
Tuplaysi vai satku
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Tuplaysi vai satku
Helou. Kertokaa satku Saabistit miksi te olette vaihtaneet tuplaysin satkuun? Jos ajatellaan, että tuplaysi oli aikansa edistyksellisin auto, niin eikö olisi aika luontevaa pitää kunniasta kiinni ja ajaa tuplaysiä? Eli, jos pitäisi valita vaikkapa vuoden -84 tuplaysi ja vuoden -84 satku, niin miksi valitsisin satkun? Tietysti uudempi tekniikka, ehkä ajoturvallisuus, ison auton tuntu, ajomukavuus pitemmillä matkoilla. Riittäisikö nuo järkisyyt voittamaan sen tunteen, että tuplaysi on Saabien kuningas. 

Re: Tuplaysi vai satku
Saabien kuningas on tietysti 96 tahtarikoneella.Henna Makkonen kirjoitti: Riittäisikö nuo järkisyyt voittamaan sen tunteen, että tuplaysi on Saabien kuningas.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
itse on mikään tuplaysi fanaatikko ole, mutta kyllä jos saman ikäisistä pitää valita niin 99 ilman epäilystä... se kun oli tuolloin jo valmis auto, eikä mikään vikapesäke... uudempaa tekniikkaa satkussa vaan on niin vähän... ja saa sitä tekniikkaa tuplaysiin... ehdottomasti 99
ja kyllä se niin on ettei saabin kuningasta 96 ole mikään voittanut...
ja kyllä se niin on ettei saabin kuningasta 96 ole mikään voittanut...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tuplaysissä on mielestäni enemmän "ralliauto"-meininkiä kuin satkussa. Enemmän moottorin ääntä, tiiviimpi tunnelma jne. Tosin mun tietämykseni rajoittuu vain yhteen koeajoon tuplaysillä, ja sekin oli 99 turbo. En ole liioin koskaan ralliautoakaan ajanut.
Kyllä -84 autoista ottaisin mieluummin tupliksen, olettaen tietysti että satkukin olisi kaasarilla. Noi vikat tuplaysit taitaa olla keskimäärin vähäruosteisempiakin kuin satkut.
Kyllä -84 autoista ottaisin mieluummin tupliksen, olettaen tietysti että satkukin olisi kaasarilla. Noi vikat tuplaysit taitaa olla keskimäärin vähäruosteisempiakin kuin satkut.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Meikäläisellä oli 2001 vuonna valintaperusteena vaatimukset seuraavista ominaisuuksista. Ruisku malli ja combicoupe joko 3- tai 5-ovisena. Eipä ollu juuri ysiysejä noilla ominaisuuksilla kaupan. Onpa tuo 900 muutenkin hieman tuoreemman oloinen. Esim. kojelauta ei häpeä tämänpäivän autoillekaan ergonomiassaan. Monissa uusissakin autoissa joutuu kurkottelemaan lämpösäätimiä ja radio on sijoitettu ihan päättömästi kojelaudan alaosaan siten, ettei näyttöä näe lukea kääntämättä päätä alaspäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niin, satkun tullessa markkinoille, markkinoinnissa keskityttiin siihen, jättäen tuplaysi perusmalliksi. Eli vertailu voidaan käydä oikeastaan vain perus- eli kaasarimallien osalta, kuten tuolla jo esitettiin.lucaf kirjoitti:Satkun etuna on monipuolisempi mallivalikoima: 84 vuonna oli tarjolla ruiskumoottoria ja combi korimallia.
Minä vertailinkin omaa kakkosautohankintaa tehdessäni 80-luvun satkua ja 70-luvun tuplista keskenään, koska niinhän se on, että 70-luku oli tuplaysien kulta-aikaa, 80-luku satkujen. Näin ajatellen 99 EMS ja 900 Turbo ovat täysin vertailukelpoisia keskenään. Kaikki tietävät, kunpaan päädyin

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
satku, enemmän autoa, joka tarkoittaa tiloja, ei ole vielä hetkeä tullut, jolloin olisi joutunut jättämään jotain pois, kun satkuun on holahtanut tavaraa enemmän kuin viereisen parkkipaikan farkkuun...
ja satkussa on paremmat jarrut.... -88 eteenpäin...
parempi viimeistely...
Ainut mikä 99:ssä on parempaa mun mielestä: siinä on ehdottomasti hienosti muotoiltu konepelti
Ja satkussa on enemmän tilaa konehuoneen puolella, helpottaa vitutuksen määrää ainakin puolella
ja satkussa on paremmat jarrut.... -88 eteenpäin...
parempi viimeistely...
Ainut mikä 99:ssä on parempaa mun mielestä: siinä on ehdottomasti hienosti muotoiltu konepelti

Ja satkussa on enemmän tilaa konehuoneen puolella, helpottaa vitutuksen määrää ainakin puolella

- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hienoa, että muutkin ovat huomanneet tämän yksityiskohdansaabracing kirjoitti:Ainut mikä 99:ssä on parempaa mun mielestä: siinä on ehdottomasti hienosti muotoiltu konepelti![]()

Satku on modernimpi ja hienostuneempi, tuplis hieman kulmikkaampi ajettava. Mutta ero näiden välillä on hiuksen hieno. Se on kummasta tykkää. Mutta ainakin meidän kulkineista minun mielestäni tupliksissa on paljon enemmän tyyliä, kun ne ajaa kaupungille parkkiin.
Mitä jarruihin tulee, niin molemmat kyllä pysähtyy jarrua painettaessa. Mutta tupliksen jälkeen satkun jarrut ovat jopa vaaralliset tehokkaat. En tiedä, onko kyse vähäisemmästä jarruvoiman tarpeesta, vai tehokkaammista jarruista, mutta minulle käy jatkuvasti samalla tavoin, kuin automaatilla kytkintä polkaistaessa

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Johtunee että sulla on 88 vuoden satku jossa on jo uudemmanmalliset jarrut. Vanhemmissa satkuissa jarrut on ne samat tutut kuin tuplaysissä, ja vaativat saman poljinvoiman.jariha kirjoitti:Mutta tupliksen jälkeen satkun jarrut ovat jopa vaaralliset tehokkaat.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niin, tiedänhän minä sen, mutta kun en aina muistalucaf kirjoitti:Johtunee että sulla on 88 vuoden satku jossa on jo uudemmanmalliset jarrut. Vanhemmissa satkuissa jarrut on ne samat tutut kuin tuplaysissä, ja vaativat saman poljinvoiman.jariha kirjoitti:Mutta tupliksen jälkeen satkun jarrut ovat jopa vaaralliset tehokkaat.

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Jokaisella on omat mieltymyksensä näiden mallien suhteen. Toiset painottavat enemmän järkisyitä, toiset enemmän tunnesyitä, valitessaan mieleistä autoa.
Jos otetaan näkökulmaksi autoharrastus, voi jokainen oman kiinnostuksensa mukaan valita sellaisen harrastepelin, jossa on kokonaisuudessaan itselleen sopivimmat ominaisuudet.
99: ssä on sopivasti vanhan auton tuntua, mikä sopii minulle hyvin. Vanhemmat 900: set (pystykeulat) sedanit näyttävät ulkoisesti oikein mukiinmeneviltä. Sisätiloissa ei ole kovin suuria eroja, jos vartailee autojen teknisiä mittoja, ja käyttää vertailukohtana molempien mallien sedaneita. Todellista avaruuden tuntua henkilöautopuolella voi aistia esimerkiksi joissakin vanhoissa Detroitin tekeleissä...
Tekniikka on saman vuosimallin kaasutinmalleissa pitkälti samaa. 900: n patti on kiitollisempi huollettava avaramman konehuoneensa ansiosta.
Jos otetaan näkökulmaksi autoharrastus, voi jokainen oman kiinnostuksensa mukaan valita sellaisen harrastepelin, jossa on kokonaisuudessaan itselleen sopivimmat ominaisuudet.
99: ssä on sopivasti vanhan auton tuntua, mikä sopii minulle hyvin. Vanhemmat 900: set (pystykeulat) sedanit näyttävät ulkoisesti oikein mukiinmeneviltä. Sisätiloissa ei ole kovin suuria eroja, jos vartailee autojen teknisiä mittoja, ja käyttää vertailukohtana molempien mallien sedaneita. Todellista avaruuden tuntua henkilöautopuolella voi aistia esimerkiksi joissakin vanhoissa Detroitin tekeleissä...
Tekniikka on saman vuosimallin kaasutinmalleissa pitkälti samaa. 900: n patti on kiitollisempi huollettava avaramman konehuoneensa ansiosta.
satku 4 ever.
Mielipiteeni on varmaan tullut kohtalaisen selväkis, mutta kuitenkin...
Satkua valitsen ennen kaikkia muita autoja, poislukien erästä saksalaista urheiluautoa johon minulla ei vielä ole ollut varaa
Satkussa on mielestäni hyvännäköinen kojelauta, nätti muotoilu (3ov), sopivat tilat, yksinkertaisesti pirun kiva auto. Kaiken lisäksi satku oli ensimmäinen autoni
Tuplaysissä on, kuten jo mainittu, todella hyvännäköinen konepelti!
Niin, ja valinta on jo tehty, pihalla on 900 Aero -84
Ja tämä Aero pelottaa jarrutuksissa, ei tehokkaiden jarrujen, vaan niiden puutteen takia. Tässähän on ne vanhat 99:stä tutut ei-jäähdytetyt jarrut...
Satkua valitsen ennen kaikkia muita autoja, poislukien erästä saksalaista urheiluautoa johon minulla ei vielä ole ollut varaa

Satkussa on mielestäni hyvännäköinen kojelauta, nätti muotoilu (3ov), sopivat tilat, yksinkertaisesti pirun kiva auto. Kaiken lisäksi satku oli ensimmäinen autoni

Tuplaysissä on, kuten jo mainittu, todella hyvännäköinen konepelti!
Niin, ja valinta on jo tehty, pihalla on 900 Aero -84

Ja tämä Aero pelottaa jarrutuksissa, ei tehokkaiden jarrujen, vaan niiden puutteen takia. Tässähän on ne vanhat 99:stä tutut ei-jäähdytetyt jarrut...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower