Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Noniin eli tonnarin omastajaksi sitten päädyin ja muutama kysymys ois.
Tyhjäkäynnin säätö,missä mahtaa olla? korjaus kirja väittää että siellä joku säätöruuvi olis mutta eipäs näy
Ahdoista, kuinkakohan paljon uskaltas ahtoja nostaa tollasesta 350tkm ajetusta vehkeestä? tällä hetkellä 0,8 ahdot ja dynolappu näyttää 137Kw(186Hp) ja 320Nm/3536 rpm. edellisen omistajan mukaan 1,4 ahdoilla teho arvio ois 200kw tuntuu aika hurjalta? muutoksia on turboruuvi,uudelleenohjelmoitu tietokone, lisätty suurteho-polttoainepumppu sekä bensanpaineensäädin painemittarilla. tän hetkiset säädöt kuullema haettu 1,4 ahdoille.
sitten vielä sellanen kysymys että kuinka pitkälle vakio osat riittää? eli missä vaiheessa pitää ruveta vaihtamaan isompaa ahdinta,cooleria yms.
tällästä tänään kysellään taas lisää kun mieleen tulee.
Tyhjäkäynnin säätö,missä mahtaa olla? korjaus kirja väittää että siellä joku säätöruuvi olis mutta eipäs näy
Ahdoista, kuinkakohan paljon uskaltas ahtoja nostaa tollasesta 350tkm ajetusta vehkeestä? tällä hetkellä 0,8 ahdot ja dynolappu näyttää 137Kw(186Hp) ja 320Nm/3536 rpm. edellisen omistajan mukaan 1,4 ahdoilla teho arvio ois 200kw tuntuu aika hurjalta? muutoksia on turboruuvi,uudelleenohjelmoitu tietokone, lisätty suurteho-polttoainepumppu sekä bensanpaineensäädin painemittarilla. tän hetkiset säädöt kuullema haettu 1,4 ahdoille.
sitten vielä sellanen kysymys että kuinka pitkälle vakio osat riittää? eli missä vaiheessa pitää ruveta vaihtamaan isompaa ahdinta,cooleria yms.
tällästä tänään kysellään taas lisää kun mieleen tulee.
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Yläpalkissa olevalla "HAKU" toiminnolla löytyy vastauksia, mutta minulle ainakin riittäisi nuokin tehot. Tosin jos kauhea tehonnälkä on niin raja tuskin tulee vastaan koskaan muutakuin osien kestävyydessä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Tarkotin että miten suurille tehoille esim ahdin riittää.tavotteena ois 250hv ens kesäks,tuon varmaan paikat vielä kestää?Tuha kirjoitti:Yläpalkissa olevalla "HAKU" toiminnolla löytyy vastauksia, mutta minulle ainakin riittäisi nuokin tehot. Tosin jos kauhea tehonnälkä on niin raja tuskin tulee vastaan koskaan muutakuin osien kestävyydessä.
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Paikkojen kestävyys riippuu pitkälti ajotavastasi...KoDe kirjoitti:...tuon varmaan paikat vielä kestää?

9000+ahdin yms viritystä
9000:n turbon viritys
Lisää löytyy tuolla Etsi toiminolla.
edit: Oli toi lainaa vähän pielessä... nyt korjattu

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Kiitoksia,itse yritin kyllä haeskella mutta eipä osunu noi silmään.siihen tyhjäkäynnin säätöön en kyllä oo löytäny hakemallakaan ohjeita?
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Tyhjäkäynnissä ei ole isommin säädettävää, kunhan vaan perustyhjäkäynti on tarpeeksi pienellä. Ruiskuboksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria niin että tyhjäkäynti on ~850 r/min. Automaattivaihteisessa ajovaihteella ja ilmastoidussa kompressorin pyöriessä ruiskuboksi korottaa tyhjäkäyntinopeutta.KoDe kirjoitti:tyhjäkäynnin säätöön en kyllä oo löytäny hakemallakaan ohjeita?
Mikä ongelma siinä tyhjäkäynnissä on, miksi sinusta tuntuu että sitä pitäisi säätää?
Pääseekö näitä topicceja lukemalla lähemmäs ongelmaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13#p108813
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 300#292300
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=46244#46244
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Eikös tuossa ole tyhjäkäynninsäätömoottori ?
Jumittaako kierrokset turhan korkealle? Jos näin niin sen tyhjäkäynnin säätömoottorin putsaus voi auttaa.
Jumittaako kierrokset turhan korkealle? Jos näin niin sen tyhjäkäynnin säätömoottorin putsaus voi auttaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Ongelmahan on se että lämpimänä tyhjäkäynti on 1300,kylmällä koneella tyhjäkäynti on niinkun pitääkin,lämpimänäkään ei tyhjäkäynti kumminkaan seilaa eli pysyy kokoajan samana.autossa on automaatti ilmastointi josta kompura poistettu ja laatkko on myös automaatti.Hirvittää vaan laitella muutenkin viallisella laatikolla paikoillaan vaihteita tollasella tyhjäkäynnillä.
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa on usein aiheuttanut tuollaista kovaa tyhjäkäyntiä lämpimänä.KoDe kirjoitti:Ongelmahan on se että lämpimänä tyhjäkäynti on 1300,kylmällä koneella tyhjäkäynti on niinkun pitääkin
Jos kompressoria ei ole tarkoitus laittaa takaisin, kannattaa irrottaa kompressorin rele tai esim. johto pakkaskytkimeltä, niin ilmastointiin liittyvä tyhjäkäyntikorotus jää pois. Tällä siis jää pois tarve painaa ECON joka käynnistyksen yhteydessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
juu tuo on ollu tarkotus tarkistaa kunhan tässä jokupäivä kerkeen,ja oishan tuo ilmastointi tarkotus vielä toimintaan laittaa.nyt selvis muuten sekin vika miks kuskin vetari ei pysy paikoillaan,vetari oli 2cm liian lyhytjus kirjoitti:Viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa on usein aiheuttanut tuollaista kovaa tyhjäkäyntiä lämpimänä.KoDe kirjoitti:Ongelmahan on se että lämpimänä tyhjäkäynti on 1300,kylmällä koneella tyhjäkäynti on niinkun pitääkin
Jos kompressoria ei ole tarkoitus laittaa takaisin, kannattaa irrottaa kompressorin rele tai esim. johto pakkaskytkimeltä, niin ilmastointiin liittyvä tyhjäkäyntikorotus jää pois. Tällä siis jää pois tarve painaa ECON joka käynnistyksen yhteydessä.


Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Miten näissä Saabeis sattuu aina silmään näitä "liian lyhyt vetari" -juttuja, mistä näitä vetareita oikein sikiää 

Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
liekkö oikeenpuolen vetari sitten sen pari senttiä lyhyempi?j0ne kirjoitti:Miten näissä Saabeis sattuu aina silmään näitä "liian lyhyt vetari" -juttuja, mistä näitä vetareita oikein sikiää
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
tavotteena ois 250hv ens kesäks,tuon varmaan paikat vielä kestää?
eikös sulla tosa nyt ole jo se n.272hv=200kwedellisen omistajan mukaan 1,4 ahdoilla teho arvio ois 200kw




SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
Oliko järkeä kaivaa esiin aihe yli kahden vuoden takaa vain tuota varten? Kysymyksen esittäjääkään ei ole foorumilla näkynyt sitten viime vuoden elokuun...9000cse kirjoitti:eikös sulla tosa nyt ole jo se n.272hv=200kw![]()
![]()
![]()

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Uusi tonnaristi,kysymyksiä ja viritystä
no v**tu anteeks
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-