Kun hanasta otetaan se harmaa muovihuppu veke, niin näkyy sen ventiilikoneiston "suolet". Sitä kun kattelet tarkemmin, niin siellä on semmonen tavallisen näköinen ruuvi, joka vaikuttaa koneiston liikkeeseen.dimebak kirjoitti:Pakko kysyä, että mikä ruuvi ja missä? Vaikutus lämpötilaan ja miten säädetään?
Nopassa kylmä
Re: Nopassa kylmä
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nopassa kylmä
Pitääpä tsiikailla joskus miten mulla on 99:ssä tuo, kun mulla kyllä lämmintä piisaa.Mertmi kirjoitti:Kun hanasta otetaan se harmaa muovihuppu veke, niin näkyy sen ventiilikoneiston "suolet". Sitä kun kattelet tarkemmin, niin siellä on semmonen tavallisen näköinen ruuvi, joka vaikuttaa koneiston liikkeeseen.dimebak kirjoitti:Pakko kysyä, että mikä ruuvi ja missä? Vaikutus lämpötilaan ja miten säädetään?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Nopassa kylmä
Oma teoriani tällä hetkellä on, että hanassa oleva termostaattielin jumittaa, ei palaudu lyhyeksi kerran laajennuttuaan.Mertmi kirjoitti:Meikäläinen aikoo kyl tsiikata tota hanan ruuvin säätöä
Ruuvin kääntäminen lieventää termostaatin vaikutusmahdollisuuksia lämpötilansäätöön, mutta perusongelma edelleen säilyy.
Tähän päätelmään olen päätynyt lämmönsäätönupin tuntumaa arvioimalla. Esimerkki:
- Kylmäkäynnistys ja liikkeellelähtö, ajan lämppärin hana täysin auki.
- Moottori lämpenee ja ilma suuttimista alkaa alkaa tulla lämmintä.
- Termostaatti aukeaa.
- Edelleen tulee kohtalaisen lämmintä.
- Ajelen lisää.
- Vielä pitäisi saada lisää lämpöä, jotta voisi esim. kuvitella ajavansa joskus ilman takkia, tai että tuntuisi siltä että kunnon pakkasellakin tarkenee edes takki päällä.
- Käännän hanaa pienemmälle - hana kääntyy kevyesti ilman minkäänlaista vastusta puoli kierrosta kiinnipäin.
- Käännän lämmönsäätimen kokonaan kylmälle asti ja sitten täysille kuumalle. Nyt kiinnipäin kääntäessä tuntuu nupissa taas hanamekanismin vastus.
- Jätän säätimen täysille kuumalle.
- Tulee kuumempaa ilmaa.
Eli kääntämällä hanan välillä kiinni ja sitten heti takaisin auki, lämmityslaitteesta saatava ilma muuttuu lämpimämmäksi.
Hanamekanismia olen voidellut, mutta en varsinaisesti sitä termostaatin laajenevaa osaa - mahtaako siihen saadakaan mitään voitelua menemään sisään sinne mistä ahdistaa? Voisi kokeilla auttaisko jos asentaisi hanaan lisäjousen painamaan termostaattia lyhyemmäksi.
Tänä aamuna puoli tuntia tyhjäkäyntipainotteista kaupunkiajoa +4 asteessa, ajon päättyessä tuulilasin suuttimesta hanan edestakaisin vääntelyn jälkeen 72,8 astetta digi-kinkkumittarilla havainnoituna.
Kuvat hanasta ja termostaatin säätöruuvista (sivun loppupuolella):
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... istus.html
Aiempaa pohdintaa aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p273534
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopassa kylmä
Mie ilmasin siitä lämppärin luona olevasta ruuvista. Ehkä hitusen sieltä henkäisi ilmaa, ennenkuin tuli vettä. Lopputulos: ajelin noin 10km, säätönappi oli about klo 1 -asennossa, josta käänsin täysille (klo 3). Hetken päästä tuulilasin suuttimista tuli niin kuumaa ilmaa, että teki kipeetä pitää kättä puhalluksessa. Näin äkkinäisesti pääteltynä taisi olla ilmaa systeemissä. Seurailen tilannetta, jahka menee takaisin pakkaselle. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01