900S:n ahtopaine

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Minulla on ilo omistaa matalapaineturboinen 900S vm -90. Autolla on ihan kiva ajella edelleen vaikka mittarissa on jo 390kkm. Moottorille eikä turbolle olla missään vaiheessa tehty mitään!! Pistin kokeeksi turbon ahtopainemittarin kiinni ja mittasin paineet. Sain maksimilukemaksi 0,3bar, eli ilmeisestikin jonkin verran alle nimellisen matalapaineturbon rajan? Paljonko paineen pitäisi olla? Mitä mun kannattaa seuraavaksi tehdä/mitata todetakseni turbon kunnon?

Kostealla ilmalla kuten nyt, meinaa Saba käydä mielellään kahdella - kolmella pytyllä. Tulpanjohdot ja tulpat on uusittu, virranjakaja, bensan suodatin uusittu ja jäänestoa tankissa. Mitähän vielä kannattaisi kokeilla?
Saab 9-3 vm 01 150hv
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

suuttimien liittimet kannattaa nyt ainakin tarkistaa.

sekä puolan liittimet.

niin ja minkä merkkiset tulpan johdot autossasi on saabeissa ei pelaa kunnolla kuin bougicorg merkkiset tulpan johdot.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja perkijar »

antti.hakamaa kirjoitti:saabeissa ei pelaa kunnolla kuin bougicorg merkkiset tulpan johdot.
Onko nuo johdot Saappikauppatavaraa vai saako jostain tarvikeliikkeestäkin? Mikäköhän Saabista tekee niin erikoisen tulpanjohtimien suhteen? Ihan sama oli aikanaan Taunuksen kanssa - vain Motorgraftit kävi.
Saab 9-3 vm 01 150hv
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Eski »

Bougicordin johtoja saa mm. Varaosamaailmasta. 16-venasen piuhasarja maksaa noin 45e.

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja jus »

perkijar kirjoitti:Mikäköhän Saabista tekee niin erikoisen tulpanjohtimien suhteen?
Kai Saab voi toimia muunkinmerkkisillä johdoilla, jos johtojen vastusarvot on Saabin speksien mukaiset. (1 - 2 - 4 kohm). Usein vaan muunmerkkisillä johdoilla vastusta on 8 - 20 kohmia. Rikkinäisillä johdoilla tietysti vielä enemmän. Oletko mitannut ja heilutellut nykyiset johdot katkosten varalta?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 26#p480226
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=12895

Perusahtopainetta nostetaan hukkaportin tankoa lyhentämällä. Viisi kierrosta lyhemmäksi pitäisi nostaa 0,15 bar, eli speksin mukaiseen 0,45 bariin. Monet mittarit tosin yleensä näyttävät mitä sattuu.

http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 22, 2008 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Täytyypä ottaa piuhat irti ja mitata. Toisaalta jos kunnon satsin saa 45eskolla niin...

Täytyy tarkistaa tuo painemittaustulos tarkemmalla mittarilla. Kaippa sitä sit uskaltaa nostaa sitä painetta jos edelleen näyttää 0,3 bar? Onkohan riski kuinka suuri turbon lopulliselle hajoamiselle jos lähtee vanhusta robaamaan? Ei sitä juurikaan ajossa huomaa että pellin alla on turbo. Edellinen 16v ahtamaton Saabi oli lähes yhtä ripeä...
Saab 9-3 vm 01 150hv
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi niitä paineita nostaa vaikka sinne 0.5 tuntumaan, sen yli aika pian alkaa ylipainekytkin rajoittamaan menoa. Isommat nostot vaatisi sitten mieluusti kytkimen ohituksen lisäksi kuuleria, jotain ahtopaineohjausta (no bleederi ja rajapaineventtiilikin käyvät) ja ruiskuun lastua.

Samoin jos on tullut ajeltua enemmänkin vajailla pytyillä käyden niin kannattaa tarkistaa ettei katti ole sulanut tukkoon... Saattaa kummasti laiskistaa menoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja perkijar »

jcarlson kirjoitti: Samoin jos on tullut ajeltua enemmänkin vajailla pytyillä käyden niin kannattaa tarkistaa ettei katti ole sulanut tukkoon... Saattaa kummasti laiskistaa menoa.
Kuinkahan tuon katin voi tarkistaa. Katsastuksessa ihmettelin änneen kun arvot ei meinannu laskea kohilleen, että onkohan katti jo sökönä. Katastusmies kertoi ettei ne juuri koskaan mene rikki vaikka onkin jo ajettu kohta 400kkm.
Saab 9-3 vm 01 150hv
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sitä oikein muuten kuin joko mittaamalla pakopaineen ennen ja jälkeen katin tai sitten helpommin irrottamalla pakoputken katista ja katsomalla ovatko kennot ehjät..

Kyllähän tuo katin toimintateho iän myötä väkisinkin laskee vaikka ei muuten rikki herkästi menekään jos sinne ei liikaa bensaa tai muuta pääse. 400tkm kohdalla on jo huomattavankin paljon heikentynyt, mutta nuo katsastuksen päästömittaukset ovat silti kohtalaisen helppo läpäistä varsinkaan kun ei typen oksideja mitata ja kun aikansa polkee ja lämmittää kattia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hyvä konsti on ennen katsastusta käyttää 5 minuttia kierroksilla siinä odotellessa ja kannattaa antaa auton käydä kun odottaa vuoroaan katsastukseen niin katalysattori ei pääse jäähtymään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

900S:n ahtopaine

Viesti Kirjoittaja paxte »

Täysin samoja ongelmia täälläkin kuin perkijarilla.. 381tkm ajettu ässä kyseessä. Paineet alhasemmat ja katti heikko.. katti vaihtoon menossa.

Nostin hiukan paineita turboruuvilla, laitoin t8:n vakio ic:n ja viribensalastun.. ei oo läheskään niin laiska mitä ennen. Ja lisäähän saa vielä...
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Vastaa Viestiin