Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tri-Lo kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Mahtaakohan rengasliikkeet vielä nastoittaa käytettyjä renkaita vai onko se ihan 70-lukuista touhua? Ja mitä mahtaa maksaa?
Ei juuri, ja sitäpaitsi nykyajan renkaissa ei ole tilaakaan lisänastoille. Irronneitten tilallekaan kun ei voi laittaa.
Eli erittäin hyvin suunniteltu (...kun suunnittelun tavoitteena on ollut maksimoida uusien renkaiden myynti).
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei mikään huono idea. Vastahan oli oikeudessa tapaus jossa pieni vauva oli menehtynyt ambulanssionnettomuudessa joka johtui teknisen tutkinnan mukaan ambulanssissa olleiden nastarenkaiden nastamäärän erosta.

Ja luulisi rengasvalmistajien ottavan nastojen pysymisen tosissaan. Ja menisi se autoilijoillekin päähän ettei niillä talvirenkailla tarvi ajaa täältä ikuisuuteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

haffu kirjoitti:Tuli tuossa syksyllä ostettua uudet talvirenkaat satkuun, enkä halunnut ostaa ns. halpamerkkiä, joten päädyin Nokian Hakkapeliitta 4:iin. Lompakosta nykäisi 400€ verran, eikä 550€ kuukausituloilla tuollaisia viitsi joka syksy ostella. On sentään pysynyt lähes kaikki nastat kiinni. Vain yksi puuttuu toisesta eturenkaasta. Ja kyllä ovat saaneet välillä myös kyytiä nuo renkaat. Mikäli ensi "talvi" vaikuttaa samanlaiselta täytynee hommata jostakin nastattomat nastarenkaat tai kitkat.
Samoilla tuloilla itsekin, kolme talvea pitäisi samoilla renkailla mennä, mutta viime talvi söi edelliset pilalle (kesti kaksi talvea), ostin silti uudet nastarenkaat (450e alle laitettuna), koska en osaa kitkoihin vieläkään luottaa. Jos tällaiset paskatalvet jatkuvat, niin pakko kai se on kitkat hommata seuraavaksi. Niitä vaan saa sitten joka talvi olla uusimassa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tobbana kirjoitti:
haffu kirjoitti:Tuli tuossa syksyllä ostettua uudet talvirenkaat satkuun, enkä halunnut ostaa ns. halpamerkkiä, joten päädyin Nokian Hakkapeliitta 4:iin. Lompakosta nykäisi 400€ verran, eikä 550€ kuukausituloilla tuollaisia viitsi joka syksy ostella. On sentään pysynyt lähes kaikki nastat kiinni. Vain yksi puuttuu toisesta eturenkaasta. Ja kyllä ovat saaneet välillä myös kyytiä nuo renkaat. Mikäli ensi "talvi" vaikuttaa samanlaiselta täytynee hommata jostakin nastattomat nastarenkaat tai kitkat.
Samoilla tuloilla itsekin, kolme talvea pitäisi samoilla renkailla mennä, mutta viime talvi söi edelliset pilalle (kesti kaksi talvea), ostin silti uudet nastarenkaat (450e alle laitettuna), koska en osaa kitkoihin vieläkään luottaa. Jos tällaiset paskatalvet jatkuvat, niin pakko kai se on kitkat hommata seuraavaksi. Niitä vaan saa sitten joka talvi olla uusimassa.

-Sami
Normaali ajoilla (n25-30tkm vuoteen) kitkat kestää 2 talvea. Pintaa on sitten vielä jäljellä n.5mm, mutta pitoa ei. Jos oman auton katsastus mies hylkäisi nastaeron vuoksi, niin nastat laskettaisiin vielä uudestaan ja seuraavana vuonna olisi katsastuksen suoritus eri paikassa.

Viimeksi katsastu mies hylkäsi toisen tonnarin laittomien peruutusvalojen takia, joten seuraavat katsastukset käytän eri paikassa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Juha96 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Mahtaakohan rengasliikkeet vielä nastoittaa käytettyjä renkaita vai onko se ihan 70-lukuista touhua? Ja mitä mahtaa maksaa?
Ei juuri, ja sitäpaitsi nykyajan renkaissa ei ole tilaakaan lisänastoille. Irronneitten tilallekaan kun ei voi laittaa.
Eli erittäin hyvin suunniteltu (...kun suunnittelun tavoitteena on ollut maksimoida uusien renkaiden myynti).
Nojoo, mutta toisaalta useimmat lisänastoitukset silloin kun niitä vielä tehtiin niin oli sellaisiin vanhoihin muoveihin kuitenkin joissa pidosta ei havaintoa viimeiset 10 vuotta.. :roll:

Ja sehän olisi vaan hukkaan heitettyä kitkapintaa se jos jättäisi sellaista tilaa renkaisiin.

Nastat pysyy kyllä renkaissa kunhan suorittaa sen sisäänajon kunnolla, tosin onhan niitä valmistusvikaisiakin ollut mutta..
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja tema »

api kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Seuraava keksintö on aivan varmasti se, että katsastuksessa aletaan tarkistamaan renkaitten ikä DOT- koodista, sanokaa mun sanoneen..
toi saattaa olla hyvinkin niin totta?
Tämä olisi ihan hyvä ja liikenneturvallisuudella perusteltavissa oleva juttu. Eli vanhat kovettuneet ja kelvottomat pois.

Tämä uusi sääntö taas on käytännössä floppi. Pitää ryhtyä pitämään paria kaljuja talvirenkaita taakse katsastusta varten :) Luotan sen verran järkeen että nastat takana on hyvä juttu vaikka edestä puuttuisikin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Pakollinen talvirengaskausi on kolme kuukautta ja vuosikatsastusaikaa on neljä kuukautta, joten käytännössähän autoa ei ole pakko katsastaa talvirenkailla jos ei halua.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja tuomas »

lain mukaan katsastukseen saa ajaa talvella kesärenkailla ja kesällä talvirenkailla.

joten ei tarvitse edes miettiä mitään overläppiä talvirenkaiden käyttöajan ja katsastusikkunan kanssa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Marraskuun lopussa inssi lykkäs hylsyn nastojen määrän takia, vaikka periaatteessa ei ollut vielä edes talvirengaspakko. Ei kyllä tarvinnut maksaa uusintaa, kun kävin puolen tunnin sisällä näyttään uudestaan uusilla nastarenkailla.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nastarenkaissakin riittää 1.6 milliä pintaa maaliskuusta marraskuuhun.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä se on kiellettyä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä kieltää:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
Ei kai tuohon voi puuttua ainakaan periaatteessa jos renkaat ovat saman levyiset, korkuiset, tuumakooltan samanlaiset ja nastamäärän poikkeama ei ole yli 25% ? Se että onko järkevää niin se onkin toinen juttu. :lol:
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

hz81 kirjoitti:
Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä se on kiellettyä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
Ei kai tuohon voi puuttua ainakaan periaatteessa jos renkaat ovat saman levyiset, korkuiset, tuumakooltan samanlaiset ja nastamäärän poikkeama ei ole yli 25% ? Se että onko järkevää niin se onkin toinen juttu. :lol:
Aika mestari on se, joka todistaa, että 20 v. rengas vastaa ominaisuuksiltaan uutta. Urasyvyyskin on "ominaisuus"...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ok. Siitähän saa sitten vaikka uuden kampanjan pystyyn. Olisko vaikka 30 % ero kulutuspinnassa tai 40 % ero renkan iässä sopiva hylkäysperuste ? Vai onko jo erilainen kuvio ja eri valmistaja/malli kiellettyä ? Kuitenkin vain samalla akselilla, etu-ja takarengastukset saavat kai olla keskenään miten erilaisia tahansa ?

Mihin muuten tuo 25% nastaero perustuu yleensä ottaen, onko suoraan jossain laissa tai asetuksessa vai em.pykälien tiimoilta määriteltyjen ohjeiden sisältöä ?

Montako % muuten jarruissa sallitaan heittoa nykyään ?
Vastaa Viestiin