Marko A kirjoitti:Niin. Monellakohan on kokemuksia VIELÄ sen toiminnasta käytännössä? Sehän toimii kuten tehdastakuu.
Delta itse mainostaa että takuu tosiaa toimisi "käytännössä sen tapaan kuin mitä merkin päättynyt tehdastakuu". Kun noita ehtoja lappusen takaa lueskelee niin jotain sieltä kuitenkin pistää silmään, kuten:
"Takuu ei koske tehtaalla tai Suomessa asennettuja lisävarusteita"
- Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että jos vaikkapa bi-xenoneissa, audiossa tai peruutustutkassa tulee ongelmia, ei takuu ole voimassa (tehdasasenteisia lisävarusteita)
"Takuun piiriin eivät kuulu ... normaalista kulumisesta aiheutunut huononeminen, joka kohdistuu esimerkiksi ... käyttöhihnoihin, palloniveliin, iskunvaimentimiin tai kytkin- ja jarrupintoihin"
- Viiden vuoden aikana osat varmasti kuluvat normaalikäytössä, mutta kun kyse on näin pitkästä takuusta tulee on kysymys että kuinka kauan osan pitäisi kestää. Jos kytkin paukahtaa 100 000km:n kohdalla onko kyse normaalista kulumisesta? Entä jos 140 000 km:n kohdalla hajoaa turbo?
"Takuun antamisen perusteena on se, että auton määräaikaishuollot tehdään valtuutetussa Delta-huoltokorjaamossa" ja "Takuuvastuuta ei ole jos ... autoon on asennettu muita kun takuun antajat hyväksymiä varaosia, tai tarvikkeita"
- Tosin tähän kuluttaja-asiamies on jo kommentoinut että ehto on kohtuuton. Toinen asia on sitten se vääntö Delta-auton kanssa jo tilanne tulisi eteen.
"Myyjäliike ei kuitenkaan ole korjausvelvollinen, jos korjauksesta aiheutuisi sille vian haitta-asteeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia"
- Mikä on kohtuutonta? Jos koko kojelauta pitäisi vaihtaa jatkuvan kovaäänisen ininän vuoksi onko se kohtuutonta myyjäliikkeelle? Haitta voi olla käyttäjälle todella suuri (jos ininä on oikeasti jatkuvaa ja kovaäänistä), mutta epäilen että Delta-auto ei varmasti ala vaihtamaan koko kallista kojelautaa tällä perusteella.
Mutta ~vuoden päästähän saadaan varmasti ensimmäiset kokemukset onko tuosta takuusta mihinkään... Itse suhtauden ainakin tällä hetkellä hieman varauksella asiaan.