Avain ei pysy virtalukossa
Avain ei pysy virtalukossa
Ysitonnisen (cs -92) virtalukosta avaimen saa vedettyä irti kesken ajon. Virta on kuitenkin päällä ja ajo jatkuu. Näin ei saisi kuulemma olla. Katsastusmies kehoitti korjaamaan.
Asiaan tarvittaisiin hyviä neuvoja. Kiitos etukäteen.
Asiaan tarvittaisiin hyviä neuvoja. Kiitos etukäteen.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Älä ainakaan mitään voitelua lykkää lukkopesään, huonolla tuurilla menee kokonaan hajalle.
Tuossa ei taida muu auttaa kuin irroittaa lukkopesä ja viedä lukkosepälle hoitoon, teettää samalla uuden avaimen.
Tuossa ei taida muu auttaa kuin irroittaa lukkopesä ja viedä lukkosepälle hoitoon, teettää samalla uuden avaimen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Aiheesta on täällä kirjoitettu hyvinkin moneen kertaan, kannattaa kahlata vanhoja viestejä läpi Etsi-toiminnolla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=42558
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47#p366647
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=42558
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47#p366647
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Pelkkä uusi avainkin saattaa korjata ongelman. Ainakin minulla se aikoinaan riitti.
Avaimen voi teettää koodilla Länsiautossa (varmaan muuallakin) eikä tarvii purkaa mitään.
Firon
Avaimen voi teettää koodilla Länsiautossa (varmaan muuallakin) eikä tarvii purkaa mitään.
Firon
#1899
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Avaimen voi teettää vaikka marketin lukkosepällä. En kyllä muista enää mitä maksoi.. Itellä oli sama ongelma, joka poistui uudella avaimella.
Hiivattiin vissiin tarttis teettää toinen avain. Kaiken varalle... Se kai tarvii tilata ihan Delta-autosta, kun tuossa on käynnistyksenesto ja ainakin oletan että avaimessa on joku siru siihen liittyen.
Hiivattiin vissiin tarttis teettää toinen avain. Kaiken varalle... Se kai tarvii tilata ihan Delta-autosta, kun tuossa on käynnistyksenesto ja ainakin oletan että avaimessa on joku siru siihen liittyen.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Mulla CC tonnarissa lähtenyt iät ja ajat avain pois virtalukosta vaikka auto käy...Ja ei muistaakseni ikinä ole tullut katsastuksessa sanomista.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Tuha kirjoitti:Mulla CC tonnarissa lähtenyt iät ja ajat avain pois virtalukosta vaikka auto käy...Ja ei muistaakseni ikinä ole tullut katsastuksessa sanomista.
Juu, kyllä itselläkin meni OG- Satku läpi viallisella lukolla/avaimella ja seuraavana vuonna napsahti, ja sama juttu Tonnarilla, mutta ei leimamiehen tarvitsekaan kuin kerran huomata se ja sekin tuntuu olevan päivästä kiinni että mitä tarkistavat. Ääriesimerkkinä toisesta päästä on Hatanpään asemalla vihainen urputus siitä että pissapoika ruiskii ihan väärin, auto paikallaan aivan lasin yläreunaan . Aloittajan viestissähän lukee että asiasta on tullut jo korjauskehotus, eli lukenee jo rekisteriotteessa.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Ei avaimen teettäminen paljoa maksa jos vain tavallisen avaimen tarvii teettää. Sitte pompsahtaa hinta jos on joku siru tms.
Muutamia vuosia sitten tavallisen abloy-avaimen teettäminen oli 20-25 markkaa.
Nykyhinnoista ei niin hajua ole, mutta luulis että 10 eurolla sais jo hyvän uuden avaimen.
Jos uudellakin avaimella lähtee virtalukosta miten sattuu, niin sitten virtalukon purku ja sylinterin kanssa lukkosepälle haittalevyjen tarkastukseen/vaihtoon (ellei itse yritä, voi olla heikompi onnistumisprosentti).
Muutamia vuosia sitten tavallisen abloy-avaimen teettäminen oli 20-25 markkaa.
Nykyhinnoista ei niin hajua ole, mutta luulis että 10 eurolla sais jo hyvän uuden avaimen.
Jos uudellakin avaimella lähtee virtalukosta miten sattuu, niin sitten virtalukon purku ja sylinterin kanssa lukkosepälle haittalevyjen tarkastukseen/vaihtoon (ellei itse yritä, voi olla heikompi onnistumisprosentti).
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Taitaapi maksaa jo 20 euroa yhden avaimen teko näissä markettien pika-avainsuutaripisteissä, jos riittääkään.
Noihin uusiin kauko-ohjain stiletti-avaimenperiin kyselin hintoja ja tekijöitä eri lukkoseppäpisteistä, eli alkuperäisen avaimen katkaisu ja kiinnitysuran hionta (jotta sen VANHAN avaimen voisi ruuvata kiinni uuteen stiletti-avaimenperään).
Aivan käsittämätön operaatio oli Lahdessa kaikille avaimentekijöille moinen homma!!!
Ensinnäkin, niillä ei ole mitään katkaisulaikkaa (tms.) jolla saisivat vanhan tai uuden avaimen poikki. Sitten niillä ei ole mitään hioma/viila-konetta jolla voisi (pelkän kiillotuksen sijaan) tehdä pienen uran kiinnitysruuvia varten avaimeen.
Useimmat kollit eivät tajunneet tuollaisesta käsityöstä hölkkäsen pölkkästä. Homma toimii niin, että nämä pikakoulutuksen saaneet avain/suutari-pisteen hoitajat ovat uusavuttomia nörttejä, jotka eivät pysty mihinkään vähänkään normaalista poikkeavaan toimintaan (ainakaan Lahdessa siis).
Uusi avain tehdään tietokoneella noissa pisteissä. (Kallis) avainaihio seinältä ja kone jyrsii siitä oikeanmallisen. Laikalla vähän kulmia pyöristelevät jos oikein innostuvat.
Sitten itse vinkkiosuuteen: Virossa voi teettää vanhoilla kunnon käsityöalan ammattilaisilla avaimen kuin avaimen ja halvalla! Uudet tai vanhat avaimet, hiomiset, jyrsimiset, modifikaatiot - kaikki onnistuu. Myös erilaiset ohjelmoitavat avainkannat yms. saa sieltäpäin murto-osalla Suomen hinnoista, siis paikallisten merkkiliikkeidenkin kautta jos ohjelmointi tms. ei onnistu tavallisessa avainpisteessä.
Noihin uusiin kauko-ohjain stiletti-avaimenperiin kyselin hintoja ja tekijöitä eri lukkoseppäpisteistä, eli alkuperäisen avaimen katkaisu ja kiinnitysuran hionta (jotta sen VANHAN avaimen voisi ruuvata kiinni uuteen stiletti-avaimenperään).
Aivan käsittämätön operaatio oli Lahdessa kaikille avaimentekijöille moinen homma!!!
Ensinnäkin, niillä ei ole mitään katkaisulaikkaa (tms.) jolla saisivat vanhan tai uuden avaimen poikki. Sitten niillä ei ole mitään hioma/viila-konetta jolla voisi (pelkän kiillotuksen sijaan) tehdä pienen uran kiinnitysruuvia varten avaimeen.
Useimmat kollit eivät tajunneet tuollaisesta käsityöstä hölkkäsen pölkkästä. Homma toimii niin, että nämä pikakoulutuksen saaneet avain/suutari-pisteen hoitajat ovat uusavuttomia nörttejä, jotka eivät pysty mihinkään vähänkään normaalista poikkeavaan toimintaan (ainakaan Lahdessa siis).
Uusi avain tehdään tietokoneella noissa pisteissä. (Kallis) avainaihio seinältä ja kone jyrsii siitä oikeanmallisen. Laikalla vähän kulmia pyöristelevät jos oikein innostuvat.
Sitten itse vinkkiosuuteen: Virossa voi teettää vanhoilla kunnon käsityöalan ammattilaisilla avaimen kuin avaimen ja halvalla! Uudet tai vanhat avaimet, hiomiset, jyrsimiset, modifikaatiot - kaikki onnistuu. Myös erilaiset ohjelmoitavat avainkannat yms. saa sieltäpäin murto-osalla Suomen hinnoista, siis paikallisten merkkiliikkeidenkin kautta jos ohjelmointi tms. ei onnistu tavallisessa avainpisteessä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Minuteman:Aloittajan viestissähän lukee että asiasta on tullut jo korjauskehotus, eli lukenee jo rekisteriotteessa.
Katsastusmiehet eivät pahemmin kirjoittele rekisteriotteisiin. Korjauskehoitus tulee suullisesti tai tarkastuslomakkeeseen jälkinäyttövaatimuksella tai ilman.
Anteeksi , kun taas viilaan , mutta kun luonteelle ei voi mitään.
Katsastusmiehet eivät pahemmin kirjoittele rekisteriotteisiin. Korjauskehoitus tulee suullisesti tai tarkastuslomakkeeseen jälkinäyttövaatimuksella tai ilman.
Anteeksi , kun taas viilaan , mutta kun luonteelle ei voi mitään.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Uuden järjestelmän käyttöönoton myötä tämäkin asia on toisin kuin ennen.AnttiR kirjoitti:Katsastusmiehet eivät pahemmin kirjoittele rekisteriotteisiin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p479010
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Ennemmin vie avaimen oikealle useita kymmeniä vuosia alalla toimineelle lukkosepälle joka osaa jotain tehdä.Raser kirjoitti:Taitaapi maksaa jo 20 euroa yhden avaimen teko näissä markettien pika-avainsuutaripisteissä, jos riittääkään.
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Ehdottomasti näin!liteFun kirjoitti:Ennemmin vie avaimen oikealle useita kymmeniä vuosia alalla toimineelle lukkosepälle joka osaa jotain tehdä.Raser kirjoitti:Taitaapi maksaa jo 20 euroa yhden avaimen teko näissä markettien pika-avainsuutaripisteissä, jos riittääkään.
Yritin tällaista käsityön ammattilaista löytää, mutta nämä lahtelaiset avain-/suutaripisteet ovat toivottomien amatöörien valloittamia. Toisaalta heillä ei ole edes pienintäkään kiinnostusta syventyä vähänkään poikkeavaan (aikaa vievään) ongelmaan.
Yhdessä paikassa ainakin, tuollainen nuorehko avaimentekijä sanoi, että hän voi tutkia ja alkaa tehdä tuollaista avainaihiota mitä tarvitsin, mutta se maksaa sitten paljon! Antoi arvioita jostain 60 eurosta ylöspäin..., perustuen siis lähinnä veloitukseen työajasta.
Sitten taas vinkkiosuuteen: Stiletti-avaimenperään oman auton avaimen kiinnittäminen on suht'koht helppoa kotikonstein.
Avain kiinni ruuvipenkkiin, rautasahalla (tai muulla väkivallalla) poikki sopivan mittaiseksi. Sen jälkeen viilalla tehdään sopiva lovi kiinnitysruuvia varten ja avain ruuvataan stiletti-avaimenperään kiinni. Operaatio vie aikaa puolisen tuntia ensikertalaiselta (mukana tupakka- ja kahvitauot).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Mie en ite saman ongelma ilmaantuessa konttorilla jaksanu alkaa lukkosylinteriä purkamaan. Paikalliselle suutarille prismaan sitten avaimen kanssa ja kerroin ongelman. Suutari vaan sanoi, että vähän konstaillaan, niin pitäisi toimia. Siinä se jonkun piikin kanssa sitä avainta rapsutteli hetken, ja sitten teki uuden avaimen. eli ilmeisesti etsi paikat johon haittalevyt ottaa vastaan ja hivenen niitä suurensi. Avot, nou problen ja hinta taisi olla kuitenkin sama, kuin ihan normiavaimen kera vaikkei avainta suoraan kopsaamalla voinut tehdäkkään...
Eipä mulle eräs katsari mitään sanonut, vaikka sammutti satkun, jätti vapaalle, otti avaimet ja talsi tupaan tulostamaan lappuja ite jo aattelin että ny se huomaa että noi avaimet lähtee ajon aikana...
Eipä mulle eräs katsari mitään sanonut, vaikka sammutti satkun, jätti vapaalle, otti avaimet ja talsi tupaan tulostamaan lappuja ite jo aattelin että ny se huomaa että noi avaimet lähtee ajon aikana...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Avain ei pysy virtalukossa
Mites muuten sellainen juttu, että jos saabbi ei lähde käyntiin, niin avaimen joutuu ottamaan ikäänkuin irti lukon huulille (että kuuluu sellainen loksahdus) ja sitten vasta voi työntää takaisin lukkopesään ja yrittää uudelleen käynnistystä?
Onko tuo normaalia???
Onko tuo normaalia???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i