Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mikä meni rakkaasta saabistani :mrgreen: , eli normaalia kaupunkiajoa ja yht'äkkiä huomasin liikennevaloissa että takana on melkoinen savupilvi. Kaasua polkemalla savupilvi senkun sakenee.

Kotipihalla annoin käydä joutokäyntiä ja häijynnäköistä harmaata (ei mustaa, mutta ei täysin valkoistakaan) savua pukkaa aika reilusti. Siis taatusti enemmän kuin ikinä koskaan. Liikennevaloissakin autot peruuttelivat vähän kauemmas etsien puhdasta ilmaa itselleen.

Tämä savuttamisen aloitus tapahtui siis äkillisesti, ei pikkuhiljaa. Tuossa päivällä kun laitoin auton käyntiin pihalla ja käytin sitä tyhjäkäynnillä lämpimäksi, niin pakoputkesta tullutta normaalia savua ei edes näkynyt, eikä sitä aikaisemminkaan ole juurikaan huomannut auton pörpöttäessä tyhjäkäyntiä. Nyt puhaltaa kunnon pilveä, joka haisee myös terävästi pakokaasulle (en ole maistanut, enkä maista).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
simkoor
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 22:33
Paikkakunta: LPR ilottula

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja simkoor »

Mää kokeilin tota toista turpoo goldfingerissäni ni jäi semmone sinine
usva tunneli autojonoon takana. Yksi moottoripyörä poika oli ihmeissään
tai kauhuissaan. vaihoin välittömästi kunnostetun turbon. Oli vaan hullu tunne
ko nii helevatasti oli savua.
-89 valmetin ja -86 , pystykeula vm 9000: tonnit.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mimmi kirjoitti:Raserilla on (ainakin allekirjoituksessa) ruiskutonttu.
Jep, turboton 16-venttiilinen kaksilitrainen karvalakkimalli, ei ilmastointia ei yleensäkään mitään ekstraa.

En ole vielä jaksanut/halunnut/ehtinyt tutkia savuttamisongelmaa yhtään, voi olla että seuraavan kerran perehdyn millään tavoin asiaan vasta vuonna 2008.

Täytyy nyt seurata öljyn ja veden kulutusta + lämpömittaria. Toisaalta voihan se olla että jokin akuutimpi osa on mennyt, että ajamisisista ei tule enää mitään.

Nyt alkaa lähestyä tämän auton kohdalla ne vaiheet joilloin hallittu saattohoito ja loppusijoituspaikan katsominen tulee ajankohtaiseksi. Mitään koneremonttia on turha enää kuvitellakaan, joku kannenpahvinvaihto korkeintaan. Ai, ai, kun olis tota rahaa, mutta kun on velkaa ja tilanne paranee aikaisintaan vuoden kuluttua. Olis nyt saabbi parka kestänyt vielä ainakin vuoden...!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

samat oireet oli miulla vuosi sitten. kansipahvi. vuoti 3pyttyyn liekkirenkasta. havaitsin myös kanssa autoilijoiden peruutus ilmiön. pulputti paisariin ihan kohtuudella.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

Syksyllä 1996, noin 100.000 kilometriä sitten on viimeksi vaihdettu yläpuolen tiivistesarja eli kannentiiviste saabbiini. Eli vaihtoväli on vähän niinkuin nokkahihnan vaihtovälit muissa autoissa.

.........

Mitenkäs semmoinen fiksaus, että ostaisi Smoke-Stop pullon tai pari ja tunkisi öljyn sekaan ja sitten noita tiivistysaineita tuonne vesikiertoon? Onko muita kikkoja?

Tarkoitus olisi laittaa auto myyntiin ja saa seuraava sitten laitella saabin kuntoon kenellä on paremmin energiaa ja aikaa..!?!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

noh kannattaako sinne tunkea mitään ,myyt sellaisenaan ja mainitset viasta.
kaikenmaailman tökötin tukkii vedenkiertoa ja kaikkeamuuta mukavaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

nalleolut kirjoitti:noh kannattaako sinne tunkea mitään ,myyt sellaisenaan ja mainitset viasta.
Hyvä vitsi!

Taitaa tuo "maininta" vain pudottaa auton arvoa ja haluttavuutta lähes olemattomiin...!

Eli kikkakolmosia tänne kiitos!
.........

Tarjouksia saa myös esittää (laitan auton asianmukaiselle myyntipalstalle myöhemmin, joten tarjoukset yksityisviestillä, ei tähän ketjuun -kiitos.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ennemmin ostaisin auton jossa tiedetään olevan vika jota ei ole korjattu, kuin auton jonka vika on korjattu ranettamalla "kyllä tolla lähimmälle korjaamolle ajaa".
Mitäs sitte jos siinä kotiin ajellessa hajoaa korjaus ja sitten se samalla aiheuttaa muutakin tuhoa?
Eli joko hinta riittävän alas ja kerrotaan viasta ilmoituksessa vaikka isoilla kirjaimilla, tai korjataan kunnolla ja myydään sillä isommalla hinnalla.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

liteFun kirjoitti:Ennemmin ostaisin auton jossa tiedetään olevan vika jota ei ole korjattu, kuin auton jonka vika on korjattu ranettamalla "kyllä tolla lähimmälle korjaamolle ajaa".
Mitäs sitte jos siinä kotiin ajellessa hajoaa korjaus ja sitten se samalla aiheuttaa muutakin tuhoa?
Eli joko hinta riittävän alas ja kerrotaan viasta ilmoituksessa vaikka isoilla kirjaimilla, tai korjataan kunnolla ja myydään sillä isommalla hinnalla.
Ideaali-maailmassa kyllä!

Jos auton työntää jollekin jobbarille, niin se ei ota edes ilmaiseksi myyntiin pikkuvikaista kärryä tai hyvityshinta on 300-500 euroa max. Eli pikkufiksaus ja auton työnti halpoja autoja ostavalle jobbarille ilman kansipahvivian mainostamista.

Täällä saab-foorumissa taas ilmoitan tietenkin että kärry tarvitsee kansipahvin vaihdon. Nettiautoa seuraavat tietävät, että kärryn hinta lienee noin 2.000 euroa ja siitä 500 euroa pois kansipahvin vaihtoa varten. Minulla itselläni ei ole paikkaa (taitoa) missä ko. remonttia tehdä.

Jos taas ilmoitan isoilla kirjaimilla esim. juuri nettiautossa kansipahviviallista saabbia, ostajat luulevat että kyllä siinä on sitten paljon muutakin vikaa ja varmasti täys koneremontin tarpeessa. Ei takuulla mene kaupaksi ollenkaan. Eli nettiautoon jos laitan saabin myyntiin, niin sitten täytyy tehdä tuo remontti ensin.

Korjaamolla veloittavat 500 euroa pahvinvaihdosta ja jos sen teetän, ei autoni arvo nouse vastaavalla summalla kuitenkaan. Onhan tähän saabbiin muutoinkin tehty kallista remonttia (esim. kytkin justiinsa 710 euroa), mutta kaikki tietävät ettei remonttikuluja voi lunastaa takaisin myyntihinnassa (kukaan ei maksa niistä mitään).

Mutta, mä en enää jaksa. Juuri tehty kytkinremontti, vaihdettu ilmamassamittari, tyhjäkäyntimoottori, bensapumppu ym. ym. Nyt vaihtuu saabbi!!!

.........

Heittäkää tarjouksia (myös vaihto esim. 2-litraset Laguna, Chrysler, Toyota, Mazda).

Laitan saabista ilmoituksen foorumin myynti-osastolle, joten kaikki KAUPANKÄYNTIIN liittyvät viestit sinne ja yhteydenotot yksityisviestillä - kiitos.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

Komento takaisin!

Eli tänään oli tarkoitus tutkia savutusongelmaa pajalla, mutta saabbi ei suostunutkaan savuttamaan...!?!

Putkesta ei tule polkemallakaan mitään muuta kuin normaalia pakokaasua, myös pakokaasutestin lukemat olivat paremmat kuin uudessa! Ennen pajallemenoa, saabbi nykäisi taas totutulla tavalla ja kävi hetken huonosti (kun oli lämminnyt). Ei vastannut kaasuun ja meinasi ikäänkuin tukehtua.

Loppupäivän toimi sitten täysin moitteetta kuin unelma. Kävin nyt hakemassa (taas) pussillisen varaosia ja lähipäivinä täytyy kokeilla olisiko niistä apua. Eli uusi Lambda, kaasuläpän asentoanturi ja sytytyspääteaste.

