Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Ensinnä: Hakua käytetty olen käyttänyt, mutta en sillä löytänyt mitään tähän viittaavaa.

Vikaominaisuus on vaivannut jotain 1½ vuotta.

Tässä kun pakkaset alkoi ja auto oli yön yli pihalla ilman moottorinlämmitintä niin se pörähti käyntiin parin pyöräytyksen jälkeen, aivan niinkuin se ennen käynnistysongelmaa on lähtenyt.

eli siis autotallista (testattu tänäaamuna) lähtee käyntiin ihan ok, mutta hieman saattaen startilla, sama juttu kun on pihalla mutta moottorilämmittimen nokassa. Jännä juttu.

Vaihdettu on:

- Bensapumppu, n. 2v sitten
- DI, n. 1v sitten
- Kannen tiiviste, viikko sitten
- Moottorinlämpötila-anturi, n. 1v sitten
- Lambda-anturi, n. 1v sitten

Pitää vissiin jättää auto pihalle ilman lämmitystä niin lähtee käyntiin hienosti! :-) Vai keksiikö joku mikä tota voisi viirata?

SAAB Pohjolan olosuhteisiin. :wink:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli ihan samaa ongelmaa viime talvena, en tiedä vieläkään mistä johtui. Mahdollisesti alipainevuoto jossain?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Samanlaisia oireita tuossa meikäläisen tonnarissa.
Oletko kokeillut lyhentää tuota lämmitysaikaa.
Ainakin minulla toimii.
Eli auto lohkolämppärissä noin tunti, jos autoni on lämmityksessä esim.
kolme tuntia niin käyntiinlähtö on huonoa.
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Kiitokset vastauksista!

No, tossa kansirempan yhteydessä niitä alipaineletkujakin pällistelin ja pyörittelin, mutta eipä niissä ainakaan silmällä mitään ihmeellistä näkynyt.

Lämmitysaikaa en oo koittanut lyhentää ja tallissa se on hiukan vaikeaa, jos ei pistä kylmäksi ja tööttää autoa töpseliin. Töissä tuota aikaa ei pysty säätämään, lämmittää jonkun mittaisissa sykleissä. (mun mielestä tosi huono tapa, kuormittuu lohkolämmitin kokoajan.)
Kokeilen tuota ajan lyhentämistä seuraavan kerran ku auto on pihalla.

Mutta mikä ihme tohon vaikuttaa tai siis lämpötilahan tohon jotenkin vaikuttaa, kun vaan tietäisi mihin ja miten...
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja peinu »

Voiskos olla joku lämpöanturivika? Mihinkäs kaikkeen lämpötila tai lähinnä lohkon sellainen pitäis vaikuttaa?

Heitetään tähän sivukommenttia työkaverin diesel-Volvon (850 taitaa olla) käynnistysongelma. Kuulemma siis lohkarista starttaa heikosti, koska lohkon lämpötila-anturi on suoraan vastakkaisella puolella, missä lohkolämmitin -> on siis liian lähellä. Näin siis anturin näyttämä ei vastaa moottorin todellista lämpötilaa ennen kuin jäähdytin neste alkaa pyöriä koneessa ja lämmöt tasaantuu.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

peinu kirjoitti:Voiskos olla joku lämpöanturivika? Mihinkäs kaikkeen lämpötila tai lähinnä lohkon sellainen pitäis vaikuttaa?

Heitetään tähän sivukommenttia työkaverin diesel-Volvon (850 taitaa olla) käynnistysongelma. Kuulemma siis lohkarista starttaa heikosti, koska lohkon lämpötila-anturi on suoraan vastakkaisella puolella, missä lohkolämmitin -> on siis liian lähellä. Näin siis anturin näyttämä ei vastaa moottorin todellista lämpötilaa ennen kuin jäähdytin neste alkaa pyöriä koneessa ja lämmöt tasaantuu.
Joo, jotain tollasta mäkin oon funtsinu. Jännä vaan kun ilmiö on sama vaikka lähtee lämpöisestä autotallista tai kesäkelillä. Toi anturihan on vaihdettu n. vuosi sitten, mutta eihän se sitä meinaa, etteikö se voi olla pask... rikki.

Kiva olis tosiaan tietää, että mihin tuo lohkon eli moottorinlämpötilananturi vaikuttaa! :lol:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Ihmetellään nyt vielä tätä samaa "ominaisuutta." Eli tässä oltiin appiukkoa moikkaamassa ja auto oli pihalla yöt ilman lämmitintä. pe la ja su aamuna käyntiin, lähti kuin palmun alta ilman mitään rykimisiä. Laakista käyntiin kun käynnistin vain sai tarpeeksi kierroksia. Sit kun kävi tovin ja sammutti ja käynnisti uudelleen niin taas sai saattamalla käynnistää.

Mikähän hitto tollasta voi aiheuttaa? Onko joku palikka -97 2,0t tonnarissa, joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen, sillä kierroksetkin jää jotenkin korkeammalle kun pihalta sen käynnistää.

Lämpöisestä tallista ja johdon nokasta se on tosiaan sitä saattohoitoa käyntiin...

Jee, Jee! :mrgreen: :roll: :wink: 8O
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Oletko vaihtanut moottorin valvonta-anturin (imusarjassa) ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

En semmosta oo vaihtanut. Moottorin lämpöanturi ja lambda-anturi siihen on vaihdettu. Missäspäin tuo fyysisesti sijaitsee ts. onko paha vaihtaa ja onko kalliskin värkki? Eihän kyse ole MAP-anturista?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Barney74 kirjoitti:En semmosta oo vaihtanut. Moottorin lämpöanturi ja lambda-anturi siihen on vaihdettu. Missäspäin tuo fyysisesti sijaitsee ts. onko paha vaihtaa ja onko kalliskin värkki? Eihän kyse ole MAP-anturista?
Pari oleellista asiaa jotka olisi syytä lisätä näihin kysymyksiin.
Elikkäs moottorin tyyppi ja vuosmalli. Selviää onko DI+APC, DI/APC, Trionic, Motronic vai mikä.

MY95-MY96 malleissa on monessa ns.lämpölevy imusarjan ja kannen välissä. Jos se on jotenkin kyrvähtänyt niin voipi vaikuttaa. Ja tuo mainittu moottorin lämpötila-anturi kanssa. Sen toimintaa voi tarkkailla OBD:ta jos semmonen sattuu autosta löytymään.

Moottorinohjaukselle menevä lämpötila-anturi on imusarjan alla keskellä. Vikaa sopii epäillä jos kulutus on karannu suureksi.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pohjolan olosuhteisiin (eli kylmäkäynnistyksestä)

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

JouniCSE kirjoitti: Pari oleellista asiaa jotka olisi syytä lisätä näihin kysymyksiin.
Elikkäs moottorin tyyppi ja vuosmalli. Selviää onko DI+APC, DI/APC, Trionic, Motronic vai mikä.
Tuossapa nuo näkyy olevan mainittuna pari viestiä ylempänä. :wink:

eli -97 ja 2,0t. Imusarja täytyy siis irroittaa tuota lämpölevyjuttua varten?

Kiitokset vastaajille.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Vastaa Viestiin