5D Finkut harvinaisia?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
5D Finkut harvinaisia?
Tallissa olisi läpimätä 5d finkku B-turbolla jonka hitsaaminen on käytännössä mahdotonta.
Tuollaisen kuitenkin haluaisin omistaa mutta onko miten harvinaisia.
Onko jollain peräti myynnissä tällä hetkellä.
Vai saisiko jatko-osan (pätkä lattiaa ja vaikka koko katto) tuosta lahosta siirrettyä tavalliseen koriin jos vaikka vielä paremmat ovet löytäis jostain.
Tuollaisen kuitenkin haluaisin omistaa mutta onko miten harvinaisia.
Onko jollain peräti myynnissä tällä hetkellä.
Vai saisiko jatko-osan (pätkä lattiaa ja vaikka koko katto) tuosta lahosta siirrettyä tavalliseen koriin jos vaikka vielä paremmat ovet löytäis jostain.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: 5D Finkut harvinaisia?
Eikai hitsaaminen koskaan ole mahdotonta.
Itsellä lepää og900 turbo tällähetkellä koripenkissä ja paikkoja on pengottu melko ronskisti auki.
Ja eikai finkkuja muutenkaan ole liikaa. Älä nyt ainakaan tuhoa sitä! Kyllä siitä vielä joku auton tekee.

Ja eikai finkkuja muutenkaan ole liikaa. Älä nyt ainakaan tuhoa sitä! Kyllä siitä vielä joku auton tekee.

-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 5D Finkut harvinaisia?
koita metsästää jostain parempi korinen toinen finkku.
kahdesta tekee jo kyllä yhden hyvän.
kahdesta tekee jo kyllä yhden hyvän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 5D Finkut harvinaisia?
Toi on varmaan satku? Nyt muisti takkuaa pahasti mutta olikos noita 99 finkkuja ees alunperin turbolla?
Mutta kumminkin Turbo + viis ovee on jo oikeesti harvinainen, itse en muista nähneeni kuin kaksi eiku kolme, eikös Koiviston vanhaki täytä noi speksit?
Iivareita on hieman enempi mutta tuskin jatkopalan paikka se eniten laho on vaan noi perinteiset joihin voi pilkkoo perussatkuja.
Kun toi on b-koneella niin vanhempia ovia voi olla melko vaikeeta löytää hyviä, tietenki melkein oikean näkösiä saa noista uudemmistakin muokattua mutta ei niitäkään niin kauheasti ole.
Jos tää on mallia saunanikkuna niin sittenhän käy tavalliset ovet.
Ukko aikanaan hitsas tuon allekirjoituksen 5D:n lähes kauttaaltaan kylkilistasta alaspäin, tuskin kyllä helposti rupee vastaavaan urakkaan. Valitettavasti ne muutama harva kuva tuosta on todella tummia.
Tosin tuokin projekti on taas seissy useamman vuoden sen jälkeen kun sitä hieman "lainattiin".
Aikaa ja rahaa toi tulee varmasti vaatimaan.
Mutta kumminkin Turbo + viis ovee on jo oikeesti harvinainen, itse en muista nähneeni kuin kaksi eiku kolme, eikös Koiviston vanhaki täytä noi speksit?
Iivareita on hieman enempi mutta tuskin jatkopalan paikka se eniten laho on vaan noi perinteiset joihin voi pilkkoo perussatkuja.
Kun toi on b-koneella niin vanhempia ovia voi olla melko vaikeeta löytää hyviä, tietenki melkein oikean näkösiä saa noista uudemmistakin muokattua mutta ei niitäkään niin kauheasti ole.
Jos tää on mallia saunanikkuna niin sittenhän käy tavalliset ovet.
Ukko aikanaan hitsas tuon allekirjoituksen 5D:n lähes kauttaaltaan kylkilistasta alaspäin, tuskin kyllä helposti rupee vastaavaan urakkaan. Valitettavasti ne muutama harva kuva tuosta on todella tummia.
Tosin tuokin projekti on taas seissy useamman vuoden sen jälkeen kun sitä hieman "lainattiin".
Aikaa ja rahaa toi tulee varmasti vaatimaan.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 5D Finkut harvinaisia?
Oli. Tietoa löytyy mm. tuolta:tetammi kirjoitti:Toi on varmaan satku? Nyt muisti takkuaa pahasti mutta olikos noita 99 finkkuja ees alunperin turbolla?
http://oh3tr.ele.tut.fi/~benjamin/saab/ ... dia1978-3/
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: 5D Finkut harvinaisia?
jep, neliovisia tuntuu olevan kaikki joihin itse olen törmännyt.
ja monet vapareita.
mm. sisälokasuojat takaa pitää vaihtaa kokonaisuudessaan, tietysti kaikki luukut, helmat, osa pohjaa ohjaamosta ja takaluukusta jne.
halpompi voisi olla muuttaa ehjä peruskori finkuksi
ajosta on kuitenkin jäänyt kuivaan talliin seisomaan 10v sitten rankan savun saattelemana
ei ole saunaikkunaversio.
ja monet vapareita.
mm. sisälokasuojat takaa pitää vaihtaa kokonaisuudessaan, tietysti kaikki luukut, helmat, osa pohjaa ohjaamosta ja takaluukusta jne.
halpompi voisi olla muuttaa ehjä peruskori finkuksi

ajosta on kuitenkin jäänyt kuivaan talliin seisomaan 10v sitten rankan savun saattelemana

ei ole saunaikkunaversio.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: 5D Finkut harvinaisia?
Ei muuta kun pikku hiljaa hitsailemaan. Alkuperäinen on aina alkuperäinen.
Perusmallin jatkaminenkaan ei taida olla ihan helppo homma, kun korin joutuu lyömään kokonaan poikki. Onkohan edes sallittua täällä autoilun autuaassa maassa..? Kun korin mitat ja kaikki muuttuvat. Voisihan sen tietysti perustella että on muutettu vastaamaan finlandia mallia.

Perusmallin jatkaminenkaan ei taida olla ihan helppo homma, kun korin joutuu lyömään kokonaan poikki. Onkohan edes sallittua täällä autoilun autuaassa maassa..? Kun korin mitat ja kaikki muuttuvat. Voisihan sen tietysti perustella että on muutettu vastaamaan finlandia mallia.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: 5D Finkut harvinaisia?
kahdesta tekee yhden pitkän ja katon ottaa vain alkuperäisestä Finkusta ja takaovien rungot. Eikö ne ole jatketut neliovisen ja etuovet kaksiovisesta ? Ovien välisen tolpan ottaa ja siirtää kohdilleen. Vaihtaa alkuperäiset runkonumerot koko palkkina tai isona palana ja ei puhu katsastuksessa mitään. Ei taida olla niin iso rikos kun ei puhuta mistään varastetun auton tms. runkonumeron vaihdosta.
Yhtä paljon peltiä joudut vaihtamaan , teit sen sitten pikku murusina vaihtamalla tai koko keula ja peräosana.
Mädästä kun tekee niin ei tahdo enään niin hyvää saada että kestäisi korroosiota tms. Peltien väliset saumat tahtoo jäädä ilman maalia jne.
Tekin miten teki niin maalauksen jälkeen huolellinen ruostesuojaus ja varsinkin kaikki peltiravot ym. uittaa Dinitrolin ML;llä ja useaan kertaan.
Oho ,mentiin jo asioissa liian pitkälle ku ollaan vasta aloittelemassa projektia...
Yhtä paljon peltiä joudut vaihtamaan , teit sen sitten pikku murusina vaihtamalla tai koko keula ja peräosana.
Mädästä kun tekee niin ei tahdo enään niin hyvää saada että kestäisi korroosiota tms. Peltien väliset saumat tahtoo jäädä ilman maalia jne.
Tekin miten teki niin maalauksen jälkeen huolellinen ruostesuojaus ja varsinkin kaikki peltiravot ym. uittaa Dinitrolin ML;llä ja useaan kertaan.
Oho ,mentiin jo asioissa liian pitkälle ku ollaan vasta aloittelemassa projektia...

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: 5D Finkut harvinaisia?
oon kyllä tomsin kanssa samoilla linjoilla toistaiseksi.
ovien ja katon avulla ei korin puolikkaiden linjaaminen pitäisi olla mahdotonta.
vanhasta korista saanee vinkkiä mille kohdalle jatkos tulisi tehdä sekä kriittisiä mittoja.
ja ikuisuusprojektia tuosta en halua, vie tilaakin tallissa paljon perussaabia enemmän
toisaalta päätöksiä pitäisi tehdä puranko pois ja saan säilytystilaa vaikka jollekin tulevalle harvinaisuudelle (esim. noppa).
eli ovatko nuo oikeasti niin harvinaisia että moiseen työhön saisi kerättyä riittävästi motivaatiota
rahallista arvoahan ei moisella autolla edes entisöitynä ole paljoakaan
EDIT: mitenkäs tuo oviasia olikaan, onko etuovet tosiaan samat kuin vanhassa 2d satkussa/99:ssä?
ovien ja katon avulla ei korin puolikkaiden linjaaminen pitäisi olla mahdotonta.
vanhasta korista saanee vinkkiä mille kohdalle jatkos tulisi tehdä sekä kriittisiä mittoja.
ja ikuisuusprojektia tuosta en halua, vie tilaakin tallissa paljon perussaabia enemmän

toisaalta päätöksiä pitäisi tehdä puranko pois ja saan säilytystilaa vaikka jollekin tulevalle harvinaisuudelle (esim. noppa).
eli ovatko nuo oikeasti niin harvinaisia että moiseen työhön saisi kerättyä riittävästi motivaatiota

rahallista arvoahan ei moisella autolla edes entisöitynä ole paljoakaan

EDIT: mitenkäs tuo oviasia olikaan, onko etuovet tosiaan samat kuin vanhassa 2d satkussa/99:ssä?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: 5D Finkut harvinaisia?
Niinno.. Jos meinaa jatkaa perusmallin niin ei taida loppuen lopuksi olla paljoa vähempää hitsaamista. Kun miettii että jos katkaisee kaksi autoa ja siks toisekseen onko olemassa enää ruoste vapaata 99/og900??? Jatkettavaa autoa joutuu kuitenkin hitsailemaan aikalailla jos meinaa hyvän tehdä.. Ruoste ei välttämättä vielä hirveästi päälle näy mutta hetken kun tonkii niin kyllä löytyy "loisto" yksilöistäkin eroosiota..
Noh itse hitsailen juuri kasaan yhtä og900 turboa. Eihän siinäkään tietysti mitään järkeä ole jos hitsattuja kohtia pelkää.. Noh aika näyttää mätiikö hitsatuista kohdista enemmän kuin jo ruosteisista pistehitsisaumoista..
Eikä kenenkään tarvitse vetää herneitä nenään.. Tehköön kukin miten parhaaksi näkee, tämä on vain minun näkemykseni asiasta... Itse säästäisin alkuperäisen finkun..
Noh itse hitsailen juuri kasaan yhtä og900 turboa. Eihän siinäkään tietysti mitään järkeä ole jos hitsattuja kohtia pelkää.. Noh aika näyttää mätiikö hitsatuista kohdista enemmän kuin jo ruosteisista pistehitsisaumoista..
Eikä kenenkään tarvitse vetää herneitä nenään.. Tehköön kukin miten parhaaksi näkee, tämä on vain minun näkemykseni asiasta... Itse säästäisin alkuperäisen finkun..

-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: 5D Finkut harvinaisia?
Kaikki Finkun ovet on Finkun omia, eli minkään muun auton ovet eivät käy suoraan.
Etuoven ulkopelti on lyhennetty 2/3D:n pelti ja takaoven ulkopelti on tehty kahdesta lyhyestä takaovesta. Molempien ovien sisäpellit on tehty kahden lyhyen oven pelleistä yhdistämällä.
Limittäin olevaa osaa on sisäpuolella jopa 10cm tuossa omassani.
Alkuperäiselle kirjoittajalle, ei se mahdotonta ole, mutta vaatii joko pirusti rahaa tai sitten pirusti aikaa (tai molempia).
Itse silkkihanskailin omani kanssa, vein peltisepälle. Mätää oli kyllä kotitarpeiksi, joka pyöräkoteloon tuli monta metriä saumaa.
Etuoven ulkopelti on lyhennetty 2/3D:n pelti ja takaoven ulkopelti on tehty kahdesta lyhyestä takaovesta. Molempien ovien sisäpellit on tehty kahden lyhyen oven pelleistä yhdistämällä.
Limittäin olevaa osaa on sisäpuolella jopa 10cm tuossa omassani.
Alkuperäiselle kirjoittajalle, ei se mahdotonta ole, mutta vaatii joko pirusti rahaa tai sitten pirusti aikaa (tai molempia).
Itse silkkihanskailin omani kanssa, vein peltisepälle. Mätää oli kyllä kotitarpeiksi, joka pyöräkoteloon tuli monta metriä saumaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: 5D Finkut harvinaisia?
kiitos Jope.
onko kellään valmistusmääriä tai rekisterissä olevien 5d mallien määrää tiedossa?
onko kellään valmistusmääriä tai rekisterissä olevien 5d mallien määrää tiedossa?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: 5D Finkut harvinaisia?
Tässä on varmaan lähes kaikki saatavilla oleva tieto finkuistasaabastelija kirjoitti: onko kellään valmistusmääriä tai rekisterissä olevien 5d mallien määrää tiedossa?
http://www.saabclub.fi/saabisti/64/finlandia.pdf
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: 5D Finkut harvinaisia?
eipä noita liikaa ole, ei passaa ainakaan paaliin laittaatetammi kirjoitti:Tässä on varmaan lähes kaikki saatavilla oleva tieto finkuistasaabastelija kirjoitti: onko kellään valmistusmääriä tai rekisterissä olevien 5d mallien määrää tiedossa?
http://www.saabclub.fi/saabisti/64/finlandia.pdf

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: 5D Finkut harvinaisia?
Niimpäsaabastelija kirjoitti: eipä noita liikaa ole, ei passaa ainakaan paaliin laittaa

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85