Niin öljyä tai jäähdytysnestettä ei kulu tippaakaan, joten ei taida olla kansivika sittenkään. Kansiremppahan tähän on tosiaan tehty 100.000 kilometriä sitten, joten vähän ihmettelinkin että miten se nyt taas.

Kysymys kuuluu, mikä muu voisi aiheuttaa tuollaisen hetkellisen savutuksen?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Vesihöyry :roll: :lol:.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Onnistuit säikäyttämään Saabin... 8O
Hienoa jos noin vähällä korjauksella taas toimii eikä tarvi myydä.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja Raser »

liteFun kirjoitti:Onnistuit säikäyttämään Saabin... 8O
Hienoa jos noin vähällä korjauksella taas toimii eikä tarvi myydä.
Joo-o! Tunteet on hiukan ristiriitaiset. Olin jo valmis luopumaan saabista, mutta nyt näyttäisi siltä että taitaa olla liian hyvä auto vieraisiin käsiin luovutettavaksi.

Sitten on se, että jos saan saabista 2.000 euroa, niin mitä sillä rahalla saa tilalle? Tarvitsen nimittäin vähintään 2-litraisen ja yli 100 hevosvoimaisen myllyn pellin alle.

Vaihtoehdot ovat Neon, Laguna, 626, Camry. Niin ja saturaisia, tonnin ehkä joutuu vielä heittämään 2k päälle. Sitten tietty uudemmat renkaat ja perushuoltoa (öljyt, suodatin, vedet, ilm.suodatin, tulpat, jne.). Mulla on nyt saabbiin vaihdettu niin paljon uutta osaa ja justiin tehty kytkinremonttikin, että ei taida kannattaa halpikseen ainakaan vaihtaa.

Olisikohan menneet jotenkin säädöt/seokset sekaisin tuossa kun sitä savutusta ilmeni? Minullahan on ollut tässä sitä nykimis-tukehtumis-ongelmaa. Ja siihin selvisi syy eilen, eli uusi sytytyksen pääteaste poisti nuo vaivat. Lambda on myös ostettu ja vaihdan kun ehdin auton alle! Jos se on sekoillut, niin eikös sekin aiheuta säätöjen/seosten sekaisinmenoa???

Mystinen juttu!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nostan topickia ylös.

Meni auto Westerlundille, kun oli tullut välillä kanssa tätä valkoista usvaa pakoputkesta ( noin viikon tai kaksi) ja sitten kerran ajossa tuli tuo ajotietokoneen varoitus, että pitää tsekata jäähdytysnesteen pinta.
Myös haistelin sitä usvan hajua ja minusta se oli palavan glygolin hajua.

Westerlund soitti kannen irroitettuaan minulle, että ei ollut ainakaan mitään dramaattista kansipahvessa silmämääräisesti, mutta oli kuitenkin rähjääntyneen näköinen.
Myöskään ei ollut "pessyt" mäntää/ mäntiä, niin kuin olen itsekin joskus nähnyt.

Nyt kansi meni Tammer Dieseliin plaanaukseen ja samalla tehdään se joku koeponnistus.
Pitääkö huolestua mahdolliseen kannen halki olemiseen? Saako helposti kansia Suomessa uusia (= käytettyjä)?
Auto CSE 2.3T MY93.

Ahdin on kuulemma Westerlundin mukaan päällepäin kunnossa ja ei ainakaan sitä kautta olisi nestettä hukannut.
Noh, Aeron Mitsu odottaa asennusta, kuten myös 3" JT.

Onko kenelläkään kertoa minulle lisäkommentteja asiaan, kiitos.

Terkuin

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valkoista usvaa... enempi kuin muilla

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Huh,

Tammer Diesel ilmoitti, että ei ole kansi rikki. Koeponnistus oli onnistunut.

Jus: n ohjeiden mukaisesti sitten keskustelin Westerlundin kanssa ja nyt autoon vaihdetaan myös vesipumppu, että on sekin sitten kunnossa.
On kuulemma vanha pumppu sen näköinen, että ei olisi vaihdettu pitkään aikaan. Onko sitten orkkis, en tiedä.
Paininkupit kanssa hyvässä kunnossa.

Nyt tulee taas sitten turvallisia kilsoja näinden korjattujen osien kohdalla, jee jee.
Kiitos kaikille YV online avusta...

-Hessu-
Vastaa Viestiin