Suoraan silmiin osoittavat valot (yleensä pitkät) ainakin häiritsevät hieman.9-5T kirjoitti:aurinkoisella kirkkaalla ilmalla minua ei häikäise mitkään valot autoissa.MN kirjoitti:Noitten etusumareitten käytöstä, itse oon laittanu merkille, että kun on ns. aurinkoinen kirkas sää, jotain about 50 %:a tienkäyttäjistä polttaa sumareita, jotka todellakin häikäisee.
Pitkien valojen käyttö
Re: Pitkien valojen käyttö
Re: Pitkien valojen käyttö
Kyllä myös silloin. Eri asia on sitten jos aurinko paistaa suoraan edessä horisontissa. Ja kun tuohon lisätään vielä märkä tie, josta auringonvalo heijastuu niin ei kyllä paljoa muita valoja näe.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pitkien valojen käyttö
Muutama tuhat kilometriä taasen tuossa joulun tienoilla pohjoisen teitä kolunneena pitää todeta, että pitkien käyttö on sitä sivistyneempää mitä pohjoisemmassa korvessa ollaan. Etelässä se tuntuu olevan enemmän vittuilua, pohjoisessa elinehto.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Pitkien valojen käyttö
Kyllä minä ainakin ajan mahdollisiman pitkään pitkät päällä ja käytän sumareita jos niistä on jotain apua, eihän niitä vastaantulevan valoja pidä tuijottaa. Rekatkin laittavat hyvät pitkänsä ihan liian aikaisin lyhkäiselle, ei siinä sitten viitti itekkään kovin kauan ajaa pitkät päällä kun toinen vaihtaa lyhkäsille 2 kilsan päässä tai kauempana. Varsinkin tänä talvena on ollut ikävää ajaa kun ei oo lunta juurikaan ja pimeetä ku perseessä, niin kyllä silloin niitä valoja pitää käyttää kun on pimeetä.
Re: Pitkien valojen käyttö
Häikäisyongelmia minulla ei ole, mutta ihmetystä sen sijaan herättävät kuljettajat, jotka eivät käytä pitkiä valoja laisinkaan. Tähän liittyy usein köröttely esim. 65km/h nopeudella 80:n alueella.
Tuollaisia tapauksia kohtaan lähes jokaisella pidemmällä reissulla. Ohittaminen saattaa olla vaikeaa, varsinkin syksyisinä ja sateisina öinä, jolloin näkyvyys on heikko ja tien mutkat ennalta tuntemattomia.
Tuollaisia tapauksia kohtaan lähes jokaisella pidemmällä reissulla. Ohittaminen saattaa olla vaikeaa, varsinkin syksyisinä ja sateisina öinä, jolloin näkyvyys on heikko ja tien mutkat ennalta tuntemattomia.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Pitkien valojen käyttö
Katsoi niihin sumareihin, eli ei, niin ne yleensä häikäisee. Valitettavasti vain muutaman kerran vuodessa näkee niitä käytettävän oikein, eli keulalla vain sumarit kytkettyinä ja ajovalot sammutettuina, jolloin eteen ei muodostu lumisateesta tai sumusta valoseinämää (ja jolloin niitä ainoastaan pitäisi käyttää). Itse ainakin kytken yleensä pitkät aikaisemmin päälle, jotta näkisi jotain, jos vastaan tullut on häikäissyt ensin sumareilla minut.
Tuo lyhyillä ajaminen pimeällä tiellä on muuten todella ärsyttävää! Ja etenkin kun ne yleensä tosiaan ajaa paljon hiljempaa kuin itse ajaisi. Yritä siinä sitten mennä ohi, kun ei näe toisen lähivaloilla missä se tie menee... Tekisi välillä mieli laittaa perässä pitkät päälle..
Tuo lyhyillä ajaminen pimeällä tiellä on muuten todella ärsyttävää! Ja etenkin kun ne yleensä tosiaan ajaa paljon hiljempaa kuin itse ajaisi. Yritä siinä sitten mennä ohi, kun ei näe toisen lähivaloilla missä se tie menee... Tekisi välillä mieli laittaa perässä pitkät päälle..
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Re: Pitkien valojen käyttö
Miten tuo voi olla oikea tapa, jos katsastusasemalta sain ohjeet kytkemiseen niin, että sumuvalot saa olla kytkettävissä päälle vain lyhyiden tai pitkien valojen, ei parkkien. Että silleen...Pahis kirjoitti:Valitettavasti vain muutaman kerran vuodessa näkee niitä käytettävän oikein, eli keulalla vain sumarit kytkettyinä ja ajovalot sammutettuina, jolloin eteen ei muodostu lumisateesta tai sumusta valoseinämää (ja jolloin niitä ainoastaan pitäisi käyttää).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Pitkien valojen käyttö
Vuosi oli 2001, eli ei siitä yli kymmentä vuotta ole.9-5T kirjoitti:Olet saanut väärät ohjeet tai kysynyt yli 10 vuotta sitten. Foorumilta olisit löytänyt oikean ohjeen monesta paikasta.dimebak kirjoitti:Miten tuo voi olla oikea tapa, jos katsastusasemalta sain ohjeet kytkemiseen niin, että sumuvalot saa olla kytkettävissä päälle vain lyhyiden tai pitkien valojen, ei parkkien. Että silleen...Pahis kirjoitti:Valitettavasti vain muutaman kerran vuodessa näkee niitä käytettävän oikein, eli keulalla vain sumarit kytkettyinä ja ajovalot sammutettuina, jolloin eteen ei muodostu lumisateesta tai sumusta valoseinämää (ja jolloin niitä ainoastaan pitäisi käyttää).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Pitkien valojen käyttö
Tietääkseni ajovalojen kahdentaminen, eli toisien lyhyiden kytkeminen (joiksi sumuvalot käsittääkseni myös lasketaan), on laitonta. Korjatkaa toki mahdollinen harhauskoni!
Sumuvalot asennetaan alas siksi että niiden muodostama valokeila on mahdollisimman lähellä tietä, jolloin ne valaisevat mahdollisimman vähän sumua tai satavaa lunta joka häikäisisi. Samaan aikaan lyhyiden (tai pitkien) käyttäminen tekee sumuvalojen käyttämisen turhaksi, koska lyhyet valaisee korkeammalle, jolloin siitä sumusta tai lumesta muodostuu " valoseinä" jonka lävitse ei näe.
Sumuvalot asennetaan alas siksi että niiden muodostama valokeila on mahdollisimman lähellä tietä, jolloin ne valaisevat mahdollisimman vähän sumua tai satavaa lunta joka häikäisisi. Samaan aikaan lyhyiden (tai pitkien) käyttäminen tekee sumuvalojen käyttämisen turhaksi, koska lyhyet valaisee korkeammalle, jolloin siitä sumusta tai lumesta muodostuu " valoseinä" jonka lävitse ei näe.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pitkien valojen käyttö
Todellakin näin. Jos sumareiden kanssa voi polttaa muitakin kuin parkkeja, sumarit ovat hyödyttömät.Pahis kirjoitti:Tietääkseni ajovalojen kahdentaminen, eli toisien lyhyiden kytkeminen (joiksi sumuvalot käsittääkseni myös lasketaan), on laitonta. Korjatkaa toki mahdollinen harhauskoni!
Sumuvalot asennetaan alas siksi että niiden muodostama valokeila on mahdollisimman lähellä tietä, jolloin ne valaisevat mahdollisimman vähän sumua tai satavaa lunta joka häikäisisi. Samaan aikaan lyhyiden (tai pitkien) käyttäminen tekee sumuvalojen käyttämisen turhaksi, koska lyhyet valaisee korkeammalle, jolloin siitä sumusta tai lumesta muodostuu " valoseinä" jonka lävitse ei näe.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Pitkien valojen käyttö
Etusumuvalot = ne turhuusvalotTieliikennelaki 3.4.1981/267 kirjoitti:Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
Etuvalot = parkit
Lähivalot = normaalisti valosaan aikaan päällä olevat, "lyhyet"
Re: Pitkien valojen käyttö
Pitääpä sitten tehdä 99:iin kytkentä uusiksi. Kiitos tästä. Ja olenkin kummastellut miksi uusissa autoissa voidaan pitää etusumareita parkkien kanssa.liteFun kirjoitti:Etusumuvalot = ne turhuusvalotTieliikennelaki 3.4.1981/267 kirjoitti:Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
Etuvalot = parkit
Lähivalot = normaalisti valosaan aikaan päällä olevat, "lyhyet"
BTW. Satkussa ei mene takasumari päälle, kun parkit on päällä. Näin siis minun 1992 mallisessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Pitkien valojen käyttö
Vuosi oli 2001, eli ei siitä yli kymmentä vuotta ole.[/quote]9-5T kirjoitti:Olet saanut väärät ohjeet tai kysynyt yli 10 vuotta sitten. Foorumilta olisit löytänyt oikean ohjeen monesta paikasta.dimebak kirjoitti:katsastusasemalta sain ohjeet kytkemiseen niin, että sumuvalot saa olla kytkettävissä päälle vain lyhyiden tai pitkien valojen, ei parkkien. Että silleen...
Missä konttorilla ei tiedetty vuonna 2001 1992 voimaan tulleista muutoksista?[/quote]
Rovaniemellä, vanha valtion konttori
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Pitkien valojen käyttö
Eihän se edessä menevä voi huolehtia sinun ohitushalukkuudestasi, vai voiko?Pahis kirjoitti:
Tuo lyhyillä ajaminen pimeällä tiellä on muuten todella ärsyttävää! Ja etenkin kun ne yleensä tosiaan ajaa paljon hiljempaa kuin itse ajaisi. Yritä siinä sitten mennä ohi, kun ei näe toisen lähivaloilla missä se tie menee... Tekisi välillä mieli laittaa perässä pitkät päälle..
Ja jos se edellämenijä ajaa "paljon hiljempaa kuin itse", niin ei käi sitä tietä tarvi satoja metrejä eteenpäin nähdä?
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring
Re: Pitkien valojen käyttö
Hyvät umpiot eikä liian vanhat polttimot niin näkee 60km/h vauhdissa hyvin lyhyillä, ainakin jos on talvi ja lunta maassa. Toisaalta turhuutta posottaa pitkillä sinne kaarteen lumipenkkaan...