900 nokkapelti noppaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Eli kun olen tässä ajatellut laittaa 900 nokkapellin jossa on lisä ilmanotto aukot noppaan.. eli meneekö heittämällä vai pitäiskö alkaa leikellä ja hitasilla.. vai antaako olla? :|

*Ja lisäkysymys samaan topickiin; Miten kova homma on nostaa nopan moottori? Ei siis painolta vaan tuleeko sujuvasti kun ottaa kaiken irti.. ja mitä pitäisi erityisestä huolehtia toimenpiteen aikana?

-Kiitos jo etukäteen..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja JL »

Nokkapelti ei mene muuten kuin koko keulanvaihtamalla. Toisin sanoen ei mene heittämällä.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

SB90 kirjoitti:Miten kova homma on nostaa nopan moottori?
Ei kokemusta kyseisestä toimenpiteestä, mutta eiköhän siinä ainakin joudu ottamaan keulasta irti sen pellin missä on valot kiinni ja tietenkin kaikki johdot että eivät jää roikkumaan moottorin mukana :?: :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja axtec »

saba90 kirjoitti:
SB90 kirjoitti:Miten kova homma on nostaa nopan moottori?
Ei kokemusta kyseisestä toimenpiteestä, mutta eiköhän siinä ainakin joudu ottamaan keulasta irti sen pellin missä on valot kiinni ja tietenkin kaikki johdot että eivät jää roikkumaan moottorin mukana :?: :roll:
Ei mitään peltejä tarvitse purkaa, syyläri kannattaa ottaa pois.
Vaihteen siirtäjä on minusta hankalin irroittaa mutta ei sekään kovin paha homma ole.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

JL kirjoitti:Nokkapelti ei mene muuten kuin koko keulanvaihtamalla. Toisin sanoen ei mene heittämällä.
-No taidan antaa homman olla..


*No seuraavana kesänä voisi nostaa "teho"myllyn ylös ja kunnostaa. Kun ei tunnu olevan mikään paha homma.. Kiitokset neuvoista.. :)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No siis, kaks asiansa tietävää kaverusta nostaa nopasta koneen 45minsassa pois. Tussaroiden tehtynä siihen saa menemään vaikka koko viikonlopun.

Näin se bauttiarallaa menee:

-konepelti veks
-jäädytinvedet pois
-maski, jäähdyttimen letkut, valojen johdot, flektin johto, konepellin vaijeri yms. pois, ajovalojen alapuolelta molemmilla puolilla kaks ruuvia pois
-lukkopellin kehikko syyläreineen valoineen päivineen pois
-lämppärin letkut, paisarilta vesipumpulle letku, kaasuvaijeri, ryyppyvaijeri irti
-bensaletkut irti
-moottoriin menevät johdot irti
-kytkimen putki irti
-pakoputki irti
-nopeusmittarin vaijeri irti
-vaihteensiirron nivel irti joko kartiotapista, tai säädöstä
-vetoakseleiden klemmarit auki ja kumit pois vetoakselin maljojen olakkeista
-oikealta etupyörän alapallo irti tukivarresta
-vedetään oikea vetoakseli ulos maljasta ja pönkitetään pyörän napa niin ulos, kuin saadaan
-moottorinkorvakoiden mutterit irti ja talteen
-moottorin nosto pois

Ehkä eniten päänvaivaa aiheuttaneet kohdat tuossa listassa on meikäläisen kokemuksilla nuo pakoputken pultit. Ne tahtoneet olla joissakin yksilöissä tosi pahasti jumissa. Myöskin monissa tapauksissa tuo vaihteensiirron nivelen irroittaminen ottamalla kartiotappi irti on paljon hankalampaa, kuin avata suosiolla se säätö. Säädössä on 13mm kannalla oleva mutteri. Huonona puolena säädön avaamisessa on tietysti se, että vaihdekepin joutuu säätämään sitten asennusvaiheessa.

Mikä yleensä unohtuu, on nopeusmittarin vaijerin irroitus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Kiitos :D
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kaasupilleillä lämpöä noille pakoputken pulteille niin lähtevät kivuttomasti.

lisäksi kannattaa nostaa koko keula ilmaan, irrottaa ylä pallonivelet ja ottaa vetarit kokonaan pois tieltä.

niin tietty täytyy raide päät ja napamutterit avata vetareista lisäks.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:kaasupilleillä lämpöä noille pakoputken pulteille niin lähtevät kivuttomasti.

lisäksi kannattaa nostaa koko keula ilmaan, irrottaa ylä pallonivelet ja ottaa vetarit kokonaan pois tieltä.

niin tietty täytyy raide päät ja napamutterit avata vetareista lisäks.
Miks pitää ottaa napamutterit auki, entäs miksi pitää ottaa vetarit pois?

Olen ottanut useita kertoja koneen pois 99/90/900 kalustosta vain irroittamalla oikean puolen alapallon ja kääntämällä napaa ulospäin siten, että vetarin nivel vapautuu sieltä lootan kyljessä olevasta maljasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Mertmi kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:kaasupilleillä lämpöä noille pakoputken pulteille niin lähtevät kivuttomasti.

lisäksi kannattaa nostaa koko keula ilmaan, irrottaa ylä pallonivelet ja ottaa vetarit kokonaan pois tieltä.

niin tietty täytyy raide päät ja napamutterit avata vetareista lisäks.
Miks pitää ottaa napamutterit auki, entäs miksi pitää ottaa vetarit pois?

Olen ottanut useita kertoja koneen pois 99/90/900 kalustosta vain irroittamalla oikean puolen alapallon ja kääntämällä napaa ulospäin siten, että vetarin nivel vapautuu sieltä lootan kyljessä olevasta maljasta.
Kertaalleen olen 900:n moottorin nostanut (ja paikalleen laskenut). Jos seuraavalla kerralla olen tekemässä toimenpidettä yksinäni, niin otan molemmat vetarit irti. On nimittäin hankalaa yhtä aikaa laskea moottoria ja ohjata sitä sivusuunnassa. Kaverin kanssa sekin sujuu Mertmin kuvaamalla tavalla.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 nokkapelti noppaa?

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja pakoputken ja pakosarjan välisen liitoksen mutterit ei ole jumissa jos ne on alkuperäiset eli ruostumattomat M10 mutterit. Tahtoo olla että ne on vaihdettu jossain vaiheessa tavallisiin muttereihin ja ne on sitten jumissa.
Vaihtakaa irti oton yhteydessä rosterisiin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin