Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ja esimerkkiä alan koulutuksesta, jampat ajaa kouluaikana ilman korttia pokaa http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg850793
96 M75 i12 5-speed
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Täytyy kyllä hieman ihmetellä tätä hurskastelua asian tiimoilta. "Ammatti"-liikenne on helppo nostaa esiin kun jotain sattuu mutta kun ei satu niin unohtuu koko touhu ja samalla työn arvostus. Näkyy sitten ihan suoraan alan palkkauksessa. Yhtenä ongelmana on "isäntien" totaalinen välinpitämättömyys rekrytoimaansa henkilöstöä kohtaan. Jos ei pomo välitä niin miksi sitten kuljettaja ?
Olen tavannut "ammattikuljettajia" jotka ajavat pakua Helsingissä 80km päivässä. Omaa autoa ei ole, hommaan on hypätty suoraan koulun penkiltä ja kun kysyt, että katsoitko nesteet ennen ajoon lähtöä niin ilme paljastaa, että ei osaa edes konepeltiä avata. Sitten tällainen vetomies menee ja nykäisee kehällä auton solmuun niin johan kirjoitellaan "ammattiliikenteen" ongelmista. Olihan teiden sankari ehtinyt jo hankkimaan kunnioitettavan 10tkm ajokokemuksen.
Pizza-Enricoa en ihan luokittelisi "ammattiliikenne" nimikkeen alle. Ei lupaa:ei ammattiliikennettä.
Olen tavannut "ammattikuljettajia" jotka ajavat pakua Helsingissä 80km päivässä. Omaa autoa ei ole, hommaan on hypätty suoraan koulun penkiltä ja kun kysyt, että katsoitko nesteet ennen ajoon lähtöä niin ilme paljastaa, että ei osaa edes konepeltiä avata. Sitten tällainen vetomies menee ja nykäisee kehällä auton solmuun niin johan kirjoitellaan "ammattiliikenteen" ongelmista. Olihan teiden sankari ehtinyt jo hankkimaan kunnioitettavan 10tkm ajokokemuksen.
Pizza-Enricoa en ihan luokittelisi "ammattiliikenne" nimikkeen alle. Ei lupaa:ei ammattiliikennettä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
On tuokin 81 tonnia nyt sitten muka uutinen. No okei on se ylärajalla mutta ei mitään tavatonta, noita vietiin jo 80 luvulla puutavarapuolella ihan samanlaisia. Itse olin kolmen miehen ringissä ajamassa puuta tehtaalle opiskelun lomassa ja samalla opettelin rekkamieheksi. Minut laitettiin ajoon aina kun jollain muulla oli kortti vallesmannilla ylikuormien takia. Molemmilla vakkareilla yrittäjä mukaanluettuna oli jopa 3 kertaa vuodessa kortti pois aina kun saaneet 3 ylikuormasakkoa. Tokihan ne saivat korttinsa suunnilleen samantien takaisin kun leipä oli siitä kiinni mutta katkos työntekoon kuitenkin. Silti kannatti lastata niin paljon kuin pankkojen väliin mahtuu kun kiintokuutiourakoilla ajoivat. On ihan eri tulot autolla onko kokp. 55 vai 75 tonnia. Sittemmin ovat laittaneet noihin sellaiset sanktiot että kannattavuus on muuttunut hieman kyseenalaiseksi ja pirulainen kun ylikuorman näkee tukkirekassa poliisit jo silmällä, ei tarvitse vaaka-asemaa perustaa tien varteen sen takia. Siellä pitää olla melkein metri tyhjää tai muuten on ylikuormaa.
Sen siinä oppi että yli 70 tonnin painolla hyytyy ylämäkeen jopa 650 heppaiseksi chipattu mersu tai ainakin savu on erittäin mustaa.
Sen siinä oppi että yli 70 tonnin painolla hyytyy ylämäkeen jopa 650 heppaiseksi chipattu mersu tai ainakin savu on erittäin mustaa.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Joo ala on ihan sairas ainakin rahtipuolella. Kilpailu on mennyt mm. ryssien takia ihan poskettomaksi. Homma näkyy sitten kiireenä joka näkyy rajoitinta vasten ajamisena ja siinä että pakko ajatetaan vuorokauden mittaisia rupeamia. Eipä sitä tarvikaan ulkopuolisten ymmärtää, mistä on kysymys. Maantiella on mielestään kuningas jokainen joka siellä kinneriään kihnuttaa eteenpäin vaikka se onkin näiden työpaikka. Joskus eikä niin joskuskaan tuli mieleen niitä hommia tehdessä että mitähän tuokin mieltä osoittava konttorirotta meinaisi jos rekkakuski tulisi joka aamu 8:lta sen pöydän ääreen vittuilemaan ja opettamaan että miten sitä näppäimistöä pitää hakata.Alihankkija kirjoitti:Täytyy kyllä hieman ihmetellä tätä hurskastelua asian tiimoilta. "Ammatti"-liikenne on helppo nostaa esiin kun jotain sattuu .
En minä sitä kiellä etteikö se olisi kuljettajan ammattitaitoa että ne hommat hoidetaan niin tyylikkäästi kuin osataan.
9000CS 2,3
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Niinpä. 80-luvulla puu-, sora- ym. bulkkikuormat punnittiin vielä ensisijaisesti kuutiopainolla eli mittanauhalla. Tuttu konstaapeli Kuopiosta kertoi itse ratsiassa punninneensa vaa'alla aikanaan liki 90-tonnisen koivutukkikuorman. Oli kuulemma puu ollut loppusyksystä "vähän" märkää.Saappi Kuski kirjoitti:On tuokin 81 tonnia nyt sitten muka uutinen. No okei on se ylärajalla mutta ei mitään tavatonta, noita vietiin jo 80 luvulla puutavarapuolella ihan samanlaisia.
Nykykalustolla ei kyllä pitäisi pystyä ainakaan tietämättään tekemään 20 tonnin ylikuormaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Pitää muistaa että tiet ja kadut ovat kaikkien yhteinen resurssi. Varsin yleinen asennevamma taitaa olla että ammattikuski kuvittelee olevansa liikenteessä jotenkin omalla työpaikallaan ja muita ylempiarvoinen.Saappi Kuski kirjoitti:Joskus eikä niin joskuskaan tuli mieleen niitä hommia tehdessä että mitähän tuokin mieltä osoittava konttorirotta meinaisi jos rekkakuski tulisi joka aamu 8:lta sen pöydän ääreen vittuilemaan ja opettamaan että miten sitä näppäimistöä pitää hakata.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
En ihan tätä tarkoittanut. Tarkoitin, että Pizza-Mahmut ei ostaessaan neljä varista ja hommatessaan niihin kuskit ole millään tavalla liikenneyrittäjä. Vaikkakin tässä ks. kuskeja ns. ammattikuljettajina pidettiinkin. Tässä toimintamuodossa ei yrittäjällä ole mitään vaatimuksia toisin kuin "ammattiliikenteessä".9-5T kirjoitti:Vain luvanvarainen henkilöiden kuljetus (taksi 1+1-8henk.) vaatii ammattiajoluvan eikä siinäkään ole mitään vaatimuksia liikennesääntöjen, ajotaidon tai kokemuksen suhteen, kaikkia muita saa työkseen ajaa samoilla korteilla kuin yksityisesti.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Eiköhän jonkun lähettifirman tai muunkin vaikka raskaampaakin kalustoa käyttävän kuljetusliikkeen saa perustaa ihan kuka tahansa ?Alihankkija kirjoitti: En ihan tätä tarkoittanut. Tarkoitin, että Pizza-Mahmut ei ostaessaan neljä varista ja hommatessaan niihin kuskit ole millään tavalla liikenneyrittäjä. Vaikkakin tässä ks. kuskeja ns. ammattikuljettajina pidettiinkin. Tässä toimintamuodossa ei yrittäjällä ole mitään vaatimuksia toisin kuin "ammattiliikenteessä".
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ei nyt ihan. Liikenneyrittäjältä on vaadittu tutkinto jo 90-luvun alusta alkaen.wesku kirjoitti:Eiköhän jonkun lähettifirman tai muunkin vaikka raskaampaakin kalustoa käyttävän kuljetusliikkeen saa perustaa ihan kuka tahansa ?
Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä kirjoitti:4 luku
Liikenteen harjoittamista koskevan luvan myöntämisen edellytykset
8 §
Luvan edellytykset
Liikenteen harjoittamista koskeva lupa on myönnettävä hakijalle, joka on:
1) hyvämaineinen;
2) saanut ammattitaidosta Ajoneuvohallintokeskuksen myöntämän todistuksen;
3) oikeustoimikelpoinen; ja
4) vakavarainen.
