli ihan yhtä iso suodatin kuin 16:ssakin, ainakin ulkomitat ja tilavuus, paperin pinta-ala voi toki olla erilainen...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
Itse vaihdan 20tkm välein PA-suodattimen oli 16V tai 8V..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
vaihtoväli on virallisesti 90 000km tai 5 vuotta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: raportti 16 V bensansuodattimen vaihdosta
itse vaihtoin omaan Aeroon, jossa mittarilukema oli jotain 220 000 km-Shveitsista tuotu ja ainakin ne mutterit aukesi sillä lailla vaikeesti, että ei ollut vissiin Uudestakaupunkista lähdön jälkeen koskaan vaihdettu
Ja kulkii ihan hyvin vielä.
En siis kyllä meinaa, että se olis normaalikäytäntö, mutta joka vuosi vaihtaa-tuntuu vähän liian useasti.

Ja kulkii ihan hyvin vielä.
En siis kyllä meinaa, että se olis normaalikäytäntö, mutta joka vuosi vaihtaa-tuntuu vähän liian useasti.