og900 S:n sytytyksen perusennakon muokkaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

og900 S:n sytytyksen perusennakon muokkaus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuolla 99,900 osastolla tähän en saanu vastausta, kävisiköhän parempi tuuri täällä tuunaajien osastolla


Autona siis og900 matalapaineturbo vm.92

Sain tuossa kaverilta lainaksi ajoituslamppua ja tarkistin tuon ässän ennakon, se oli alipainesäätimen letku irroitettuna jotain 30 astetta, kun sen kaiketi pitäis olla 16?
Vai onko ässään suositelteltu jotain muuta?

Virittelijät kaiketi käyttää lähempää 20asteen perusennakkoa jolloin alavääntöä saadaan paremmaksi, mutta tällöin tarttis kajota jakajan sisäkaluihin että ahdoilla sais ennakot järkeväl tasol...

Nyt kysyisinkis että tarviiko noilla vakioahdoilla 0.4 sytytys saada myös tuonne 11 asteen tuntumaan mikä täysturboissa taitaa se vakio olla?

ELI voiko tuota perusennakkoa pari astetta ilman että tulee suurempaa riskiä?

Alaväännössä vaan tuntuu olevan huomattava menetys.


jk.Onneksi ajattavuus sentään parani huomattavasti kun uusi molemmat alapallonivelet ja vaihtoi sachsin advantaget ympäriinsä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siis täyspaineturbossa(t16) ennakko on 16 astetta @ 850rpm alipainesäätimen letku irroitettuna.. Ässästä en tiedä.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Ja samalla kannattaa tarkastaa alipainesäätimen toiminta pumppamalla alipainesäätimeen esim. polkupyöränpumpulla 0.7 bar painetta (painemittari t-kappaleella kiinni pumpusta säätimelle menevään letkuun) ja samalla katsomalla lampulla muuttuuko ajoitus.

En nyt muista miten paljon turbon alipainesäädin myöhäistää sytytystä ahdoilla mutta joku sen voi varmaan kertoa... muistelisin että 6 astetta mutta en ole varma.

-John (nimim. jumittunut alipainesäädin havaittu tänä aamuna)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Aivan totta, itselläni oli kans jumissa, ainakin osittain. Muistelisin sen myöhästävän 5 astetta max...?? No jokatapauksessa 5-6 tienoilla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kävin sitten eilen ostamassa ajoituslampun ja virittelin ahtopainemittarin ja polkupyörän pumpun tuohon kiinni.
Meinas vaan loppua kädet kesken, kun polkupyörän venttiili on vähän turhan robusti pitämään painetta tuossa systeemissä.

No ainakin ennakko muuttui painetta pumpatessa, alimmillaan tais käydä 9asteessa kun perusennakko oli viime säädön jälkeen jotain 15-16.
Mutta sillä tuntui alavääntö olevan aika hukassa ja mielestäni kulutuskin on ollu korkeampi.

Nyt säädin pari astetta lisää n.18-19(lähtökohtaisesti ennakko oli jotain 30astetta ja silti kulki ihan hyvin, tosin tyhjäkäynti vaelsi pahaste), jos vaikka meno paranis. Ainakin tyhjäkäynti parani.

Oliskos tuohon ilman pumppaamiseen jotain fiksumpaa vaihtoehtoa millä pystyis esim. 0.1barin välein tarkistamaan tuon ennakon muutoksen.
Tosin pumppukin oli niin sohlo että varmaan sekin päästi ilman pois systeemistä. Joku mainitti joskus vararenkaan?
Olikohan tarkoitus, että tuosta päästetään paineet esim. 1bariin ja katotaan ennakko ja sitten taas tiputetaan renkaan painetta?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Käy ostamassa apteekista reilunkokoinen ruisku.
Semmonen ruisku jolla annosteltiin sulle lääkkeet sun muut litkut lapsena :)

Sillä saa ainaki 1bar painetta.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Itse lähtisin hakemaan ennakkoa 16 tappiseen sillä kasivenasen arvolla 20/2000 rpm. 16:nen tuskin nakuttaa niin helposti kuin 8V, koska kansi on huomattavasti paremman mallinen. Tietty kannattaa käyttää 98 bensiiniä.

En osaa sanoa mitä 20/2000rpm on arvolla 850rpm, tiedä vaikka olisi lähelle 16. Kokeile

:D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Tietääkseni 16v-koneissa ei ole "centrifiguaalista" tms. ennakkoa jolloin se on sama vaikka kierrokset vaihtuvat.

Perusennakko 16 astetta on kyllä varmasti aika konservatiivinen arvo, koska:
-Nykybensat ovat laadukkaampia kuin vuonna 84
-APC konetta pitäisi pystyä ajamaan muistaakseni vielä 91 bensalla
-Iivarin ennakko on mitälie 20-30 ja turbossa on vielä matalammat puristukset

Itse olen testaillut kontissa pyörivällä halvalla bilteman jalkapumpulla, tulee vielä letkuun sopiva suutinkin suoraan mukana. Periaatteessa ennakkokäyrän porrasmaisuudesta johtuen pystyy muutoksen katsomaan melkeinpä vain on/off tyyliin. Ajattelin itse säädellä aikaisemmalle kunnes rupeaa tarpeettomasti vilauttelemaan nakulediä, tietysti kunnon sytkäennakkovehje pitää joskus hankkia.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

98:a on tullu käyteltyä muutenkin, että sen puoleen homma ok.

Viikonloppuna tuli ajeltua muutama sata kilsa ja selkeästi ajotuntuma osoitti että oikeaan suuntaa oltais menos.
Nakulediä vasten säätäminen ois ehkä ihan hyvä jos oli sellanen. :D

Mutta kun puuttuu toi apc:kin

Alunperin kyselin että missä vaiheessa mun tarttis ruveta modifioimaan jakajaa sisältä jos tota ennakkoa muuttelen?
Tosin ahtojakaan ei ole mitenkään kauheasti...

Ja tosiaan ennakko ei muutu kierrosten mukaan.
Ja ohjekirja sanoo että 91oktaanista pitäis pystyy vielä käyttään vm.92:ssa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Oliskos tuohon ilman pumppaamiseen jotain fiksumpaa vaihtoehtoa millä pystyis esim. 0.1barin välein tarkistamaan tuon ennakon muutoksen.
Pätkä letkua y-haaralla imusarjaan, johon toiseen päähän liimalla kiinni (tiiviisti siis) pyörän venttiili josta pumppaat paineet sisään. Siitä on sitten nätti löysäillä vaikka 0,1bar kerrallaan.

Marko
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin