On Mazdat varmasti muuttuneet parempaan suuntaan, mutta isäukko teki kokeilun 626:een 90 luvun alussa ja vaihtoi vuoden päästä takaisin Saabiin. Totesi vain, että ostaa purjeveneen ja auton eri paketissaJerkka kirjoitti:Päiviä laskeskellessa koska riisikuppi vaihtuu takas Saabiin luulen minä. Kyllähän ne ensivaikutelmaltaan vaikuttaa hyviltä ennekun niillä joutuu tienpäälle kunnolla. Ensimmäisestä reissusta Saabia ikävä ja autokuumeeseenhan on olemassa tarkalleen yksi lääke
Jerkka #3518
vaihtoon.
Re: vaihtoon.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: vaihtoon.
Ajoin keväällä (-07) autovuokraamon Mazda 6:tta. Se oli 2litran bensakoneella ja kuus lovinen loota. Mittarilukema oli hulpeat vähän yli 2000km. Eli siis käytännössä uusi auto. Koeajomatka oli jotakuinkin 30km, johon kuului pohjoiskarjalaista maantietä ja valtatietä.
Enpä olekaan aikoihin ajanut yhtä huonosti suuntaansa pitävällä autolla. Se saattoi ihan yhtäkkiä hyökätä lähtemään ojaan. Aloin ymmärtää miksi jotkut ihmiset ajaa aina urissa. Yksinkertaisesti se meni suoraan vain tiehen muodostunutta uraa pitkin. Ei voinut kuvitellakaan, että sillä voisi ajaa urien vierellä, kuten 9-5:llä voi ajaa.
Auton paino on osapuilleen samanverran, kuin 9-5:ssäkin. Moottorin ominaisuudet hädintuskin tuntuivat järkeviltä maantieajoon, kun kyydissä oli kolme aikuista ihmistä ja ohittelin pari rekkaa matkalla. Ehkäpä tuo kuusivaihteinen vaihteisto vähän pelasti tilannetta, kun sen avulla pystyi pitämään moottorin kierrosluvun tarpeeksi korkealla, jotta auto edes jotenkin kiihtyi maantienopeuksista.
Niin. Siten vielä jokunen sana penkeistä. Kun aamulla istuin ajokin kyydissä 5km siinä apukuskin paikalla, oli aivan pakko siirtyä istumaan takapenkille. Apukuskin penkissä ei ollut minkäänmoista ristiseläntukea. Takapenkillä oli paljon parempi istua, vaikkakin jäljelle jäänyt 55km matka siellä istuen tuntui loppuvaiheessa jo hieman tuskaiselta. Ainoa penkki, jolla pystyin istumaan luontevasti ilman selkäsärkyä olikin kuljettajan istuin, johon oli sentään raaskittu laittaa se ristiselänsäätö. Saabisteille lienee turhaa kehua sen enemmälti saabien penkkejä...
Kokonaisuutena arvostelisin mazda kutosen yllättävän huonoksi autoksi. Syyksi en kuitenkaan laita merkkiä. 90-luvun puolivälissä ajoin kymmeniä tuhansia kilometrejä isäni mazda 626:lla ja olen ajanut ehkä noin 200km matkan maantieajoa Mazda 3:lla noin neljä vuotta sitten. Nämä kokemukset Mazdoista ovat olleet erittäin hyviä. Minun puolestani muut ihmiset saavat ajella Mazda 6:lla, mutta meikäläistä on vaikea saada edes tulemaan kyytiin sellaiseen.
Enpä olekaan aikoihin ajanut yhtä huonosti suuntaansa pitävällä autolla. Se saattoi ihan yhtäkkiä hyökätä lähtemään ojaan. Aloin ymmärtää miksi jotkut ihmiset ajaa aina urissa. Yksinkertaisesti se meni suoraan vain tiehen muodostunutta uraa pitkin. Ei voinut kuvitellakaan, että sillä voisi ajaa urien vierellä, kuten 9-5:llä voi ajaa.
Auton paino on osapuilleen samanverran, kuin 9-5:ssäkin. Moottorin ominaisuudet hädintuskin tuntuivat järkeviltä maantieajoon, kun kyydissä oli kolme aikuista ihmistä ja ohittelin pari rekkaa matkalla. Ehkäpä tuo kuusivaihteinen vaihteisto vähän pelasti tilannetta, kun sen avulla pystyi pitämään moottorin kierrosluvun tarpeeksi korkealla, jotta auto edes jotenkin kiihtyi maantienopeuksista.
Niin. Siten vielä jokunen sana penkeistä. Kun aamulla istuin ajokin kyydissä 5km siinä apukuskin paikalla, oli aivan pakko siirtyä istumaan takapenkille. Apukuskin penkissä ei ollut minkäänmoista ristiseläntukea. Takapenkillä oli paljon parempi istua, vaikkakin jäljelle jäänyt 55km matka siellä istuen tuntui loppuvaiheessa jo hieman tuskaiselta. Ainoa penkki, jolla pystyin istumaan luontevasti ilman selkäsärkyä olikin kuljettajan istuin, johon oli sentään raaskittu laittaa se ristiselänsäätö. Saabisteille lienee turhaa kehua sen enemmälti saabien penkkejä...
Kokonaisuutena arvostelisin mazda kutosen yllättävän huonoksi autoksi. Syyksi en kuitenkaan laita merkkiä. 90-luvun puolivälissä ajoin kymmeniä tuhansia kilometrejä isäni mazda 626:lla ja olen ajanut ehkä noin 200km matkan maantieajoa Mazda 3:lla noin neljä vuotta sitten. Nämä kokemukset Mazdoista ovat olleet erittäin hyviä. Minun puolestani muut ihmiset saavat ajella Mazda 6:lla, mutta meikäläistä on vaikea saada edes tulemaan kyytiin sellaiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: vaihtoon.
Menikö kenties "jerkka" se sun aero vaihtoon tuonne seinäjoelle?
Katsoin vaan erään liikevaihdoltaan hyvin menestyneen autoliikkeen sivuja, ja siellä näytti olevan tarjontaa erä käytettyjä 9-5 aeroja. Voin todeta sen, että teknisesti se Mazda6 on aika lailla viaton, eli moottori/voimansiirto paketti kestää, kestää ja vielä kerran kestää. Ruostesuojaus alustaltaan ja korin maalipinnat, huomioiden takapyörien lokasuojakaaret on ainakin tehtaalta lähtien näissä alkupään kutosissa ollut laadullisesti ongelmia, eli on ollut havaittavaa ruostumista jo pienillä kilometreillä ainakin täällä suomalaisessa ilmastossa.Tämä uusin versio tästä kutosesta joka rantautuu suomeen ensivuoden puolella on ainakin ulkonäöllisesti aika lupaavan näköinen, ei ollenkaan hassumpi.
Katsoin vaan erään liikevaihdoltaan hyvin menestyneen autoliikkeen sivuja, ja siellä näytti olevan tarjontaa erä käytettyjä 9-5 aeroja. Voin todeta sen, että teknisesti se Mazda6 on aika lailla viaton, eli moottori/voimansiirto paketti kestää, kestää ja vielä kerran kestää. Ruostesuojaus alustaltaan ja korin maalipinnat, huomioiden takapyörien lokasuojakaaret on ainakin tehtaalta lähtien näissä alkupään kutosissa ollut laadullisesti ongelmia, eli on ollut havaittavaa ruostumista jo pienillä kilometreillä ainakin täällä suomalaisessa ilmastossa.Tämä uusin versio tästä kutosesta joka rantautuu suomeen ensivuoden puolella on ainakin ulkonäöllisesti aika lupaavan näköinen, ei ollenkaan hassumpi.
Teknistä etumatkaa odotellessa
Re: vaihtoon.
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: vaihtoon.
Nuokin vinkuintialaiset voisivat ensin opetella oman muotokielen, sen jälkeen voisi kenties vuosien uutteralla työllä syntyä niitä keksintöjä (isompia ja pienempiä), joista mm. Saab, Volvo ja MB ovat tunnettuja.Eski kirjoitti:Niinpä näkyy:artako kirjoitti: OT: Hinta/laatu kohdallaan = KIA Ceed diesel (kannattaa kokeilla)
http://www.iltalehti.fi/autot/200712136981507_au.shtml
Tämä on Saab-foorumi, jos haluaa kehua kioja ja matsoja, niin niille on varmaan omat kanavansa
Eski
Kattoo nyt tuonkin ihmeen takapäätä:
http://www.iltalehti.fi/autot/200712146931376_at.shtml
Takavaloissa vanhaa MB coupea ja Skeida Octaviaa, luukussa Volvo V50:iä ja viimeisessä pilarissa Pösö 407 farkkua... masentavaa.
"Kulutus jää silti ällistyttävän alhaiseksi. Jopa taajama-ajossa kitkarenkaat alla kulutus jäi alle 8 litran, maantiellä jopa alle kuuden litran sadalla."
Hah, eikö noissa pienissä nokivessoissa kulutuksen pitäisi pyöriä keskimäärin korkeintaan siinä 6 pinnassa. No, näköjään hyvin subjektiivista tuo dieseleiden pieni kulutus.
Voi voi
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: vaihtoon.
Pieni lisäuhraus ruosteen estoon ( n.600 euroa) niin kai sillä mazdallakin päästelee...Kannattaa muuten varoa ettei kivet yms...riko noita umpioiden laseja..Jostain tuulilasin käyttötestistä tuli katsottua ,että uudet umpiot noihin mazda 6:n ovat todella arvokkaita.
9-3Aero-01
Re: vaihtoon.
Eikös juuri Mazdan kuutosessa ole sisälokasuojat valmistettu huopamaisesta vettäimevästä materiaalista, jotka pysyvät aina märkinä? Ainakin näin muistan jostakin Tuulilasista tai TM:stä lukeneeni että ilmeisesti äänieristystä olisi haettu mutta että meikäläisissä olosuhteissa sisäloksut hautovat mukavasti suolavettä.Tzeipii kirjoitti: Ruostesuojaus alustaltaan ja korin maalipinnat, huomioiden takapyörien lokasuojakaaret on ainakin tehtaalta lähtien näissä alkupään kutosissa ollut laadullisesti ongelmia, eli on ollut havaittavaa ruostumista jo pienillä kilometreillä ainakin täällä suomalaisessa ilmastossa.
Voin tietenkin muistaa merkin väärinkin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: vaihtoon.
Ko. mallin omistava työkaveri on kyllä tuollaista puhunut. Heppu on nyt kertaalleen käyttänyt tässä toimenpiteessä autonsa maahantuojalla, mutta massasivat väärät osat niin eiku tammikuussa uudestaan.Minuteman kirjoitti:Eikös juuri Mazdan kuutosessa ole sisälokasuojat valmistettu huopamaisesta vettäimevästä materiaalista, jotka pysyvät aina märkinä? Ainakin näin muistan jostakin Tuulilasista tai TM:stä lukeneeni että ilmeisesti äänieristystä olisi haettu mutta että meikäläisissä olosuhteissa sisäloksut hautovat mukavasti suolavettä.Tzeipii kirjoitti: Ruostesuojaus alustaltaan ja korin maalipinnat, huomioiden takapyörien lokasuojakaaret on ainakin tehtaalta lähtien näissä alkupään kutosissa ollut laadullisesti ongelmia, eli on ollut havaittavaa ruostumista jo pienillä kilometreillä ainakin täällä suomalaisessa ilmastossa.
Voin tietenkin muistaa merkin väärinkin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: vaihtoon.
Mulla Griffin ja menee todennäköisesti multa purkamoon, aion pitää tuon hamaan loppuun asti. Edellinen oli 9000T se lähti jonnekkin itäsuomeen.Tzeipii kirjoitti:Menikö kenties "jerkka" se sun aero vaihtoon tuonne seinäjoelle?
Katsoin vaan erään liikevaihdoltaan hyvin menestyneen autoliikkeen sivuja, ja siellä näytti olevan tarjontaa erä käytettyjä 9-5 aeroja.
Jerkka #3518
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
-99 9-5 Griffin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: vaihtoon.
Joskus autoa katsellessa koeajoin mazda 6 2.3GT, Tuohon hakemiseen itsekin kiinnitin huomiota. Oli vielä talvirenkailla, ettei millään ylileveillä matalaprofiileilla. Häiritsi minua ja mainitsin myyjällekin. en sitten kuitenkaan sitä autoa ostanut. Ei ollut oikein mitään jujua siinä hinnan ja tuoreuden lisäksi. Jäin vielä katselemaan. Ihan sattumalta nettiauton etusivulta bongasin nykyisen autoni ja tuntui omalta jo vilkaisulla, kaupat sinetöi hyvä tarjous vanhasta autosta. Mazdoja olen kyllä omistanut ennen eikä pahaa sanomista ole, muuta kuin jälleenmyynti arvossa. Mikä nyt kyllä on saabissakin.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: vaihtoon.
Kopistelin näyttelyssä Focuksen lokaria ja olivat huopaa, no,sukulaisiahan nuo ovat!Minuteman kirjoitti:Eikös juuri Mazdan kuutosessa ole sisälokasuojat valmistettu huopamaisesta vettäimevästä materiaalista, jotka pysyvät aina märkinä? Ainakin näin muistan jostakin Tuulilasista tai TM:stä lukeneeni että ilmeisesti äänieristystä olisi haettu mutta että meikäläisissä olosuhteissa sisäloksut hautovat mukavasti suolavettä.
Voin tietenkin muistaa merkin väärinkin.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: vaihtoon.
Asiaa.Henkka #2283 kirjoitti:
Nuokin vinkuintialaiset voisivat ensin opetella oman muotokielen, sen jälkeen voisi kenties vuosien uutteralla työllä syntyä niitä keksintöjä (isompia ja pienempiä), joista mm. Saab, Volvo ja MB ovat tunnettuja.
Kattoo nyt tuonkin ihmeen takapäätä:
http://www.iltalehti.fi/autot/200712146931376_at.shtml
Takavaloissa vanhaa MB coupea ja Skeida Octaviaa, luukussa Volvo V50:iä ja viimeisessä pilarissa Pösö 407 farkkua... masentavaa.
"Kulutus jää silti ällistyttävän alhaiseksi. Jopa taajama-ajossa kitkarenkaat alla kulutus jäi alle 8 litran, maantiellä jopa alle kuuden litran sadalla."
Hah, eikö noissa pienissä nokivessoissa kulutuksen pitäisi pyöriä keskimäärin korkeintaan siinä 6 pinnassa. No, näköjään hyvin subjektiivista tuo dieseleiden pieni kulutus.
Voi voi
Re: vaihtoon - Niin, merkit ja merkit
Saabismi vs. muut....
Ihan vaan ohimennen: Olen omistanut mm. 6 kpl Peugeot -merkkisiä autoja (kaikki ostettu uusina), 6 kpl Opel -merkkistä menopeliä (joista 3 ostin uusina) ja yksittäiskappalein muutamia muita merkkejä. Merkkien mallit ovat sitten vaihdelleet aika rankasti (esim Peugeot 405:sta 406:n 2.2 litran farkkuun jne). Ja nyt ajelen Saab 9-5 vm. 2002....
Vikoja EI VIELÄ ole kohdalle osunut, tämän upean foorumin ohjeiden avulla vaihdoin juuri avaimeen pariston (luotan siihen, että jatkossakin saan täältä apua pieniin & suuriin ongelmiin - siitä jo etukäteen kiitos!).
Pitkän johdannon lopuksi: VASTA NYT tuntuu, että ajelen työmatkaani (yli 150 km / päivä) todellisella autolla.... Että näin.
Ihan vaan ohimennen: Olen omistanut mm. 6 kpl Peugeot -merkkisiä autoja (kaikki ostettu uusina), 6 kpl Opel -merkkistä menopeliä (joista 3 ostin uusina) ja yksittäiskappalein muutamia muita merkkejä. Merkkien mallit ovat sitten vaihdelleet aika rankasti (esim Peugeot 405:sta 406:n 2.2 litran farkkuun jne). Ja nyt ajelen Saab 9-5 vm. 2002....
Vikoja EI VIELÄ ole kohdalle osunut, tämän upean foorumin ohjeiden avulla vaihdoin juuri avaimeen pariston (luotan siihen, että jatkossakin saan täältä apua pieniin & suuriin ongelmiin - siitä jo etukäteen kiitos!).
Pitkän johdannon lopuksi: VASTA NYT tuntuu, että ajelen työmatkaani (yli 150 km / päivä) todellisella autolla.... Että näin.
Re: vaihtoon.
Ihan klassikko !!Saappi Kuski kirjoitti:... Mutta jos joku haluaa että minä kehun hänen autoaan tyyliin "no hei tosi kiva juttu ja hyvä meininki, varmaan teit hyvät kaupat ja tsemppii vaan sinne" niin kyllä minä sen voin tehdä mutta se maksaa. Mazdaa voin kehua 30€:lla, Volvo kehut lähtee kymppiä halvemmalla kun se on minusta vähän parempi auto.
Käyn täällä 9-5 palstalla kyttäämässä milloin uusi malli tulee, jos tulee. Tietääkö kukaan?
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Re: vaihtoon.
Uusi 9-5 on tämänhetkisten tietojen mukaan tulossa vasta M2010, eli tulee myyntiin syksyllä 2009.
Eski
Eski