Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Kyselin jo tuossa Eskin threadissa tästä mutta laitetaanpa hätähousuna uusi topic.
Casehan lähti siitä liikkeelle, että huomattiin tuossa käyttökiesin vievän bensaa arviolta 15-17 litraa sadalle. Aiemmin luku on ollut jopa minun ajotavalla vain alle 12 litraa. Puhutaan siis kaupunkiajosta.
Mittasin siis lambdan ja kylmällä koneelle tyhjäkäynnillä sain melkeinpä orjallisen tarkasti manuaalin näyttämät:
- 0.4-1.0V.
Tämän jälkeen ajoin moottorin lämpimäksi ja lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä mittasin:
- 0.3-1.225V.
Joten, onko tuo lambda-anturi rikki?
Casehan lähti siitä liikkeelle, että huomattiin tuossa käyttökiesin vievän bensaa arviolta 15-17 litraa sadalle. Aiemmin luku on ollut jopa minun ajotavalla vain alle 12 litraa. Puhutaan siis kaupunkiajosta.
Mittasin siis lambdan ja kylmällä koneelle tyhjäkäynnillä sain melkeinpä orjallisen tarkasti manuaalin näyttämät:
- 0.4-1.0V.
Tämän jälkeen ajoin moottorin lämpimäksi ja lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä mittasin:
- 0.3-1.225V.
Joten, onko tuo lambda-anturi rikki?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Siitä sen viimeistää saa selville, kun ottaa pakokaasutesterille tulokset. Jos lambda-arvo ylittää 1,05, niin sitten siinä vikaa.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Tuohon on laskennallinen arvo eikä kerro koko totuutta!Suabisti kirjoitti:Siitä sen viimeistää saa selville, kun ottaa pakokaasutesterille tulokset. Jos lambda-arvo ylittää 1,05, niin sitten siinä vikaa.
Eihän pakokaasumittauksessa tule edes lambdaan mittausta..
Eli jos oikeasti haluat tietää onko lambda sökö niin aja vaikka paikalliseen korjaamolle ja käske poikien mitata oskiloskoopilla lambdan toiminta, sen pitäisi vaihdella nopeasti tavallista siniaaltoa, joilla siis lambda korjaa koko aika seosta..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Kylmällä moottorilla tuo arvo seilasi annetulla arvolla ja lämpimällä moottorilla arvo pysyi tuolla 1.225V melko pitkään, tippui nopeasti 0.3V ja nousi nopeasti takaisin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Haiskahtaa kyllä siltä ettei lambda jaksaisi kuitenkaan korjata lämpimänä seosta oikeaksi..dimebak kirjoitti:Kylmällä moottorilla tuo arvo seilasi annetulla arvolla ja lämpimällä moottorilla arvo pysyi tuolla 1.225V melko pitkään, tippui nopeasti 0.3V ja nousi nopeasti takaisin.
Kuitenkin meillekkin on opetettu että 80-160tkm on boschin ilmoittama lambdan vaihtoväli, tosin tästä voi jokainen olla eri mieltä, mutta mielestäni tuo pitää kyllä paikkansa..
Eihän tuommoinen yleismallinen lambda nyt ole kuin 120-160€ Boschilaisena..
Jos varmuuden haluat niin oskilooppiin vaan lambda kiinni, koska monet yleismittarit eivät pysty pysymään lambdan perässä johtuen sen nopeista vaihtelujännitteistä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Soitin pajalle ja pakokaasumittausta pitäis tehdä seuraavaksi. Tuosta arvon näkemisestä yleismittarilla pitää mainita se, että kylmällä koneella arvo seilasi niin, että pysyi hetken yläarvossa ja muuttui ala-arvoon niin, että myös väliltäkin sai mittari lukemia. Voisin siis väittää, että menee jonkin aallon mukaan. Taas lämpimänä tuo mitattu yläarvo pysyi pitkään ja kävi siinä sekunnin tai kaksi mitatussa ala-arvossa.
Eihän tuo oskilloskooppia korvaa mutta tällaisen havaitsin.
Eihän tuo oskilloskooppia korvaa mutta tällaisen havaitsin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Lucaksen lambda ei ole Boschin valmiste (Zirconia), vaan Titania-tyyppinen resistanssiaan muuttava anturi. Valmistajia ainakin NTK, en muista oliko myös alkuperäisen valmistaja. Motonetissä taitaa maksaa reilun satasen.
Titania-anturit ovat pitkäikäisempiä kuin Zirconiat, ja tuo teoreettinen vaihtoväli liittyy lähinnä pakokaasun puhdistuksen optimaalisuuteen (kuluneella katilla vaadittava lambda-ikkuna kapenee ja kuluneella lambdalla puolestaan taas vaihteluväli suurenee). Kulutukseen eikä Suomen käytönaikaisiin katsastusmittauksiin ei tuonasteisella kulumisella ole vielä merkitystä.
Lucaksen lambdasäätö on kyllä melko syvältä muutenkin, ts. seilaa ehjänäkin todella paljon, kuitenkin ehjällä lambdalla kun kaikki on kunnossa niin lambda vaihtaa lukemaansa n. 1Hz taajuudella eikä jää jumittelemaan pidemmäksi aikaa.
Jos lambdasäätö on ns. tapissa eli jostain syystä seos on aivan liian rikas eikä lambda pysty sitä enää korjaamaan niin Lucakseen syntyy vikakoodi. Eli kannattaa lukea ne vikakoodit, adaptaatiovirhe kun ei sytytä CE-valoa.
Pakoputken päästä päästömittaus olisi tässä tapauksessa katti paikallaan vianetsinnän kannalta ajan ja rahan haaskausta. Seossuhteen mittaus ennen kattia sen sijaan voisi olla hyödyllistä.
Titania-anturit ovat pitkäikäisempiä kuin Zirconiat, ja tuo teoreettinen vaihtoväli liittyy lähinnä pakokaasun puhdistuksen optimaalisuuteen (kuluneella katilla vaadittava lambda-ikkuna kapenee ja kuluneella lambdalla puolestaan taas vaihteluväli suurenee). Kulutukseen eikä Suomen käytönaikaisiin katsastusmittauksiin ei tuonasteisella kulumisella ole vielä merkitystä.
Lucaksen lambdasäätö on kyllä melko syvältä muutenkin, ts. seilaa ehjänäkin todella paljon, kuitenkin ehjällä lambdalla kun kaikki on kunnossa niin lambda vaihtaa lukemaansa n. 1Hz taajuudella eikä jää jumittelemaan pidemmäksi aikaa.
Jos lambdasäätö on ns. tapissa eli jostain syystä seos on aivan liian rikas eikä lambda pysty sitä enää korjaamaan niin Lucakseen syntyy vikakoodi. Eli kannattaa lukea ne vikakoodit, adaptaatiovirhe kun ei sytytä CE-valoa.
Pakoputken päästä päästömittaus olisi tässä tapauksessa katti paikallaan vianetsinnän kannalta ajan ja rahan haaskausta. Seossuhteen mittaus ennen kattia sen sijaan voisi olla hyödyllistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Kyllähän Pakokaasutesteri ottaa lambda-arvon. Omassa T16 selvis lambdan viallisuus kun arvo oli yli. 6,50...Tuota Titaani Lambdaa kehiin, maksaa vähän enemmän, mutta hyvin on toiminut ja kestänyt ainakin täällä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Käytin pakokaasumittauksessa ja kaikki arvot ok sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Kaasun löysäyksen jälkeen seos rikastuu joten lambda tippui hetkellisesti.
En huomannut tuossa aiemmin mainita tehneeni lämpimänä mittauksen niin, että menin ja nykäisin piuhan irti, ja mittasin. Uskon, että tuo mittaus ei voi pitää paikkaansa ku autoon takaisin istuessa Check Engine-valo paloi. Sammui vasta auton sammuttamisen jälkeen.
Eiköhän tuo lambda liene sitten kunnossa, kun kylmänä mittasin sen (huom! ohjeiden mukaisesti
) säntillisen 0.4-1V jännitteen. Niin ja lisättäköön pajan asentajan kommentin, että paskainen ilmansuodatin ja pitkään ollut kostea ilma ei ole hyvä yhdistelmä. No, kiesi huoltoon kuun vaihteessa.
En huomannut tuossa aiemmin mainita tehneeni lämpimänä mittauksen niin, että menin ja nykäisin piuhan irti, ja mittasin. Uskon, että tuo mittaus ei voi pitää paikkaansa ku autoon takaisin istuessa Check Engine-valo paloi. Sammui vasta auton sammuttamisen jälkeen.
Eiköhän tuo lambda liene sitten kunnossa, kun kylmänä mittasin sen (huom! ohjeiden mukaisesti

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Siinä siis syy. Titania-lambda on käytännössä vastus, jonka resistanssi muuttuu seossuhteen funktiona. Jos piuha on irti niin ei varmastikaan toimi oikein.dimebak kirjoitti: En huomannut tuossa aiemmin mainita tehneeni lämpimänä mittauksen niin, että menin ja nykäisin piuhan irti, ja mittasin. Uskon, että tuo mittaus ei voi pitää paikkaansa ku autoon takaisin istuessa Check Engine-valo paloi. Sammui vasta auton sammuttamisen jälkeen.
Aiemman mittauksen perusteella anturi on siis OK. Kaasun löysäyksen jälkeen imusarjan seinämille tiivistynyt bensa imeytyy koneeseen jolloin seos käy hetkellisesti rikkaalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Tuossa manuaalissa neuvotaan ottamaan signaalijohto ensin irti ja kytkemään mittari anturin signaalijohdon ja auton rungon väliin. Sen jälkeen auto startataan, annetaan käydä tyhjäkäyntiä ja hetken päästä mittari alkaa näyttämään tuota 0.4-1V jännitettä.
Jos ei tule arvoja niin sen jälkeen opastetaan mittamaan tuleeko tuplajohtoon jännitettä (oxygen sensor preheater). Jos tulee jännite niin seuraava vaihe on tuon preheaterin vastuksen mittaus jolle vastus on noin 4Ω.
Jos ei tule arvoja niin sen jälkeen opastetaan mittamaan tuleeko tuplajohtoon jännitettä (oxygen sensor preheater). Jos tulee jännite niin seuraava vaihe on tuon preheaterin vastuksen mittaus jolle vastus on noin 4Ω.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Onko manuaalissa kyse Lucaksesta vai LH-Jetistä? Kuten sanottu, lambdat ovat täysin erilaiset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Ekassa kappaleessa mainitaan Boschin LH ja manuskassa on vain myös tuollainen 3-piuhainen mikä lienee myös Lucaksen. Arvatenkin yhtäläisyydet jää siihen, vai?
Löysin tuossa hetki sitten brittiläisen palstan jossa mainittiin Saab service manual for Lucas CU14 Fuel injection system. Löytyykö sitä keltään palstalaiselta?
Löysin tuossa hetki sitten brittiläisen palstan jossa mainittiin Saab service manual for Lucas CU14 Fuel injection system. Löytyykö sitä keltään palstalaiselta?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Johtojen lukumäärä ei kerro mitään siitä onko kyseessä Lucaksen (Titania) vai Boschin (Zirconia) lambda. Eli manuaali käsittelee vain yleisemmän Boschin ja Zirconia-lambdan. Samoja ohjeita ei voi soveltaa.dimebak kirjoitti:Ekassa kappaleessa mainitaan Boschin LH ja manuskassa on vain myös tuollainen 3-piuhainen mikä lienee myös Lucaksen. Arvatenkin yhtäläisyydet jää siihen, vai?
Löysin tuossa hetki sitten brittiläisen palstan jossa mainittiin Saab service manual for Lucas CU14 Fuel injection system. Löytyykö sitä keltään palstalaiselta?
Tuo Lucaksen korjausmanuaali löytyi ainakin joskus joltain venäjänkieliseltä sivulta (saksankielisiä skannattuja pdf:iä), mutta en muista enää linkkiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Lambdalukemat OG900T16:ssa, lambda sökö?
Jännitteen pitää vaihdella käyntilämpimässä koneessa säännöllisesti 0 ja 1 voltin välillä.jcarlson kirjoitti:Tuo Lucaksen korjausmanuaali löytyi ainakin joskus joltain venäjänkieliseltä sivulta (saksankielisiä skannattuja pdf:iä), mutta en muista enää linkkiä.
http://faq.saabnet.ru/_900og/lucas/73.htm
Esilämmitys:
http://faq.saabnet.ru/_900og/lucas/74.htm
Lucas-manuaalin sisällysluettelo:
http://faq.saabnet.ru/_900og/lucas/2.htm
http://faq.saabnet.ru/_900og/lucas/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00