Joo,mäkin muistan tuon imuilman pakkaselle menon.Olikohan siittä koeajo jossain V-M lehdessä tms.TuPe kirjoitti:f-19 kirjoitti:Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.
Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.
Eipäs nyt Atte olla noin negatiivisia.![]()
Auto oli Ford F150 Lighting ja mainosten mukaan lisätehoa tuli 50hp parinkymmenen sekuntin ajan.
Eli omat viritykset saa kyllä unohtaa. Ei taida olla niin yksinkertainen rakentaa, mutta uskompa tuon toimivan koska kysymyksessä ei ole jatkuva tehonlisäys. Vaan ilmeisesti jollain valmiiksi jäähdytetyllä nesteellä saadaan jäähdytettyä imuilmaa. Mainoksen mukaan imuilma taisi olla peräti hieman pakkasen puolela ne sekunnit, kun sitä kylmää nestettä riitti jostain säiliöstä.
air-to-water intercooler
Re: air-to-water intercooler
Re: air-to-water intercooler
Vigge kirjoitti: ...Sen tehontarpeen vois joku halukas laskea...

Tuohon tarvitaan 26 kW puhdasta jäähdytystehoa. Mitä veikkaatte kylmäkoneen tehokkuus olevan, eli paljonko mekaanista tehoa tarvitaan ennen kuin saadaan 26 kW jäähdytystehoa?
Minusta kyllä tämä vaikuttaa olevan todella monimutkainen ratkaisu ongelmaan joka voidaan ratkaista helposti tämmöisellä:

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Re: air-to-water intercooler
no tässä on nyt kaikenlaisia matemaatti-tiittisia kaavoja sitten esitetty. lisää saa esittää, täng juu. siis kyse on ymmärtääkseni tuossa ilmastointilaitetta hyödyntävässä syteemissä siitä, että coolerin jäähdytyskanvat kylmennetään suorastaan helvetillisen kylmäksi, kylmemmäksi kuin air-to-water cooleri pystyisi ikinä kylmentämään ko. kanavissa kiertävää vettä, ja siitä tulee se kylmä, joka taasen jäähdyttää imuilman joka kulkee niissä naapurikanavissa. förstå?
ps. jos tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty jossain topikissa niin laittaisitteko linkin esiin.
ps. jos tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty jossain topikissa niin laittaisitteko linkin esiin.
Re: air-to-water intercooler
Erään ystäväni sanoja lainatakseni:a9000 kirjoitti:no tässä on nyt kaikenlaisia matemaatti-tiittisia kaavoja sitten esitetty. lisää saa esittää, täng juu. siis kyse on ymmärtääkseni tuossa ilmastointilaitetta hyödyntävässä syteemissä siitä, että coolerin jäähdytyskanvat kylmennetään suorastaan helvetillisen kylmäksi, kylmemmäksi kuin air-to-water cooleri pystyisi ikinä kylmentämään ko. kanavissa kiertävää vettä, ja siitä tulee se kylmä, joka taasen jäähdyttää imuilman joka kulkee niissä naapurikanavissa. förstå?
ps. jos tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty jossain topikissa niin laittaisitteko linkin esiin.
"antas sekin pussihousu ahtimien olla ja keskittys strömbergin öljyämiseen"
pikku vinkkinä vaan...
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: air-to-water intercooler
Niin pointtihan sen 26kW kanssa oli, että vaikka millä tahansa keinolla sitä ilmastoinnin "helvetillisen kylmäksi jäähdyttävää" jäähdytystehoa sinne imuilmaan johtaa, niin sitä tehoa tarvitaan todella paljon että se imuilma jäähtyy ja pysyy kylmänä ahdot päällä. Ei niitä termodynamiikan lakeja voi millään kiertää. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
Re: air-to-water intercooler
Jos kylmäteho on 26kw, voisi tämän tehoisen kylmäkoneiston moottorin ottoteho olla muutaman kilowatin luokkaa. Eli suhteessa saatu jäähdytysteho on suurempi, kuin otettu käyttövoima. Tuo koneisto voisi kokonaisuudessaan ottaa vaikka 10Kw ja jäähdyttää 29Kw. Oisko tuo sitten joku 14hv mitä tuo kuluttaisi moottorilta. Painoa moiselle kertyy varmasti n.300kg ja tuskin edes lauhdutin mahdu autoon. Kannattaa kyllä kääntyä kemiallisen jäähdytyksen puoleen jos ei normi cooleri toimi.
No saapi tietenki
Re: air-to-water intercooler
Ei muutakun suksiboksia rakentamaan ja tällainen kyytiin

Dimensions: 3,920 x 1,700 x 190mm
30.16kW/26,000Kcal/hour cooling capacity
http://gcg.manufacturer.globalsources.c ... tioner.htm


Dimensions: 3,920 x 1,700 x 190mm
30.16kW/26,000Kcal/hour cooling capacity
http://gcg.manufacturer.globalsources.c ... tioner.htm
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: air-to-water intercooler
Tuo Viggenin ehdottama jäähdytinlaite voisi jopa mennäkin jonkun pakettiauton kattoon. Farmarimallin henkilöautoon tuo olisi vielä pikkasen turhan pitkä. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: air-to-water intercooler
joo aika makee on toi kattocooleri 
mutta siis asiaan: voivoi, urautunut ajattelu, tekee elämästä pullaa!
ööh, termodynamiikan lait ei kyl estä jäähdyttämistä, toisaalta, en täysin ymmärtänyt sitä kommenttia. menköön se minun tiedonpulani piikkiin...

mutta siis asiaan: voivoi, urautunut ajattelu, tekee elämästä pullaa!
ööh, termodynamiikan lait ei kyl estä jäähdyttämistä, toisaalta, en täysin ymmärtänyt sitä kommenttia. menköön se minun tiedonpulani piikkiin...
Mertmi kirjoitti:Tuo Viggenin ehdottama jäähdytinlaite voisi jopa mennäkin jonkun pakettiauton kattoon. Farmarimallin henkilöautoon tuo olisi vielä pikkasen turhan pitkä.
Viimeksi muokannut a9000, Su Joulu 30, 2007 01:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: air-to-water intercooler
Hei kiitos näistä tiedoista, kiva kun voi oppia lisää aiheesta. Tuosta käyrästöstä en kyl kauheesti ymmärrä, olis kiva jos voisit lisävalottaa vielä. Voisitko myös selventää mitä tarkoittaa WOT ja MAT kun en ymmärrä niistäkään. Kiitän osallistumisesta jo tässä vaiheessa 

Vigge kirjoitti:
Totanoin, se nyt ei ole niin simppeliä että jos välijäähy toimii hyvin niin kone antaisi maksimitehot heti kun pedaaliin koskee pil*u tiimellyksessä... sillä kun siellä alkaa heloittamaan niin läppäkotelo, imusarja, kuin myös kaikki muutkin osat...
Mutta jos käyttötarkoitus on normi katuajo, niin riittävän kokokeinen ilma-ilma IC toimii tarpeeksi hyvin ja vesijäähyllä et suoranaisesti mitään etua saavuta. Esmes itselle pyörii lämmöt ajossa ambient +10C ja 20s WOT jälkeen ambient +20C.
Speedpartyissä 40s (0-272km/h) vedon päätteeksi oli lämmöt 40C, kun vetoon lähdettäessä auto varmasti kuuma (MAT = 34C).
Lämpötila käyttäytyy näin
http://www.stcf.net/viggen/heatsoak.pdf
kun läppä aukeaa, jos IC "helottaa".
Re: air-to-water intercooler
WOT täyskaasu (wide open throttle)
MAT imusarjan lämpö (manifold air temp)
Laitathan vastauksesi vasta lainauksen jälkeen.
MAT imusarjan lämpö (manifold air temp)
Laitathan vastauksesi vasta lainauksen jälkeen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)