air-to-water intercooler

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

TuPe kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.

Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.

Eipäs nyt Atte olla noin negatiivisia. :)

Auto oli Ford F150 Lighting ja mainosten mukaan lisätehoa tuli 50hp parinkymmenen sekuntin ajan.

Eli omat viritykset saa kyllä unohtaa. Ei taida olla niin yksinkertainen rakentaa, mutta uskompa tuon toimivan koska kysymyksessä ei ole jatkuva tehonlisäys. Vaan ilmeisesti jollain valmiiksi jäähdytetyllä nesteellä saadaan jäähdytettyä imuilmaa. Mainoksen mukaan imuilma taisi olla peräti hieman pakkasen puolela ne sekunnit, kun sitä kylmää nestettä riitti jostain säiliöstä.
Joo,mäkin muistan tuon imuilman pakkaselle menon.Olikohan siittä koeajo jossain V-M lehdessä tms.
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Vigge kirjoitti: ...Sen tehontarpeen vois joku halukas laskea...

:D

Tuohon tarvitaan 26 kW puhdasta jäähdytystehoa. Mitä veikkaatte kylmäkoneen tehokkuus olevan, eli paljonko mekaanista tehoa tarvitaan ennen kuin saadaan 26 kW jäähdytystehoa?

Minusta kyllä tämä vaikuttaa olevan todella monimutkainen ratkaisu ongelmaan joka voidaan ratkaista helposti tämmöisellä:
Kuva

/Kenneth
9-5 -00, Aero
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

no tässä on nyt kaikenlaisia matemaatti-tiittisia kaavoja sitten esitetty. lisää saa esittää, täng juu. siis kyse on ymmärtääkseni tuossa ilmastointilaitetta hyödyntävässä syteemissä siitä, että coolerin jäähdytyskanvat kylmennetään suorastaan helvetillisen kylmäksi, kylmemmäksi kuin air-to-water cooleri pystyisi ikinä kylmentämään ko. kanavissa kiertävää vettä, ja siitä tulee se kylmä, joka taasen jäähdyttää imuilman joka kulkee niissä naapurikanavissa. förstå?

ps. jos tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty jossain topikissa niin laittaisitteko linkin esiin.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

a9000 kirjoitti:no tässä on nyt kaikenlaisia matemaatti-tiittisia kaavoja sitten esitetty. lisää saa esittää, täng juu. siis kyse on ymmärtääkseni tuossa ilmastointilaitetta hyödyntävässä syteemissä siitä, että coolerin jäähdytyskanvat kylmennetään suorastaan helvetillisen kylmäksi, kylmemmäksi kuin air-to-water cooleri pystyisi ikinä kylmentämään ko. kanavissa kiertävää vettä, ja siitä tulee se kylmä, joka taasen jäähdyttää imuilman joka kulkee niissä naapurikanavissa. förstå?

ps. jos tätä aihetta on aikaisemmin käsitelty jossain topikissa niin laittaisitteko linkin esiin.
Erään ystäväni sanoja lainatakseni:

"antas sekin pussihousu ahtimien olla ja keskittys strömbergin öljyämiseen"

pikku vinkkinä vaan...
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin pointtihan sen 26kW kanssa oli, että vaikka millä tahansa keinolla sitä ilmastoinnin "helvetillisen kylmäksi jäähdyttävää" jäähdytystehoa sinne imuilmaan johtaa, niin sitä tehoa tarvitaan todella paljon että se imuilma jäähtyy ja pysyy kylmänä ahdot päällä. Ei niitä termodynamiikan lakeja voi millään kiertää. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saapiko olla
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja saapiko olla »

Jos kylmäteho on 26kw, voisi tämän tehoisen kylmäkoneiston moottorin ottoteho olla muutaman kilowatin luokkaa. Eli suhteessa saatu jäähdytysteho on suurempi, kuin otettu käyttövoima. Tuo koneisto voisi kokonaisuudessaan ottaa vaikka 10Kw ja jäähdyttää 29Kw. Oisko tuo sitten joku 14hv mitä tuo kuluttaisi moottorilta. Painoa moiselle kertyy varmasti n.300kg ja tuskin edes lauhdutin mahdu autoon. Kannattaa kyllä kääntyä kemiallisen jäähdytyksen puoleen jos ei normi cooleri toimi.
No saapi tietenki
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ei muutakun suksiboksia rakentamaan ja tällainen kyytiin :mrgreen:

Kuva
Dimensions: 3,920 x 1,700 x 190mm
30.16kW/26,000Kcal/hour cooling capacity


http://gcg.manufacturer.globalsources.c ... tioner.htm
#1730
500whp.net member
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo Viggenin ehdottama jäähdytinlaite voisi jopa mennäkin jonkun pakettiauton kattoon. Farmarimallin henkilöautoon tuo olisi vielä pikkasen turhan pitkä. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

joo aika makee on toi kattocooleri :)

mutta siis asiaan: voivoi, urautunut ajattelu, tekee elämästä pullaa!
ööh, termodynamiikan lait ei kyl estä jäähdyttämistä, toisaalta, en täysin ymmärtänyt sitä kommenttia. menköön se minun tiedonpulani piikkiin...
Mertmi kirjoitti:Tuo Viggenin ehdottama jäähdytinlaite voisi jopa mennäkin jonkun pakettiauton kattoon. Farmarimallin henkilöautoon tuo olisi vielä pikkasen turhan pitkä. :)
Viimeksi muokannut a9000, Su Joulu 30, 2007 01:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Hei kiitos näistä tiedoista, kiva kun voi oppia lisää aiheesta. Tuosta käyrästöstä en kyl kauheesti ymmärrä, olis kiva jos voisit lisävalottaa vielä. Voisitko myös selventää mitä tarkoittaa WOT ja MAT kun en ymmärrä niistäkään. Kiitän osallistumisesta jo tässä vaiheessa :)
Vigge kirjoitti:
Totanoin, se nyt ei ole niin simppeliä että jos välijäähy toimii hyvin niin kone antaisi maksimitehot heti kun pedaaliin koskee pil*u tiimellyksessä... sillä kun siellä alkaa heloittamaan niin läppäkotelo, imusarja, kuin myös kaikki muutkin osat...
Mutta jos käyttötarkoitus on normi katuajo, niin riittävän kokokeinen ilma-ilma IC toimii tarpeeksi hyvin ja vesijäähyllä et suoranaisesti mitään etua saavuta. Esmes itselle pyörii lämmöt ajossa ambient +10C ja 20s WOT jälkeen ambient +20C.
Speedpartyissä 40s (0-272km/h) vedon päätteeksi oli lämmöt 40C, kun vetoon lähdettäessä auto varmasti kuuma (MAT = 34C).
Lämpötila käyttäytyy näin
http://www.stcf.net/viggen/heatsoak.pdf
kun läppä aukeaa, jos IC "helottaa".
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Jope »

WOT täyskaasu (wide open throttle)
MAT imusarjan lämpö (manifold air temp)

Laitathan vastauksesi vasta lainauksen jälkeen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin