Räjähdys pakoputkistossa x 2

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Heh heh - joo no tosta otsikosta voi vääntää ja vaikkas mitä, ja Hyvää Uutta Vuotta paukkeen merkeissä kaikille =)

Mutta nolo juttu tai ei, pakko kertoa.

Ongelman omistaja: MarkoL

Ongelman kohde: Saab 900i, 16v, vm. 1989

Mitä tapahtui:
Pakoputkistossa räjähti kaksi kertaa.
Ensimmäisellä kerralla räjähti takapönttö auki, toisella
kerralla toisiksi viimeisen takavaimentajan luota putki halki.

Tapahtumien kulku.

1. kerta
(n. reilu 1kk sitten) MotoNetin piha, Espoo: auto ei tuntunut käynnistyvän millään, joten minä sitten menin painamaan kaasun pohjaan startatessa. Hyvä Marko! Bensaa oli tankissa.

Auto starttasi niin, että samalla tapahtui räjähdys: takapönttö levisi tuossa yhteydessä auki viiteen pääilmansuuntaan kuin sardiinipurkki.

Tulos 1: MotoNetin henkilökunnasta 2/3 osaa ja noin 70% asiakkaista (aika monta kuitenkin) tuli ulos juosten. Rauhoittelin että tässä hätiä mitiä.

Tulos 2: Kävelin lähimmälle Nesteelle kahville. Vasta sitten takaisin.

Tulos 3: Auto korjaamoon, jossa kaveri toteaa: "mitä sä oot tehny kun tää tällee on levinny heko-heko-heh-heh.." (duh!)

2. kerta

Kaksi päivää sitten, Länsiväylä. Nopeutta n. 100km/h. bensaa oli tankissa ihan reilusti. Tuo oli voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen muun liikenteen sekaan pääsyn jälkeinen tilanne. Yhtäkkiä vaikuttaa ettei moottori vastaa enää kaasuun, painan lisää mutta vauhti ei kasva vaan veto hyytyy.

***BIGBADABUUM!***

Tulos 1: Moottori sammuu ja sisällä istumapaikat ovat vaihtuneet. Liukuminen tyylikkäästi saviseen tienreunapenkkamutaan.

Takana tullut auto pysähtyy kanssa, kun oli kuullut saman.

Tulos 2: Sisällä haisee lievä palaneen metallin käry, ulkona sataa kaatamalla vettä, on pimeää ja kevyesti sanottuna ns. "harmitti".

Tulos 3: Takanatulleen kyydissä ihmisten ilmoille (kiitos vielä kerran) ja onhan se kiva kun saa ihmisiä viihdyttää tällaisellakin showlla =) x-[

Tulos 4: Pakoputki nopeasti tarkasteltuna räjähtänyt toisen takavaimentimen paikkeilta. En jaksanut tutkia enää tarkemmin.

Yhteenveto:

Molemmilla kerroilla auto käynnistyy ja vaikuttaa toimivan tapahtuneen jälkeen täysin OK. Niinkuin mitään olisi tapahtunutkaan. Paitsi että ajomelu on koventunut.

Onko tällainen käytös Saabista muille tuttua? Ja joo niin mitä kannattaisi vaihtaa/tsekata että pääsisi näistä ylläripommeista eroon?

Tämä on nyt vähän omituista kohta kun ei ole ikinä moista ongelmaa ollut ja kyseessä on nyt toinen kerta ja auto on kokoajan tapahtuneen jälkeen ilmeellä, "mitä? oliks jotain? tuako siinä tuijjotat!" 8O

t. MarkoL
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytkävika syynä, kannattaa tarkistaa/vaihtaa alkuun ne perinteisemmät sytkäosat. Yhdessä vastaavanlaisessa tapauksessa syypää oli pyörijä, silloin takapönttö kuumeni palamattomasta bensasta niin paljon että massat syttyivät palamaan (olivat korjaamolla jättäneet lämpösuoja pois) ja sulattivat bensaputket auton sisällä poikki..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi!

Ok. Kiitos neuvosta. En tosiaan olut vaihtanut mitään sytkäosia, enkä tulppiakaan vaikka ne hansikaslokerossa on odottamassa. Kun siinä olikin 16-venarisessa sellanen lisäkansi päällä tms. kun ei ole ollut 8-venarisessa koskaan enkä sitten jotenkin saanut lähdettyä vaihtamaan niitä.

Taitaa tulla halvemmaksi vaihtaa nuo sytytyspuolen osat, vjakkansi, pyörijä, johdot ja tulpat kun viedä pakoputki kokoajan korjattavaksi - kaikesta muusta vaivasta puhumattakaan...

tuo mitä kerroit niin kuulostaa homma vieläpä kohtuu vaaralliseltakin, tiedä mitä vielä sattuu jos raa-an bensan ja kuumien osien kanssa ollaan tekemisissä.

Kiitos vinkistä. Ryhdyn vaihtohommiin.

t. Marko
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Se on muuten aika miehekäs pamaus ku vaimennin räjähtää. Mulle kävi kadetin kans aikoinaan samoin. Oli vähän jako + sytkä epäsäädöissä ja niin vaan uusi änkkäri pamahti auki. Onni onnettomuudessa että sain autotarvikkeesta uuden "takuuseen", vaikka olihan siinä myyjäkin vähän ihmeessä 8).
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itselläni vanhassa 99 saabissa kajahti ja syynä oli puola. Vasta sen vaihtamisen jälkeen loppui paukuttelut putkessa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Isäukon Opel Vectrasta meni samaan tyyliin äänenvaimennin rikki. Veto hävisi, ihan kuin olisi virrat katkaistu avaimesta. Sit kun kone heräsi, niin armoton jysähdys ja änkkäri halkesi. Viaksi osoittautui virranjakajan sisällä oleva Hall-anturi.

Mulla oli 99:ssä kanssa tommosta outoa "sähköjen katoamista" puolitoistavuotta sitten kesällä. Sytkä hävisi muutamiksi sekunneiksi kerrallaan silloin tällöin. Siinä oli pyörijä kärähtänyt. Kun pyörijän nokkaa katsoi, niin näkyi, että kipinä oli hypännyt sieltä elekrtodin alta ja sulattanut pari kolme millisen mustan reiän pyörijään.

Tuossa siis meikäläisen ehdotukset, elikkäs tuo sytytyksen anturi, joko jakajasytkässä siellä jakajan sisällä oleva Hall-anturi tai sitten jos siinä on EZK-sytytys, niin siellä kampiakselin hihnapyörän alla oleva anturi. Ja toisena vaihtoehtona pyörijä.

Pyörijäviassa muuten kierroslukumittarin pitäisi toimia, mutta jos Hall-anturi tai toi EZK-sytkän hihnapyörän anturi pettää, niin silloin kierroslukumittarin neulankin pitäis pudota alas vian ilmetessä.

Tokihan EZK:n tapauksessa voisi boksikin olla syyllinen, tai sitten sytytyksenpääteaste. Noiden yhteydessä kierroslukumittarin viisari mitä todennäköisimmin myöskin putoaa alas.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Vaihda ainakin tuo sytytyksen pääteaste, vanhassa sotaratsussa ainakin se aiheutti yhden kunnon rajähdyksen putkistossa.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mertmi kirjoitti: Tuossa siis meikäläisen ehdotukset, elikkäs tuo sytytyksen anturi, joko jakajasytkässä siellä jakajan sisällä oleva Hall-anturi tai sitten jos siinä on EZK-sytytys, niin siellä kampiakselin hihnapyörän alla oleva anturi. Ja toisena vaihtoehtona pyörijä.

Pyörijäviassa muuten kierroslukumittarin pitäisi toimia, mutta jos Hall-anturi tai toi EZK-sytkän hihnapyörän anturi pettää, niin silloin kierroslukumittarin neulankin pitäis pudota alas vian ilmetessä.

Tokihan EZK:n tapauksessa voisi boksikin olla syyllinen, tai sitten sytytyksenpääteaste. Noiden yhteydessä kierroslukumittarin viisari mitä todennäköisimmin myöskin putoaa alas.
EZK ei oikein voi olla syyllinen koska polttoaineen syöttö loppuu samantien jos EZK lakkaa näkemästä kampiakselin asentoa ja niin ollen syöttämästä kierroslukusignaalia LH:lle.

Vika on lähes varmasti jossain akselilla pääteaste-puola-puolanjohto-virranjakajan kansi-pyörijä-tulpanjohdot-tulpat

1989 mallissa lisäksi muistaakseni puola on integroitu pääteasteen kanssa samaksi paketiksi. Lisäksi noihin ensimmäisiin malleihin tuli Saabilta kampanja jossa lisättiin ylimääräinen maadoitusjohto pääteasteelta koriin käynnistysvaikeuksien vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, takapönttö vuotaa ittellä vieläkin, kun pajalla säätivät seoksen liian laihalle ja annoin "kenkää" lääkkeeksi tehottomuuteen ja nykimiseen ja silloin se paukahti. Saattaahan se sytkäkin olla pielessä, kun korvakuulolta säädetty, mutta ongelma (eli nykimen ja tehottomuus) katosi, kun rikastettiin hieman ja sitten vielä hieman lisää. Oli ekassa seossäädössä ilmeisesti ryyppy hieman auki :oops:, näin sen olen järkeillyt. Niin, se takapönttö ratkesi saumasta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:
EZK ei oikein voi olla syyllinen koska polttoaineen syöttö loppuu samantien jos EZK lakkaa näkemästä kampiakselin asentoa ja niin ollen syöttämästä kierroslukusignaalia LH:lle.

Vika on lähes varmasti jossain akselilla pääteaste-puola-puolanjohto-virranjakajan kansi-pyörijä-tulpanjohdot-tulpat
Joo, kuulostaa kyl ihan järkevältä. Ei siinä paljoo ole vaihtoehtoja, kun nuo, mitä sanoit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Räjähdys pakoputkistossa x 2

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja sitten jos pakoputki vuotaa niin saa moottorijarrutus tms. tilanteessa pakoputkeen menee vuotokohdasta ilmaa ja kun veto alkaa taas niin putkeen moottorijarrutuksen yhteydessä mennyt polttoaine syttyy ja.... 8) .

Vuotavalla putkella jos säädättää seokset niin tahtoopi mennä laihalle.... ja taas on moottorivaurion vaara. :cry:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin