Syyläriasiaa
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Syyläriasiaa
Kyselisin, että saako 900i 16v Saabiin isompaa syylärin paisunta-astiaa? Joudun välillä ajeleen työni takia lyhyitä matkoja ja todella hitaasti (15-30 km/h). Auto käy tosi kuumana ja tuuletin pörrää jatkuvasti. Suuremmalla paisunta-astialla saisin järjestelmään lisää vettä, mutta paisunta-astian sijainti on sellainen (kuten hyvät ystävät tiedätte) että mahtaako siihen suurempaa saada sopimaan?
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Syyläriasiaa
Omituinen kysymys tähän aikaan vuodesta.Saab 900i 16v kirjoitti:Kyselisin, että saako 900i 16v Saabiin isompaa syylärin paisunta-astiaa? Joudun välillä ajeleen työni takia lyhyitä matkoja ja todella hitaasti (15-30 km/h). Auto käy tosi kuumana ja tuuletin pörrää jatkuvasti.
Eikö oikeampi ratkaisu ongelmaan olisi selvittää missä vika on ja korjata se? Kyllä ehjällä autolla voi ajaa hitaasti ja jopa paikallaan ilman että mitään ongelmaa pitäisi tulla.
Näyttääkö mittaristossa lämpömittari normaalia viisari vaakasuorassa vai onko kuumaa vai kylmää?
Onko jäähdytin tukittu jollain paikkausaineella? Onko jäähdytin ehjä, lamellit tallella ja kiinni pilleissä? Toimiiko flektikytkin, eli puhaltaako vain silloin kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 92C ja katkaisee kun mennään alle 87C? Toimiiko termostaatti oikein?
Pysyykö jäähdytysjärjestelmässä paineet, eli onko paisuntasäiliön korkin ylipaineventtiili ehjä ja tiivis? Lämpimänä letkut pitäisi tuntua puristaessa melko jämäkältä, 1 bar paine sisällä. Letkusta puristellessa ei saa korkin luota kuunnellessa kuulua suhinaa puristelun tahtiin. Paineet ei tietenkään pysy jos kulmaletku kannen päässä vuotaa, mutta sen nyt ilmeisesti jotenkin jo korjasit?
Äsken juuri ajoin 99:llä 15 km 50 minuutissa, eikä mitään ylikuumenemisongelmia, kuten ei kesälläkään ruuhkapäivinä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Syyläriasiaa
kannattaa uusia suosiolla syyläri jos huono ja termostaatti samalla.
onko autossa hyvät jäähdytysnesteet tai onko ne vaihdettu ajallaa.
onko autossa hyvät jäähdytysnesteet tai onko ne vaihdettu ajallaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Syyläriasiaa
Termostaatti toimii ja niin myös flekti pelaa. Siinä nunnutus ajossa joskus lämpö nousee yli puolen välin. Mutta kun matka-ajossa se on puolessavälissä tai jopa inan alle. Kulmaletkun korjasin juu ja syyläriin tuli heti paine takaisin eli ei enää pitäis vuotaa mistään. Jäähdytintä en ole tarkemmin näillä paskakeleillä viittinyt tutkia, mutta aion tossa keväämmällä putsata koko järjestelmän.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Syyläriasiaa
Kysin toimiiko nuo oikein. Joku osa järjestelmässä ei toimi oikein jos flekti puhaltaa nollakelillä koko ajan.Saab 900i 16v kirjoitti:Termostaatti toimii ja niin myös flekti pelaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Syyläriasiaa
Mun mielestä kuulostaa ihan normaalilta. Kuinka paljon se nousee yli puolen välin?Saab 900i 16v kirjoitti:Termostaatti toimii ja niin myös flekti pelaa. Siinä nunnutus ajossa joskus lämpö nousee yli puolen välin. Mutta kun matka-ajossa se on puolessavälissä tai jopa inan alle. Kulmaletkun korjasin juu ja syyläriin tuli heti paine takaisin eli ei enää pitäis vuotaa mistään. Jäähdytintä en ole tarkemmin näillä paskakeleillä viittinyt tutkia, mutta aion tossa keväämmällä putsata koko järjestelmän.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Syyläriasiaa
Siis ei puhalla koko aikaa. Mutta usein puhaltaa hitaassa ajossa. Entinen saabini puhalsi matka-ajossakin, mutta sitä en koskaan korjannut...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Syyläriasiaa
Jos jäähdytin on ajossa tai heti kun pysähtyy, läpilämmin, tarkoitan sitä että sen molemmat päätysäiliöt on kuumat niin vika on jäähdyttimessä. Se ei jäähdytä tarpeeksi nestettä. Paikallaankäyttäen toi kokeilu ei oikeen onnistu kun se ajoviima ei viilennä, eli ajaa ja pysähtyy sopivaan paikkaan tutkimaan. No ei se ehkä onnistu ilman lämpömittaria? Jos autoon on vaihdettu vesipumppu ja se ei ole ollut alkuperäisen mallinen, on yksi syy ehkä siinä. Vesipyörän materiaali ja koko ratkaisee.
Turbomallin jäähdytin on kolmirivinen eli enemmän tilavuutta/jäähdytyspintaa.
Omassa on lähes sama ongelma, siihen on jo edellinen omistaja vaihtanut muovipäätysen tilalle jonkun metallisäiliöillä olevan eli todennäköisesti vika on siinä. Tukossa jo ja ulkopinnat hapettuneet ja jäähdyttävä rivasto pahoin syöpynyt, varissut luontoon.
Termostaatti vaihdettu originaaliin mutta ei parannusta, lämppärin letkujen venttiilihässäkkä poistettu, ei vaikutusta. Ja vielä se että jos jättää kuumana tyhjäkäynnille niin mittari nousee ja lämpimän ilman tulo lämmityslaitteesta loppuu.

Turbomallin jäähdytin on kolmirivinen eli enemmän tilavuutta/jäähdytyspintaa.

Omassa on lähes sama ongelma, siihen on jo edellinen omistaja vaihtanut muovipäätysen tilalle jonkun metallisäiliöillä olevan eli todennäköisesti vika on siinä. Tukossa jo ja ulkopinnat hapettuneet ja jäähdyttävä rivasto pahoin syöpynyt, varissut luontoon.

Termostaatti vaihdettu originaaliin mutta ei parannusta, lämppärin letkujen venttiilihässäkkä poistettu, ei vaikutusta. Ja vielä se että jos jättää kuumana tyhjäkäynnille niin mittari nousee ja lämpimän ilman tulo lämmityslaitteesta loppuu.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Syyläriasiaa
Mulla oli ensin termostaatti jumissa ja teki noin eli hitaassa ajossa lämmöt nousi ja maantiellä oli about normaalilämmöissä. Termarin vaihdolla siitä selvisi.Saab 900i 16v kirjoitti:Termostaatti toimii ja niin myös flekti pelaa. Siinä nunnutus ajossa joskus lämpö nousee yli puolen välin.
Syylärivika ei taas tuonut juuri mitään muuta kuin, että vettä meni.
Nyt pystyy ajamaan hiljaista ajoa eikä tuo kesäkuumallakaan hirveästi lämpöjä nosta. "Talvikelillä" jos lähtee flekti päälle niin on saanut jo pitkään seisottaa tyhjäkäynnillä eikä lämmöt nouse varmasti kuin viisarin verran flektin kytkentälämmön yli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Syyläriasiaa
Taisin keksiä jo sen syyn lämpöjen nousuun. Nyt viime yönä nunnuttelin taas kuus tuntia, mutta lämmöt pysy koko ajan normissa, eikä flekti alkanu kertaakaan pyöriin. Luulen, että kun mulla oli se vanha kulmaletku hapero ja vuosi varmasti aina vähän vettä, ei järjestelmässä kiertänyt tarpeeks vettä. Nyt uudella letkulla kun vesi ei enää karkaa se jäähdyttää niin kuin pitää.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Syyläriasiaa
Tai sitten on saanut ilmaa vuotavasta letkusta ja sotkenut termarin toiminnan, mutta hyvä että toimii.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Syyläriasiaa
sillä järjestelmässä pitäisi olla melkei 1bar paine että se toimii oikein.
vuotaessaan tuo paine puuttuu luonnolliseti ja moottori lämpiä liikaa.
vuotaessaan tuo paine puuttuu luonnolliseti ja moottori lämpiä liikaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Syyläriasiaa
Jep. Nyt uskon, että paineet on kondiksessa. Auto ei ole mun aikana koskaan jäähdyttäny näin hyvin kun nyt.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Syyläriasiaa
Sev verran pakko sotkottaa eli selventää tätä asiaa, että kun järjestelmässä on moottorin käydessä oikea paine - siis ympäröivää ilmanpainetta korkeampi - niin jäähdytysnesteseoksen kiehumispiste on korkeampi kuin normaali-ilmanpaineessa, ja näinollen jäähdytys on tehokkaampi, koska paikallisia kiehumisilmiöitä ei esiinny tai niiden aiheuttamat kaasukuplat liukenevat ympäröivään nesteeseen välittömästi eivätkä siis etene termostaatille asti, jonka toimintaa ne voivat häiritä, kuten aiemmin on todettu.
Jos nestevuoto on niin suuri, että se aiheuttaa nestehukan ilman ylipainettakin, niin se lähes poikkeuksetta aiheuttaa koneen ylikuumenemista.
Lopuksi varoituksen sana "vinkuintian" tarvikejäähdyttimistä; tuntemattomana pysyttelevä taho, joka on ollut tekemisissä em tuotteiden kanssa, kertoi, että tarjolla on ollut jäähdyttäjiä, joissa jopa kolmasosa pilleistä on ollut tukossa (tukittu, koska ovat vuotaneet) ja maali on ollut ihan mitä sattuu.
Eli kannattaa tarkistaa uudenkin jäähdyttäjän kyseessä ollen, että se lämpiää niin kuin kuuluukin.
Jos nestevuoto on niin suuri, että se aiheuttaa nestehukan ilman ylipainettakin, niin se lähes poikkeuksetta aiheuttaa koneen ylikuumenemista.
Lopuksi varoituksen sana "vinkuintian" tarvikejäähdyttimistä; tuntemattomana pysyttelevä taho, joka on ollut tekemisissä em tuotteiden kanssa, kertoi, että tarjolla on ollut jäähdyttäjiä, joissa jopa kolmasosa pilleistä on ollut tukossa (tukittu, koska ovat vuotaneet) ja maali on ollut ihan mitä sattuu.
Eli kannattaa tarkistaa uudenkin jäähdyttäjän kyseessä ollen, että se lämpiää niin kuin kuuluukin.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395