Tonnari käyttöautona?
Tonnari käyttöautona?
Moi,
Kysytään nyt teiltä jotka tietävät.
Kesäautona on 900 cabriolet ja talviauto (OG 900) tuli myytyä hätäpäissään. Meni tosin hyvään kotiin...
Hätävaraksi ostin sen mistä tiedän että se toimii ydinsodan jälkeenkin eli 242:n volvon kaasarikoneella.
Nyt alkaa ärsyttämään tuo aivan sairas melu moottoritiellä ja tarkoitus vaihtaa hiljaisempaan autoon.
Satkussa ei sinänsä ollut mitään vikaa. Ölytippoja en oikein jaksanut kesällä pihassa ja ruosteherkkä se tuntui olevan, vaikka oma yksilö hyvä olikin pelleiltään ja öljyvuodotkin loppui tiivisteitä vaihtamalla. Hiukan merkkaajan maineessa tuntuvat saabit silti olevan.
Eli tarve olisi saada hiljainen käyttöauto, jolla on mukava ajella maantiellä.
Varustefriikiksi tunnustan itseni heti, eli kaikki herkut olisi hyvä olla tai ainakin mahdollista saada asennettua.
Eli käyttökokemuksia lähinnä tuon melun suhteen verrattuna OG satkuun ja sitten missä ne pahat paikat tonnarissa ovat mitä kannattaa kytätä?
Ja jos jollakin on tarjota kaikilla herkuilla ruosteetonta yksilöä, niin saa yrittää.
Kiitos etukäteen.
Kysytään nyt teiltä jotka tietävät.
Kesäautona on 900 cabriolet ja talviauto (OG 900) tuli myytyä hätäpäissään. Meni tosin hyvään kotiin...
Hätävaraksi ostin sen mistä tiedän että se toimii ydinsodan jälkeenkin eli 242:n volvon kaasarikoneella.
Nyt alkaa ärsyttämään tuo aivan sairas melu moottoritiellä ja tarkoitus vaihtaa hiljaisempaan autoon.
Satkussa ei sinänsä ollut mitään vikaa. Ölytippoja en oikein jaksanut kesällä pihassa ja ruosteherkkä se tuntui olevan, vaikka oma yksilö hyvä olikin pelleiltään ja öljyvuodotkin loppui tiivisteitä vaihtamalla. Hiukan merkkaajan maineessa tuntuvat saabit silti olevan.
Eli tarve olisi saada hiljainen käyttöauto, jolla on mukava ajella maantiellä.
Varustefriikiksi tunnustan itseni heti, eli kaikki herkut olisi hyvä olla tai ainakin mahdollista saada asennettua.
Eli käyttökokemuksia lähinnä tuon melun suhteen verrattuna OG satkuun ja sitten missä ne pahat paikat tonnarissa ovat mitä kannattaa kytätä?
Ja jos jollakin on tarjota kaikilla herkuilla ruosteetonta yksilöä, niin saa yrittää.
Kiitos etukäteen.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Tonnari käyttöautona?
Moro!Huikko kirjoitti:Eli käyttökokemuksia lähinnä tuon melun suhteen verrattuna OG satkuun ja sitten missä ne pahat paikat tonnarissa ovat mitä kannattaa kytätä?
Käyttö- ja ajokokemuksia on senverran että Tonnari on hiljaisempi kuin Satku, mutta meluisampi kuin vaikkapa 9-5.
Pahoja paikkoja vanhassa Tontussa ovat kaikki, suoraan sanottuna, eli jos metsästät kunnon käyttöautoa niin viimeisimpien vuosimallien Aerot ja Jubileet kannattaa katsella, niitä kun näyttää vielä löytyvän suht. vähän ajettuina jos ei muuten niin kotimaastaan eivätkä maksa nykyään juuri mitään.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonnari käyttöautona?
ja hui hai.
Samalla lailla ratkeevat uudetkin 9-3 ja 9-5:set, vain hieman kalliimmin kuin perus-tonnarit.
Kaikissa noissa pitää ajoittain olla kädet rasvassa, tai sitten pistää Masteri laulamaan ja katsoa vierestä.. tää ei riidan siemeneksi, vaan käyttökokemuksena vuodatettu.
Itsellä on ollut noin puolen vuoden välein joku "big brobleem", sitten olen taas ajellut pitkät ajat huolettomana.
jk. mä tulisin sairaaksi , jos Tonnarini ei ratkeis tai pulmailis ajoittain.

Samalla lailla ratkeevat uudetkin 9-3 ja 9-5:set, vain hieman kalliimmin kuin perus-tonnarit.
Kaikissa noissa pitää ajoittain olla kädet rasvassa, tai sitten pistää Masteri laulamaan ja katsoa vierestä.. tää ei riidan siemeneksi, vaan käyttökokemuksena vuodatettu.
Itsellä on ollut noin puolen vuoden välein joku "big brobleem", sitten olen taas ajellut pitkät ajat huolettomana.
jk. mä tulisin sairaaksi , jos Tonnarini ei ratkeis tai pulmailis ajoittain.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tonnari käyttöautona?
Masteria ei ole eikä ikinä tule, enkä ilkeä katsella vierestä kun sellaisia asioita joita voisi itsekin tehdä hyvin väärin, tehdään tosissaan väärin satasen tuntiveloituksella.Firges9000 kirjoitti:ja hui hai.![]()
Samalla lailla ratkeevat uudetkin 9-3 ja 9-5:set, vain hieman kalliimmin kuin perus-tonnarit.
Kaikissa noissa pitää ajoittain olla kädet rasvassa, tai sitten pistää Masteri laulamaan ja katsoa vierestä..

Mutta tosiaan jos Tontusta käyttöautoa meinaa, niin viimeisimmät ja ranettamattomimmat mallit tarkasteluun!
Re: Tonnari käyttöautona?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p371113Huikko kirjoitti:missä ne pahat paikat tonnarissa ovat mitä kannattaa kytätä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnari käyttöautona?
On tuossa kaveriporukassa hiukka vertailtu autojen luotettavuutta ja vikoja. Johtopäätöksenä ja rehellisenä sellaisena pitää todeta että edes viimeisen vuosikerran tonnari ei ole sieltä luotettavimmasta päästä. Oma tuntuma on se, että 80 luvun lopun 500srj BMW on 10x varmempi laitos. Mutta , kuten Jaska sanoi.. Sairaaksi tulis jos ei ois ropattavaa, sitä nyt on viimepäivinä vaan tehty jo ihan liikaaFirges9000 kirjoitti:ja hui hai.![]()
Samalla lailla ratkeevat uudetkin 9-3 ja 9-5:set, vain hieman kalliimmin kuin perus-tonnarit.
Kaikissa noissa pitää ajoittain olla kädet rasvassa, tai sitten pistää Masteri laulamaan ja katsoa vierestä.. tää ei riidan siemeneksi, vaan käyttökokemuksena vuodatettu.
Itsellä on ollut noin puolen vuoden välein joku "big brobleem", sitten olen taas ajellut pitkät ajat huolettomana.
jk. mä tulisin sairaaksi , jos Tonnarini ei ratkeis tai pulmailis ajoittain.

Re: Tonnari käyttöautona?
No siis onhan tonnarissa iso turbokone, jos on ahdettu. Eihän ton kokoluokan myllyt ikuisia ole ja noita vikapaikkoja riittää. Vaparit vissii kestää vähän paremmin, mut niissäkin suhteellisen iso kone. Kyllä oma 9000 on kestänyt kiltisti. Jotain pieniä tiivisteitä vaihtanu jne, mutta tiukat on huollot paperilla. Huollettu ajoissa laatikonöljyistä, jakopäästä ja tp-hilppeistä saakka (150tkm kohdalla jo
). Jos löydät hellässä huostassa olleen, niin siitä saa hyvän ja vaivattoman käyttöauton. Muuten tuppaavat olemaan hieman korjausalttiita.
Mutta ai sitä ajon mukavuutta....

Mutta ai sitä ajon mukavuutta....

900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Re: Tonnari käyttöautona?
On tosiaan kyllä aika iso merkitys toho vikaantumiseen et mil koneella o, täs lähipiirissä kolme tonnaria joista kaksi hajoaa ainaku mahollista(pitkälohkosia 2.3T molemmat) ja yksi joka ei hajoa vaikka yrittäs(lyhytlohko 2.3i)...
Re: Tonnari käyttöautona?
Kiitoksia vastauksista.
Eli taidan upottaa ensin tonnin tuon volvon äänieristykseen...siihen on tarvinnut 8000km aikana putsata parkkipolttimon kontakti.
En muistanutkaan taas mitä se saab käyttöautona tarkoitti. Kiitos muistutuksesta
Tilanne kun on käytännössä se, että koko talvi pitää pärjätä ilman talliin työntämistä kun siellä ei ole tilaa, niin ei ole varaa riskeerata, vaikka kyyti varmasti olisikin mukavampaa. Menee äkkiä toisen volvon hinta korjaamolle, jos sitä tonnaria pitää yllä.
Kiusaus on silti edelleen olemassa...
http://www.blocket.se/vi/14809916.htm?ca=11_s
Eli taidan upottaa ensin tonnin tuon volvon äänieristykseen...siihen on tarvinnut 8000km aikana putsata parkkipolttimon kontakti.
En muistanutkaan taas mitä se saab käyttöautona tarkoitti. Kiitos muistutuksesta

Tilanne kun on käytännössä se, että koko talvi pitää pärjätä ilman talliin työntämistä kun siellä ei ole tilaa, niin ei ole varaa riskeerata, vaikka kyyti varmasti olisikin mukavampaa. Menee äkkiä toisen volvon hinta korjaamolle, jos sitä tonnaria pitää yllä.
Kiusaus on silti edelleen olemassa...
http://www.blocket.se/vi/14809916.htm?ca=11_s
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Tonnari käyttöautona?
Hiljaisempi ja mukavampi ajaa kuin OG-satku. Pahin paikka viimeisessä tonnarissani oli lopulta sen alkuperäinen 2.3-litrainen turbo-kone. Muuten autossa ei olisi ollut mitään fataalia vikaa vaikka kilsoja olikin melko paljon takana.Huikko kirjoitti:Eli käyttökokemuksia lähinnä tuon melun suhteen verrattuna OG satkuun ja sitten missä ne pahat paikat tonnarissa ovat mitä kannattaa kytätä?
Re: Tonnari käyttöautona?
Laatikkoviat sekä erityisesti nestevuodot .Ovien alaosia kannatta tarkastella.
Kaveri oli ajanut Toitsulla 87 kkm ja rekkarikilven valo oli palanut. Tuli multa kysymään , että oisko toi maanantaipäivän yksilö , kun noin nopeasti vikoja alkaa tulemaan.
Tosi on , että mun auto on ainakin kerran kuukaudessa nosturilla , koska rakentelen sitä . Tästä varmaan heitto.
Parikymmentä vuotta Saabeilla ajaneena tosin on pakko todeta , että merkki ei kuulu viattomimpien joukoon.
Vai onko vika siinä , ettei mulla ole koskaan ollut alle 10 - vuotiasta autoa.
Saabithan muutoin ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään aivan loistavia.
Kaveri oli ajanut Toitsulla 87 kkm ja rekkarikilven valo oli palanut. Tuli multa kysymään , että oisko toi maanantaipäivän yksilö , kun noin nopeasti vikoja alkaa tulemaan.
Tosi on , että mun auto on ainakin kerran kuukaudessa nosturilla , koska rakentelen sitä . Tästä varmaan heitto.
Parikymmentä vuotta Saabeilla ajaneena tosin on pakko todeta , että merkki ei kuulu viattomimpien joukoon.
Vai onko vika siinä , ettei mulla ole koskaan ollut alle 10 - vuotiasta autoa.
Saabithan muutoin ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään aivan loistavia.
Re: Tonnari käyttöautona?
Juu eipä ole itselläkään ollut ikinä alle 10v vanhaa autoa. Nytkin on käyttöauto 26 vuotta vanha ja harrasteauto 16 vuotias.
Tonnarin ja 960/V90 -sarjan volvon välillä tässä heilun osin siksi, että noista kahdesta merkistä on jotain kokemusta, ne ovat lämpimiä talvella ja niille voi tarpeen vaatiessa tehdä itsekin jotain.
Nythän 900-sarjan loppupään volvojen hinnat ovat romahtaneet, kuten myös tonnareiden. Minua ei taas kiinnosta ekoilu tai autoveron suuruus. Tonnaria puoltaa hankintahinta, joka on ns. luksusautoon olematon tänä päivänä.
Ja tosiaan tuo nykyinen 242 volvo on sitä mitä auton pitääkin olla, mutta se sisämelu on esim tuollaisella joulureissulla (2500km) ihan liian kovaa.
Ruotsissa noita tonnareita on lähes puoleen siitä hinnasta mitä suomessa. Onko jollakin kokemusta veron suhteen 97/98-mallisen uittamisessa?
Tonnarin ja 960/V90 -sarjan volvon välillä tässä heilun osin siksi, että noista kahdesta merkistä on jotain kokemusta, ne ovat lämpimiä talvella ja niille voi tarpeen vaatiessa tehdä itsekin jotain.
Nythän 900-sarjan loppupään volvojen hinnat ovat romahtaneet, kuten myös tonnareiden. Minua ei taas kiinnosta ekoilu tai autoveron suuruus. Tonnaria puoltaa hankintahinta, joka on ns. luksusautoon olematon tänä päivänä.
Ja tosiaan tuo nykyinen 242 volvo on sitä mitä auton pitääkin olla, mutta se sisämelu on esim tuollaisella joulureissulla (2500km) ihan liian kovaa.
Ruotsissa noita tonnareita on lähes puoleen siitä hinnasta mitä suomessa. Onko jollakin kokemusta veron suhteen 97/98-mallisen uittamisessa?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Aero"
- Viestit: 400
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
- Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä
Re: Tonnari käyttöautona?
Kovastipa nyt mustamaalaatte.. Eiköhän mikä tahansa tonnari nyt tämän talven loppuun mene, kunhan vaan katsoo, ettei ihan mitä tahansa räpellystä osta. Tästähän tulee semmoinen kuva, ettei vähänkään luotettavaa tonnaria olisi olemassakaan.
Enemmän itse ainakin luottaisin tonnariin, kuin 9-3 tai 9-5:een. Ja pikkukorjaukset nyt hoituvat ilman talliakin. Eipä omaan pystykeulaankaan ole viimeisen kolmen vuoden aikana muita suurempia tarvinut vaihtaa, kuin laturi ja bensapumppu. Kyllä se on varmasti moninkerroin mukavampi ja huolettomampi, kuin moni muu ikäisensä..

ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Re: Tonnari käyttöautona?
Joo, tällaisella palstalla tottakai ongelmat aina korostuu kun niistä kysellään. Isäni ajeli vajaan vuosikymmenen tonnareilla 40 - 50 tkm / vuosi siten, että käyttöön otettaessa niissä oli 190 - 230 tkm mittarilukemat (ajomääriähän ei voi kukaan tietää) ja sitten, kun mittarissa oli 300 - 350 tkm, auto pistettiin (edelleen täysin toimivana) kiertoon. Karkeasti siis parin vuoden ja sadantuhannen km paikkeilla / auto.saapasjalkakissa kirjoitti:Tästähän tulee semmoinen kuva, ettei vähänkään luotettavaa tonnaria olisi olemassakaan.![]()
Ainoat kesken matkan yllättäneet viat tuon vajaan vuosikymmenen aikana olivat pakoventtiilin halkeaminen (ei estänyt auton käyttöä viikonlopun yli vaikka tehot olikin pahasti kateissa), vesiletkun halkeaminen (voisi sattua missä automerkissä tahansa) ja laturivika (voisi sattua missä automerkissä tahansa).
Yhdestä CD-korisesta ovien alareunat ja kattoluukun ympärys fiksautettiin ja maalautettiin, muut pantiin kiertoon ennen kuin ruoste alkoi pahasti häiritä silmää. Avaimia ja virtalukkoja vaihdeltiin. Sytkäkasettia ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan, tosin osa autoista olikin ilman DI:tä. Huolloissa ei pihtailtu, ne teki pätevä ja kokenut luottoasentaja merkkilikkeessä oman mielensä mukaan. Moottoreita ei viritelty eli olivat luultavasti vakioita.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tonnari käyttöautona?
Itsellä on ollut jo 4 eri-ikäistä tonnaria ja ainoastaan bensapumpun takia olen jäänyt tien päälle (Bosch). Lisäksi kerran on jäänyt kotipihaan, koska bensapumppu oli silläkin kertaa sanonut työsopimuksensa irti.saapasjalkakissa kirjoitti:Kovastipa nyt mustamaalaatte.
Tälläkin hetkellä on kaksi tonnaria käyttöautoina

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx