3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan, kun käyttää pikkudiiselissä pakkasella hieman pitempään eberiä ( silleen että alkaa kabiini lämpiämään ) ja yrittää startata niin startti pyörittää mutta kone ei lähde käyntiin, ei edes lupaa. Sitten kun jonkin aikaa odottaa niin lähtee normaalisti käyntiin.
Ilman eberin käyttöä starttaa hienosti niin kylmänä kuin kuumana...olisiko joku anturi sökönä?
Ilman eberin käyttöä starttaa hienosti niin kylmänä kuin kuumana...olisiko joku anturi sökönä?
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Tekeekös auto samaa jos starttailet uudestaan vain aavistuksen lämminnyttä moottoria? Siis jos moottori ois suunilleen samassa lämmössä mitä sillä lyhyellä eberin käytöllä?
Eikö sitten lähe ollenkaan käyntiin jos eberi on puhkunut vaikka tunnin? Joudutko silloinkin ootteleen tovin että saat koneen käyntiin?
Eikö sitten lähe ollenkaan käyntiin jos eberi on puhkunut vaikka tunnin? Joudutko silloinkin ootteleen tovin että saat koneen käyntiin?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Sama vika rahikaisella ihan sama onko eberi päällä 15min vai tunnin starttauttaa helevetin pitkään ennenku lähtee käyntiin, lohkolämppärin kans sama onkelma
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Nuo kuulostaa aika lailla samoilta vaivoilta mitä kaverin A4:ssa. Lohkolämppärissä oltuaan auto ei meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin (tai mikä säteilylämmitin nyt onkaan). Ilmeisesti moottorinohjaus ei oikein ymmärrä tilannetta kun moottorinlämpöanturin mukaan moottori on lämmin mutta ilma on kuitenkin kylmä eikä se moottorikaan taida niin läämin olla että lähtisi lämpimän mooottorin parametreilla käyntiin.
Onkohan noissa kuutosdieseleiden moottorinohjaimen ohjelmoinneissa sitten eroa? Onko tietoa onko käynnistysvaivaisten ohjelmoiti vakio vai päivitetty? Jotakin päivityksiä niihin muistaakseni tehtiin aikanaan mutta taisivat koskea enemmän ajettavuutta.
Pitäis varmaan tutkia antaako jäähdytinnesteen lämpöanturi oikeaa tietoa "haaleasta" moottorista. Ja sekin vielä että onko moottorissa erillinen anturi lämpömittarin ja moottorinohjauksen tarpeisiin? Ilmeisesti ei ole kuin yksi anturi molempien tarpeisiin.
Linkissa Mimmin 4150K vs 6000K xenonit.
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... -4150K.jpg
Onkohan noissa kuutosdieseleiden moottorinohjaimen ohjelmoinneissa sitten eroa? Onko tietoa onko käynnistysvaivaisten ohjelmoiti vakio vai päivitetty? Jotakin päivityksiä niihin muistaakseni tehtiin aikanaan mutta taisivat koskea enemmän ajettavuutta.
Pitäis varmaan tutkia antaako jäähdytinnesteen lämpöanturi oikeaa tietoa "haaleasta" moottorista. Ja sekin vielä että onko moottorissa erillinen anturi lämpömittarin ja moottorinohjauksen tarpeisiin? Ilmeisesti ei ole kuin yksi anturi molempien tarpeisiin.
Linkissa Mimmin 4150K vs 6000K xenonit.
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... -4150K.jpg
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Kiitoksia pohdinnasta.
Aikaisemmassa kolkissa kun piti lohkolämppärissä niin se vaikutti selvästi hehkutuksen pituuteen, auto tosin lähti aina kuin palmun alta. Tässä lie nyt sama juttu. Pahinta tässä on se, että se ei näköjään tee tuota näköjään aivan joka kerta. Pitänee testailla lisää.
Moottorinohjaukseen ei liene tehty muutoksia. Huoltokirjassa merkintä sivulla 48 ( suoritettu muunnustoimi ) kohdassa 2B numero 8. Mitä lie sitten tarkoittaakaan?
Noh kohta ajetaan Karalan softa sisään, jospa se vaikka parantaisi kylmäkäynnistystä.
Omassa kiesissä nyt taulussa 90tkm ja pitänee päivittää xenonitkin kohta kuntoon vaikka kyllähän noilla vielä näkee. Vissiin kantsii ostaa samalla nuo 6000K:t?
Aikaisemmassa kolkissa kun piti lohkolämppärissä niin se vaikutti selvästi hehkutuksen pituuteen, auto tosin lähti aina kuin palmun alta. Tässä lie nyt sama juttu. Pahinta tässä on se, että se ei näköjään tee tuota näköjään aivan joka kerta. Pitänee testailla lisää.
Moottorinohjaukseen ei liene tehty muutoksia. Huoltokirjassa merkintä sivulla 48 ( suoritettu muunnustoimi ) kohdassa 2B numero 8. Mitä lie sitten tarkoittaakaan?
Noh kohta ajetaan Karalan softa sisään, jospa se vaikka parantaisi kylmäkäynnistystä.

Omassa kiesissä nyt taulussa 90tkm ja pitänee päivittää xenonitkin kohta kuntoon vaikka kyllähän noilla vielä näkee. Vissiin kantsii ostaa samalla nuo 6000K:t?
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Mitenkäs akun kunto. Myönnän kyllä, että ei itselleni tulisi mieleenkään epäillä akkua, koska pyörittää hyvin kuten kerroit. Foorumilta olen kuitenkin mielestäni lukenut juttuja, joissa käynnistys ongelmia on korjaantunut uuden akun myötä, vaikka vanhallakin tuntui pyörittävän starttia hyvin. Tietysti voisi kaukaa hakea kun odotat hetken eberin sammutuksen jälkeen akku hiukan elpyy ja jännitettä onkin tarpeeksi jollekkin komponentille joka aiemmin aiheuttanut käynnistyksen epäonnistumisen.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Ei mitään, ei saakkaan softaa tuohon katiskaan.Mimmi kirjoitti: Mitäs Karalan softalla tulee tehoa ja vääntöä?
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Huollossa sanoivat, että asialle ei mitään tehtävissä...mainio laite.
Noh uusiks menee eberi ( savuttaa ja käryttää pirusti käynnistyessä ) ja paljon muuta mitä ei perse olisi itsellä kestänyt...
Noh uusiks menee eberi ( savuttaa ja käryttää pirusti käynnistyessä ) ja paljon muuta mitä ei perse olisi itsellä kestänyt...
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Siis uusiksi koko eberi savutuksen takia?
Kannattaa sitten viä ennemmin se jonnekkin eberin huoltopisteeseen kuin antaan merkkiliikkeen viedä sen sinne ja ottaa oman siivunsa välistä.
Jos intoa riittää ja työkalut pysyy kädessä niin laite pöydälle ja auki.
Kannattaa sitten viä ennemmin se jonnekkin eberin huoltopisteeseen kuin antaan merkkiliikkeen viedä sen sinne ja ottaa oman siivunsa välistä.
Jos intoa riittää ja työkalut pysyy kädessä niin laite pöydälle ja auki.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
Juu, sanoivat että tulisi todennäköisesti kuntoon jos putsaisivat polttokammion ja uusisivat tulpan. Samalla vaivalla tulee kuulemma koko roska ( 750€ ).mike kirjoitti:Siis uusiksi koko eberi savutuksen takia?
Kannattaa sitten viä ennemmin se jonnekkin eberin huoltopisteeseen kuin antaan merkkiliikkeen viedä sen sinne ja ottaa oman siivunsa välistä.
Jos intoa riittää ja työkalut pysyy kädessä niin laite pöydälle ja auki.
Mulla on tuossa autoliikkeen myöntämä täystakuu, joten mitäpä minä tuota tappelemaan.
Re: 3.0 Tid huono käynnistys / Eberi
No siinä tapauksessa ei sitten tarvi pähkäillä tosiaan mitään jos maksaja on selvillä. Koeta saada vielä se vanha "romu" itelles - sillekin voi olla ottajia...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334