Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

"Pieni ongelma"

Koko päivä koitettu tapella laatikkoa takasin, ei mene ! Näyttäs olevan kiinni kytkimen keskityksestä. Keskitystä koitettu puutapilla ja keskitystyökalulla. Silmämääräisesti näyttäs olevan keskellä. Laatikko menee niin pitkälle että painelaakeri ottaa liki kiinni asetelmaan, mutta jää justiinsa senverran ulos ( 2-3cm) kun sen kytkinakselin pitäisi upota vauhtipyörän sisään ( eikös sen akselin kuulu mennä sinne pohjalle ? ). Laatikko ei siis mene niin pitkälle että vatarin boorit tulisivat vielä tielle.

ELI: Oiskos jollakin tässä pk.seudulla ylimääräistä irrallista kytkinakselia jolla keskityksen saisi takuulla kohdalleen ? Ois nyt tarpeen :twisted: Jos on niin saa laittaa viestiä tai soitella 040 5402958

Edittiä: TAI, mikä muu tossa vois muka kanittaa? Ostan kohta joltain palvelun että näyttää miten se helvetin loota menee takasin ;-)
Viimeksi muokannut Kaide, Ma Tammi 14, 2008 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laatikko ei mene paikalleen ! ,oisko jollain kykä akselia ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eipä ole tarvis enää akselille

VIKA, V*ttumainen sellainen: Uusi orkkis työsylinteri oli täysin jumissa uloimmassa asennossaan , eikä liikkunut milliäkään ennenkuin se puristettiin ruuvipenkissä sisään. Tämä jumi siis aiheutti sen, ettei kytkinakselissa ollut tarpeeksi vapaata mittaa vaan painelaakeri otti kiinni asetelmaan ennen aikojaan ja laatikko jymähti siihen. Sisänpuristamisen jälkeen sylinteri oli sisällä niin jumissa ettei liikkunut ulos edes paineilmalla -> sylinteri purkuun -> missään ei ollut mitään rasvaa ! . Kasattiin sylinteri uudelleen runsaan kumirasvan kanssa ja sehän lähti toimimaan keposasti.

Sittenhän se loota napsahtikin paikalleen ihan " vahingossa" :lol: :lol: :lol:

PS: Kiitokset muuten " G miehelle " kun oikein vaivautui soittaamaan ja kertoilemaan vinkkejä

Kukas se oli joka aikanaan keksi tämän laatikkonosturin:
Kuva
Viimeksi muokannut Kaide, Ma Tammi 14, 2008 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No olipa tapaus 8O . Onneksi saitte homman hoidettua, eikä siitä mun vinkistä olisi ollut juurikaan apua tuohon työsylinterin aiheuttamaan ongelmaan. Mietin tässä itsekin, että jumppaanko lootan vielä kertaalleen pois tässä keväämmällä vai odottelenko ensi syksyyn, kun loota käy joka tapauksessa pienen kunnostusreissun. Pitäisi tuo paineasetelma päivittää... ehkä saa luvan toimia vielä ensi kesän sulakkeen tavoin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

G-mies kirjoitti:No olipa tapaus 8O . Onneksi saitte homman hoidettua, eikä siitä mun vinkistä olisi ollut juurikaan apua tuohon työsylinterin aiheuttamaan ongelmaan. Mietin tässä itsekin, että jumppaanko lootan vielä kertaalleen pois tässä keväämmällä vai odottelenko ensi syksyyn, kun loota käy joka tapauksessa pienen kunnostusreissun. Pitäisi tuo paineasetelma päivittää... ehkä saa luvan toimia vielä ensi kesän sulakkeen tavoin.

Matti
Se on katsos se " huomaavaisuus" tärkeää kuitenkin, sitä minä arvostan !

Sitä mietin että onkohan "GM" ( General Mistake ) tehtaalla käynyt moka ton työsylkyn kanssa. Kyllä siellä mun käsittääkseni pitäsi olla liukuvissa pinnoissa ja kumeissa jotain rasvaa ?!? Tämä yksilö oli kuiva kuin beduiinin sandaali ja vasta purkamisen , kasaamisen ja rasvaamisen jälkeen alkoi liikkumaan niinkuin pitääkin.

TOINEN ASIA: Millä hitolla saan laatikon öljypropun auki. On sitten muuten niin juntturassa että avausyritys pyöristi torx kannan. Saako tosta lootasta imettyä öljyjä pois täyttö tai tarkistusreijästä ? Eihän noissa kaikissa laatikoissa edes ole tota poistotulppaa, joten kait se onnistuu muutenkin ?

EDITTINÄ KOLMAS ASIA: Vaihdoin samalla sen siirtäjän kuminivelen. Arvaukseni on , että kepin kohdistus on ihan harakoilla. Olikos se näissä uudemmissa pakilla vai vitosella se kohdistus ?
Viimeksi muokannut Kaide, Ma Tammi 14, 2008 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Saako tosta lootasta imettyä öljyjä pois täyttö tai tarkistusreijästä ? Eihän noissa kaikissa laatikoissa edes ole tota poistotulppaa, joten kait se onnistuu muutenkin ?
Mulla ainakin täyttöreikä on myös tarkistusreikä(mittatikut ja pelit - ja näin ollut kaikissa tonnareissa mitä ropannut), ja siitä ne öljyt kuulemma uloskin saa.

Siis uudemmissa tonnareissako on poistotulppakin? Vm. -95 taitaa olla uusin tonnari mihin näppejäni oon paskonu ja ei siinäkään kyl muistaakseni semmosta ollut...
Viimeksi muokannut j0ne, Ma Tammi 14, 2008 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

j0ne kirjoitti:
Saako tosta lootasta imettyä öljyjä pois täyttö tai tarkistusreijästä ? Eihän noissa kaikissa laatikoissa edes ole tota poistotulppaa, joten kait se onnistuu muutenkin ?
Mulla ainakin täyttöreikä on myös tarkistusreikä(mittatikut ja pelit), ja siitä ne öljyt kuulemma uloskin saa. Siis uudemmissa tonnareissako on poistotulppakin?!?
Joo, on siellä poistotulppa, tarkistusreikä ja sitten on täyttöreikä. Mitään mittatikkua ei ole
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jaahas, hienoa tietää et jossain vaiheessa on tommonenkin laatikko ollut :roll:
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

j0ne kirjoitti:Jaahas, hienoa tietää et jossain vaiheessa on tommonenkin laatikko ollut :roll:

Oisko ollut vuonna 1997 kun Saabin insinööreille juolahti mieleen että ehkä sieltä laatikosta voisi ne öljyt vaihtaakin joskus :mrgreen:
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:
j0ne kirjoitti:Jaahas, hienoa tietää et jossain vaiheessa on tommonenkin laatikko ollut :roll:

Oisko ollut vuonna 1997 kun Saabin insinööreille juolahti mieleen että ehkä sieltä laatikosta voisi ne öljyt vaihtaakin joskus :mrgreen:
Mielestäni löytyy ainakin kaikista FM alkuisista eli lyhytlohkon kavereina olevista.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kaide kirjoitti:TOINEN ASIA: Millä hitolla saan laatikon öljypropun auki. On sitten muuten niin juntturassa että avausyritys pyöristi torx kannan. Saako tosta lootasta imettyä öljyjä pois täyttö tai tarkistusreijästä ? Eihän noissa kaikissa laatikoissa edes ole tota poistotulppaa, joten kait se onnistuu muutenkin ?
Tähän vois tarjota sitä perinteistä, eli vanhan poraamista pois?
Tai hitsaa proppuun sopivan hylsyn (ei kokonaan tietenkään, vaan piienellä täpillä) ja ruuvaa auki? Sen jälkeen uus proppu paikalle jos ei vanhaan saa järkevää uutta kantaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mulla tuo lootan tyhjennysproppu oli kokoa 10mm kuusiokolo(muistaakseni) ja sijainti siinä tasauspyörästön alla samassa linjassa(ylöspäin) sen tarkistuspropun kanssa. Voihan se olla tiukassa, mutta terävä isku avautumissuuntaan yleensä auttaa.

Kepin kohdistus on nelosvaihteella. Lootassa on sellanen tulppa(mustaa muovia) siinä tyyppikilven lähettyvillä(vedä varovasti suoraan ylöspäin). Siihen sopiva pyöreä pitkähkö työkalu vaihteen ollessa nelosella. Sitte kabiinista kepin edestä pitäisi saada kans pyöreä tappi reikäänsä, joka menee kepin yhdystangon läpi. Nämä työkalut kun menevät kohdilleen alkaa vaihteet olla taas käytössä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

G-mies kirjoitti:Mulla tuo lootan tyhjennysproppu oli kokoa 10mm kuusiokolo(muistaakseni) ja sijainti siinä tasauspyörästön alla samassa linjassa(ylöspäin) sen tarkistuspropun kanssa. Voihan se olla tiukassa, mutta terävä isku avautumissuuntaan yleensä auttaa.

Kepin kohdistus on nelosvaihteella. Lootassa on sellanen tulppa(mustaa muovia) siinä tyyppikilven lähettyvillä(vedä varovasti suoraan ylöspäin). Siihen sopiva pyöreä pitkähkö työkalu vaihteen ollessa nelosella. Sitte kabiinista kepin edestä pitäisi saada kans pyöreä tappi reikäänsä, joka menee kepin yhdystangon läpi. Nämä työkalut kun menevät kohdilleen alkaa vaihteet olla taas käytössä.

Matti
Ja tähän se kaatui tänään, kaikki muu on paikallaan. Motonetista ostettu uusi nivel on PASKA ! Ihmettelin aikani kun vaihteet kyllä menee päälle , mutta keppi heiluu sivusuunnassa kuin soppakauha kun pykälä on silmässä. Eipä ole muuta vaihtoehtoa kun että se "klemmari" joka kiristää siirtotangon nivelen sisään ei puristu tarpeeksi jolloin tanko pyörii sisällä. Noh , koitin kiristää sitä oikeen huolella niin että se rako menee umpee kuten pitääkin ja poks " Se kyseinen kiristyshomma nasahti poikki. Vertasin sitä alkuperäiseen ja se on sentään paksua rautaa siinä missä Motonettimalli on jotain saakelin henkaripeltiä. Tosta se jäi sitten kiinni homman valmistuminen. Työtunteja on nyt takana 40 kpl ! :twisted: :twisted: :twisted: Kaikki mahdollinen menee metsään juu... Sitten kun on vielä tämä tipaton tammikuu :mrgreen:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onhan noita viallisia varaosia nähty. Hankin vesipumpun tuplikseen ja töissä puhelimessa jaaritellessani avasin laatikon. Pyöritin siipipyörää ja katsos , koko siipipyörä oli epäkesko. Olis varmaan kolissut asennuksen jälkeen.

Jaapekin osti kerran rättinivelen satkuun, ohjaukseen.
Ei menny paikalleen ollenkaan. 8O
Oli vaan sellanen halpa viksu vekotin, jolla ei tosin tehnyt yhtään mitään.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tulipa sitten pienestä kuumesta huolimatta heitettyä auto nippuun, kun oli enää tunnin homma.

Se motonetin vaihteensiirtäjänivel ( ScanTech ) on siis aivan susi, lähden tästä motonettiin tekemään palautusta ja vannon lopettavani vähäisenkin tarvikeosien käytön :twisted:

- Se reikä johon vaihteensiirtotanko tulee , on kiristettynä 2mm isompi kuin alkuperäinen = ei kiristy tangon ympärille kunnolla
-Tuosta samaisesta reijästä puuttuu sisäpinnasta se karhennus joka on alkuperäisessä nivelessä ja vaihteensiirtotangossa. Tämän takia tanko pääsee pyörimään nivelen sisällä kun ei nivel saa pitoa tankoon.
-Se kiristysosa , mikälie klemmari on henkaripeltiä = vääntyy poikki kiristettäessä

Mutta ...kyllä nyt on hyvä fiilis kuitenkin !
TLP
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 11:14

Re: Tarina eräästä laatikon asennuksesta

Viesti Kirjoittaja TLP »

Kaide kirjoitti:Tulipa sitten pienestä kuumesta huolimatta heitettyä auto nippuun, kun oli enää tunnin homma.

Se motonetin vaihteensiirtäjänivel ( ScanTech ) on siis aivan susi, lähden tästä motonettiin tekemään palautusta ja vannon lopettavani vähäisenkin tarvikeosien käytön :twisted:

- Se reikä johon vaihteensiirtotanko tulee , on kiristettynä 2mm isompi kuin alkuperäinen = ei kiristy tangon ympärille kunnolla
-Tuosta samaisesta reijästä puuttuu sisäpinnasta se karhennus joka on alkuperäisessä nivelessä ja vaihteensiirtotangossa. Tämän takia tanko pääsee pyörimään nivelen sisällä kun ei nivel saa pitoa tankoon.
-Se kiristysosa , mikälie klemmari on henkaripeltiä = vääntyy poikki kiristettäessä

Mutta ...kyllä nyt on hyvä fiilis kuitenkin !
Kiva homma.. mä sain kiristeltyä ko. osan niin, että toimi yhden päivän !
Tänään menossa tuossa ½h päästä ja meinasin kylmästi vetästä siihen 5mm pultin lukoksi. Pitää jossain vaiheessa hankkia alkuperäinen nivel, jos tuo rupeaa vielä kiukuttelemaan.

Onnea virityksille, taitaa nuo motonetin osat jäädä hyllyyn vastaisuudessa...
Vastaa Viestiin