Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Noniin eli tonnarin omastajaksi sitten päädyin ja muutama kysymys ois.

Tyhjäkäynnin säätö,missä mahtaa olla? korjaus kirja väittää että siellä joku säätöruuvi olis mutta eipäs näy

Ahdoista, kuinkakohan paljon uskaltas ahtoja nostaa tollasesta 350tkm ajetusta vehkeestä? tällä hetkellä 0,8 ahdot ja dynolappu näyttää 137Kw(186Hp) ja 320Nm/3536 rpm. edellisen omistajan mukaan 1,4 ahdoilla teho arvio ois 200kw tuntuu aika hurjalta? muutoksia on turboruuvi,uudelleenohjelmoitu tietokone, lisätty suurteho-polttoainepumppu sekä bensanpaineensäädin painemittarilla. tän hetkiset säädöt kuullema haettu 1,4 ahdoille.

sitten vielä sellanen kysymys että kuinka pitkälle vakio osat riittää? eli missä vaiheessa pitää ruveta vaihtamaan isompaa ahdinta,cooleria yms.

tällästä tänään kysellään taas lisää kun mieleen tulee.
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Yläpalkissa olevalla "HAKU" toiminnolla löytyy vastauksia, mutta minulle ainakin riittäisi nuokin tehot. Tosin jos kauhea tehonnälkä on niin raja tuskin tulee vastaan koskaan muutakuin osien kestävyydessä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Tuha kirjoitti:Yläpalkissa olevalla "HAKU" toiminnolla löytyy vastauksia, mutta minulle ainakin riittäisi nuokin tehot. Tosin jos kauhea tehonnälkä on niin raja tuskin tulee vastaan koskaan muutakuin osien kestävyydessä.
Tarkotin että miten suurille tehoille esim ahdin riittää.tavotteena ois 250hv ens kesäks,tuon varmaan paikat vielä kestää?
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja arttu »

KoDe kirjoitti:...tuon varmaan paikat vielä kestää?
Paikkojen kestävyys riippuu pitkälti ajotavastasi... :wink:


9000+ahdin yms viritystä

9000:n turbon viritys


Lisää löytyy tuolla Etsi toiminolla.



edit: Oli toi lainaa vähän pielessä... nyt korjattu :oops:
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Kiitoksia,itse yritin kyllä haeskella mutta eipä osunu noi silmään.siihen tyhjäkäynnin säätöön en kyllä oo löytäny hakemallakaan ohjeita?
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja jus »

KoDe kirjoitti:tyhjäkäynnin säätöön en kyllä oo löytäny hakemallakaan ohjeita?
Tyhjäkäynnissä ei ole isommin säädettävää, kunhan vaan perustyhjäkäynti on tarpeeksi pienellä. Ruiskuboksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria niin että tyhjäkäynti on ~850 r/min. Automaattivaihteisessa ajovaihteella ja ilmastoidussa kompressorin pyöriessä ruiskuboksi korottaa tyhjäkäyntinopeutta.

Mikä ongelma siinä tyhjäkäynnissä on, miksi sinusta tuntuu että sitä pitäisi säätää?

Pääseekö näitä topicceja lukemalla lähemmäs ongelmaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p108813
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 300#292300
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=46244#46244
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikös tuossa ole tyhjäkäynninsäätömoottori ?

Jumittaako kierrokset turhan korkealle? Jos näin niin sen tyhjäkäynnin säätömoottorin putsaus voi auttaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Ongelmahan on se että lämpimänä tyhjäkäynti on 1300,kylmällä koneella tyhjäkäynti on niinkun pitääkin,lämpimänäkään ei tyhjäkäynti kumminkaan seilaa eli pysyy kokoajan samana.autossa on automaatti ilmastointi josta kompura poistettu ja laatkko on myös automaatti.Hirvittää vaan laitella muutenkin viallisella laatikolla paikoillaan vaihteita tollasella tyhjäkäynnillä.
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja jus »

KoDe kirjoitti:Ongelmahan on se että lämpimänä tyhjäkäynti on 1300,kylmällä koneella tyhjäkäynti on niinkun pitääkin
Viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa on usein aiheuttanut tuollaista kovaa tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Jos kompressoria ei ole tarkoitus laittaa takaisin, kannattaa irrottaa kompressorin rele tai esim. johto pakkaskytkimeltä, niin ilmastointiin liittyvä tyhjäkäyntikorotus jää pois. Tällä siis jää pois tarve painaa ECON joka käynnistyksen yhteydessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja KoDe »

jus kirjoitti:
KoDe kirjoitti:Ongelmahan on se että lämpimänä tyhjäkäynti on 1300,kylmällä koneella tyhjäkäynti on niinkun pitääkin
Viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa on usein aiheuttanut tuollaista kovaa tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Jos kompressoria ei ole tarkoitus laittaa takaisin, kannattaa irrottaa kompressorin rele tai esim. johto pakkaskytkimeltä, niin ilmastointiin liittyvä tyhjäkäyntikorotus jää pois. Tällä siis jää pois tarve painaa ECON joka käynnistyksen yhteydessä.
juu tuo on ollu tarkotus tarkistaa kunhan tässä jokupäivä kerkeen,ja oishan tuo ilmastointi tarkotus vielä toimintaan laittaa.nyt selvis muuten sekin vika miks kuskin vetari ei pysy paikoillaan,vetari oli 2cm liian lyhyt 8O hienoa työtä edellinen omistaja joka ne kehui vaihtaneensa :lol:
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miten näissä Saabeis sattuu aina silmään näitä "liian lyhyt vetari" -juttuja, mistä näitä vetareita oikein sikiää :D
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja KoDe »

j0ne kirjoitti:Miten näissä Saabeis sattuu aina silmään näitä "liian lyhyt vetari" -juttuja, mistä näitä vetareita oikein sikiää :D
liekkö oikeenpuolen vetari sitten sen pari senttiä lyhyempi?
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

tavotteena ois 250hv ens kesäks,tuon varmaan paikat vielä kestää?
edellisen omistajan mukaan 1,4 ahdoilla teho arvio ois 200kw
eikös sulla tosa nyt ole jo se n.272hv=200kw :?: :!: :?: :!:
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4245
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000cse kirjoitti:eikös sulla tosa nyt ole jo se n.272hv=200kw :?: :!: :?: :!:
Oliko järkeä kaivaa esiin aihe yli kahden vuoden takaa vain tuota varten? Kysymyksen esittäjääkään ei ole foorumilla näkynyt sitten viime vuoden elokuun... :roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

no v**tu anteeks
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Vastaa Viestiin