Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Järjestelmä ACC, puhaltimen kierrosnopeus alkoi hakemaan paikkaansa, käynnistyksen jälkeen pyörii hetken " normaalisti " , yhtäkkiä pyörii kovasti, laskeee ja kohta taas hurahtelee vaihtelevalla nopeudella .
Puhdistin pyyhkimällä sormella langan, tienpäällä, ei muuttunut. Huoltiksella imuroin , nollasin ja kalibroin ( ei tullut virheilmoitusta ), ei korjautunut ! Lämpötilan säätö toimii .Mitä voin itse vielä yrittää korjaavana toimenpiteenä ?Onko vaarana jotta lakkaisi kokonaan pyörimästä? Matkaa olisi edessä 900 km ja vaihtelevat säät . Pyydän ystävällisesti vastauksianne ongelmaan .
Forumilla ainakin juuri tasapainoakseli !
Puhdistin pyyhkimällä sormella langan, tienpäällä, ei muuttunut. Huoltiksella imuroin , nollasin ja kalibroin ( ei tullut virheilmoitusta ), ei korjautunut ! Lämpötilan säätö toimii .Mitä voin itse vielä yrittää korjaavana toimenpiteenä ?Onko vaarana jotta lakkaisi kokonaan pyörimästä? Matkaa olisi edessä 900 km ja vaihtelevat säät . Pyydän ystävällisesti vastauksianne ongelmaan .
Forumilla ainakin juuri tasapainoakseli !
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Vaikuttaisi siltä, että moottorin hiilet on loppumassa. Mahdollisesti myös säädin on mennyt oikosulkuun, jos yhtäkkiä ryntäilee täysille. Säädin saattaa ottaa nokilleen, jos huonosti kontaktia tekevät hiilet pääsee kipinöimään eli antamaan induktiivisia jännite piikkejä säätimeen päin.
Mahdollisuus on, että puhallinmoottori kesken matkan pysähtyy kokonaan. Tuskin se sentään koko matkan tekoa pysäyttää...
Mahdollisuus on, että puhallinmoottori kesken matkan pysähtyy kokonaan. Tuskin se sentään koko matkan tekoa pysäyttää...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Tarkennuksena omaan viestiini, lomamatkani pitäisi alkaa 27.12. Kittilään ja sieltä vielä takaisinkin.pevi kirjoitti:Mahdollisuus on, että puhallinmoottori kesken matkan pysähtyy kokonaan. Tuskin se sentään koko matkan tekoa pysäyttää...
Vaikuttaisi siltä, että moottorin hiilet on loppumassa. Mahdollisesti myös säädin on mennyt oikosulkuun, jos yhtäkkiä ryntäilee täysille. Säädin saattaa ottaa nokilleen, jos huonosti kontaktia tekevät hiilet pääsee kipinöimään eli antamaan induktiivisia jännite piikkejä säätimeen päin.
Mahdollisuus on, että puhallinmoottori kesken matkan pysähtyy kokonaan. Tuskin se sentään koko matkan tekoa pysäyttää...
Puhallinmootorihan on alkuperäinen 280 t ajetussa 16 T B 234 tonnarissa ja pyörinyt USA:n helteissä alkutaipaleissa.
PEVI ym taitajat, miten suosittelisit menettelemään, käsittääkseni puhallin mottorin hiilet ei taida olla niitä helpoimpia visualisesti nähtäviä ? Entäs tuo säädin, ymmärrän kyllä että loppupeleissä SE on joka siellä ryntäyttää kierroksia. Mitään rahinoita l.laakerivihellyst ei kuulu ! Auto oli lämpimässä pesuhallissa jossa tuon haistelijan langan putsasin ja se taisi olla vika tikki.
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
280 tkm saattaisi olla jo kilometrimäärä jolla hiilet menee. Joku jolla on yksityiskohtaisempia kokemuksia vahvistanee. Puhaltimen hiiliä ei tosiaan pääse näkemään ja moottorikin kannattaa vaihtaa kokonaan.
Sisäilma-anturin putsauksella ja hiilillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Tietenkin saattaisi olla mahdollista, että putsauksen yhteydessä olisi anturin,sen "pienen langan" juotos/liitos päässyt katkeamaan sillä seurauksella, että se tekisi satunnaisesti kontaktia. Katkennut liitos on ACC:lle samaa kuin jäätävän kylmä auto eli puhallin täysille, jotta auto saadaan lämpimäksi. En äkkiseltään muista herjaako ACC edes katkenneesta anturista. Tuskin herjaa.
Sisäilma-anturin putsauksella ja hiilillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Tietenkin saattaisi olla mahdollista, että putsauksen yhteydessä olisi anturin,sen "pienen langan" juotos/liitos päässyt katkeamaan sillä seurauksella, että se tekisi satunnaisesti kontaktia. Katkennut liitos on ACC:lle samaa kuin jäätävän kylmä auto eli puhallin täysille, jotta auto saadaan lämpimäksi. En äkkiseltään muista herjaako ACC edes katkenneesta anturista. Tuskin herjaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Tarkistin langan hellästi nykien ja kiinni tuntui olevan. Joku "mystinen" virus siellä ruletta. Siis ryntäilee auto-ja manual toiminnoilla, eikä piitta lämpötilan säädöistä.pevi kirjoitti:280 tkm saattaisi olla jo kilometrimäärä jolla hiilet menee. Joku jolla on yksityiskohtaisempia kokemuksia vahvistanee. Puhaltimen hiiliä ei tosiaan pääse näkemään ja moottorikin kannattaa vaihtaa kokonaan.
Sisäilma-anturin putsauksella ja hiilillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Tietenkin saattaisi olla mahdollista, että putsauksen yhteydessä olisi anturin,sen "pienen langan" juotos/liitos päässyt katkeamaan sillä seurauksella, että se tekisi satunnaisesti kontaktia. Katkennut liitos on ACC:lle samaa kuin jäätävän kylmä auto eli puhallin täysille, jotta auto saadaan lämpimäksi. En äkkiseltään muista herjaako ACC edes katkenneesta anturista. Tuskin herjaa.
Jos hiilivika suljetaan pois, olisiko tuo relesäätö mitenkään ohitettavissa tilapäisesti. Nyt on mahdollisimman huono ajankohta saada minkäänlaista korjaamoapua ja siten lomavaraukseni "notkahtaa" miinukselle !?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Miten toimii nopeus kun säädät pyörintää manuaalisesti??
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
300tkm jälkeen saa alkaa odotteleen lämppärinmoottorin hyytymistä SUOMI tonareissa!!pevi kirjoitti:280 tkm saattaisi olla jo kilometrimäärä jolla hiilet menee. Joku jolla on yksityiskohtaisempia kokemuksia vahvistanee. Puhaltimen hiiliä ei tosiaan pääse näkemään ja moottorikin kannattaa vaihtaa kokonaan.
Sisäilma-anturin putsauksella ja hiilillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Tietenkin saattaisi olla mahdollista, että putsauksen yhteydessä olisi anturin,sen "pienen langan" juotos/liitos päässyt katkeamaan sillä seurauksella, että se tekisi satunnaisesti kontaktia. Katkennut liitos on ACC:lle samaa kuin jäätävän kylmä auto eli puhallin täysille, jotta auto saadaan lämpimäksi. En äkkiseltään muista herjaako ACC edes katkenneesta anturista. Tuskin herjaa.
Jostain kumman syystä "TUONTIPYYDYKSISSÄ"(tuonti Tonareissa) hyytyy 200tkm jälkeen!!!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Odotinkin jo sinun vastaustasi/kysymystäsi ! Kyllä pyörintä muuttuu säädön mukaan ja hetken pyörittyään pyydettyä nopeutta ,alkaa säätelemään omiaan !Tasapaino akseli kirjoitti:Miten toimii nopeus kun säädät pyörintää manuaalisesti??
Tämähän on jo vanha keksintö, ACC, joten varmasti monilla on omakohtaisia käyttökokemuksia moisesta ilmiöstä.
Tuolle jäljenpänä olevalle voisin vastata toteamukseen kotimainen - tuonti auto.
Varmasti tuontiautot tulevat 99 % lämpimimmistä olosuhteista joten puhaltimet jäähdytystoiminnoilla pyörivät enemmän

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Itse lähtisin kuvauksiesi perusteella sille linjallle et ohjainyksikössä vikaa..helppo testata jos on mistä kokeilla kyseistä osaa. Ohi mennessä voit vaik käydä täällä pihassa testaamassa..http://img508.imageshack.us/img508/9527/p1010221bo0.jpg jos varsinkin kyseisen näköinen.. Enkä itse luultavasti ole ainoa jolla tuo on aiheuttanut erinäisiä temppuja. 

#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Ja minulla olisi sitten tarvittaessa myytävänä ACC2 100 euron hintaan.
ACC2 on teknisesti monimutkaisin ACC-malli ja sitä myötä kohtuullisen vikaherkkä.
Tosin ehkä eniten olen törmännyt viallisiin ACC3:iin.
ACC2 on teknisesti monimutkaisin ACC-malli ja sitä myötä kohtuullisen vikaherkkä.
Tosin ehkä eniten olen törmännyt viallisiin ACC3:iin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Ilmastoinnin puhallin-nopeus vaeltaa
Löytyi merkkiliikkeestä, niin asennus ,-kuin uudet osat ja Saab takuu ! Ystävällinen ja saivartelematon neuvonta ja ohjaus, eikä naljailevia huomautuksia !!