Lisävalot - kaukovaloi
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Meillä muutamassa työautossa kanssa Lightforcet, tuntuu ettei enää nää mitään kun ajaa autolla ilman niitä:) Jännä juttu muuten kuinka eriarvoisessa asemassa tämänkin asian suhteen ollaan konttorilla katsastajan edessä.
Re: Lisävalot - kaukovaloi
ihottuma kirjoitti:Niinpä miksi ei saa?liteFun kirjoitti:Miksei muka saa?Frostgrey kirjoitti:Tuohon femman nokalle ei saa muutenkaan pistää minkään näköisiä lisäpitkiä(omien lisäksi), niin ei kai sillä mitään väliä
Kunhan referenssiluku ei ylity, niin lisäpitkät ovat täysin lailliset. Jos ylittyvät omilla pitkillä, niin kytkettäessä omat pitkät pois käytöstä ovat lisävalot täysin lailliset.
tuolla suluissa lukikin että, ei omien lisäksi. Femmassa on orkkis valojen Ref 37.5 per puoli, eli yhteensä se lakipykälien sallima ref75.
Nuo femman orkkis pitkän niin hyvät, että vaikea varmaan löytää lakien mukaisia lisäpitkiä, jos jättää omat pitkät pois.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Ei oo tullu 9-5:ttä kokeiltua koskaan, mutta jos ref 37,5 on niin onhan se kumma jos ei nää mitään.
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Kyllähän niillä ihan hyvin näkee, mutta ei lisävalo ole ikinä pahitteeksiliteFun kirjoitti:Ei oo tullu 9-5:ttä kokeiltua koskaan, mutta jos ref 37,5 on niin onhan se kumma jos ei nää mitään.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Oma kokemus on osoittanu että tärkein asia ei ole se kuinka pitkälle noi lisävalot näyttää vaan että valokenttä olisi tasainen ja riittävän leveä.
Ensinnäkin jos ero lyhyiden ja pitkien välillä on järkyttävä niin käytännössä sitä joutuu ajelemaan pidempiä matkoja "pimeemmässä" kun pitää jo kilsaa ennen tiputtaa lyhyille.
Samoin yleensä jos valossa on panostettu maksimikantamaan niin yleensä se on leveydestä pois mikä on taas hiemankin mutkaisella pätkällä melko ikävää kun ei näe miten tie jatkuu mutkan takaa tai väijyykö tien varressa sarvipäitä.
Yleensä pyöreissä valoissa on onnistuttu tuossa valokentän tasaisuudessa hyvin ja yleensäkin kalliimmissa malleissa.
Itsellä ainakin katse tahtoo "focusoitua" jos valokuviossa on joku ylimääränen kirkas laikku.
Vuosien varrella on tullu kokeiltua rallikäytöstä poistettut pistevalot, bilteman pieniä ja isoja, hellan mallistosta ainakin comet 550, FF100, FF1000, 7" H4-umpiot + muutamia muita.
Käytössä mukavimmat ovat olleet noi H4:set molemmat lankat kytkettynä. Seuraavana ajatuksena olis kokeilla bi-xenonit omissa umpioissa ja lisäksi noi FFtonnit(sillä pienemmällä Ref-vaihtoehdolla) mitkä näkyy tonnaris keulas.
Kyllä kirkaslasiset sopii ihan hyvin myös vanhempaakin keulaan.
1
2
3
(puskurin päällä olevat ovat sumarit)
edit:vaihdettu linkkien värit
Ensinnäkin jos ero lyhyiden ja pitkien välillä on järkyttävä niin käytännössä sitä joutuu ajelemaan pidempiä matkoja "pimeemmässä" kun pitää jo kilsaa ennen tiputtaa lyhyille.
Samoin yleensä jos valossa on panostettu maksimikantamaan niin yleensä se on leveydestä pois mikä on taas hiemankin mutkaisella pätkällä melko ikävää kun ei näe miten tie jatkuu mutkan takaa tai väijyykö tien varressa sarvipäitä.
Yleensä pyöreissä valoissa on onnistuttu tuossa valokentän tasaisuudessa hyvin ja yleensäkin kalliimmissa malleissa.
Itsellä ainakin katse tahtoo "focusoitua" jos valokuviossa on joku ylimääränen kirkas laikku.
Vuosien varrella on tullu kokeiltua rallikäytöstä poistettut pistevalot, bilteman pieniä ja isoja, hellan mallistosta ainakin comet 550, FF100, FF1000, 7" H4-umpiot + muutamia muita.
Käytössä mukavimmat ovat olleet noi H4:set molemmat lankat kytkettynä. Seuraavana ajatuksena olis kokeilla bi-xenonit omissa umpioissa ja lisäksi noi FFtonnit(sillä pienemmällä Ref-vaihtoehdolla) mitkä näkyy tonnaris keulas.
Kyllä kirkaslasiset sopii ihan hyvin myös vanhempaakin keulaan.
1
2
3
(puskurin päällä olevat ovat sumarit)
edit:vaihdettu linkkien värit
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Referensseistä sen verran, että se luku kuvaa enemmänkin valokuvion muotoa, kuin kirkkautta. Häikäisyindeksi on ihan kuvaava. Mitä pistemäisempi valo, sitä suurempi luku.
En muista tarkkaa kuvausta, mutta luku kestoo käytännössä suhteen jolla valokuvio leviää tietyllä matkalla. Referenssiluku kertoo suunnilleen montako prosenttia kandeloista on jäljellä jonkun matkan päässä.
Olikohan niin, että jos valaisin antaisi millä tahansa etäisyydellä kuvioksi valoaukkonsa kokoisen ja muotoisen valopisteen, referenssiluku olisi 100.
Paras vaihtoehto voisi olla yhdistelmä vaikkapa 2 kpl Hella Rallye 3000 ref. luvulla 12,5 antamaan valokuviolle leveyttä ~100m etäisyydelle asti ja 2 kpl samaisia umpioita ref. luvulla 25 antamaan kuviolle etäisyyttä.
Tai sitten 2 x 37,5 kytketynä niin, että lähivalot palavat kaukovalojen kanssa, jolloin lähivalot valaisevat edelleen tienpenkat. Tässä vaihtoehdossa on etuna se, että valaistuksen voimakkuus/kirkkaus auton edessä ei juurikaan muutu, kun kaukovaloilta vaihdetaan lähivaloille. Vain valaistu alue lyhenee hieman.
En muista tarkkaa kuvausta, mutta luku kestoo käytännössä suhteen jolla valokuvio leviää tietyllä matkalla. Referenssiluku kertoo suunnilleen montako prosenttia kandeloista on jäljellä jonkun matkan päässä.
Olikohan niin, että jos valaisin antaisi millä tahansa etäisyydellä kuvioksi valoaukkonsa kokoisen ja muotoisen valopisteen, referenssiluku olisi 100.
Paras vaihtoehto voisi olla yhdistelmä vaikkapa 2 kpl Hella Rallye 3000 ref. luvulla 12,5 antamaan valokuviolle leveyttä ~100m etäisyydelle asti ja 2 kpl samaisia umpioita ref. luvulla 25 antamaan kuviolle etäisyyttä.
Tai sitten 2 x 37,5 kytketynä niin, että lähivalot palavat kaukovalojen kanssa, jolloin lähivalot valaisevat edelleen tienpenkat. Tässä vaihtoehdossa on etuna se, että valaistuksen voimakkuus/kirkkaus auton edessä ei juurikaan muutu, kun kaukovaloilta vaihdetaan lähivaloille. Vain valaistu alue lyhenee hieman.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Tarkoitat varmaan tuossa mun vanhassa punaisessa satkussa olevia?Mimmi kirjoitti:Onkos nuo alemmat huomiovalot?
Kyllä ne on lisäpitkät, hyvällä mielikuvituksella saatto huomata kun ne laitto päälle omien pitkien rinnalle.
Sitä vastoin moottoripyörän keulalla ne antavat jo ihan kivan lisän.
Eikös tässä ole vaarana että lähialueelle tulee liikaa valoa jolloin silmä ei osaakkaan enää kunnolla tarkentua kauas.Svc kirjoitti: Tai sitten 2 x 37,5 kytketynä niin, että lähivalot palavat kaukovalojen kanssa, jolloin lähivalot valaisevat edelleen tienpenkat. Tässä vaihtoehdossa on etuna se, että valaistuksen voimakkuus/kirkkaus auton edessä ei juurikaan muutu, kun kaukovaloilta vaihdetaan lähivaloille. Vain valaistu alue lyhenee hieman.
Jaa muutenkin eikös kaikki sekunttia läheisempien kohteiden valaistus ole ihan turhaa, siinä vaiheessa kun tuolta alueelta jotain havannoin niin ei kerkii kumminkaan tekeen mitään. Eli oliskos se normi maantienopeuksissa joku 20-30metrii? Tyypillinen sumarien kantama siis?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Kikka on siinä, että ne kaukovalot suunataan valaisemaan lähivalojen näyttämän yli ja aavistus vasemmalle. Tarkoitus on, että lähivalot valaisevat tietä sen 40-50m ja oikeaa reunaa sen Saabille tyypillisen 150 m. Tämä edellyttää että lähivalot ovat tosiaan kunnossa, jotta valaistuksen ero ei tule liian suureksi lähi- ja kaukovaloilla.tetammi kirjoitti:Eikös tässä ole vaarana että lähialueelle tulee liikaa valoa jolloin silmä ei osaakkaan enää kunnolla tarkentua kauas.Svc kirjoitti:Tai sitten 2 x 37,5 kytketynä niin, että lähivalot palavat kaukovalojen kanssa, jolloin lähivalot valaisevat edelleen tienpenkat. Tässä vaihtoehdossa on etuna se, että valaistuksen voimakkuus/kirkkaus auton edessä ei juurikaan muutu, kun kaukovaloilta vaihdetaan lähivaloille. Vain valaistu alue lyhenee hieman.
Jaa muutenkin eikös kaikki sekunttia läheisempien kohteiden valaistus ole ihan turhaa, siinä vaiheessa kun tuolta alueelta jotain havannoin niin ei kerkii kumminkaan tekeen mitään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lisävalot - kaukovaloi
sen jälkeen kun asensin uuden järeämmän johdotuksen ja paremmat polttimot ajovaloihin en ole kertaakaan tarvinnut lisäpitkiä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Mulla ei oo koskaan ollu tarvetta lisäpitkille, sitä vain manannu ku ei oo varaa vaihtaa naarmusta tuulilasia uuteen... Paitsi tohon yhteen edesmenneeseen johon lasin sain vaihdettua, ei tarvinnu sillä autolla pitkiä ollenkaan kun näki hyvin vakioumpiotten (jotka oli 80-luvun alusta) lyhyillä (kylätiellä nopeusrajotuski oli vain 60km/h)...
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Sitten kaikki ammattiautoilijat varmasti ovat vain turhamaisia neitejä:) Tai sulla on hyvä näkö... Kyllä minä ajelen yöllä maaseudulla paljon mielummin Lightforcen valaisemana kuin millään autolla puolikkailla. Pisin veto/vähiten autoja on 180km yhtäsoittoa ja kaksi autoa vastaan ja ohitettuja autoja neljä. Puolikkailla ajettuna olisi ollut taatusti mielenkiintoista. Jos oikeasti olet tuota mieltä niin sulla ei ole riittävästi kilometrejä takana. Kyllä sitä esim. pk-seudulla pärjää ilman lisäpitkiä, en vain nähnyt asuinpaikkaasi nimimerkissä.liteFun kirjoitti:Mulla ei oo koskaan ollu tarvetta lisäpitkille, sitä vain manannu ku ei oo varaa vaihtaa naarmusta tuulilasia uuteen... Paitsi tohon yhteen edesmenneeseen johon lasin sain vaihdettua, ei tarvinnu sillä autolla pitkiä ollenkaan kun näki hyvin vakioumpiotten (jotka oli 80-luvun alusta) lyhyillä (kylätiellä nopeusrajotuski oli vain 60km/h)...
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Mulla on ihan tarpeeks hyvä näkö vaikka kilometrin päähän en nääkkään. Tarttis silmälasit uusia, josko sitte sen jälkeen tarviski niitä lisäpitkiä? Vaikka tuskin niilläkään kilometrien päähän valoa saa mutkaisilla Keski-Pohjanmaan teillä joilla nopeusrajoitukset 60-80km/h.
Re: Lisävalot - kaukovaloi
No kyllä niitä pitkiä on tullu käytettyä aina välillä, ja sillon vastaantulijat vaihtaa kaukana lyhyille. Toisaalta kerran kun joku tuli pitkät päälle, väläytin pitkiä niin se vastaantulija ajeli sen jälkeen pelkillä parkeilla vastaan, oli kai lyhkäset palanu
Niin ja yhessä ex-autossa pitkät tuppas palamaan päällä kunnes viiksi lämpeni, jos erehty laittamaan kylmällä pitkät. Siitä kai jääny enimmälti se että tulee lyhkäsillä ajettua. Aina ei ehtiny viikseä lämmitellä sytkällä, sitte ajeltiin lyhkäsillä.
Niin ja yhessä ex-autossa pitkät tuppas palamaan päällä kunnes viiksi lämpeni, jos erehty laittamaan kylmällä pitkät. Siitä kai jääny enimmälti se että tulee lyhkäsillä ajettua. Aina ei ehtiny viikseä lämmitellä sytkällä, sitte ajeltiin lyhkäsillä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Mistä saa selville automallin ajovalojen referenssiluvun lähivalo/pitkät?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Lisävalot - kaukovaloi
Lukee umpiossa, eikä oo kuin pitkille. Jossei lue niin silloin ref 20
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992