Tyhjäkäynti rupes kohoileen. Käänsin läppäkotelosta vaijeripyörää pohjaan ja tyhjäkäyntikäynti putos 1000:een. Ajoin ja taas nousi yli 2000 rpm.
Vaihdoin läppäkotelon ja säädin sitä. Vaati soiton Juhalle ja Kimmolle.
Säädin asentoanturin. Ruuvasin ohivirtaus ruuvin kiinni, kierrokset putos 2000:sta tonniin. Mutta kun lämpenee, nousee kierroksetkin.
Kierroksia ottaa nyt herkemmin ja tuntuu olevan enemmän alavääntöä
Nyt käy kylmänä n. alta 1000 ja kun lämmöt nousee, nousee kierroslukukin 1800:aan.
Putsasin tyhjäkäyntimoottorin "luistin" CRC:llä, ei apua.
Kun puristan tyhjäkäynti moottorin letkua = ei mitään vaikutusta.
Irroitan alipaineletkun virranjakasta = ei vaikutusta.
Nyt mulla on pöydälläni 7 SAAB-huoltokirjaa avoinna, kohta olen helevetin viisas, tai sitten en.
Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Rupes tyhjäkäynti nousemaan.

Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
kiitti. kokeilen huomennaRisto kirjoitti:Tarkista ruiskun lämpöanturi imusarjan välistä, minulla oli aikoinaan hapettunut anturin liitin, joka aiheutti samat oireet.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
CD:ssä huomasin kerran kierrosten olevan ajon jälkeen noin 1200 luokkaa, kun normaalisti on ollu noin 800 luokkaa (myös kylmänä). Lämpöjä näytti 2 viisarin leveyttä vaille puolta väliä, ei mitään ihmeempiä ääniä/hajuja/täristyksiä tms.
Oisko sama vaiva vai jotain muuta?
Oisko sama vaiva vai jotain muuta?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
Tässä aamyön tunteina, 6 tunnin unien jälkeen tuli mieleen; voiskos tuo johtua haljenneesta Cruisen alipaineletkusta.
Cruisehan saa käyttövoimansa moottorin alipaineesta. Cruise ei toimi.
No, pian sekin kokeillaan.

No, pian sekin kokeillaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
Cruise ei toimi moottorin alipaineella, vaan cruisella on oma sähköllä toimiva alipainepumppu.Firges9000 kirjoitti:Tässä aamyön tunteina, 6 tunnin unien jälkeen tuli mieleen; voiskos tuo johtua haljenneesta Cruisen alipaineletkusta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Rupes tyhjäkäynti nousemaan.
Jokos on lämpöanturi vaihdettu? Minunkin tontussa kova tyhjäkäynti lämpimänä tokeni lämpöanturin vaihtamisella.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=21437#p21437
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=21437#p21437
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00