Lupa myönnetään 4 kohdan vaatimuksen täyttävälle oikeushenkilölle, jonka liikenteestä vastaava henkilö täyttää 1—3 kohdan vaatimukset.
Hyvämaineisuutta, ammattitaitoa tai vakavaraisuutta koskevan vaatimuksen täyttyminen voidaan osoittaa myös muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa myönnetyllä ammattiinpääsydirektiivin mukaisella
todistuksella.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Niin siis saa PERUSTAA kuka vaan, kunhan täyttä itse kohdan 4 ja palkkaa siihen yhden "liikenteestä vastaavan" joka täyttää nuo kohdat 1-3.
9000CS 2,3
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Saahan sitä perustaa, kuten yllä todettiin. Olet kyllä osittain oikeassa tuossa lähettifirma-asiassa. Yhteisölupaa ( liikennelupa ) ei tarvita mikäli kuljetusta hoidetaan alle 2tn kokonaispainoltaan olevalla autolla. Kovin pientä niiden kalusto kyllä on:) Pizza-Mehmetin taas ei tarvitse vakuutella ammattitaitoaan kuin korkeintaan terveystarkastajalle...wesku kirjoitti:Eiköhän jonkun lähettifirman tai muunkin vaikka raskaampaakin kalustoa käyttävän kuljetusliikkeen saa perustaa ihan kuka tahansa ?Alihankkija kirjoitti: En ihan tätä tarkoittanut. Tarkoitin, että Pizza-Mahmut ei ostaessaan neljä varista ja hommatessaan niihin kuskit ole millään tavalla liikenneyrittäjä. Vaikkakin tässä ks. kuskeja ns. ammattikuljettajina pidettiinkin. Tässä toimintamuodossa ei yrittäjällä ole mitään vaatimuksia toisin kuin "ammattiliikenteessä".
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Mitä nyt sitten poliisille kun on teloo sillä variksellaan leikkiviä pikkulapsia talojen pihoilla mutta sehän ei kuulu tähän. Meilläkin asennettiin ajoportti ihan niiden takia. Se on uskomatonta minkälaisen vaivan ne näkevät sompaillessaan sinne talojen väliin että ei tarvitsisi kävellä kahtakymmentä metriä niiden pitsalaatikoiden kanssa. Ja kaasujalka on herkässä, niiden kulttuurissahan se on vaan allahin tahto jos pikkulapsi sattuu jäämään alle.Alihankkija kirjoitti:Pizza-Mehmetin taas ei tarvitse vakuutella ammattitaitoaan kuin korkeintaan terveystarkastajalle...
9000CS 2,3
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Niin, siksi juuri peräänkin itse yrittäjältä vastuuta henkilöstön rekrytoinnissa.9-5T kirjoitti:Tutkinto on suomeksi yrittäjäkurssi, tavara, taksi ja joukkoliikenneluvissa on jokaisessa omansa mutta tällä kurssilla ei ole mitään tekemistä liikennesääntöjen, ajotaidon tai kokemuksen suhteen. Yrittäjätutkinto vaaditaan vain yrittäjältä liikennelupaa hakiessa, kuljettajaksi kelpaa jokainen jolla on sopiva ajokortti. Ammattiajolupa tulee voimaan 2013 lija-autoissa ja 2014 yhdistelmissä mutta sekin on vain 30h autokoulussa istumista 5v aikana.Svc kirjoitti: Liikenneyrittäjältä on vaadittu tutkinto jo 90-luvun alusta alkaen.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ehkäpä. On yrittäjiä jotka eivät kysy ajokorttia ja niitä jotka selvittävät itselleen tarpeelliset kriteerit. Se mitä ne ovat onkin sitten jokaisen oma asia. Montako kuljettajaa olet itse palkannut ja sen jälkeen seurannut heidän toimintaansa useamman vuoden ?9-5T kirjoitti:Turhia puheita tai miten työhönottaessa pystyy selvittämään päättääkö kuski miljoonan kilometrin päästä roikkua jonkun hidastelijan puskurissa? En usko että kuskeiksi haluavista on ylitarjontaa. Olisipa nokian rekrytoija valkannut henkilön joka ei avaa väärää hanaa.Alihankkija kirjoitti: Niin, siksi juuri peräänkin itse yrittäjältä vastuuta henkilöstön rekrytoinnissa.