Tonnari -97 A50 (jubilee) uitettu lokakuussa, kaksi viikkoa sitten maksettu verot 1795€Ruotsissa noita tonnareita on lähes puoleen siitä hinnasta mitä suomessa. Onko jollakin kokemusta veron suhteen 97/98-mallisen uittamisessa?
Tonnari käyttöautona?
Re: Tonnari käyttöautona?
Minulla on ollut 91 mallinen automaatti turbo (147kw) vuosikymmenen,nyt mittarissa 380 tuhatta.Aika varma pelihän tämä on ollut,ruostetta saa hakemalla hakea,tehty täydellinen ruostesuojaus takavuosina purettiin mm.ovipahvit ja lokarit kromilistoineen pois ennen massausta.Pensapumpun vaihdoin ennakkoon 300t kohdalla,sitten matkanvarrella on vaihdettu urahihnan kaikkipyörät myös k.akselinp.fulkanointi petti ja kiristin,iskarit ja jouset taka, kertaalleen kaikki jarrulevyt, DI-kasetti 2X, lämppärinkenno ja moottori,ilmastointiremontti,autom.laatikon jäähdytinkenno,vesipumppu ja termari 360t kohdalla,tietenki pakoputki pariin kertaan katti on alkuperäinen,vetarit alkup.suojak.kerran vaihdettu muutamia kumipuslia ja raidetakop.alap.nivelet.Alkuperäistä etu ja takapyöränlaakerit autom.laatikko startti.turbo jakop.ja nämä kuuluisat tasap.akselin hilut,nyt on alkanut hiukan kylmanä rapiseen jakop.kuumasta koneesta ei kuulu mitää erikoista jakopäästä.Minkäänlaisia sähköhäiriöitä ei ole ollut jos ei sitten kuskinpenkinlämmitin mutta sekin oli helppo tinata poikkipalanut johto yhteen,ja tietenki DI-varakasetti on takapokssissa.Öljynvaihtoväli on ollut 9000 km Mobil 0-40 W.
- JiiVee
- "Hölösuu"
740 volvo on ollut melko mukava ja toimiva, mutta polttoaineen kulutus (2,3 nelipisteruisku) ei ole suhteessa suorituskykyyn kun vertaa mihin tahansa ruikukoneiseen saabiin. Valitsin molemmatHuikko kirjoitti:Juu eipä ole itselläkään ollut ikinä alle 10v vanhaa autoa. Nytkin on käyttöauto 26 vuotta vanha ja harrasteauto 16 vuotias.
Tonnarin ja 960/V90 -sarjan volvon välillä tässä heilun osin siksi, että noista kahdesta merkistä on jotain kokemusta, ne ovat lämpimiä talvella ja niille voi tarpeen vaatiessa tehdä itsekin jotain.
Nythän 900-sarjan loppupään volvojen hinnat ovat romahtaneet, kuten myös tonnareiden. Minua ei taas kiinnosta ekoilu tai autoveron suuruus. Tonnaria puoltaa hankintahinta, joka on ns. luksusautoon olematon tänä päivänä.
Ja tosiaan tuo nykyinen 242 volvo on sitä mitä auton pitääkin olla, mutta se sisämelu on esim tuollaisella joulureissulla (2500km) ihan liian kovaa.
Ruotsissa noita tonnareita on lähes puoleen siitä hinnasta mitä suomessa. Onko jollakin kokemusta veron suhteen 97/98-mallisen uittamisessa?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Itse ottaisin tällä hetkellä Volvon, nimen omaan takavetoisen. Nyt kun on kaksi etuvetoista autoa niin tuskaista on liikkuminen välillä. Jäinen pihasta nousu jossa ylämäki, perhe + koirat kyydissä sekä peräkärry jossa kelkka päällä niin tiukkaa tekee, tuli sunnuntaina Pajeroa ikävä. Kokemusta on takavetoisista lukolla ja ilman niin tuossa tilanteessa ero etuvetoiseen on valitettavan selkeä. Toki tämä on vain pieni osa auton kokonaistarpeesta mutta ärräpäitä lenteliHuikko kirjoitti: Tonnarin ja 960/V90 -sarjan volvon välillä tässä heilun osin siksi, että noista kahdesta merkistä on jotain kokemusta, ne ovat lämpimiä talvella ja niille voi tarpeen vaatiessa tehdä itsekin jotain.

Rami
VAG
VAG
-
- "Saabisti"
Oltiin eräänä vuonna Hemavanissa ( soon Ruattis ) laskettelemassa.
Kahtena päivän satoi 80 cm lunta per päivä.
Ainoat kulkupelit olivat Saabit.
Siinä se.
Lentokaverini kaatoivat Cessnansa selälleen. Hemavanin kentällä oli lunta riittävästi ja kosketuksen jälkeen vauhti stoppas ja helähti selälleen.
Siinä kipparit putsasivat lumia vaatteistaan ja yrittivät paikata itsetuntoaan

Siinä se.

Lentokaverini kaatoivat Cessnansa selälleen. Hemavanin kentällä oli lunta riittävästi ja kosketuksen jälkeen vauhti stoppas ja helähti selälleen.
Siinä kipparit putsasivat lumia vaatteistaan ja yrittivät paikata itsetuntoaan

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Satkuun verrattuna tonnari on kyllä erittäin hiljainen. Tällä hetkellä on satku ajossa, ja meinaa tonttuun tottuneella pää hajota alustan ym. meteleihin. Jossain keskustan mukulakivillä kun ajaa, niin huomaa kyllä montako nollaa on ysin perässä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
Minä kun todella haluaisin nähdän sen Saabin, henkilöauton, joka kulkee 160 senttisessä lumessa. Mahtaa olla metka näky kun antenni vain näkyy hangen päällä. Niistähän tässä on keskusteltu tähän asti, henkilöautoista.Firges9000 kirjoitti:Oltiin eräänä vuonna Hemavanissa ( soon Ruattis ) laskettelemassa.
Siinä se.
Siinä kipparit putsasivat lumia vaatteistaan ja yrittivät paikata itsetuntoaan![]()
Rami
VAG
VAG
-
- "Saabisti"
Woi tippu.
Ei kait se 160 cm tipahda kerralla taivaalta.
Sanoin, että kahden päivän aikana satoi 160 cm.
Jäsen 1124
Tokihan minä sen ymmärsin. En vain pätkääkään usko että noin paljon ylipäätään Ruotsissa on kahtena päivänä tullut lunta tai että mikään Saabin automalli olisi talviominaisuuksiltaan niin ylivoimainen että olisi ainoa peli mikä valtavassa kinoksessa liikkuisi. Joskus aikoinaan Saabilla oli etuvetoisena ja siihen aikaan isoilla 15" tuumaisilla pyörillä hyvä maine lumessa etenemisessä, toisaalta vanhoja citikoita kehuttiin kun niissä sai pohjan korkealle jne. ja lopulta kaikki on hinattu jollakin BM Volvolla tai M-F:llä tms kinoksesta pois.Firges9000 kirjoitti:Woi tippu.
Ilmatieteen laitoksen mukaan:
Suurin vuorokausisademäärä
198 mm Espoo, Lahnus 21.7.1944
näin siis suomessa, kovasti pitää Ruotsissa heittää kun minun laskujen mukaan tuo on 20 senttiä. Toki voin olla väärässä mutta ennen kuin joku todistaa sen pysyn omassa kannassani.
Rami
VAG
VAG
-
- "Saabisti"
Uskot tai et. Ei kannata "hitsata".
Ainoat kulkineet olivat aura-autot ja Saabit.
Ainoat kulkineet olivat aura-autot ja Saabit.
Jäsen 1124
Jep jep...mä olin juhannuksena 1963 Kolilla ja oli kanssa kova lumipyry. Kävelin sieltä Helsinkiin ja kuolin.
Tää vähän eksyi siitä mitä kysyttiin
Oon nyt noita tonnareita kartoitellut ja käynyt koeajamassa muutamaa. Aika pulkkahan tuo on satkuun verrattuna. Huomattavasti mukavampi alusta ainakin on satkussa.
Muut ominaisuudet kohdallaan kyllä. Ruostetta ja hintaa löytyi kummastakin liikaa.
Tää vähän eksyi siitä mitä kysyttiin

Oon nyt noita tonnareita kartoitellut ja käynyt koeajamassa muutamaa. Aika pulkkahan tuo on satkuun verrattuna. Huomattavasti mukavampi alusta ainakin on satkussa.
Muut ominaisuudet kohdallaan kyllä. Ruostetta ja hintaa löytyi kummastakin liikaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Saabisti"
Minäkin heräsin yhtenä aamuna ja kurkkasin sänkyni alle.Huikko kirjoitti:Jep jep...mä olin juhannuksena 1963 Kolilla ja oli kanssa kova lumipyry. Kävelin sieltä Helsinkiin ja kuolin.
Tää vähän eksyi siitä mitä kysyttiin![]()
.
Ja katsos, siellähän minä jo olinkin.

jk. tonnari on paras auto

Jäsen 1124
Voi hyvin olla että pitäisi, mutta etupainoisempi ja enemmän itsepäinen tuntui olevan satkuun tottuneelle. varsinkin jarrutuksissa tuntui puskevan helpommin.
----- No more Saabs -----
No, jaa.
Kaipa sitä pitäisi kertoa oma lahjomaton mielipidekkin.
Minulla on ollut kaksi tonnaria päivittäisessä käytössä (vm -88 ja -96).
Ainoastaan kerran on jäänyt auto käynnistymättä, talvella 2002.
Pakkasta 34 astetta ja akku tyhjä, hain toisen akun ja starttasin käyntiin.
Minulla ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa tonnareista, päinvastoin.
Jahka aika jättää nykyisestä, voi olla vaikeaa löytää sille korvaajaa. Nuo satkut ei ainakaan siihen pysty (pari seisoo pihassa, molemmat eri "generaatiota"), ysifemmoja ole käynyt koeajamassa (uusia), mutta ne ei ole oikein säväyttänyt.
Aina on ollut mukava palata oman Tontun puikkoihin.
Ainakaan en ole kenenkään mustamaalaajan kanssa samaamieltä
Kaipa sitä pitäisi kertoa oma lahjomaton mielipidekkin.
Minulla on ollut kaksi tonnaria päivittäisessä käytössä (vm -88 ja -96).
Ainoastaan kerran on jäänyt auto käynnistymättä, talvella 2002.
Pakkasta 34 astetta ja akku tyhjä, hain toisen akun ja starttasin käyntiin.
Minulla ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa tonnareista, päinvastoin.
Jahka aika jättää nykyisestä, voi olla vaikeaa löytää sille korvaajaa. Nuo satkut ei ainakaan siihen pysty (pari seisoo pihassa, molemmat eri "generaatiota"), ysifemmoja ole käynyt koeajamassa (uusia), mutta ne ei ole oikein säväyttänyt.
Aina on ollut mukava palata oman Tontun puikkoihin.
Ainakaan en ole kenenkään mustamaalaajan kanssa samaamieltä

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."